REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi

KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi / Fot. Fotolia
KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podwójne opodatkowanie funduszy venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi - ostrzega Krajowa Izba Gospodarcza w opinii do prezydenckiego projektu wspierającego innowacje. Zdaniem Izby wiele miliardów złotych będzie wypływać z Polski za granicę.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

KIG zaznaczyła w opinii, że pozytywnie ocenia inicjatywę Prezydenta RP w sprawie wprowadzenia zmian w kilku ustawach - w tym podatkowych - których skutkiem byłoby usuwanie barier rozwoju innowacyjnej gospodarki w Polsce. Izba popiera też zachęty dla polskich przedsiębiorców i inwestorów kapitałowych do zwiększania nakładów na prace badawczo–rozwojowe skutkujące wprowadzeniem na rynek krajowy i globalny innowacyjnych polskich produktów.

Podkreślono, że innowacyjna gospodarka jest kluczem do dobrobytu współczesnej Polski i Polaków. Doświadczenia np. Doliny Krzemowej, Izraela czy Wielkiej Brytanii wskazują na co najmniej trzy kluczowe czynniki sukcesu: kapitał, profesjonalna sieć alokacji kapitału, oraz innowacyjne przedsiębiorstwa technologiczne – odbiorcy kapitału.

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje tylko na 2 lata

REKLAMA

"Dzięki nowej Perspektywie 2014-2020 i uruchomieniu Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w najbliższych latach mamy szansę zasilić niebagatelną kwotą prawie 10 mld euro komórki (przedsiębiorstwa) naszej tworzącej się innowacyjnej gospodarki. Posiadamy więc dwa z trzech istotnych elementów: kapitał i innowacyjne przedsiębiorstwa. Brakuje nam profesjonalnej sieci alokacji kapitału, jakim na świecie jest sektor venture capital" - zaznaczono w opinii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według KIG sektor ten ma zdolność do identyfikacji i selekcji najlepszych przedsiębiorców i wynalazców, i wsparcia ich innowacyjnych idei kapitałem wysokiego ryzyka.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Wyjaśniono, że w rozwiniętych gospodarkach venture capital - instytucje wspólnego inwestowania dywersyfikujące ryzyko inwestorów poprzez wspólne inwestowanie w portfele projektów - z sukcesem funkcjonują. "Sam podmiot wspólnego inwestowania nie jest opodatkowany, jak w Polsce, każdego roku podatkiem CIT, a inwestor płaci podatek jednokrotnie od osiągniętego dochodu z wieloletnich inwestycji portfelowych" - napisano.

Zdaniem KIG opodatkowanie podatkiem CIT podmiotu wspólnego inwestowania dyskryminuje inwestorów działających we wspólnych przedsięwzięciach wobec inwestorów inwestujących odrębnie.

Według Izby obowiązujące dziś w Polsce regulacje podatkowe (najprawdopodobniej jedyne tak niekorzystne w Europie) skutecznie zniechęcają do łączenia się pojedynczych inwestorów w grupy inwestycyjne (w tym wspólne z podmiotami publicznymi). W ten sposób inwestorzy nakładają na siebie bowiem dodatkowe opodatkowanie.

"Jeżeli Polska pozostanie jedynym w Unii Europejskiej krajem, w którym nie można założyć transparentnego podatkowo funduszu wspólnego inwestowania, to będą one zgodnie z regulacjami EU zakładane przez polskich indywidualnych i instytucjonalnych inwestorów w okolicznych krajach, a inwestycje będą dokonywane w Polsce z zagranicy. W ten sposób wiele miliardów złotych będzie wypływać z Polski do zagranicznych banków" - ostrzega KIG.

Programy wspierające innowacje w polskich firmach

"Z całą pewnością pozostawienie podwójnego opodatkowania funduszy venture capital nie przyniesie dochodów podatkowych do budżetu, ponieważ w Polsce takie fundusze nie będą rejestrowane, gdyż to nie będzie miało ekonomicznego uzasadnienia" - dodano.

KIG oceniła, że jeśli zmiany zaproponowane w inicjatywie ustawodawczej prezydenta nie zostaną w tym roku wprowadzone, w Polsce zabraknie najważniejszego ogniwa finansującego polskie startupy technologiczne i innowacyjnych przedsiębiorców MŚP na ich wczesnej fazie rozwoju w skali inwestycji ok. 1 mln euro.

"Skutkiem powyższego w Polsce mimo posiadania do dyspozycji poważnego kapitału z POIR na rozwój innowacji nie zbudujemy z jego pomocą istotnego elementu ekosystemu innowacyjnej gospodarki – własnego sektora venture capital - i po 2020 r. konieczna będzie kontynuacja intensywnego finansowania kolejnych innowacji już ze środków prywatnych. Nie będziemy posiadali w Polsce niezbędnych do tego celu organizacji" - zaznaczono w opinii.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zdaniem Izby istnieje ponadto prawdopodobieństwo, że fundusze inwestycyjne raz skłonione przez system podatkowy w Polsce do "emigracji" po zakończeniu POIR do Polski już w kolejnych edycjach nie wrócą i dalej będą dokonywały inwestycji spoza Polski, a i być może już poza Polską.

"Wówczas historia opisze, że Polska zaprzepaściła w latach 2014–2020 ogromną szansę zbudowania trwałego ekosystemu wspierającego w długim okresie innowacyjnej gospodarki. W opinii KIG, wprowadzenie w życie proponowanej przez Prezydenta RP ustawy zwiększy poziom wydatków na prace badawczo–rozwojowe oraz zwiększy szansę, jaką daje nam program POIR na zbudowanie przyszłościowego ekosystemu wspierającego rozwój innowacji w Polsce" - podkreślono.

W środę sejmowe komisje edukacji, finansów oraz innowacyjności opowiedziały się za przyjęciem z poprawkami prezydenckiego projektu dotyczącego wspierania innowacji. Zdecydowano m.in., że ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje funduszy venture capital będzie obowiązywać dwa lata. (PAP)

mmu/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA