REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi

Subskrybuj nas na Youtube
KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi / Fot. Fotolia
KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podwójne opodatkowanie funduszy venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi - ostrzega Krajowa Izba Gospodarcza w opinii do prezydenckiego projektu wspierającego innowacje. Zdaniem Izby wiele miliardów złotych będzie wypływać z Polski za granicę.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

KIG zaznaczyła w opinii, że pozytywnie ocenia inicjatywę Prezydenta RP w sprawie wprowadzenia zmian w kilku ustawach - w tym podatkowych - których skutkiem byłoby usuwanie barier rozwoju innowacyjnej gospodarki w Polsce. Izba popiera też zachęty dla polskich przedsiębiorców i inwestorów kapitałowych do zwiększania nakładów na prace badawczo–rozwojowe skutkujące wprowadzeniem na rynek krajowy i globalny innowacyjnych polskich produktów.

Podkreślono, że innowacyjna gospodarka jest kluczem do dobrobytu współczesnej Polski i Polaków. Doświadczenia np. Doliny Krzemowej, Izraela czy Wielkiej Brytanii wskazują na co najmniej trzy kluczowe czynniki sukcesu: kapitał, profesjonalna sieć alokacji kapitału, oraz innowacyjne przedsiębiorstwa technologiczne – odbiorcy kapitału.

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje tylko na 2 lata

"Dzięki nowej Perspektywie 2014-2020 i uruchomieniu Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w najbliższych latach mamy szansę zasilić niebagatelną kwotą prawie 10 mld euro komórki (przedsiębiorstwa) naszej tworzącej się innowacyjnej gospodarki. Posiadamy więc dwa z trzech istotnych elementów: kapitał i innowacyjne przedsiębiorstwa. Brakuje nam profesjonalnej sieci alokacji kapitału, jakim na świecie jest sektor venture capital" - zaznaczono w opinii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według KIG sektor ten ma zdolność do identyfikacji i selekcji najlepszych przedsiębiorców i wynalazców, i wsparcia ich innowacyjnych idei kapitałem wysokiego ryzyka.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

REKLAMA

Wyjaśniono, że w rozwiniętych gospodarkach venture capital - instytucje wspólnego inwestowania dywersyfikujące ryzyko inwestorów poprzez wspólne inwestowanie w portfele projektów - z sukcesem funkcjonują. "Sam podmiot wspólnego inwestowania nie jest opodatkowany, jak w Polsce, każdego roku podatkiem CIT, a inwestor płaci podatek jednokrotnie od osiągniętego dochodu z wieloletnich inwestycji portfelowych" - napisano.

Zdaniem KIG opodatkowanie podatkiem CIT podmiotu wspólnego inwestowania dyskryminuje inwestorów działających we wspólnych przedsięwzięciach wobec inwestorów inwestujących odrębnie.

Według Izby obowiązujące dziś w Polsce regulacje podatkowe (najprawdopodobniej jedyne tak niekorzystne w Europie) skutecznie zniechęcają do łączenia się pojedynczych inwestorów w grupy inwestycyjne (w tym wspólne z podmiotami publicznymi). W ten sposób inwestorzy nakładają na siebie bowiem dodatkowe opodatkowanie.

"Jeżeli Polska pozostanie jedynym w Unii Europejskiej krajem, w którym nie można założyć transparentnego podatkowo funduszu wspólnego inwestowania, to będą one zgodnie z regulacjami EU zakładane przez polskich indywidualnych i instytucjonalnych inwestorów w okolicznych krajach, a inwestycje będą dokonywane w Polsce z zagranicy. W ten sposób wiele miliardów złotych będzie wypływać z Polski do zagranicznych banków" - ostrzega KIG.

Programy wspierające innowacje w polskich firmach

REKLAMA

"Z całą pewnością pozostawienie podwójnego opodatkowania funduszy venture capital nie przyniesie dochodów podatkowych do budżetu, ponieważ w Polsce takie fundusze nie będą rejestrowane, gdyż to nie będzie miało ekonomicznego uzasadnienia" - dodano.

KIG oceniła, że jeśli zmiany zaproponowane w inicjatywie ustawodawczej prezydenta nie zostaną w tym roku wprowadzone, w Polsce zabraknie najważniejszego ogniwa finansującego polskie startupy technologiczne i innowacyjnych przedsiębiorców MŚP na ich wczesnej fazie rozwoju w skali inwestycji ok. 1 mln euro.

"Skutkiem powyższego w Polsce mimo posiadania do dyspozycji poważnego kapitału z POIR na rozwój innowacji nie zbudujemy z jego pomocą istotnego elementu ekosystemu innowacyjnej gospodarki – własnego sektora venture capital - i po 2020 r. konieczna będzie kontynuacja intensywnego finansowania kolejnych innowacji już ze środków prywatnych. Nie będziemy posiadali w Polsce niezbędnych do tego celu organizacji" - zaznaczono w opinii.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zdaniem Izby istnieje ponadto prawdopodobieństwo, że fundusze inwestycyjne raz skłonione przez system podatkowy w Polsce do "emigracji" po zakończeniu POIR do Polski już w kolejnych edycjach nie wrócą i dalej będą dokonywały inwestycji spoza Polski, a i być może już poza Polską.

"Wówczas historia opisze, że Polska zaprzepaściła w latach 2014–2020 ogromną szansę zbudowania trwałego ekosystemu wspierającego w długim okresie innowacyjnej gospodarki. W opinii KIG, wprowadzenie w życie proponowanej przez Prezydenta RP ustawy zwiększy poziom wydatków na prace badawczo–rozwojowe oraz zwiększy szansę, jaką daje nam program POIR na zbudowanie przyszłościowego ekosystemu wspierającego rozwój innowacji w Polsce" - podkreślono.

W środę sejmowe komisje edukacji, finansów oraz innowacyjności opowiedziały się za przyjęciem z poprawkami prezydenckiego projektu dotyczącego wspierania innowacji. Zdecydowano m.in., że ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje funduszy venture capital będzie obowiązywać dwa lata. (PAP)

mmu/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA