REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W budżecie na 2016 r. brak środków na podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł

Subskrybuj nas na Youtube
Szczurek: podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł wpędzić nas w procedurę nadmiernego deficytu /Fot. Fotolia
Szczurek: podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł wpędzić nas w procedurę nadmiernego deficytu /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W budżecie na 2016 r. nie ma środków na podniesienie kwoty wolnej w PIT do 8 tys. zł, taki krok wpędziłby Polskę z powrotem w procedurę nadmiernego deficytu, co mogłoby odbić się na naszym dostępie do środków unijnych - przestrzega szef Ministerstwa Finansów Mateusz Szczurek.

REKLAMA

Autopromocja

Minister był w czwartek pytany przez dziennikarzy, czy w przyszłorocznym budżecie są pieniądze na podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł. Jak odpowiedział, "budżet zakłada brak zmian w systemie podatkowym, więc uszczuplenie dochodów o 20 mld zł z pewnością spowodowałoby znaczące zwiększenie deficytu budżetowego".

I kontynuował: "Szacunki deficytu sektora finansów publicznych zarówno nasze, jak i Komisji Europejskiej wskazują na mniej więcej deficyt w wysokości 2,8 proc. PKB w przyszłym roku. A więc tego rodzaju uszczuplenie w takiej skali - nie mówię tutaj o dodatkowych wydatkach - z pewnością wrzucałoby Polskę z powrotem w procedurę nadmiernego deficytu i powodowałoby reperkusje po stronie dostępu do środków unijnych".

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego zdaniem chybiony jest argument, że pieniądze, które zostałyby w kieszeniach Polaków, dodatkowo napędzałyby gospodarkę, co byłoby korzystne dla budżetu. "Na pewno nie skompensuje to wystarczająco tego uszczuplenia dochodów. Gdyby tak było, to obniżenie podatków do zera powodowałoby wzrost dochodów budżetowych. Ten mechanizm aż tak dobrze nie działa" - wskazał.

Odniósł się też do środowego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustalające kwotę wolną od podatku w wysokości 3089 zł, są niezgodne z konstytucją w zakresie, w jakim nie przewidują mechanizmu korygowania kwoty wolnej gwarantującego co najmniej minimum egzystencji.

Kwota wolna od podatku w wysokości 3091 zł jest niezgodna z konstytucją

Według ministra wyrok TK wpisuje się w kierunek zmian, które resort finansów przygotowywał w ostatnich miesiącach. Chodzi o propozycję, którą PO prezentowała w kampanii wyborczej. Minister wskazał, że zmierzała ona m.in. do likwidacji kwoty wolnej od podatku i takiego ukształtowania systemu podatkowego, aby lepiej wspierał najmniej zarabiających.

Szczurek poinformował, że obciążenia podatkowe w podatku PIT dla osób mało zarabiających są w tej chwili w Polsce już śladowe, a dla rodzin z dziećmi często ujemne. Problem nie dotyczy więc wysokości podatków, ale leży w składkach na ubezpieczenia społeczne. Wskazał, że nawet przy niewielkiej kwocie wolnej od podatku pracownik musi zapłacić 700 zł składek na ubezpieczenie społeczne, a ponad 1000 zł pracodawca.

Kwota wolna od PIT niezgodna z Konstytucją RP - komentarze po wyroku TK

"Problemem związanym ze znaczącym zwiększaniem kwoty wolnej jest to, że korzystają na tym rozwiązaniu także osoby, które w ogóle nie zostały wymienione przez Trybunał Konstytucyjny. Korzyści dla tych, którzy naprawdę mało zarabiają z uszczuplenia dochodów podatkowych rzędu 20 mld zł będą bardzo małe. Więc jest to metoda wyjątkowo nieefektywna, jeśli chodzi o rozwiązanie problemu zarysowanego przez Trybunał Konstytucyjny. W takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem jest kompleksowa przebudowa systemu podatkowego" - powiedział.

Szczurek nie chciał komentować planów budżetowych przyszłego rządu PiS, oceniając, że były one i ciągle są "dość efemeryczne". "One się zmieniały czasem w ciągu tygodnia; było 500 zł na jedno dziecko, nagle pierwsze dziecko wypadało, potem okazywało się, że już nie do 24 lat, ale do 18 lat. Zobaczymy, co konkretnie będzie wdrażane" - mówił. "Z pewnością luzów wielkich budżet na 2016 r. nie ma. On jest odpowiedzialny, rozsądny, ale przecież nie tworzony z takim zapasem, który mógłby pokryć jakiś gigantyczny wzrost wydatków" - dodał.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Minister pytany był też o realność planów PiS dot. zwiększenia dochodów w 2015 r. dzięki podatkowi bankowemu, podatkowi od marketów, czy uszczelnieniu systemu podatkowego. "Zobaczymy, co rzeczywiście będzie zaproponowane, wdrożone, przegłosowane" - odparł. Zaznaczył, że sama zapowiedź zwiększenia ściągalności podatków np. przez Komisję Europejską jest traktowana "jako typowa sztuczka". Każdy kraj, któremu brakuje pieniędzy, deklaruje, że zwiększy ściągalność, co spowoduje spadek deficytu.

"Jeśli chodzi o ściągalność podatków, to najpierw oczekuje się rezultatów, a dopiero później zapisuje się je w budżecie (...). Oczywiście większa ściągalność, większa powszechność podatków jest moim zdaniem sprawą ważną i potrzebną nie tylko z punktu widzenia budżetu, ale też i uczciwości konkurencji w Polsce. Dlatego to jak najbardziej rzecz godna pochwały. Mamy cały szereg działań, które są na to ukierunkowane i do tego zmierzają" - zaznaczył. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA