REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszyła usługa „e-Klient Służby Celnej”

Subskrybuj nas na Youtube
Usługa „e-Klient Służby Celnej” rusza 29 czerwca 2015 r. / fot. Fotolia
Usługa „e-Klient Służby Celnej” rusza 29 czerwca 2015 r. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

29 czerwca 2015 r. Ministerstwo Finansów udostępniło usługę „e-Klient Służby Celnej”. Usługa dostępna jest pod adresem www.puesc.gov.pl i pozwala na zarządzanie użytkownikami oraz umożliwi uzyskanie dostępu do usług elektronicznych świadczonych przez Służbę Celną w ramach Programu e-Cło za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC).

Resort finansów poinformował, że usługa jest świadczona w procesie obsługiwanym przez systemy ECIP/SEAP PL, SZPROT, MCA, PDR PL/UE oraz PKI. Uruchomienie jej oznacza tym samym uruchomienie funkcjonalności ww. systemów, które są niezbędne do jej działania. W tym samym czasie udostępnimy także obsługę klientów Systemu Informacyjnego Służby Celnej (SISC) w ramach Portalu Pomocy HelpDesk.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawdź na Portalu Podatkowym, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT

Cele usługi e-Klient SC:

  • umożliwienie klientom Służby Celnej (osobom fizycznym oraz Podmiotom), którzy chcą korzystać z e-usług, dostępu do nich oraz do danych i informacji (wysyłanych i odbieranych komunikatów, wniosków, informacji finansowych itd.) zgodnie z posiadanymi uprawnieniami;
  • rejestracja wynikająca z obowiązujących przepisów (EORI, AKC-R) w jednej aplikacji;
  • pozyskanie danych referencyjnych dla systemów operacyjnych (walidacja danych) z jednego źródła.

REKLAMA

Usługa e-Klient SC z dniem uruchomienia zastąpi dotychczasową procedurę uzyskania numeru EORI, dotychczasową procedurę uzyskania klucza do bezpiecznej transmisji danych oraz wprowadzi centralizację procesu rejestracji (w obszarach cła, INTRASTATU i centralizację obsługi procesu rejestracji w obszarze akcyzy). Obsługę rejestracji osób/podmiotów, dającą podstawę do korzystania z systemów elektronicznych Służby Celnej, czy wymaganą przez przepisy prawa, będzie realizowała Izba Celna w Poznaniu w ramach „jednego okienka rejestrowego". Lokalnie realizowane będą jedynie nieliczne czynności wymagające osobistego stawiennictwa Klientów, jak też czynności związane z brakiem dostępu Klientów do środowiska elektronicznego. Jednakże, w okresie przejściowym, ze względu na konieczność zapewnienia prawidłowej obsługi klientów i umożliwienia działania obecnych systemów informatycznych Służby Celnej, które nie są technologicznie przystosowane do współpracy z nowymi usługami SISC, utrzymane zostaną niektóre dotychczasowe zadania związane z rejestracją danych wykonywane lokalnie (aktualizacja danych w PDR). Docelowo usługa e-Klient SC zastąpi całkowicie dotychczas obowiązującą procedurę rejestracji w systemach PDR (do czasu pełnego uruchomienia wszystkich usług SISC będą w tym zakresie obowiązywały procedury przejściowe).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz usługę e-Klient SC pod adresem www.puesc.gov.pl

Szczegółowe informacje dotyczące usługi są zawarte w dokumencie „e-Klient Służby Celnej - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Służby Celnej".

Usługa e-Klient SC to pierwsza uruchamiana usługa nowego Systemu Informacyjnego Służby Celnej budowanego w ramach Programu e-Cło. Umożliwi ona korzystanie z kolejnych uruchamianych usług SISC dzięki stworzeniu systemu zarządzania uprawnieniami dostępowymi klientów do danych i usług, a także dostarczy danych referencyjnych niezbędnych w procesie obsługi klientów Służby Celnej (przykładowo danych wykorzystywanych w automatycznej obsłudze zgłoszeń celnych). Funkcjonalności usługi e-Klient SC będą uruchamiane stopniowo, w miarę udostępniania kolejnych usług SISC, dlatego konieczne jest do czasu uruchomienia ostatniej z nich i ostatecznego wygaszenia obecnie działających systemów Służby Celnej, zapewnienie niezakłóconej obsługi klientów. Należało więc określić zasady działania w okresie przejściowym, które pozwolą zapewnić prawidłowe działanie obecnych systemów wspierających dokonywanie zgłoszeń celnych oraz obsługę procesów akcyzowych (w zakresie rejestracji).

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

WAŻNE!

W okresie przejściowym, poprzedzającym pełne wdrożenie usług SISC, korzystanie z Systemów Celnych  (tj. CELINA, ECS, ICS, INTRASTAT, NCTS, EMCS PL) w zakresie komunikacji odbywać się będzie na dotychczasowych zasadach.

Jedno okienko rozliczeniowe dla ceł i podatków w imporcie od 1 lipca 2015 r.

W ramach usługi e-Klient SC realizowany jest proces rejestracji, który obejmuje następujące główne kroki:

  • Założenie konta na PUESC
  • Rejestracja osoby (np. pracownik podmiotu, agent celny, pełnomocnik) – osoba upoważniona
  • Rejestracja Podmiotu (reprezentowana firma)
  • Rejestracja reprezentacji (powiązanie osoby upoważnionej z reprezentowaną firmą oraz zadeklarowanie uprawnień zgodnie z posiadanym upoważnieniem).

Rejestracji podlegają osoby fizyczne (reprezentanci) i podmioty, które zamierzają korzystać z usług SISC, a nie były dotychczas zarejestrowane w PDR, SEED i/lub  nie posiadały EORI. Tym samym osoby te będą korzystały z usługi e-Klienta SC w sytuacji, gdy będą zainteresowane skorzystaniem z usług SISC, a w okresie przejściowym także z obecnie działających systemów informatycznych Służby Celnej.

UWAGA!

Dla Klientów Służby Celnej, którzy przed dniem wdrożenia usługi e-Klient SC korzystali z systemów informatycznych Służby Celnej, a w szczególności:

  • byli zarejestrowani w PDR w celu komunikacji z Systemami CELINA, ECS, ICS, i/lub INTRASTAT, bądź
  • byli zarejestrowani w SEED, lub
  • mieli nadany numer EORI, lub
  • przesyłali komunikaty do Systemów NCTS i/lub EMCS PL

zostały opracowane rozwiązania umożliwiające kontynuowanie działalności bez konieczności dokonywania ponownej rejestracji. Zarejestrowane w ww. rejestrach dane, które zostały przeniesione do SISC, należy jedynie połączyć z kontem założonym przez Użytkownika na PUESC. Klienci Ci będą mogli skorzystać z usługi e-Klient SC zakładając konto na PUESC i dokonując powiązania danych. Docelowo w ramach usługi e-Klient SC wszyscy Klienci będą mieli także możliwość aktualizacji swoich danych i danych dotyczących reprezentacji.

W ramach usługi e-Klient SC możliwe będzie uzyskanie certyfikatu niekwalifikowanego SC (niekwalifikowany podpis elektroniczny, który zastąpi dotychczas wydawane klucze do bezpiecznej transmisji danych). Istotne jest, że po uruchomieniu usługi e-Klient SC brak będzie możliwości przedłużenia ważności posiadanego klucza do bezpiecznej transmisji danych (klucze będą mogły być wykorzystywane na dotychczasowych zasadach do momentu utraty ważności). Tym samym zaleca się, aby przed dniem upływu jego ważności dokonać rejestracji w SISC (postępując zgodnie z Instrukcją e-Klient SC) oraz pobrać certyfikat niekwalifikowany SC (postępując zgodnie z Instrukcją postępowania w celu uzyskania certyfikatu niekwalifikowanego SC, dostępną w momencie uruchomienia usługi na PUESC w zakładce „Systemy Służby Celnej" > „PKI".

W okresie przejściowym, ze względu na konieczność zapewnienia prawidłowej obsługi w obecnie działających systemach informatycznych Służby Celnej, wprowadza się następujące zasady działania.

Komunikaty do Systemów ECS/ICS/CELINA/INTRASTAT przesyłane są tą samą drogą, co dotychczas, z pominięciem portalu PUESC. Jest to rozwiązanie przejściowe, obowiązujące do czasu przebudowy Systemów Celnych i ich integracji w ramach SISC. Wprowadzanie zmian w tym zakresie zostanie poprzedzone szeroką akcją informacyjną.

Do czasu udostępnienia nowych kanałów komunikacyjnych i Systemów AIS, AES, NCTS2, EMCS PL2 zaleca się, aby Osoby upoważnione dokonywały powiązania z danymi zarejestrowanymi w PDR (w zakresie odpowiednim dla danego systemu) i sprawdzenia, czy dane te są prawidłowe.

Nowe strony internetowe urzędów skarbowych

W przypadku zaistnienia konieczności:

  • uzyskania certyfikatu niekwalifikowanego SC,
  • uzyskania numeru EORI;
  • dokonania rejestracji osoby/podmiotu, będącego nowym Klientem Służby Celnej, (tj. który nie był nigdy zarejestrowany w PDR)

należy postępować zgodnie z zasadami określonymi w Instrukcji e-Klient SC. W celu uzyskania loginu i hasła w PDR, Klient zobowiązany jest złożyć Wniosek o umożliwienie dostępu do Systemów Celnych, będący załącznikiem do Instrukcji PDR dotyczącej rejestracji w okresie przejściowym.

W pozostałych przypadkach wszelkie aktualizacje mogą być dokonywane

  • na zasadach określonych w Instrukcji PDR obowiązującej przed uruchomieniem usługi e-Klient SC albo
  • z wykorzystaniem formularzy udostępnionych w ramach usługi e-Klient SC oraz Wniosku o umożliwienie dostępu do Systemów Celnych wypełnionego zgodnie z Instrukcją PDR dotyczącą rejestracji w okresie przejściowym.

Informujemy, że w związku ze stopniowym uruchamianiem funkcjonalności usługi e-Klient SC, jak również ze względu na wprowadzony okres przejściowy i planowane uruchamianie kolejnych usług SISC, instrukcje e-Klient SC i PDR - okres przejściowy będą aktualizowane i o wszelkich zmianach będą Państwo informowani. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Pliki do pobrania:

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA