REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi

Subskrybuj nas na Youtube
KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi / Fot. Fotolia
KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podwójne opodatkowanie funduszy venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi - ostrzega Krajowa Izba Gospodarcza w opinii do prezydenckiego projektu wspierającego innowacje. Zdaniem Izby wiele miliardów złotych będzie wypływać z Polski za granicę.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

KIG zaznaczyła w opinii, że pozytywnie ocenia inicjatywę Prezydenta RP w sprawie wprowadzenia zmian w kilku ustawach - w tym podatkowych - których skutkiem byłoby usuwanie barier rozwoju innowacyjnej gospodarki w Polsce. Izba popiera też zachęty dla polskich przedsiębiorców i inwestorów kapitałowych do zwiększania nakładów na prace badawczo–rozwojowe skutkujące wprowadzeniem na rynek krajowy i globalny innowacyjnych polskich produktów.

Podkreślono, że innowacyjna gospodarka jest kluczem do dobrobytu współczesnej Polski i Polaków. Doświadczenia np. Doliny Krzemowej, Izraela czy Wielkiej Brytanii wskazują na co najmniej trzy kluczowe czynniki sukcesu: kapitał, profesjonalna sieć alokacji kapitału, oraz innowacyjne przedsiębiorstwa technologiczne – odbiorcy kapitału.

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje tylko na 2 lata

"Dzięki nowej Perspektywie 2014-2020 i uruchomieniu Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w najbliższych latach mamy szansę zasilić niebagatelną kwotą prawie 10 mld euro komórki (przedsiębiorstwa) naszej tworzącej się innowacyjnej gospodarki. Posiadamy więc dwa z trzech istotnych elementów: kapitał i innowacyjne przedsiębiorstwa. Brakuje nam profesjonalnej sieci alokacji kapitału, jakim na świecie jest sektor venture capital" - zaznaczono w opinii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według KIG sektor ten ma zdolność do identyfikacji i selekcji najlepszych przedsiębiorców i wynalazców, i wsparcia ich innowacyjnych idei kapitałem wysokiego ryzyka.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

REKLAMA

Wyjaśniono, że w rozwiniętych gospodarkach venture capital - instytucje wspólnego inwestowania dywersyfikujące ryzyko inwestorów poprzez wspólne inwestowanie w portfele projektów - z sukcesem funkcjonują. "Sam podmiot wspólnego inwestowania nie jest opodatkowany, jak w Polsce, każdego roku podatkiem CIT, a inwestor płaci podatek jednokrotnie od osiągniętego dochodu z wieloletnich inwestycji portfelowych" - napisano.

Zdaniem KIG opodatkowanie podatkiem CIT podmiotu wspólnego inwestowania dyskryminuje inwestorów działających we wspólnych przedsięwzięciach wobec inwestorów inwestujących odrębnie.

Według Izby obowiązujące dziś w Polsce regulacje podatkowe (najprawdopodobniej jedyne tak niekorzystne w Europie) skutecznie zniechęcają do łączenia się pojedynczych inwestorów w grupy inwestycyjne (w tym wspólne z podmiotami publicznymi). W ten sposób inwestorzy nakładają na siebie bowiem dodatkowe opodatkowanie.

"Jeżeli Polska pozostanie jedynym w Unii Europejskiej krajem, w którym nie można założyć transparentnego podatkowo funduszu wspólnego inwestowania, to będą one zgodnie z regulacjami EU zakładane przez polskich indywidualnych i instytucjonalnych inwestorów w okolicznych krajach, a inwestycje będą dokonywane w Polsce z zagranicy. W ten sposób wiele miliardów złotych będzie wypływać z Polski do zagranicznych banków" - ostrzega KIG.

Programy wspierające innowacje w polskich firmach

REKLAMA

"Z całą pewnością pozostawienie podwójnego opodatkowania funduszy venture capital nie przyniesie dochodów podatkowych do budżetu, ponieważ w Polsce takie fundusze nie będą rejestrowane, gdyż to nie będzie miało ekonomicznego uzasadnienia" - dodano.

KIG oceniła, że jeśli zmiany zaproponowane w inicjatywie ustawodawczej prezydenta nie zostaną w tym roku wprowadzone, w Polsce zabraknie najważniejszego ogniwa finansującego polskie startupy technologiczne i innowacyjnych przedsiębiorców MŚP na ich wczesnej fazie rozwoju w skali inwestycji ok. 1 mln euro.

"Skutkiem powyższego w Polsce mimo posiadania do dyspozycji poważnego kapitału z POIR na rozwój innowacji nie zbudujemy z jego pomocą istotnego elementu ekosystemu innowacyjnej gospodarki – własnego sektora venture capital - i po 2020 r. konieczna będzie kontynuacja intensywnego finansowania kolejnych innowacji już ze środków prywatnych. Nie będziemy posiadali w Polsce niezbędnych do tego celu organizacji" - zaznaczono w opinii.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zdaniem Izby istnieje ponadto prawdopodobieństwo, że fundusze inwestycyjne raz skłonione przez system podatkowy w Polsce do "emigracji" po zakończeniu POIR do Polski już w kolejnych edycjach nie wrócą i dalej będą dokonywały inwestycji spoza Polski, a i być może już poza Polską.

"Wówczas historia opisze, że Polska zaprzepaściła w latach 2014–2020 ogromną szansę zbudowania trwałego ekosystemu wspierającego w długim okresie innowacyjnej gospodarki. W opinii KIG, wprowadzenie w życie proponowanej przez Prezydenta RP ustawy zwiększy poziom wydatków na prace badawczo–rozwojowe oraz zwiększy szansę, jaką daje nam program POIR na zbudowanie przyszłościowego ekosystemu wspierającego rozwój innowacji w Polsce" - podkreślono.

W środę sejmowe komisje edukacji, finansów oraz innowacyjności opowiedziały się za przyjęciem z poprawkami prezydenckiego projektu dotyczącego wspierania innowacji. Zdecydowano m.in., że ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje funduszy venture capital będzie obowiązywać dwa lata. (PAP)

mmu/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA