REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszyła usługa „e-Klient Służby Celnej”

Subskrybuj nas na Youtube
Usługa „e-Klient Służby Celnej” rusza 29 czerwca 2015 r. / fot. Fotolia
Usługa „e-Klient Służby Celnej” rusza 29 czerwca 2015 r. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

29 czerwca 2015 r. Ministerstwo Finansów udostępniło usługę „e-Klient Służby Celnej”. Usługa dostępna jest pod adresem www.puesc.gov.pl i pozwala na zarządzanie użytkownikami oraz umożliwi uzyskanie dostępu do usług elektronicznych świadczonych przez Służbę Celną w ramach Programu e-Cło za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC).

Resort finansów poinformował, że usługa jest świadczona w procesie obsługiwanym przez systemy ECIP/SEAP PL, SZPROT, MCA, PDR PL/UE oraz PKI. Uruchomienie jej oznacza tym samym uruchomienie funkcjonalności ww. systemów, które są niezbędne do jej działania. W tym samym czasie udostępnimy także obsługę klientów Systemu Informacyjnego Służby Celnej (SISC) w ramach Portalu Pomocy HelpDesk.

REKLAMA

Sprawdź na Portalu Podatkowym, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT

Cele usługi e-Klient SC:

  • umożliwienie klientom Służby Celnej (osobom fizycznym oraz Podmiotom), którzy chcą korzystać z e-usług, dostępu do nich oraz do danych i informacji (wysyłanych i odbieranych komunikatów, wniosków, informacji finansowych itd.) zgodnie z posiadanymi uprawnieniami;
  • rejestracja wynikająca z obowiązujących przepisów (EORI, AKC-R) w jednej aplikacji;
  • pozyskanie danych referencyjnych dla systemów operacyjnych (walidacja danych) z jednego źródła.

Usługa e-Klient SC z dniem uruchomienia zastąpi dotychczasową procedurę uzyskania numeru EORI, dotychczasową procedurę uzyskania klucza do bezpiecznej transmisji danych oraz wprowadzi centralizację procesu rejestracji (w obszarach cła, INTRASTATU i centralizację obsługi procesu rejestracji w obszarze akcyzy). Obsługę rejestracji osób/podmiotów, dającą podstawę do korzystania z systemów elektronicznych Służby Celnej, czy wymaganą przez przepisy prawa, będzie realizowała Izba Celna w Poznaniu w ramach „jednego okienka rejestrowego". Lokalnie realizowane będą jedynie nieliczne czynności wymagające osobistego stawiennictwa Klientów, jak też czynności związane z brakiem dostępu Klientów do środowiska elektronicznego. Jednakże, w okresie przejściowym, ze względu na konieczność zapewnienia prawidłowej obsługi klientów i umożliwienia działania obecnych systemów informatycznych Służby Celnej, które nie są technologicznie przystosowane do współpracy z nowymi usługami SISC, utrzymane zostaną niektóre dotychczasowe zadania związane z rejestracją danych wykonywane lokalnie (aktualizacja danych w PDR). Docelowo usługa e-Klient SC zastąpi całkowicie dotychczas obowiązującą procedurę rejestracji w systemach PDR (do czasu pełnego uruchomienia wszystkich usług SISC będą w tym zakresie obowiązywały procedury przejściowe).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz usługę e-Klient SC pod adresem www.puesc.gov.pl

Szczegółowe informacje dotyczące usługi są zawarte w dokumencie „e-Klient Służby Celnej - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Służby Celnej".

Usługa e-Klient SC to pierwsza uruchamiana usługa nowego Systemu Informacyjnego Służby Celnej budowanego w ramach Programu e-Cło. Umożliwi ona korzystanie z kolejnych uruchamianych usług SISC dzięki stworzeniu systemu zarządzania uprawnieniami dostępowymi klientów do danych i usług, a także dostarczy danych referencyjnych niezbędnych w procesie obsługi klientów Służby Celnej (przykładowo danych wykorzystywanych w automatycznej obsłudze zgłoszeń celnych). Funkcjonalności usługi e-Klient SC będą uruchamiane stopniowo, w miarę udostępniania kolejnych usług SISC, dlatego konieczne jest do czasu uruchomienia ostatniej z nich i ostatecznego wygaszenia obecnie działających systemów Służby Celnej, zapewnienie niezakłóconej obsługi klientów. Należało więc określić zasady działania w okresie przejściowym, które pozwolą zapewnić prawidłowe działanie obecnych systemów wspierających dokonywanie zgłoszeń celnych oraz obsługę procesów akcyzowych (w zakresie rejestracji).

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

WAŻNE!

W okresie przejściowym, poprzedzającym pełne wdrożenie usług SISC, korzystanie z Systemów Celnych  (tj. CELINA, ECS, ICS, INTRASTAT, NCTS, EMCS PL) w zakresie komunikacji odbywać się będzie na dotychczasowych zasadach.

Jedno okienko rozliczeniowe dla ceł i podatków w imporcie od 1 lipca 2015 r.

W ramach usługi e-Klient SC realizowany jest proces rejestracji, który obejmuje następujące główne kroki:

  • Założenie konta na PUESC
  • Rejestracja osoby (np. pracownik podmiotu, agent celny, pełnomocnik) – osoba upoważniona
  • Rejestracja Podmiotu (reprezentowana firma)
  • Rejestracja reprezentacji (powiązanie osoby upoważnionej z reprezentowaną firmą oraz zadeklarowanie uprawnień zgodnie z posiadanym upoważnieniem).

Rejestracji podlegają osoby fizyczne (reprezentanci) i podmioty, które zamierzają korzystać z usług SISC, a nie były dotychczas zarejestrowane w PDR, SEED i/lub  nie posiadały EORI. Tym samym osoby te będą korzystały z usługi e-Klienta SC w sytuacji, gdy będą zainteresowane skorzystaniem z usług SISC, a w okresie przejściowym także z obecnie działających systemów informatycznych Służby Celnej.

UWAGA!

Dla Klientów Służby Celnej, którzy przed dniem wdrożenia usługi e-Klient SC korzystali z systemów informatycznych Służby Celnej, a w szczególności:

  • byli zarejestrowani w PDR w celu komunikacji z Systemami CELINA, ECS, ICS, i/lub INTRASTAT, bądź
  • byli zarejestrowani w SEED, lub
  • mieli nadany numer EORI, lub
  • przesyłali komunikaty do Systemów NCTS i/lub EMCS PL

zostały opracowane rozwiązania umożliwiające kontynuowanie działalności bez konieczności dokonywania ponownej rejestracji. Zarejestrowane w ww. rejestrach dane, które zostały przeniesione do SISC, należy jedynie połączyć z kontem założonym przez Użytkownika na PUESC. Klienci Ci będą mogli skorzystać z usługi e-Klient SC zakładając konto na PUESC i dokonując powiązania danych. Docelowo w ramach usługi e-Klient SC wszyscy Klienci będą mieli także możliwość aktualizacji swoich danych i danych dotyczących reprezentacji.

W ramach usługi e-Klient SC możliwe będzie uzyskanie certyfikatu niekwalifikowanego SC (niekwalifikowany podpis elektroniczny, który zastąpi dotychczas wydawane klucze do bezpiecznej transmisji danych). Istotne jest, że po uruchomieniu usługi e-Klient SC brak będzie możliwości przedłużenia ważności posiadanego klucza do bezpiecznej transmisji danych (klucze będą mogły być wykorzystywane na dotychczasowych zasadach do momentu utraty ważności). Tym samym zaleca się, aby przed dniem upływu jego ważności dokonać rejestracji w SISC (postępując zgodnie z Instrukcją e-Klient SC) oraz pobrać certyfikat niekwalifikowany SC (postępując zgodnie z Instrukcją postępowania w celu uzyskania certyfikatu niekwalifikowanego SC, dostępną w momencie uruchomienia usługi na PUESC w zakładce „Systemy Służby Celnej" > „PKI".

W okresie przejściowym, ze względu na konieczność zapewnienia prawidłowej obsługi w obecnie działających systemach informatycznych Służby Celnej, wprowadza się następujące zasady działania.

Komunikaty do Systemów ECS/ICS/CELINA/INTRASTAT przesyłane są tą samą drogą, co dotychczas, z pominięciem portalu PUESC. Jest to rozwiązanie przejściowe, obowiązujące do czasu przebudowy Systemów Celnych i ich integracji w ramach SISC. Wprowadzanie zmian w tym zakresie zostanie poprzedzone szeroką akcją informacyjną.

Do czasu udostępnienia nowych kanałów komunikacyjnych i Systemów AIS, AES, NCTS2, EMCS PL2 zaleca się, aby Osoby upoważnione dokonywały powiązania z danymi zarejestrowanymi w PDR (w zakresie odpowiednim dla danego systemu) i sprawdzenia, czy dane te są prawidłowe.

Nowe strony internetowe urzędów skarbowych

W przypadku zaistnienia konieczności:

  • uzyskania certyfikatu niekwalifikowanego SC,
  • uzyskania numeru EORI;
  • dokonania rejestracji osoby/podmiotu, będącego nowym Klientem Służby Celnej, (tj. który nie był nigdy zarejestrowany w PDR)

należy postępować zgodnie z zasadami określonymi w Instrukcji e-Klient SC. W celu uzyskania loginu i hasła w PDR, Klient zobowiązany jest złożyć Wniosek o umożliwienie dostępu do Systemów Celnych, będący załącznikiem do Instrukcji PDR dotyczącej rejestracji w okresie przejściowym.

W pozostałych przypadkach wszelkie aktualizacje mogą być dokonywane

  • na zasadach określonych w Instrukcji PDR obowiązującej przed uruchomieniem usługi e-Klient SC albo
  • z wykorzystaniem formularzy udostępnionych w ramach usługi e-Klient SC oraz Wniosku o umożliwienie dostępu do Systemów Celnych wypełnionego zgodnie z Instrukcją PDR dotyczącą rejestracji w okresie przejściowym.

Informujemy, że w związku ze stopniowym uruchamianiem funkcjonalności usługi e-Klient SC, jak również ze względu na wprowadzony okres przejściowy i planowane uruchamianie kolejnych usług SISC, instrukcje e-Klient SC i PDR - okres przejściowy będą aktualizowane i o wszelkich zmianach będą Państwo informowani. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Pliki do pobrania:

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA