REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszyła usługa „e-Klient Służby Celnej”

Subskrybuj nas na Youtube
Usługa „e-Klient Służby Celnej” rusza 29 czerwca 2015 r. / fot. Fotolia
Usługa „e-Klient Służby Celnej” rusza 29 czerwca 2015 r. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

29 czerwca 2015 r. Ministerstwo Finansów udostępniło usługę „e-Klient Służby Celnej”. Usługa dostępna jest pod adresem www.puesc.gov.pl i pozwala na zarządzanie użytkownikami oraz umożliwi uzyskanie dostępu do usług elektronicznych świadczonych przez Służbę Celną w ramach Programu e-Cło za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC).

Resort finansów poinformował, że usługa jest świadczona w procesie obsługiwanym przez systemy ECIP/SEAP PL, SZPROT, MCA, PDR PL/UE oraz PKI. Uruchomienie jej oznacza tym samym uruchomienie funkcjonalności ww. systemów, które są niezbędne do jej działania. W tym samym czasie udostępnimy także obsługę klientów Systemu Informacyjnego Służby Celnej (SISC) w ramach Portalu Pomocy HelpDesk.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawdź na Portalu Podatkowym, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT

Cele usługi e-Klient SC:

  • umożliwienie klientom Służby Celnej (osobom fizycznym oraz Podmiotom), którzy chcą korzystać z e-usług, dostępu do nich oraz do danych i informacji (wysyłanych i odbieranych komunikatów, wniosków, informacji finansowych itd.) zgodnie z posiadanymi uprawnieniami;
  • rejestracja wynikająca z obowiązujących przepisów (EORI, AKC-R) w jednej aplikacji;
  • pozyskanie danych referencyjnych dla systemów operacyjnych (walidacja danych) z jednego źródła.

Usługa e-Klient SC z dniem uruchomienia zastąpi dotychczasową procedurę uzyskania numeru EORI, dotychczasową procedurę uzyskania klucza do bezpiecznej transmisji danych oraz wprowadzi centralizację procesu rejestracji (w obszarach cła, INTRASTATU i centralizację obsługi procesu rejestracji w obszarze akcyzy). Obsługę rejestracji osób/podmiotów, dającą podstawę do korzystania z systemów elektronicznych Służby Celnej, czy wymaganą przez przepisy prawa, będzie realizowała Izba Celna w Poznaniu w ramach „jednego okienka rejestrowego". Lokalnie realizowane będą jedynie nieliczne czynności wymagające osobistego stawiennictwa Klientów, jak też czynności związane z brakiem dostępu Klientów do środowiska elektronicznego. Jednakże, w okresie przejściowym, ze względu na konieczność zapewnienia prawidłowej obsługi klientów i umożliwienia działania obecnych systemów informatycznych Służby Celnej, które nie są technologicznie przystosowane do współpracy z nowymi usługami SISC, utrzymane zostaną niektóre dotychczasowe zadania związane z rejestracją danych wykonywane lokalnie (aktualizacja danych w PDR). Docelowo usługa e-Klient SC zastąpi całkowicie dotychczas obowiązującą procedurę rejestracji w systemach PDR (do czasu pełnego uruchomienia wszystkich usług SISC będą w tym zakresie obowiązywały procedury przejściowe).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz usługę e-Klient SC pod adresem www.puesc.gov.pl

Szczegółowe informacje dotyczące usługi są zawarte w dokumencie „e-Klient Służby Celnej - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Służby Celnej".

Usługa e-Klient SC to pierwsza uruchamiana usługa nowego Systemu Informacyjnego Służby Celnej budowanego w ramach Programu e-Cło. Umożliwi ona korzystanie z kolejnych uruchamianych usług SISC dzięki stworzeniu systemu zarządzania uprawnieniami dostępowymi klientów do danych i usług, a także dostarczy danych referencyjnych niezbędnych w procesie obsługi klientów Służby Celnej (przykładowo danych wykorzystywanych w automatycznej obsłudze zgłoszeń celnych). Funkcjonalności usługi e-Klient SC będą uruchamiane stopniowo, w miarę udostępniania kolejnych usług SISC, dlatego konieczne jest do czasu uruchomienia ostatniej z nich i ostatecznego wygaszenia obecnie działających systemów Służby Celnej, zapewnienie niezakłóconej obsługi klientów. Należało więc określić zasady działania w okresie przejściowym, które pozwolą zapewnić prawidłowe działanie obecnych systemów wspierających dokonywanie zgłoszeń celnych oraz obsługę procesów akcyzowych (w zakresie rejestracji).

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

WAŻNE!

W okresie przejściowym, poprzedzającym pełne wdrożenie usług SISC, korzystanie z Systemów Celnych  (tj. CELINA, ECS, ICS, INTRASTAT, NCTS, EMCS PL) w zakresie komunikacji odbywać się będzie na dotychczasowych zasadach.

Jedno okienko rozliczeniowe dla ceł i podatków w imporcie od 1 lipca 2015 r.

W ramach usługi e-Klient SC realizowany jest proces rejestracji, który obejmuje następujące główne kroki:

  • Założenie konta na PUESC
  • Rejestracja osoby (np. pracownik podmiotu, agent celny, pełnomocnik) – osoba upoważniona
  • Rejestracja Podmiotu (reprezentowana firma)
  • Rejestracja reprezentacji (powiązanie osoby upoważnionej z reprezentowaną firmą oraz zadeklarowanie uprawnień zgodnie z posiadanym upoważnieniem).

Rejestracji podlegają osoby fizyczne (reprezentanci) i podmioty, które zamierzają korzystać z usług SISC, a nie były dotychczas zarejestrowane w PDR, SEED i/lub  nie posiadały EORI. Tym samym osoby te będą korzystały z usługi e-Klienta SC w sytuacji, gdy będą zainteresowane skorzystaniem z usług SISC, a w okresie przejściowym także z obecnie działających systemów informatycznych Służby Celnej.

UWAGA!

Dla Klientów Służby Celnej, którzy przed dniem wdrożenia usługi e-Klient SC korzystali z systemów informatycznych Służby Celnej, a w szczególności:

  • byli zarejestrowani w PDR w celu komunikacji z Systemami CELINA, ECS, ICS, i/lub INTRASTAT, bądź
  • byli zarejestrowani w SEED, lub
  • mieli nadany numer EORI, lub
  • przesyłali komunikaty do Systemów NCTS i/lub EMCS PL

zostały opracowane rozwiązania umożliwiające kontynuowanie działalności bez konieczności dokonywania ponownej rejestracji. Zarejestrowane w ww. rejestrach dane, które zostały przeniesione do SISC, należy jedynie połączyć z kontem założonym przez Użytkownika na PUESC. Klienci Ci będą mogli skorzystać z usługi e-Klient SC zakładając konto na PUESC i dokonując powiązania danych. Docelowo w ramach usługi e-Klient SC wszyscy Klienci będą mieli także możliwość aktualizacji swoich danych i danych dotyczących reprezentacji.

W ramach usługi e-Klient SC możliwe będzie uzyskanie certyfikatu niekwalifikowanego SC (niekwalifikowany podpis elektroniczny, który zastąpi dotychczas wydawane klucze do bezpiecznej transmisji danych). Istotne jest, że po uruchomieniu usługi e-Klient SC brak będzie możliwości przedłużenia ważności posiadanego klucza do bezpiecznej transmisji danych (klucze będą mogły być wykorzystywane na dotychczasowych zasadach do momentu utraty ważności). Tym samym zaleca się, aby przed dniem upływu jego ważności dokonać rejestracji w SISC (postępując zgodnie z Instrukcją e-Klient SC) oraz pobrać certyfikat niekwalifikowany SC (postępując zgodnie z Instrukcją postępowania w celu uzyskania certyfikatu niekwalifikowanego SC, dostępną w momencie uruchomienia usługi na PUESC w zakładce „Systemy Służby Celnej" > „PKI".

W okresie przejściowym, ze względu na konieczność zapewnienia prawidłowej obsługi w obecnie działających systemach informatycznych Służby Celnej, wprowadza się następujące zasady działania.

Komunikaty do Systemów ECS/ICS/CELINA/INTRASTAT przesyłane są tą samą drogą, co dotychczas, z pominięciem portalu PUESC. Jest to rozwiązanie przejściowe, obowiązujące do czasu przebudowy Systemów Celnych i ich integracji w ramach SISC. Wprowadzanie zmian w tym zakresie zostanie poprzedzone szeroką akcją informacyjną.

Do czasu udostępnienia nowych kanałów komunikacyjnych i Systemów AIS, AES, NCTS2, EMCS PL2 zaleca się, aby Osoby upoważnione dokonywały powiązania z danymi zarejestrowanymi w PDR (w zakresie odpowiednim dla danego systemu) i sprawdzenia, czy dane te są prawidłowe.

Nowe strony internetowe urzędów skarbowych

W przypadku zaistnienia konieczności:

  • uzyskania certyfikatu niekwalifikowanego SC,
  • uzyskania numeru EORI;
  • dokonania rejestracji osoby/podmiotu, będącego nowym Klientem Służby Celnej, (tj. który nie był nigdy zarejestrowany w PDR)

należy postępować zgodnie z zasadami określonymi w Instrukcji e-Klient SC. W celu uzyskania loginu i hasła w PDR, Klient zobowiązany jest złożyć Wniosek o umożliwienie dostępu do Systemów Celnych, będący załącznikiem do Instrukcji PDR dotyczącej rejestracji w okresie przejściowym.

W pozostałych przypadkach wszelkie aktualizacje mogą być dokonywane

  • na zasadach określonych w Instrukcji PDR obowiązującej przed uruchomieniem usługi e-Klient SC albo
  • z wykorzystaniem formularzy udostępnionych w ramach usługi e-Klient SC oraz Wniosku o umożliwienie dostępu do Systemów Celnych wypełnionego zgodnie z Instrukcją PDR dotyczącą rejestracji w okresie przejściowym.

Informujemy, że w związku ze stopniowym uruchamianiem funkcjonalności usługi e-Klient SC, jak również ze względu na wprowadzony okres przejściowy i planowane uruchamianie kolejnych usług SISC, instrukcje e-Klient SC i PDR - okres przejściowy będą aktualizowane i o wszelkich zmianach będą Państwo informowani. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Pliki do pobrania:

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA