Grexit bez wpływu na sytuację gospodarczą i finansową Polski?
REKLAMA
REKLAMA
„Polska nie ma bezpośrednich związków finansowych, gospodarczych czy kredytowych z Grecją, dlatego bezpośrednie przełożenie tego, co się dzieje w Grecji na sytuację w naszym kraju jest praktycznie zerowe" – powiedział Artur Radziwiłł i podkreślił wysoką stabilność polskich finansów publicznych, potwierdzoną niedawną decyzją Komisji Europejskiej o zdjęciu z Polski procedury nadmiernego deficytu. Także polski system bankowy jest dobrze zabezpieczony kapitałowo i zapewnia wysoką odporność na szoki makroekonomiczne, rynkowe i płynnościowe, co potwierdzają wyniki przeprowadzanych przez KNF i NBP testów warunków skrajnych. Większość banków w przypadku realizacji scenariusza szokowego zachowałaby nadwyżkę funduszy regulacyjnych, która pozwoli na spełnienie przyjętych kryteriów adekwatności kapitałowej oraz rozwój działalności.
REKLAMA
VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
Wiceminister Radziwiłł wskazał również na spokojną reakcję rynków finansowych na perspektywę wyjścia Grecji ze strefy euro. „Polska jest zaliczana do grupy krajów o najbardziej stabilnej gospodarce" – przypomniał wiceminister Radziwiłł. Świadczy o tym m.in. fakt sfinansowania ponad 70 proc. tegorocznych potrzeb pożyczkowych i wysoki stan środków budżetowych – ponad 60 mld zł w postaci rezerwy środków walutowych i złotowych na rachunkach budżetowych. Pozwala to na elastyczne reagowanie na ewentualną podwyższoną zmienność na rynkach finansowych. Posiadane środki pozwalają realizować plany budżetowe bez zaciągania nowego długu rynkowego przez wiele miesięcy. Dodatkowym zabezpieczeniem finansowania potrzeb budżetowych jest dostęp do Elastycznej Linii Kredytowej (Flexible Credit Line - FCL) o wartości ponad 22 mld USD. Warto dodać, że ewentualne nadmierne wahania kursowe mogą być ograniczone przez środki walutowe w dyspozycji Ministerstwa Finansów (46 mld zł), bądź NBP (rezerwy walutowe w wysokości 93,9 mld euro wg stanu na koniec maja br.).
Rząd prowadzi stały monitoring sytuacji w Grecji i jej ewentualnego wpływu na polską gospodarkę, a odpowiednie instytucje, w szczególności MF, NBP i KNF pozostają w gotowości do podjęcia działań, gdyby okazało się to niezbędne. Dzięki wzmocnieniu instrumentów i instytucji sieci bezpieczeństwa finansowego ich reakcja będzie mogła być szybka i efektywna. Wdrożenie zmian zawartych w nowelizacji ustawy o BFG i NBP dostarczy instrumentów pozwalających na jeszcze lepsze reagowanie na zagrożenia stabilności systemu finansowego.
Jednocześnie w obecnej sytuacji wszelkie działania w zakresie polityki gospodarczej – w szczególności wydatkowej – powinny mieć na uwadze minimalizację ryzyka wzrostu deficytu finansów publicznych oraz ryzyka podważenia wiarygodności Polski. Obecne problemy w strefie euro wskazują bowiem, jak negatywne są konsekwencje nieodpowiedzialnej polityki fiskalnej a także modelu wzrostu opartego o nieprzemyślane zwiększanie wydatków. Tak rozumiana „antysystemowość" prowadzi do kryzysu ekonomicznego i finansowego, a w rezultacie do uzależnienia państw od postawy i wymagań ich kredytobiorców. Dlatego Polska musi kontynuować model rozwoju oparty na wzroście wydajności płac i zatrudnienia oraz przestrzegać równocześnie istniejących reguł gwarantujących stabilność finansów publicznych.
Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat