REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotne obciążenie VAT w obrocie metalami kolorowymi to faktyczna likwidacja opodatkowania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odwrotne obciążenie VAT w obrocie metalami kolorowymi to faktyczna likwidacja opodatkowania?
Odwrotne obciążenie VAT w obrocie metalami kolorowymi to faktyczna likwidacja opodatkowania?

REKLAMA

REKLAMA

Uchwała Senatu, która likwiduje z dniem 1 lipca 2015 r. opodatkowanie metali kolorowych, kosztować będzie budżet co najmniej 6 mld zł – ostrzega profesor Witold Modzelewski.

W uchwale Senatu z dnia 19 marca 2015 r. dotyczącej ustawy o zmianach w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 20 lutego 2015 r., proponuje się dalsze rozszerzenie załącznika nr 11 do tej ustawy o pięć wielkich rynków metali kolorowych: aluminium, ołowiu, cynku, cyny i niklu (w wersjach nieobrobionych plastycznie). Co oznacza ta zmiana? Jest to dalsza likwidacja faktycznego opodatkowania tym podatkiem, bo tzw. odwrotne obciążenie oznacza, że nie ma tu jakiegokolwiek „obciążenia” w obrocie między podatnikami, gdyż:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • dostawca nie będący podatnikiem otrzymuje zwrot podatku naliczonego,
  • nabywca formalnie wykazuje podatek należny, który jest jednak równy podatkowymi naliczonemu.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznychprzebieg procedury legislacyjnej

Czyli nikt nic nie płaci, a nawet otrzymuje zwroty. Jak Senat uzasadnia rozszerzenie tego przywileju dla kolejnych rynków? Przypomnę, że mechanizm ten obowiązuje już w stosunku do złomu, stali, miedzi, surowców wtórnych i odpadów. Otóż czytamy tam, że „(…) konieczne jest dalsze zmodyfikowanie załącznika nr 11 do ustawy (…) poprzez dodanie charakteryzujących się dużą podatnością na oszustwa nieobrobionych plastycznie aluminium, ołowiu, cynku, cyny i niklu” (tak jest w oryginale). I dalej stwierdza się, że „Senat kierował się przekazywanymi w trakcie prac nad ustawą informacjami o nieprawidłowościach odnotowanych na rynku półwyrobów metali nieżelaznych”.  I to wszystko: całe „uzasadnienie”.

Odwrócony VAT na półprodukty z aluminium, ołowiu i cynku

REKLAMA

Mam więc pytanie: kto przekazywał owe „informacje” i czy nie był to podmiot reprezentujący interesy tych firm, które nie chcą płacić tego podatku, bo przecież owe „odwrotne obciążenie” jest inaczej nazywaną stawką 0% i każdy chce znaleźć się na tej liście. Zwracam się nieśmiało do Pana Marszałka Senatu aby może ujawnił, czy owe informacje dostarczyli niezależni eksperci, którzy znają się na tym podatku, czy też lobbyści, którzy – podobnie jak w 2013 r. – chcą tą drogą zlikwidować opodatkowanie, a budżet stracił kolejne miliardy złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Oczywiście lobbyści mają prawo wodzić za nos polskiego ustawodawcę podatkowego osiągając tu wielkie sukcesy. Gorzej, że mamy do czynienia z klasycznym balem przebierańców, bo często owi lobbyści, zarabiający za załatwienie zmian w tej ustawie, udają „ekspertów od VAT”. Gdyby znali się lub byli po prostu rzetelni, to nigdy nie wciskaliby kitu, że owo „odwrotne obciążenie” ma na celu – tak to pisze w swoim uzasadnieniu Senat – „ograniczenie oszustw i nadużyć w podatku od towarów i usług”. Wręcz odwrotnie: są to przepisy napisane tylko po to, aby można było nie płacić tego podatku lub nawet wyłudzać zwroty bez konieczności wywożenia towarów za granicę. Wszyscy wiemy jak się to robi.

W 2014 roku szlagierem tu była stal – oczywiście objęta załącznikiem nr 11. Dzięki wielokrotnej sprzedaży np. 200 ton stali między dwoma podmiotami obie strony uzyskiwały (i uzyskują!) zwroty podatku naliczonego z tytułu mniej lub bardziej fikcyjnych zakupów, a podstawą do jego otrzymania była (i jest) wielokrotna sprzedaż jak najbardziej prawdziwej partii stali. I wszytko jest (jakoby) w porządku, bo owa transakcja ma „rzeczywisty charakter”, towar nie tylko realnie istnieje, ale w dodatku formalnie nie można się do czegoś przyczepić.

Odwrotne obciążenie w VAT – rozszerzenie listy towarów

Tego rodzaju „operacje optymalizacyjne” będzie można robić również przy pomocy innych metali kolorowych dzięki hojności Senatu. A swoją drogą, dlaczego – podobnie jak w przypadku „kredytów frankowych” – nasze państwo jest tylko wykonawcą cudzych, sprzecznych z dobrem obywateli naszego kraju interesów lobbystycznych? Gdy Sejm przyjmie senackie poprawki budżet do końca roku straci z tego tytułu około 6 mld zł, a przecież wiemy, że dochody budżetowe z tego podatku są od stycznia bardzo niskie (dużo niższe niż w zeszłym roku), a będzie jeszcze gorzej. Apeluję do Sejmu aby odrzucił poprawki dotyczące rozszerzenia zakresu załącznika nr 11 do tej ustawy, gdyż uczciwych podatników czyli nas wszystkich nie stać na takie prezenty dla wybranych.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA