REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wszyscy wiedzą, jak przekazać 1 proc. podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie wszyscy wiedzą, jak w tym roku przekazać 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego - alarmują ich przedstawiciele i apelują do telewizji o wyemitowanie komunikatów informujących podatników o nowych procedurach.

Już od kilku lat podatnicy mają możliwość przekazania 1 proc. swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP). Jeszcze nigdy nie było to tak proste - w tym roku na podstawie nowelizacji ustawy o PIT, zmieniła się procedura, formalności zostały ograniczone do minimum: to nie podatnik, a urząd skarbowy w jego imieniu przeleje kwotę wybranej organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Jednak, jak podkreślają w komunikacie przedstawiciele sektora OPP, nie wszyscy wiedzą o tej zmianie, a omyłka podatnika oznacza, że zarówno on jak i organizacja ponoszą dodatkowe koszty.


Jak poinformowała Elżbieta Janczur ze stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce, podatnicy wciąż przesyłają datki z tytułu 1 proc. podatku bezpośrednio do wybranej organizacji, tak, jak miało to miejsce w ubiegłych latach. "Zaczęły już do nas napływać wpłaty od osób indywidualnych. Dzwoniliśmy do urzędu skarbowego z pytaniem co możemy zrobić w tej sytuacji. Po zmianie przepisów możemy jedynie zwrócić przekazane nam pieniądze" - powiedziała.


Zdaniem przedstawicieli organizacji kampanie medialne skupiają się na namawianiu podatników do przekazania 1 proc., nie informują zaś o zmianie procedury. Dlatego postanowili wystąpić do telewizji publicznej z apelem o wyemitowanie serii komunikatów informujących o nowych zasadach. Ponadto Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych (OFOP) ma zwrócić się do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z prośbą o wydrukowanie plakatów informacyjnych, które - za pośrednictwem Ministerstwa Finansów - mogłyby zawisnąć w urzędach skarbowych.

REKLAMA


W ocenie organizacji pozarządowych tego rodzaju problemy mogą mieć negatywne skutki w przyszłości, ponieważ zniechęcą podatników do korzystania z mechanizmu jednoprocentowego. OFOP oraz Forum Darczyńców zamierzają wystąpić o grant na prowadzenie kampanii informacyjnej na ten temat, która nie wskazywałaby żadnych konkretnych organizacji, a jedynie przedstawiała podatnikom zasady mechanizmu jednoprocentowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W styczniu przedstawiciele OFOP zwrócili się Ministerstwa Finansów z prośbą o spotkanie, które, ich zdaniem przyczyniłoby się do usprawnienia zarówno kampanii informacyjnej, jak i wdrażania nowej procedury. Ministerstwo jednak do tej pory nie odpowiedziało.


Aby przekazać 1 proc. podatku wybranej fundacji, wystarczy wpisać w odpowiednie miejsce w formularzach rocznych zeznań podatkowych nazwę organizacji pożytku publicznego, jej numer KRS (numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego) i wyliczoną wcześniej kwotę 1 proc. podatku. Jest też możliwość, by pieniądze trafiły do konkretnej osoby, która jest pod opieką wybranej fundacji. W takiej sytuacji trzeba w rubryce "Inne informacje, w tym ułatwiające kontakt z podatnikiem" wpisać podopiecznego wskazanej organizacji.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA