REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla przedsiębiorców w procedurach celnych

Ułatwienia dla przedsiębiorców w procedurach celnych
Ułatwienia dla przedsiębiorców w procedurach celnych

REKLAMA

REKLAMA

W marcu i kwietniu 2015 r. Służba Celna rozszerzyła zakres niektórych dotychczasowych ułatwień, a także zaproponowała nowe. Część rozwiązań zgłosili bezpośrednio przedsiębiorcy. Nowe ułatwienia są stosowane przy przeładunkach towarów, otwieraniu procedury TIR oraz przy procedurach awaryjnych w eksporcie.

Ułatwienia mają na celu odformalizowanie dotychczas stosowanych procedur:

REKLAMA

Autopromocja

1) Począwszy od 10.03.2015 r. rozszerzono możliwość stosowania instytucji zgody na samodzielne zdejmowanie i zakładanie zamknięć celnych w procesie konsolidacji przesyłek na operacje wywozowe rozpoczęte w innych krajach członkowskich, ze wskazanym urzędem wyprowadzenia w Polsce.

Wcześniej, to ułatwienie ograniczone było tylko i wyłącznie do operacji wywozowych rozpoczętych w Polsce. Bez względu na to czy operacja jest krajowa czy rozpoczyna się w innym kraju członkowskim, tryb postępowania z punktu widzenia przedsiębiorcy jest ten sam (tj. taki sam jak dotychczas stosowany w operacjach krajowych).

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Informacja uzupełniającą do pkt. A.9.9 Instrukcji dla eksporterów/zgłaszających w zakresie obsługi zgłoszeń wywozowych oraz wywozowych deklaracji skróconych w systemie ECS, wersja 4.0 z dnia 14.07.2014 r.

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że z dniem publikacji na stronie internetowej niniejszej Informacji uzupełniającej następuje rozszerzenie możliwości stosowania instytucji zgody na samodzielne zdejmowanie i zakładanie zamknięć celnych w procesie konsolidacji przesyłek na operacje wywozowe rozpoczęte w innych krajach członkowskich, ze wskazanym urzędem wyprowadzenia w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady uzyskania zgody na stosowanie instytucji, wyłączenia oraz sposób realizacji są analogiczne jak stosowane obecnie przy operacjach krajowych. W przypadku dotychczas wydanych pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej obejmujących zgodę na konsolidację:
- jeżeli w pozwoleniu nie znalazły się zapisy ograniczające stosowanie do operacji krajowych – rozszerzenie zgody na operacje zagraniczne nastąpi z datą publikacji na stronach internetowych Ministerstwa Finansów niniejszej Informacji uzupełniającej i nie wymaga zmiany pozwolenia,
- jeżeli w pozwoleniu znalazły się zapisy ograniczające stosowanie do operacji krajowych – rozszerzenie zgody na operacje zagraniczne wymaga zmiany pozwolenia na podstawie wniosku Strony złożonego po publikacji na stronach internetowych Ministerstwa Finansów niniejszej Informacji uzupełniającej.

Dopuszczalnym jest łączenie konsolidacji krajowej i zagranicznej, przez co rozumiana jest sytuacja gdy miejsce uznane opuszcza środek przewozowy, na który przeładowano lub doładowano towary objęte wcześniej procedurą wywozu zarówno w kraju jak i w innym kraju członkowskim.

Sporządzono w Departamencie Ceł - Warszawa, 10 marca 2015 r.

Kary za brak OC w 2015 roku

2) Od 7 kwietnia 2015 r. rozszerzono zasady uproszczenia stosowanego przy otwieraniu procedury TIR (upoważniony nadawca TIR).

REKLAMA

Ułatwienie dotyczy sytuacji, gdy w zgłoszeniu wywozowym jako urząd wyprowadzenia (UWA) deklarowany był inny oddział celny (zwykle graniczny), natomiast pomiędzy zwolnieniem towaru do procedury a jego wyprowadzeniem nastąpiło przemieszczenie towaru do miejsca uznanego upoważnionego nadawcy TIR, podlegającego właściwości tego samego urzędu wywozu (UWU).

Informacja uzupełniająca do pkt. A.9.8 Instrukcji dla eksporterów/zgłaszających w zakresie obsługi zgłoszeń wywozowych oraz wywozowych deklaracji skróconych w systemie ECS, wersja 4.0 z dnia 14.07.2014 r.

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, iż w wyniku analizy postulatów przekazywanych przez przedsiębiorców podjęta została decyzja o wprowadzeniu z dniem 7 kwietnia 2015r. rozszerzenia wdrożonego w 2013 roku uproszczenia przy otwieraniu procedury TIR (upoważniony nadawca TIR).

Aktualnie obowiązujące zapisy warunkują, iż w przypadku gdy urząd wywozu (UWU) jest tożsamy z urzędem wyprowadzenia (i objęcia procedurą TIR), stosowanie uproszczenia jest możliwe jedynie w przypadku gdy zachodzi tożsamość osoby upoważnionego nadawcy i upoważnionego eksportera. Warunek tożsamości osób nie dotyczy sytuacji, gdy procedura wywozu otwarta była w innym urzędzie celnym (w procedurze uproszczonej lub standardowej).

Począwszy od dnia 7.04.2015r. przedmiotowym ułatwieniem objęte zostaną sytuacje gdy w zgłoszeniu wywozowym jako urząd wyprowadzenia (UWA) deklarowany był inny oddział celny (zwykle graniczny), natomiast pomiędzy zwolnieniem towaru do procedury a jego wyprowadzeniem nastąpiło przemieszczenie towaru do miejsca uznanego upoważnionego nadawcy TIR, podlegającego właściwości tego samego UWU.

Tryb postępowania:

Towar zostaje objęty w UWU procedurą wywozu w standardzie lub w uproszczeniu, przy czym w zgłoszeniu zadeklarowany jest UWA inny niż UWU. W zgłoszeniu celnym nie ma kodu „3PL19”. Pomiędzy zwolnieniem towaru do procedury wywozu a jego wyprowadzeniem towar zostaje dostarczony do miejsca uznanego upoważnionego nadawcy TIR, podlegającego właściwości tego samego UWU.

W odniesieniu do opisanej sytuacji zastosowanie będzie miała procedura analogiczna jak w sytuacji gdy UWU≠UWA.

Nie musi zachodzić tożsamość osoby eksportera i upoważnionego nadawcy.

W celu skorzystania z możliwości stosowania uproszczenia upoważniony nadawca, w którego miejscu uznanym znajduje się towar, ma obowiązek przedstawić towar w ECS z wykorzystaniem elektronicznego komunikatu IE 507.

Przedstawiający towar (upoważniony nadawca TIR) jednocześnie przesyła komunikat IE 507 oraz dokonuje zgłoszenia NCTS-TIR. Przedstawiający towar odpowiednio wypełnia w IE 507 atrybut „Tranzyt”, podając kod „1” - Tak, zaś w polu „Informacja dodatkowa” podaje kod „3PL21” wraz z następującym po nim numerem Karnetu TIR albo numerem LRN zgłoszenia tranzytowego.

Z kolei w Polu 40 zgłoszenia tranzytowego podaje numer MRN zgłoszenia wywozowego, zaś w Polu 44 kod „3PL20”.

Zgłoszenia, dla których w IE 507 podano kod „1” będą wizualizowały się na liście zgłoszeń dla dokumentów ZWA, informując funkcjonariusza o procedurze tranzytowej po wywozie/powrotnym wywozie.

Niezwłocznie po przekazaniu IE 507 na wskazany przez oddział celny adres e-mail przekazywana jest wiadomość e- mail, która w temacie przywołuje nr MRN zgłoszenia tranzytowego a w treści wskazuje wszystkie nr MRN zgłoszeń wywozowych, których zgłoszenie tranzytowe dotyczy.

Pozytywny wynik czynności weryfikacyjnych skutkuje wysłaniem przez System ECS komunikatu IE 525, oraz wykonaniem przez funkcjonariusza celnego operacji potwierdzającej wyprowadzenie towaru w ECS. Jeśli nie nastąpią jakieś nadzwyczajne okoliczności, które skutkować będą koniecznością interwencji funkcjonariusza, system automatycznie, po zadanym parametrze czasowym, wygeneruje komunikat IE 518, a następnie na jego podstawie potwierdzi wywóz (prześle IE 599).

W przypadku gdy weryfikacja zgłoszenia wywozowego dała wynik B1 (niezgodne) i do przedstawiającego towar wysyłany jest komunikat IE 522 a do obiektu dowiązywany jest komunikat IE 518 z kodem „B1” to w NCTS konsekwentnie także następuje odmowa zwolnienia towaru do procedury tranzytu (poprzez zatrzymanie do kontroli i wyniki kontroli „Niezgodnie” oraz wysłanie do zgłaszającego komunikatu IE 51).

W przypadku stosowania przedmiotowego uproszczenia funkcjonariusz po zakończeniu obsługi przedstawienia towaru nie nanosi wyników kontroli (A1, A2, A4, B1) w polu K dokumentu EAD.

Zwolnienie towaru do procedury tranzytu realizowanego pod osłoną karnetu TIR z użyciem własnego stempla oraz rozpoczęcie transportu z miejsca uznanego następuje nie wcześniej niż po otrzymaniu komunikatu IE 525 (co oznacza, że brak tego komunikatu uniemożliwia rozpoczęcie transportu nawet w przypadku gdy np. ze względu na upływ timera, upoważniony nadawca otrzymał z systemu NCTS komunikat IE 29).

W tym przypadku nie jest możliwe stosowanie przedmiotowego uproszczenia w ramach realizacji procedury awaryjnej, co oznacza, że uproszczonego zamknięcia wywozu i otwarcia TIR nie można stosować:
- w stosunku do wywozów otwartych w UWU w procedurze awaryjnej (wywóz realizowany na papierowym dokumencie ESS), oraz
- gdy ze względu na awarię aplikacji ECS po stronie administracji celnej urząd przedstawienia (zarazem otwarcia TIR) nie jest w stanie systemowo obsłużyć przedstawienia towaru.

Należy podkreślić, że za prawidłowość realizowanej w opisany powyżej sposób procedury odpowiada upoważniony nadawca TIR.

Sporządzono w Departamencie Ceł, Warszawa, 2 kwietnia 2015 r.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

3) Od 7 kwietnia 2015 r. wprowadzone zostały korzystne dla przedsiębiorców zmiany w zakresie realizacji procedury awaryjnej w systemie ECS.

Istotą wprowadzanej zmiany jest przyjęcie przez Służbę Celną odpowiedzialności za dostarczenie karty 3 ESS do urzędu wywozu w celu wygenerowania komunikatu IE 599. Celem tego rozwiązania jest zminimalizowanie ryzyka zagubienia karty 3 ESS przez przewoźnika oraz zachęcenie podmiotów, w przypadku awarii systemu ECS, do niezwłocznego korzystania z procedury awaryjnej.

Procedura odsyłania kart 3 ESS przez UWA (urząd wyprowadzenia) do UWU (urząd wywozu) będzie stosowana w przypadku łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- krajowa operacja wywozowa (zadeklarowany polski UWA różny od polskiego UWU),
- awaria systemu ECS po stronie administracji celnej,
- podanie przez podmiot w Polu 44 dokumentu ESS kodu informacji dodatkowej 3PL23.

Informacja uzupełniająca do Instrukcji dla eksporterów/zgłaszających w zakresie obsługi zgłoszeń wywozowych oraz wywozowych deklaracji skróconych w systemie ECS, wersja 4.0 z dnia 14.07.2014r. oraz do Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych w wersji 1.15 z dnia 15.12.2014 r.

1. Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje o zmianach w Instrukcji dla eksporterów/zgłaszających w zakresie obsługi zgłoszeń wywozowych oraz wywozowych deklaracji skróconych w systemie ECS, wersja 4.0 z dnia 14.07.2014r. (zwana dalej Instrukcją) w następujących zakresach:

a) Począwszy od dnia 7 kwietnia 2015r. wprowadza się zmiany w zakresie realizacji procedury awaryjnej w systemie ECS. Istotą wprowadzonej zmiany jest przeniesienie na Służbę Celną odpowiedzialności za dostarczenie karty 3 ESS do urzędu wywozu celem wygenerowania komunikatu IE 599. Celem poniższego rozwiązania jest zminimalizowanie ryzyka zagubienia karty 3 ESS przez przewoźnika oraz zachęcenie podmiotów, w przypadku
awarii systemu ECS, do niezwłocznego korzystania z procedury awaryjnej.

Procedura odsyłania kart 3 ESS przez UWA (urząd wyprowadzenia) do UWU (urząd wywozu) będzie stosowana w przypadku łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- krajowa operacja wywozowa (zadeklarowany polski UWA różny od polskiego UWU),
- awaria systemu ECS po stronie administracji celnej,
- podanie w Polu 44 dokumentu ESS kodu informacji dodatkowej 3PL23 (co oznacza, że zastosowanie procedury zależy wyłącznie od woli zgłaszającego).

W przypadku podania przez zgłaszającego w Polu 44 dokumentu ESS kodu informacji dodatkowej 3PL23 (oznaczającego, że eksporter wnioskuje aby kartę 3 ESS odebrać od osoby przedstawiającej towar na granicy i odesłać do urzędu wywozu), funkcjonariusz celny w UWA, po jej stosownym ostemplowaniu, zatrzymuje kartę 3 ESS celem odesłania do UWU.

Po usunięciu awarii systemu funkcjonariusz celny w UWU dokonujący rejestracji awaryjnej zgłoszenia musi potwierdzić fakt wystąpienia awarii krajowej lub lokalnej po stronie administracji, porównać dane z karty 3 ESS z danymi systemowymi, a następnie generuje komunikat IE 599. Zakłada się, że o ile awaria systemu została usunięta wygenerowanie IE 599 w UWU powinno nastąpić w terminie 5 dni roboczych od dnia odebrania karty 3 ESS przez UWA.


W przypadku braku zadeklarowania kodu 3PL23 w ESS domniemywa się, że podmiot sam zamierza dostarczyć kartę 3 ESS do UWU celem wygenerowania IE599 zgodnie z obowiązującą już dzisiaj procedurą albo, że w swoich rozliczeniach z administracją podatkową chce się posłużyć dokumentami papierowymi (dokument ESS potwierdzony przez urząd wyprowadzenia).

b) Z dniem opublikowania niniejszej Informacji uzupełniającej pkt A.8, akapit 5 Instrukcji zostaje uzupełniony o słownik kodów używanych w komunikacie IE 583, przesyłanym przez zgłaszającego w odpowiedzi na komunikat IE 582 przekazany w ramach procedury poszukiwawczej. W związku z tym treść akapitu 5 zmienia się następująco:

Było:
„IE 583 może zawierać informację o:
- wyprowadzeniu towaru, wraz z datą wyprowadzenia oraz faktycznym UWA,
- braku informacji o zgłoszeniu,
- braku wyprowadzenia towaru”

Jest:
„IE 583 może zawierać informację o:
- braku wyprowadzenia towaru (nie wyprowadzono – kod „0”),
- wyprowadzeniu towaru, (wyprowadzono – kod „1”), podanie kodu „1” powoduje konieczność uzupełnienia atrybutu „DataWyprowadzenia” i „UCWyprowadzenia”,
- braku informacji o zgłoszeniu (brak informacji – kod „2”), podanie kodu „2” powoduje konieczność uzupełnienia atrybutu „Odpowiedz” (informacja tekstowa o stanie przesyłki).”.

2. Jednocześnie w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych w wersji 1.15 z dnia 15.12.2014 r., w opisie pola 44 lit. B „Krajowe kody informacji dodatkowych” (str. 146 -151), dodaje się nowy kod wraz z następującym opisem:
„3PL23 – wniosek eksportera, aby urząd wyprowadzenia odebrał od osoby przedstawiającej towar kartę 3 ESS i odesłał ją do urzędu wywozu”.

Sporządzono w Departamencie Ceł, Warszawa, 1 kwietnia 2015 r.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA