REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszyła usługa „e-Klient Służby Celnej”

Usługa „e-Klient Służby Celnej” rusza 29 czerwca 2015 r. / fot. Fotolia
Usługa „e-Klient Służby Celnej” rusza 29 czerwca 2015 r. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

29 czerwca 2015 r. Ministerstwo Finansów udostępniło usługę „e-Klient Służby Celnej”. Usługa dostępna jest pod adresem www.puesc.gov.pl i pozwala na zarządzanie użytkownikami oraz umożliwi uzyskanie dostępu do usług elektronicznych świadczonych przez Służbę Celną w ramach Programu e-Cło za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC).

Resort finansów poinformował, że usługa jest świadczona w procesie obsługiwanym przez systemy ECIP/SEAP PL, SZPROT, MCA, PDR PL/UE oraz PKI. Uruchomienie jej oznacza tym samym uruchomienie funkcjonalności ww. systemów, które są niezbędne do jej działania. W tym samym czasie udostępnimy także obsługę klientów Systemu Informacyjnego Służby Celnej (SISC) w ramach Portalu Pomocy HelpDesk.

Autopromocja

Sprawdź na Portalu Podatkowym, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT

Cele usługi e-Klient SC:

  • umożliwienie klientom Służby Celnej (osobom fizycznym oraz Podmiotom), którzy chcą korzystać z e-usług, dostępu do nich oraz do danych i informacji (wysyłanych i odbieranych komunikatów, wniosków, informacji finansowych itd.) zgodnie z posiadanymi uprawnieniami;
  • rejestracja wynikająca z obowiązujących przepisów (EORI, AKC-R) w jednej aplikacji;
  • pozyskanie danych referencyjnych dla systemów operacyjnych (walidacja danych) z jednego źródła.

Usługa e-Klient SC z dniem uruchomienia zastąpi dotychczasową procedurę uzyskania numeru EORI, dotychczasową procedurę uzyskania klucza do bezpiecznej transmisji danych oraz wprowadzi centralizację procesu rejestracji (w obszarach cła, INTRASTATU i centralizację obsługi procesu rejestracji w obszarze akcyzy). Obsługę rejestracji osób/podmiotów, dającą podstawę do korzystania z systemów elektronicznych Służby Celnej, czy wymaganą przez przepisy prawa, będzie realizowała Izba Celna w Poznaniu w ramach „jednego okienka rejestrowego". Lokalnie realizowane będą jedynie nieliczne czynności wymagające osobistego stawiennictwa Klientów, jak też czynności związane z brakiem dostępu Klientów do środowiska elektronicznego. Jednakże, w okresie przejściowym, ze względu na konieczność zapewnienia prawidłowej obsługi klientów i umożliwienia działania obecnych systemów informatycznych Służby Celnej, które nie są technologicznie przystosowane do współpracy z nowymi usługami SISC, utrzymane zostaną niektóre dotychczasowe zadania związane z rejestracją danych wykonywane lokalnie (aktualizacja danych w PDR). Docelowo usługa e-Klient SC zastąpi całkowicie dotychczas obowiązującą procedurę rejestracji w systemach PDR (do czasu pełnego uruchomienia wszystkich usług SISC będą w tym zakresie obowiązywały procedury przejściowe).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz usługę e-Klient SC pod adresem www.puesc.gov.pl

Szczegółowe informacje dotyczące usługi są zawarte w dokumencie „e-Klient Służby Celnej - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Służby Celnej".

Usługa e-Klient SC to pierwsza uruchamiana usługa nowego Systemu Informacyjnego Służby Celnej budowanego w ramach Programu e-Cło. Umożliwi ona korzystanie z kolejnych uruchamianych usług SISC dzięki stworzeniu systemu zarządzania uprawnieniami dostępowymi klientów do danych i usług, a także dostarczy danych referencyjnych niezbędnych w procesie obsługi klientów Służby Celnej (przykładowo danych wykorzystywanych w automatycznej obsłudze zgłoszeń celnych). Funkcjonalności usługi e-Klient SC będą uruchamiane stopniowo, w miarę udostępniania kolejnych usług SISC, dlatego konieczne jest do czasu uruchomienia ostatniej z nich i ostatecznego wygaszenia obecnie działających systemów Służby Celnej, zapewnienie niezakłóconej obsługi klientów. Należało więc określić zasady działania w okresie przejściowym, które pozwolą zapewnić prawidłowe działanie obecnych systemów wspierających dokonywanie zgłoszeń celnych oraz obsługę procesów akcyzowych (w zakresie rejestracji).

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

WAŻNE!

W okresie przejściowym, poprzedzającym pełne wdrożenie usług SISC, korzystanie z Systemów Celnych  (tj. CELINA, ECS, ICS, INTRASTAT, NCTS, EMCS PL) w zakresie komunikacji odbywać się będzie na dotychczasowych zasadach.

Jedno okienko rozliczeniowe dla ceł i podatków w imporcie od 1 lipca 2015 r.

W ramach usługi e-Klient SC realizowany jest proces rejestracji, który obejmuje następujące główne kroki:

  • Założenie konta na PUESC
  • Rejestracja osoby (np. pracownik podmiotu, agent celny, pełnomocnik) – osoba upoważniona
  • Rejestracja Podmiotu (reprezentowana firma)
  • Rejestracja reprezentacji (powiązanie osoby upoważnionej z reprezentowaną firmą oraz zadeklarowanie uprawnień zgodnie z posiadanym upoważnieniem).

Rejestracji podlegają osoby fizyczne (reprezentanci) i podmioty, które zamierzają korzystać z usług SISC, a nie były dotychczas zarejestrowane w PDR, SEED i/lub  nie posiadały EORI. Tym samym osoby te będą korzystały z usługi e-Klienta SC w sytuacji, gdy będą zainteresowane skorzystaniem z usług SISC, a w okresie przejściowym także z obecnie działających systemów informatycznych Służby Celnej.

UWAGA!

Dla Klientów Służby Celnej, którzy przed dniem wdrożenia usługi e-Klient SC korzystali z systemów informatycznych Służby Celnej, a w szczególności:

  • byli zarejestrowani w PDR w celu komunikacji z Systemami CELINA, ECS, ICS, i/lub INTRASTAT, bądź
  • byli zarejestrowani w SEED, lub
  • mieli nadany numer EORI, lub
  • przesyłali komunikaty do Systemów NCTS i/lub EMCS PL

zostały opracowane rozwiązania umożliwiające kontynuowanie działalności bez konieczności dokonywania ponownej rejestracji. Zarejestrowane w ww. rejestrach dane, które zostały przeniesione do SISC, należy jedynie połączyć z kontem założonym przez Użytkownika na PUESC. Klienci Ci będą mogli skorzystać z usługi e-Klient SC zakładając konto na PUESC i dokonując powiązania danych. Docelowo w ramach usługi e-Klient SC wszyscy Klienci będą mieli także możliwość aktualizacji swoich danych i danych dotyczących reprezentacji.

W ramach usługi e-Klient SC możliwe będzie uzyskanie certyfikatu niekwalifikowanego SC (niekwalifikowany podpis elektroniczny, który zastąpi dotychczas wydawane klucze do bezpiecznej transmisji danych). Istotne jest, że po uruchomieniu usługi e-Klient SC brak będzie możliwości przedłużenia ważności posiadanego klucza do bezpiecznej transmisji danych (klucze będą mogły być wykorzystywane na dotychczasowych zasadach do momentu utraty ważności). Tym samym zaleca się, aby przed dniem upływu jego ważności dokonać rejestracji w SISC (postępując zgodnie z Instrukcją e-Klient SC) oraz pobrać certyfikat niekwalifikowany SC (postępując zgodnie z Instrukcją postępowania w celu uzyskania certyfikatu niekwalifikowanego SC, dostępną w momencie uruchomienia usługi na PUESC w zakładce „Systemy Służby Celnej" > „PKI".

W okresie przejściowym, ze względu na konieczność zapewnienia prawidłowej obsługi w obecnie działających systemach informatycznych Służby Celnej, wprowadza się następujące zasady działania.

Komunikaty do Systemów ECS/ICS/CELINA/INTRASTAT przesyłane są tą samą drogą, co dotychczas, z pominięciem portalu PUESC. Jest to rozwiązanie przejściowe, obowiązujące do czasu przebudowy Systemów Celnych i ich integracji w ramach SISC. Wprowadzanie zmian w tym zakresie zostanie poprzedzone szeroką akcją informacyjną.

Do czasu udostępnienia nowych kanałów komunikacyjnych i Systemów AIS, AES, NCTS2, EMCS PL2 zaleca się, aby Osoby upoważnione dokonywały powiązania z danymi zarejestrowanymi w PDR (w zakresie odpowiednim dla danego systemu) i sprawdzenia, czy dane te są prawidłowe.

Nowe strony internetowe urzędów skarbowych

W przypadku zaistnienia konieczności:

  • uzyskania certyfikatu niekwalifikowanego SC,
  • uzyskania numeru EORI;
  • dokonania rejestracji osoby/podmiotu, będącego nowym Klientem Służby Celnej, (tj. który nie był nigdy zarejestrowany w PDR)

należy postępować zgodnie z zasadami określonymi w Instrukcji e-Klient SC. W celu uzyskania loginu i hasła w PDR, Klient zobowiązany jest złożyć Wniosek o umożliwienie dostępu do Systemów Celnych, będący załącznikiem do Instrukcji PDR dotyczącej rejestracji w okresie przejściowym.

W pozostałych przypadkach wszelkie aktualizacje mogą być dokonywane

  • na zasadach określonych w Instrukcji PDR obowiązującej przed uruchomieniem usługi e-Klient SC albo
  • z wykorzystaniem formularzy udostępnionych w ramach usługi e-Klient SC oraz Wniosku o umożliwienie dostępu do Systemów Celnych wypełnionego zgodnie z Instrukcją PDR dotyczącą rejestracji w okresie przejściowym.

Informujemy, że w związku ze stopniowym uruchamianiem funkcjonalności usługi e-Klient SC, jak również ze względu na wprowadzony okres przejściowy i planowane uruchamianie kolejnych usług SISC, instrukcje e-Klient SC i PDR - okres przejściowy będą aktualizowane i o wszelkich zmianach będą Państwo informowani. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Pliki do pobrania:

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku?

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Jak przebiega finansowanie faktur?
Finansowanie faktur, zwane również faktoringiem, to istotny element strategii finansowej wielu przedsiębiorstw. Proces ten umożliwia bowiem firmom uzyskanie dostępu do środków pieniężnych, poprzez sprzedaż swoich nieuregulowanych faktur firmie faktoringowej. Choć działanie to może wydawać się skomplikowane, to faktoring jest w rzeczywistości bardzo prosty. Jak przebiega finansowanie faktur?
Wskaźnik ściągalności zaległych podatków rośnie, ale wciąż jest wiele do poprawy. Egzekucja należności innego rodzaju jest bardzo dużym problemem

W ubiegłym urzędy skarbowe wyegzekwowały ponad 40 proc. zaległości podatkowych. Budżet państwa odzyskał dzięki temu 6,6 mld zł – informuje dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna". Egzekucja należności innego rodzaju jest jednak bardzo dużym problemem.

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

Jakie są rezerwy walutowe Polski? Aktualne dane NBP

Rezerwy walutowe Polski w końcu kwietnia 2024 roku wyniosły 206 097,4 mln USD tj. o 1,8% więcej niż przed miesiącem i równocześnie o 15,7% więcej niż przed rokiem. Takie dane podał Narodowy Bank Polski (NBP).

MF oferuje pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44

Ministerstwo Finansów informuje, że Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44. Mogą oni wystąpić z wnioskiem m.in. o rozłożenie na raty podatku oraz odroczenie terminu jego zapłaty. MF uruchomił specjalną infolinię, gdzie poszkodowani przedsiębiorcy mogą pytać o rozliczenia podatkowe (PIT, VAT) oraz o ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

REKLAMA