REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi

KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi / Fot. Fotolia
KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podwójne opodatkowanie funduszy venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi - ostrzega Krajowa Izba Gospodarcza w opinii do prezydenckiego projektu wspierającego innowacje. Zdaniem Izby wiele miliardów złotych będzie wypływać z Polski za granicę.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

Autopromocja

KIG zaznaczyła w opinii, że pozytywnie ocenia inicjatywę Prezydenta RP w sprawie wprowadzenia zmian w kilku ustawach - w tym podatkowych - których skutkiem byłoby usuwanie barier rozwoju innowacyjnej gospodarki w Polsce. Izba popiera też zachęty dla polskich przedsiębiorców i inwestorów kapitałowych do zwiększania nakładów na prace badawczo–rozwojowe skutkujące wprowadzeniem na rynek krajowy i globalny innowacyjnych polskich produktów.

Podkreślono, że innowacyjna gospodarka jest kluczem do dobrobytu współczesnej Polski i Polaków. Doświadczenia np. Doliny Krzemowej, Izraela czy Wielkiej Brytanii wskazują na co najmniej trzy kluczowe czynniki sukcesu: kapitał, profesjonalna sieć alokacji kapitału, oraz innowacyjne przedsiębiorstwa technologiczne – odbiorcy kapitału.

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje tylko na 2 lata

"Dzięki nowej Perspektywie 2014-2020 i uruchomieniu Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w najbliższych latach mamy szansę zasilić niebagatelną kwotą prawie 10 mld euro komórki (przedsiębiorstwa) naszej tworzącej się innowacyjnej gospodarki. Posiadamy więc dwa z trzech istotnych elementów: kapitał i innowacyjne przedsiębiorstwa. Brakuje nam profesjonalnej sieci alokacji kapitału, jakim na świecie jest sektor venture capital" - zaznaczono w opinii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według KIG sektor ten ma zdolność do identyfikacji i selekcji najlepszych przedsiębiorców i wynalazców, i wsparcia ich innowacyjnych idei kapitałem wysokiego ryzyka.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Wyjaśniono, że w rozwiniętych gospodarkach venture capital - instytucje wspólnego inwestowania dywersyfikujące ryzyko inwestorów poprzez wspólne inwestowanie w portfele projektów - z sukcesem funkcjonują. "Sam podmiot wspólnego inwestowania nie jest opodatkowany, jak w Polsce, każdego roku podatkiem CIT, a inwestor płaci podatek jednokrotnie od osiągniętego dochodu z wieloletnich inwestycji portfelowych" - napisano.

Zdaniem KIG opodatkowanie podatkiem CIT podmiotu wspólnego inwestowania dyskryminuje inwestorów działających we wspólnych przedsięwzięciach wobec inwestorów inwestujących odrębnie.

Według Izby obowiązujące dziś w Polsce regulacje podatkowe (najprawdopodobniej jedyne tak niekorzystne w Europie) skutecznie zniechęcają do łączenia się pojedynczych inwestorów w grupy inwestycyjne (w tym wspólne z podmiotami publicznymi). W ten sposób inwestorzy nakładają na siebie bowiem dodatkowe opodatkowanie.

"Jeżeli Polska pozostanie jedynym w Unii Europejskiej krajem, w którym nie można założyć transparentnego podatkowo funduszu wspólnego inwestowania, to będą one zgodnie z regulacjami EU zakładane przez polskich indywidualnych i instytucjonalnych inwestorów w okolicznych krajach, a inwestycje będą dokonywane w Polsce z zagranicy. W ten sposób wiele miliardów złotych będzie wypływać z Polski do zagranicznych banków" - ostrzega KIG.

Programy wspierające innowacje w polskich firmach

REKLAMA

"Z całą pewnością pozostawienie podwójnego opodatkowania funduszy venture capital nie przyniesie dochodów podatkowych do budżetu, ponieważ w Polsce takie fundusze nie będą rejestrowane, gdyż to nie będzie miało ekonomicznego uzasadnienia" - dodano.

KIG oceniła, że jeśli zmiany zaproponowane w inicjatywie ustawodawczej prezydenta nie zostaną w tym roku wprowadzone, w Polsce zabraknie najważniejszego ogniwa finansującego polskie startupy technologiczne i innowacyjnych przedsiębiorców MŚP na ich wczesnej fazie rozwoju w skali inwestycji ok. 1 mln euro.

"Skutkiem powyższego w Polsce mimo posiadania do dyspozycji poważnego kapitału z POIR na rozwój innowacji nie zbudujemy z jego pomocą istotnego elementu ekosystemu innowacyjnej gospodarki – własnego sektora venture capital - i po 2020 r. konieczna będzie kontynuacja intensywnego finansowania kolejnych innowacji już ze środków prywatnych. Nie będziemy posiadali w Polsce niezbędnych do tego celu organizacji" - zaznaczono w opinii.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zdaniem Izby istnieje ponadto prawdopodobieństwo, że fundusze inwestycyjne raz skłonione przez system podatkowy w Polsce do "emigracji" po zakończeniu POIR do Polski już w kolejnych edycjach nie wrócą i dalej będą dokonywały inwestycji spoza Polski, a i być może już poza Polską.

"Wówczas historia opisze, że Polska zaprzepaściła w latach 2014–2020 ogromną szansę zbudowania trwałego ekosystemu wspierającego w długim okresie innowacyjnej gospodarki. W opinii KIG, wprowadzenie w życie proponowanej przez Prezydenta RP ustawy zwiększy poziom wydatków na prace badawczo–rozwojowe oraz zwiększy szansę, jaką daje nam program POIR na zbudowanie przyszłościowego ekosystemu wspierającego rozwój innowacji w Polsce" - podkreślono.

W środę sejmowe komisje edukacji, finansów oraz innowacyjności opowiedziały się za przyjęciem z poprawkami prezydenckiego projektu dotyczącego wspierania innowacji. Zdecydowano m.in., że ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje funduszy venture capital będzie obowiązywać dwa lata. (PAP)

mmu/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA