REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania dopiero w nowej Ordynacji podatkowej

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania dopiero w nowej Ordynacji podatkowej
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania dopiero w nowej Ordynacji podatkowej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania Ministerstwo Finansów usunęło z projektu noweli Ordynacji podatkowej. "Wyłączyliśmy klauzulę z projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej, ale to nie znaczy, że się z nią pożegnaliśmy. Podzieliliśmy projekt głównie dlatego, że klauzula ma być wpisana w system ogólnego prawa podatkowego w postaci nowej Ordynacji podatkowej" - mówił PAP wiceszef MF, pytany o powody decyzji resortu.

"Używając słów pani premier, by zachować mądrą równowagę pomiędzy interesem podatnika i interesem publicznym, powinna ona (klauzula) być elementem całościowego systemu" - powiedział wiceminister Janusz Cichoń. I zaznaczył: "Jeżeli chcemy tę równowagę zbudować, to nie możemy nagle przesądzać o pewnych rozwiązaniach, które są jednak - jak pokazały reakcje - bardzo kontrowersyjne, mamy bardzo wyraźny opór przedsiębiorców przed tą klauzulą".

REKLAMA

Autopromocja

Wiceszef MF podkreślił, że nowa ordynacja to dla rządu najważniejszy projekt dot. zmian podatkowych. Według niego założenia tego dokumentu powinny być gotowe w sierpniu i na początku września powinien je przyjąć rząd. "Takie propozycje jak in dubio pro tributario czy klauzula muszą się w nią wpisywać, nie mogą być z nią sprzeczne" - mówił.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Nowa ordynacja ma być uchwalona w następnej kadencji. "Niezależnie od tego, kto będzie rządził po wyborach, choć jestem przekonany, że nadal PO, z pewnością jest nam potrzebna nowa ordynacja. Przypomnę, że to nie minister finansów ją pisze, tylko niezależni eksperci" - mówił wiceminister.

W związku z powyższym - jak powiedział - projekt noweli Ordynacji zawierający liczne ułatwienia dla podatników wraca na obrady rządu bez klauzuli. Cichoń wyraził nadzieję, że do końca kadencji uda się go uchwalić. Nie wykluczył, że do tego projektu zamiast klauzuli zostanie włączona zasada in dubio pro tributario, czyli rozpatrywania wątpliwości na korzyść podatnika, przewidziana w prezydenckim projekcie, który obecnie znajduje się w Sejmie. Jeśli chodzi o klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania - przyznał - prawdopodobnie trzeba będzie poczekać dłużej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania wyłączona z projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej

Zwrócił też uwagę, że w większości krajów klauzula przeciw unikaniu opodatkowania ma bardzo ogólny wymiar i jest bardzo prosta. "Nasza, w związku z tym, że realizowaliśmy zalecenia Trybunału Konstytucyjnego, a także szukaliśmy kompromisów, jest bardziej rozbudowana i byłoby dobrze, jeśli by się udało, na etapie prac nad nową ordynacją, ją zmodyfikować i uprościć, a także wbudować w całościowy system" - wskazał Janusz Cichoń.

Zgodnie z wycofaną propozycją MF "unikaniem opodatkowania" miało być "zastosowanie w sposób zamierzony sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów, znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną". "Znaczną korzyść" podatkową zdefiniowano jako przekraczającą 50 tys. zł niezapłaconego podatku rocznie.

Janusz Cichoń zapytany, jak interpretować decyzję ministerstwa w kontekście kolejnych doniesień o aferach dot. unikania opodatkowania i wyprowadzania kapitału jak LuxLeaks czy HSBC, Cichoń zapewnił, że MF traktuje unikanie opodatkowania jako poważny problem. "Klauzula nie była jedynym naszym działaniem w tej sprawie, mamy szereg rozwiązań, które to unikanie opodatkowania ograniczają np. ceny transferowe, nowe techniki kontroli skarbowej, które pozwalają nam na skuteczniejsze wyłapywanie oszustw podatkowych, mamy CFC" - wymienił.

Kalkulatory

REKLAMA

Ostatnio nt. unikania opodatkowania i ukrywania dochodów za granicą było głośno w związku ze sprawą banku HSBC, który pomagał swoim zamożnym klientom w uchylaniu się od płacenia podatków od pieniędzy zdeponowanych na kontach w Szwajcarii. Klientami HSBC miało być m.in. ponad 500 osób związanych z Polską.

Wcześniej burzę wywołała tzw. afera LuxLeaks. Na krajowym podwórku jesienią szerokim echem odbiło się opóźnienie w publikacji ustawy o tzw. rajach podatkowych, dzięki której rząd chciał ograniczyć wyprowadzanie przez firmy zysków za granicę. W związku ze spóźnioną publikacją ustawy z-ca dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych w MF został odwołany ze stanowiska, a szef Departamentu Dzienników Urzędowych w RCL otrzymał upomnienie; ponadto on i jego zastępca zostali pozbawieni premii za październik. Pod koniec lutego prokuratura umorzyła śledztwo w tej sprawie. Ustaliła, że pracownicy resortu finansów nie mieli "prawnego obowiązku" monitorowania procesu legislacyjnego projektu, a wskazanie właściwego terminu ogłoszenia ustawy należało do Rządowego Centrum Legislacji (RCL), jednak uchybienia funkcjonariuszy z RCL należy uznać za "przewinienia sankcjonowane na drodze odpowiedzialności służbowej lub dyscyplinarnej". (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA