REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla przedsiębiorców w procedurach celnych

Subskrybuj nas na Youtube
Ułatwienia dla przedsiębiorców w procedurach celnych
Ułatwienia dla przedsiębiorców w procedurach celnych

REKLAMA

REKLAMA

W marcu i kwietniu 2015 r. Służba Celna rozszerzyła zakres niektórych dotychczasowych ułatwień, a także zaproponowała nowe. Część rozwiązań zgłosili bezpośrednio przedsiębiorcy. Nowe ułatwienia są stosowane przy przeładunkach towarów, otwieraniu procedury TIR oraz przy procedurach awaryjnych w eksporcie.

Ułatwienia mają na celu odformalizowanie dotychczas stosowanych procedur:

REKLAMA

Autopromocja

1) Począwszy od 10.03.2015 r. rozszerzono możliwość stosowania instytucji zgody na samodzielne zdejmowanie i zakładanie zamknięć celnych w procesie konsolidacji przesyłek na operacje wywozowe rozpoczęte w innych krajach członkowskich, ze wskazanym urzędem wyprowadzenia w Polsce.

Wcześniej, to ułatwienie ograniczone było tylko i wyłącznie do operacji wywozowych rozpoczętych w Polsce. Bez względu na to czy operacja jest krajowa czy rozpoczyna się w innym kraju członkowskim, tryb postępowania z punktu widzenia przedsiębiorcy jest ten sam (tj. taki sam jak dotychczas stosowany w operacjach krajowych).

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Informacja uzupełniającą do pkt. A.9.9 Instrukcji dla eksporterów/zgłaszających w zakresie obsługi zgłoszeń wywozowych oraz wywozowych deklaracji skróconych w systemie ECS, wersja 4.0 z dnia 14.07.2014 r.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że z dniem publikacji na stronie internetowej niniejszej Informacji uzupełniającej następuje rozszerzenie możliwości stosowania instytucji zgody na samodzielne zdejmowanie i zakładanie zamknięć celnych w procesie konsolidacji przesyłek na operacje wywozowe rozpoczęte w innych krajach członkowskich, ze wskazanym urzędem wyprowadzenia w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady uzyskania zgody na stosowanie instytucji, wyłączenia oraz sposób realizacji są analogiczne jak stosowane obecnie przy operacjach krajowych. W przypadku dotychczas wydanych pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej obejmujących zgodę na konsolidację:
- jeżeli w pozwoleniu nie znalazły się zapisy ograniczające stosowanie do operacji krajowych – rozszerzenie zgody na operacje zagraniczne nastąpi z datą publikacji na stronach internetowych Ministerstwa Finansów niniejszej Informacji uzupełniającej i nie wymaga zmiany pozwolenia,
- jeżeli w pozwoleniu znalazły się zapisy ograniczające stosowanie do operacji krajowych – rozszerzenie zgody na operacje zagraniczne wymaga zmiany pozwolenia na podstawie wniosku Strony złożonego po publikacji na stronach internetowych Ministerstwa Finansów niniejszej Informacji uzupełniającej.

Dopuszczalnym jest łączenie konsolidacji krajowej i zagranicznej, przez co rozumiana jest sytuacja gdy miejsce uznane opuszcza środek przewozowy, na który przeładowano lub doładowano towary objęte wcześniej procedurą wywozu zarówno w kraju jak i w innym kraju członkowskim.

Sporządzono w Departamencie Ceł - Warszawa, 10 marca 2015 r.

Kary za brak OC w 2015 roku

2) Od 7 kwietnia 2015 r. rozszerzono zasady uproszczenia stosowanego przy otwieraniu procedury TIR (upoważniony nadawca TIR).

REKLAMA

Ułatwienie dotyczy sytuacji, gdy w zgłoszeniu wywozowym jako urząd wyprowadzenia (UWA) deklarowany był inny oddział celny (zwykle graniczny), natomiast pomiędzy zwolnieniem towaru do procedury a jego wyprowadzeniem nastąpiło przemieszczenie towaru do miejsca uznanego upoważnionego nadawcy TIR, podlegającego właściwości tego samego urzędu wywozu (UWU).

Informacja uzupełniająca do pkt. A.9.8 Instrukcji dla eksporterów/zgłaszających w zakresie obsługi zgłoszeń wywozowych oraz wywozowych deklaracji skróconych w systemie ECS, wersja 4.0 z dnia 14.07.2014 r.

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, iż w wyniku analizy postulatów przekazywanych przez przedsiębiorców podjęta została decyzja o wprowadzeniu z dniem 7 kwietnia 2015r. rozszerzenia wdrożonego w 2013 roku uproszczenia przy otwieraniu procedury TIR (upoważniony nadawca TIR).

Aktualnie obowiązujące zapisy warunkują, iż w przypadku gdy urząd wywozu (UWU) jest tożsamy z urzędem wyprowadzenia (i objęcia procedurą TIR), stosowanie uproszczenia jest możliwe jedynie w przypadku gdy zachodzi tożsamość osoby upoważnionego nadawcy i upoważnionego eksportera. Warunek tożsamości osób nie dotyczy sytuacji, gdy procedura wywozu otwarta była w innym urzędzie celnym (w procedurze uproszczonej lub standardowej).

Począwszy od dnia 7.04.2015r. przedmiotowym ułatwieniem objęte zostaną sytuacje gdy w zgłoszeniu wywozowym jako urząd wyprowadzenia (UWA) deklarowany był inny oddział celny (zwykle graniczny), natomiast pomiędzy zwolnieniem towaru do procedury a jego wyprowadzeniem nastąpiło przemieszczenie towaru do miejsca uznanego upoważnionego nadawcy TIR, podlegającego właściwości tego samego UWU.

Tryb postępowania:

Towar zostaje objęty w UWU procedurą wywozu w standardzie lub w uproszczeniu, przy czym w zgłoszeniu zadeklarowany jest UWA inny niż UWU. W zgłoszeniu celnym nie ma kodu „3PL19”. Pomiędzy zwolnieniem towaru do procedury wywozu a jego wyprowadzeniem towar zostaje dostarczony do miejsca uznanego upoważnionego nadawcy TIR, podlegającego właściwości tego samego UWU.

W odniesieniu do opisanej sytuacji zastosowanie będzie miała procedura analogiczna jak w sytuacji gdy UWU≠UWA.

Nie musi zachodzić tożsamość osoby eksportera i upoważnionego nadawcy.

W celu skorzystania z możliwości stosowania uproszczenia upoważniony nadawca, w którego miejscu uznanym znajduje się towar, ma obowiązek przedstawić towar w ECS z wykorzystaniem elektronicznego komunikatu IE 507.

Przedstawiający towar (upoważniony nadawca TIR) jednocześnie przesyła komunikat IE 507 oraz dokonuje zgłoszenia NCTS-TIR. Przedstawiający towar odpowiednio wypełnia w IE 507 atrybut „Tranzyt”, podając kod „1” - Tak, zaś w polu „Informacja dodatkowa” podaje kod „3PL21” wraz z następującym po nim numerem Karnetu TIR albo numerem LRN zgłoszenia tranzytowego.

Z kolei w Polu 40 zgłoszenia tranzytowego podaje numer MRN zgłoszenia wywozowego, zaś w Polu 44 kod „3PL20”.

Zgłoszenia, dla których w IE 507 podano kod „1” będą wizualizowały się na liście zgłoszeń dla dokumentów ZWA, informując funkcjonariusza o procedurze tranzytowej po wywozie/powrotnym wywozie.

Niezwłocznie po przekazaniu IE 507 na wskazany przez oddział celny adres e-mail przekazywana jest wiadomość e- mail, która w temacie przywołuje nr MRN zgłoszenia tranzytowego a w treści wskazuje wszystkie nr MRN zgłoszeń wywozowych, których zgłoszenie tranzytowe dotyczy.

Pozytywny wynik czynności weryfikacyjnych skutkuje wysłaniem przez System ECS komunikatu IE 525, oraz wykonaniem przez funkcjonariusza celnego operacji potwierdzającej wyprowadzenie towaru w ECS. Jeśli nie nastąpią jakieś nadzwyczajne okoliczności, które skutkować będą koniecznością interwencji funkcjonariusza, system automatycznie, po zadanym parametrze czasowym, wygeneruje komunikat IE 518, a następnie na jego podstawie potwierdzi wywóz (prześle IE 599).

W przypadku gdy weryfikacja zgłoszenia wywozowego dała wynik B1 (niezgodne) i do przedstawiającego towar wysyłany jest komunikat IE 522 a do obiektu dowiązywany jest komunikat IE 518 z kodem „B1” to w NCTS konsekwentnie także następuje odmowa zwolnienia towaru do procedury tranzytu (poprzez zatrzymanie do kontroli i wyniki kontroli „Niezgodnie” oraz wysłanie do zgłaszającego komunikatu IE 51).

W przypadku stosowania przedmiotowego uproszczenia funkcjonariusz po zakończeniu obsługi przedstawienia towaru nie nanosi wyników kontroli (A1, A2, A4, B1) w polu K dokumentu EAD.

Zwolnienie towaru do procedury tranzytu realizowanego pod osłoną karnetu TIR z użyciem własnego stempla oraz rozpoczęcie transportu z miejsca uznanego następuje nie wcześniej niż po otrzymaniu komunikatu IE 525 (co oznacza, że brak tego komunikatu uniemożliwia rozpoczęcie transportu nawet w przypadku gdy np. ze względu na upływ timera, upoważniony nadawca otrzymał z systemu NCTS komunikat IE 29).

W tym przypadku nie jest możliwe stosowanie przedmiotowego uproszczenia w ramach realizacji procedury awaryjnej, co oznacza, że uproszczonego zamknięcia wywozu i otwarcia TIR nie można stosować:
- w stosunku do wywozów otwartych w UWU w procedurze awaryjnej (wywóz realizowany na papierowym dokumencie ESS), oraz
- gdy ze względu na awarię aplikacji ECS po stronie administracji celnej urząd przedstawienia (zarazem otwarcia TIR) nie jest w stanie systemowo obsłużyć przedstawienia towaru.

Należy podkreślić, że za prawidłowość realizowanej w opisany powyżej sposób procedury odpowiada upoważniony nadawca TIR.

Sporządzono w Departamencie Ceł, Warszawa, 2 kwietnia 2015 r.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

3) Od 7 kwietnia 2015 r. wprowadzone zostały korzystne dla przedsiębiorców zmiany w zakresie realizacji procedury awaryjnej w systemie ECS.

Istotą wprowadzanej zmiany jest przyjęcie przez Służbę Celną odpowiedzialności za dostarczenie karty 3 ESS do urzędu wywozu w celu wygenerowania komunikatu IE 599. Celem tego rozwiązania jest zminimalizowanie ryzyka zagubienia karty 3 ESS przez przewoźnika oraz zachęcenie podmiotów, w przypadku awarii systemu ECS, do niezwłocznego korzystania z procedury awaryjnej.

Procedura odsyłania kart 3 ESS przez UWA (urząd wyprowadzenia) do UWU (urząd wywozu) będzie stosowana w przypadku łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- krajowa operacja wywozowa (zadeklarowany polski UWA różny od polskiego UWU),
- awaria systemu ECS po stronie administracji celnej,
- podanie przez podmiot w Polu 44 dokumentu ESS kodu informacji dodatkowej 3PL23.

Informacja uzupełniająca do Instrukcji dla eksporterów/zgłaszających w zakresie obsługi zgłoszeń wywozowych oraz wywozowych deklaracji skróconych w systemie ECS, wersja 4.0 z dnia 14.07.2014r. oraz do Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych w wersji 1.15 z dnia 15.12.2014 r.

1. Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje o zmianach w Instrukcji dla eksporterów/zgłaszających w zakresie obsługi zgłoszeń wywozowych oraz wywozowych deklaracji skróconych w systemie ECS, wersja 4.0 z dnia 14.07.2014r. (zwana dalej Instrukcją) w następujących zakresach:

a) Począwszy od dnia 7 kwietnia 2015r. wprowadza się zmiany w zakresie realizacji procedury awaryjnej w systemie ECS. Istotą wprowadzonej zmiany jest przeniesienie na Służbę Celną odpowiedzialności za dostarczenie karty 3 ESS do urzędu wywozu celem wygenerowania komunikatu IE 599. Celem poniższego rozwiązania jest zminimalizowanie ryzyka zagubienia karty 3 ESS przez przewoźnika oraz zachęcenie podmiotów, w przypadku
awarii systemu ECS, do niezwłocznego korzystania z procedury awaryjnej.

Procedura odsyłania kart 3 ESS przez UWA (urząd wyprowadzenia) do UWU (urząd wywozu) będzie stosowana w przypadku łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- krajowa operacja wywozowa (zadeklarowany polski UWA różny od polskiego UWU),
- awaria systemu ECS po stronie administracji celnej,
- podanie w Polu 44 dokumentu ESS kodu informacji dodatkowej 3PL23 (co oznacza, że zastosowanie procedury zależy wyłącznie od woli zgłaszającego).

W przypadku podania przez zgłaszającego w Polu 44 dokumentu ESS kodu informacji dodatkowej 3PL23 (oznaczającego, że eksporter wnioskuje aby kartę 3 ESS odebrać od osoby przedstawiającej towar na granicy i odesłać do urzędu wywozu), funkcjonariusz celny w UWA, po jej stosownym ostemplowaniu, zatrzymuje kartę 3 ESS celem odesłania do UWU.

Po usunięciu awarii systemu funkcjonariusz celny w UWU dokonujący rejestracji awaryjnej zgłoszenia musi potwierdzić fakt wystąpienia awarii krajowej lub lokalnej po stronie administracji, porównać dane z karty 3 ESS z danymi systemowymi, a następnie generuje komunikat IE 599. Zakłada się, że o ile awaria systemu została usunięta wygenerowanie IE 599 w UWU powinno nastąpić w terminie 5 dni roboczych od dnia odebrania karty 3 ESS przez UWA.


W przypadku braku zadeklarowania kodu 3PL23 w ESS domniemywa się, że podmiot sam zamierza dostarczyć kartę 3 ESS do UWU celem wygenerowania IE599 zgodnie z obowiązującą już dzisiaj procedurą albo, że w swoich rozliczeniach z administracją podatkową chce się posłużyć dokumentami papierowymi (dokument ESS potwierdzony przez urząd wyprowadzenia).

b) Z dniem opublikowania niniejszej Informacji uzupełniającej pkt A.8, akapit 5 Instrukcji zostaje uzupełniony o słownik kodów używanych w komunikacie IE 583, przesyłanym przez zgłaszającego w odpowiedzi na komunikat IE 582 przekazany w ramach procedury poszukiwawczej. W związku z tym treść akapitu 5 zmienia się następująco:

Było:
„IE 583 może zawierać informację o:
- wyprowadzeniu towaru, wraz z datą wyprowadzenia oraz faktycznym UWA,
- braku informacji o zgłoszeniu,
- braku wyprowadzenia towaru”

Jest:
„IE 583 może zawierać informację o:
- braku wyprowadzenia towaru (nie wyprowadzono – kod „0”),
- wyprowadzeniu towaru, (wyprowadzono – kod „1”), podanie kodu „1” powoduje konieczność uzupełnienia atrybutu „DataWyprowadzenia” i „UCWyprowadzenia”,
- braku informacji o zgłoszeniu (brak informacji – kod „2”), podanie kodu „2” powoduje konieczność uzupełnienia atrybutu „Odpowiedz” (informacja tekstowa o stanie przesyłki).”.

2. Jednocześnie w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych w wersji 1.15 z dnia 15.12.2014 r., w opisie pola 44 lit. B „Krajowe kody informacji dodatkowych” (str. 146 -151), dodaje się nowy kod wraz z następującym opisem:
„3PL23 – wniosek eksportera, aby urząd wyprowadzenia odebrał od osoby przedstawiającej towar kartę 3 ESS i odesłał ją do urzędu wywozu”.

Sporządzono w Departamencie Ceł, Warszawa, 1 kwietnia 2015 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA