REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy o kontroli podatników zostaną w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Prof. Etel: przepisy o kontroli mogą zostać w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej
Prof. Etel: przepisy o kontroli mogą zostać w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego wyraziła zgodę, by przepisy dotyczące kontroli podatników pozostały w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej - poinformował przewodniczący tej komisji prof. Leonard Etel. Początkowo Komisja chciała, żeby przepisy dotyczące kontroli znalazły się w Ordynacji podatkowej, ale resort gospodarki domagał się, by regulacje w sprawie kontroli firm pozostawić w przepisach adresowanych tylko do przedsiębiorców.

Podkreślono, że ustawa ta określa najistotniejsze dla nich zasady wykonywania kontroli, a proponowane przez Komisję rozwiązanie dotyczące wyłącznie kontroli podatkowej byłoby odstępstwem od obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego.

REKLAMA

Etel powiedział PAP, że zakończyły się konsultacje publiczne opracowanych przez Komisję kierunkowych założeń do nowej Ordynacji podatkowej. Podczas nich zgłoszono wiele uwag, najczęściej bardzo szczegółowych, które będą rozpatrzone na etapie pisania ustawy. Część komisja uwzględniła.

Na korzyść podatnika, czy fiskusa?

"Uwzględniliśmy m.in. uwagi ministerstwa gospodarki ponieważ uważamy, że przedsiębiorcy powinni mieć swoją całościową regulację dotyczącą kontroli w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, czy przygotowanym prawie działalności gospodarczej" - powiedział Etel. Dodał, że komisja chce, by uprawnienia związane z kontrolami, które przysługują tylko przedsiębiorcom, przyznać też innym podatnikom poprzez umieszczenie w Ordynacji podatkowej odesłania do odpowiednich przepisów prawa działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Podczas konsultacji nie było uwag, które odrzucałyby całą koncepcję nowej Ordynacji. Bardzo pozytywnie zostały przyjęte propozycje dotyczące tzw. niewładczego załatwiania spraw podatkowych; porozumień, rozmowy z podatnikiem, regulacje dotyczące mediacji" - powiedział Etel. Według niego chwalono także propozycje związane z uproszczeniem postępowania podatkowego oraz rozróżnienie postępowań dotyczących dużych i mniej istotnych kwot.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zdaniem profesora ze zrozumieniem przyjęto propozycje dotyczące środków komunikacji elektronicznej oraz koncepcję umieszczenia w ustawie zasad ogólnych prawa podatkowego. Pozytywną opinię uzyskał także pomysł rozdzielenia kontroli podatkowej i skarbowej oraz uporządkowanie spraw dotyczących kontroli podatkowej.

Etel zauważył, że największe kontrowersje budził m.in. pomysł wprowadzenia klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania, ale także propozycje dotyczące przedawnienia zobowiązania podatkowego, czy praw i obowiązków podatnika. Komisji zarzucano, że nie chce wprowadzić instytucji rzetelnego podatnika, który cieszyłby się dodatkowymi przywilejami np. związanymi z terminami zwrotów podatków, czy załatwiania spraw.

Od 2016 r. wątpliwości rozstrzygane będą na korzyść podatników

"My wszystkich podatników chcemy traktować jak rzetelnych podatników, zdając sobie sprawę, że niektórzy tacy nie są. Do tych ostatnich adresowane mają być specjalne przepisy, które ułatwią egzekwowanie od nich podatków" - wyjaśnił Etel. Dodał, że komisji zarzucono, iż jest też przeciwna wprowadzeniu Rzecznika Praw Podatnika. Zdaniem komisji Ordynacja podatkowa nie służy temu, by wprowadzać tego typu instytucje, poza tym nowy rzecznik mógłby pozbawić części kompetencji umocowanego konstytucyjnie Rzecznika Praw Obywatelskich. Komisja kodyfikacyjna nie zgodziła się także z postulatem, by wprowadzić możliwość zaskarżania wydawanych przez ministra finansów interpretacji ogólnych oraz znieść dwuinstancyjne postępowanie podatkowe.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Po przyjęciu założeń przez rząd komisja kodyfikacyjna rozpocznie prace nad projektem, które będą trwały maksymalnie dwa lata. Jednym z głównych zadań nowej Ordynacji podatkowej ma być zmiana społecznego przekonania, że „organy podatkowe są złe". Żeby to wyobrażenie zmienić, trzeba zadbać o prawa podatnika w jego relacjach z organem podatkowym. Drugie ważne zadanie nowej Ordynacji to zwiększenie efektywności realizacji zobowiązań podatkowych. (PAP)

mmu/ jzi/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA