REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi

Subskrybuj nas na Youtube
KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi / Fot. Fotolia
KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podwójne opodatkowanie funduszy venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi - ostrzega Krajowa Izba Gospodarcza w opinii do prezydenckiego projektu wspierającego innowacje. Zdaniem Izby wiele miliardów złotych będzie wypływać z Polski za granicę.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

Autopromocja

KIG zaznaczyła w opinii, że pozytywnie ocenia inicjatywę Prezydenta RP w sprawie wprowadzenia zmian w kilku ustawach - w tym podatkowych - których skutkiem byłoby usuwanie barier rozwoju innowacyjnej gospodarki w Polsce. Izba popiera też zachęty dla polskich przedsiębiorców i inwestorów kapitałowych do zwiększania nakładów na prace badawczo–rozwojowe skutkujące wprowadzeniem na rynek krajowy i globalny innowacyjnych polskich produktów.

Podkreślono, że innowacyjna gospodarka jest kluczem do dobrobytu współczesnej Polski i Polaków. Doświadczenia np. Doliny Krzemowej, Izraela czy Wielkiej Brytanii wskazują na co najmniej trzy kluczowe czynniki sukcesu: kapitał, profesjonalna sieć alokacji kapitału, oraz innowacyjne przedsiębiorstwa technologiczne – odbiorcy kapitału.

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje tylko na 2 lata

"Dzięki nowej Perspektywie 2014-2020 i uruchomieniu Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w najbliższych latach mamy szansę zasilić niebagatelną kwotą prawie 10 mld euro komórki (przedsiębiorstwa) naszej tworzącej się innowacyjnej gospodarki. Posiadamy więc dwa z trzech istotnych elementów: kapitał i innowacyjne przedsiębiorstwa. Brakuje nam profesjonalnej sieci alokacji kapitału, jakim na świecie jest sektor venture capital" - zaznaczono w opinii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według KIG sektor ten ma zdolność do identyfikacji i selekcji najlepszych przedsiębiorców i wynalazców, i wsparcia ich innowacyjnych idei kapitałem wysokiego ryzyka.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Wyjaśniono, że w rozwiniętych gospodarkach venture capital - instytucje wspólnego inwestowania dywersyfikujące ryzyko inwestorów poprzez wspólne inwestowanie w portfele projektów - z sukcesem funkcjonują. "Sam podmiot wspólnego inwestowania nie jest opodatkowany, jak w Polsce, każdego roku podatkiem CIT, a inwestor płaci podatek jednokrotnie od osiągniętego dochodu z wieloletnich inwestycji portfelowych" - napisano.

Zdaniem KIG opodatkowanie podatkiem CIT podmiotu wspólnego inwestowania dyskryminuje inwestorów działających we wspólnych przedsięwzięciach wobec inwestorów inwestujących odrębnie.

REKLAMA

Według Izby obowiązujące dziś w Polsce regulacje podatkowe (najprawdopodobniej jedyne tak niekorzystne w Europie) skutecznie zniechęcają do łączenia się pojedynczych inwestorów w grupy inwestycyjne (w tym wspólne z podmiotami publicznymi). W ten sposób inwestorzy nakładają na siebie bowiem dodatkowe opodatkowanie.

"Jeżeli Polska pozostanie jedynym w Unii Europejskiej krajem, w którym nie można założyć transparentnego podatkowo funduszu wspólnego inwestowania, to będą one zgodnie z regulacjami EU zakładane przez polskich indywidualnych i instytucjonalnych inwestorów w okolicznych krajach, a inwestycje będą dokonywane w Polsce z zagranicy. W ten sposób wiele miliardów złotych będzie wypływać z Polski do zagranicznych banków" - ostrzega KIG.

Programy wspierające innowacje w polskich firmach

"Z całą pewnością pozostawienie podwójnego opodatkowania funduszy venture capital nie przyniesie dochodów podatkowych do budżetu, ponieważ w Polsce takie fundusze nie będą rejestrowane, gdyż to nie będzie miało ekonomicznego uzasadnienia" - dodano.

REKLAMA

KIG oceniła, że jeśli zmiany zaproponowane w inicjatywie ustawodawczej prezydenta nie zostaną w tym roku wprowadzone, w Polsce zabraknie najważniejszego ogniwa finansującego polskie startupy technologiczne i innowacyjnych przedsiębiorców MŚP na ich wczesnej fazie rozwoju w skali inwestycji ok. 1 mln euro.

"Skutkiem powyższego w Polsce mimo posiadania do dyspozycji poważnego kapitału z POIR na rozwój innowacji nie zbudujemy z jego pomocą istotnego elementu ekosystemu innowacyjnej gospodarki – własnego sektora venture capital - i po 2020 r. konieczna będzie kontynuacja intensywnego finansowania kolejnych innowacji już ze środków prywatnych. Nie będziemy posiadali w Polsce niezbędnych do tego celu organizacji" - zaznaczono w opinii.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zdaniem Izby istnieje ponadto prawdopodobieństwo, że fundusze inwestycyjne raz skłonione przez system podatkowy w Polsce do "emigracji" po zakończeniu POIR do Polski już w kolejnych edycjach nie wrócą i dalej będą dokonywały inwestycji spoza Polski, a i być może już poza Polską.

"Wówczas historia opisze, że Polska zaprzepaściła w latach 2014–2020 ogromną szansę zbudowania trwałego ekosystemu wspierającego w długim okresie innowacyjnej gospodarki. W opinii KIG, wprowadzenie w życie proponowanej przez Prezydenta RP ustawy zwiększy poziom wydatków na prace badawczo–rozwojowe oraz zwiększy szansę, jaką daje nam program POIR na zbudowanie przyszłościowego ekosystemu wspierającego rozwój innowacji w Polsce" - podkreślono.

W środę sejmowe komisje edukacji, finansów oraz innowacyjności opowiedziały się za przyjęciem z poprawkami prezydenckiego projektu dotyczącego wspierania innowacji. Zdecydowano m.in., że ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje funduszy venture capital będzie obowiązywać dwa lata. (PAP)

mmu/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA