REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W budżecie na 2016 r. brak środków na podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł

Szczurek: podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł wpędzić nas w procedurę nadmiernego deficytu /Fot. Fotolia
Szczurek: podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł wpędzić nas w procedurę nadmiernego deficytu /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W budżecie na 2016 r. nie ma środków na podniesienie kwoty wolnej w PIT do 8 tys. zł, taki krok wpędziłby Polskę z powrotem w procedurę nadmiernego deficytu, co mogłoby odbić się na naszym dostępie do środków unijnych - przestrzega szef Ministerstwa Finansów Mateusz Szczurek.

REKLAMA

REKLAMA

Minister był w czwartek pytany przez dziennikarzy, czy w przyszłorocznym budżecie są pieniądze na podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł. Jak odpowiedział, "budżet zakłada brak zmian w systemie podatkowym, więc uszczuplenie dochodów o 20 mld zł z pewnością spowodowałoby znaczące zwiększenie deficytu budżetowego".

I kontynuował: "Szacunki deficytu sektora finansów publicznych zarówno nasze, jak i Komisji Europejskiej wskazują na mniej więcej deficyt w wysokości 2,8 proc. PKB w przyszłym roku. A więc tego rodzaju uszczuplenie w takiej skali - nie mówię tutaj o dodatkowych wydatkach - z pewnością wrzucałoby Polskę z powrotem w procedurę nadmiernego deficytu i powodowałoby reperkusje po stronie dostępu do środków unijnych".

REKLAMA

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego zdaniem chybiony jest argument, że pieniądze, które zostałyby w kieszeniach Polaków, dodatkowo napędzałyby gospodarkę, co byłoby korzystne dla budżetu. "Na pewno nie skompensuje to wystarczająco tego uszczuplenia dochodów. Gdyby tak było, to obniżenie podatków do zera powodowałoby wzrost dochodów budżetowych. Ten mechanizm aż tak dobrze nie działa" - wskazał.

Odniósł się też do środowego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustalające kwotę wolną od podatku w wysokości 3089 zł, są niezgodne z konstytucją w zakresie, w jakim nie przewidują mechanizmu korygowania kwoty wolnej gwarantującego co najmniej minimum egzystencji.

Kwota wolna od podatku w wysokości 3091 zł jest niezgodna z konstytucją

Według ministra wyrok TK wpisuje się w kierunek zmian, które resort finansów przygotowywał w ostatnich miesiącach. Chodzi o propozycję, którą PO prezentowała w kampanii wyborczej. Minister wskazał, że zmierzała ona m.in. do likwidacji kwoty wolnej od podatku i takiego ukształtowania systemu podatkowego, aby lepiej wspierał najmniej zarabiających.

Szczurek poinformował, że obciążenia podatkowe w podatku PIT dla osób mało zarabiających są w tej chwili w Polsce już śladowe, a dla rodzin z dziećmi często ujemne. Problem nie dotyczy więc wysokości podatków, ale leży w składkach na ubezpieczenia społeczne. Wskazał, że nawet przy niewielkiej kwocie wolnej od podatku pracownik musi zapłacić 700 zł składek na ubezpieczenie społeczne, a ponad 1000 zł pracodawca.

Kwota wolna od PIT niezgodna z Konstytucją RP - komentarze po wyroku TK

"Problemem związanym ze znaczącym zwiększaniem kwoty wolnej jest to, że korzystają na tym rozwiązaniu także osoby, które w ogóle nie zostały wymienione przez Trybunał Konstytucyjny. Korzyści dla tych, którzy naprawdę mało zarabiają z uszczuplenia dochodów podatkowych rzędu 20 mld zł będą bardzo małe. Więc jest to metoda wyjątkowo nieefektywna, jeśli chodzi o rozwiązanie problemu zarysowanego przez Trybunał Konstytucyjny. W takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem jest kompleksowa przebudowa systemu podatkowego" - powiedział.

Szczurek nie chciał komentować planów budżetowych przyszłego rządu PiS, oceniając, że były one i ciągle są "dość efemeryczne". "One się zmieniały czasem w ciągu tygodnia; było 500 zł na jedno dziecko, nagle pierwsze dziecko wypadało, potem okazywało się, że już nie do 24 lat, ale do 18 lat. Zobaczymy, co konkretnie będzie wdrażane" - mówił. "Z pewnością luzów wielkich budżet na 2016 r. nie ma. On jest odpowiedzialny, rozsądny, ale przecież nie tworzony z takim zapasem, który mógłby pokryć jakiś gigantyczny wzrost wydatków" - dodał.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Minister pytany był też o realność planów PiS dot. zwiększenia dochodów w 2015 r. dzięki podatkowi bankowemu, podatkowi od marketów, czy uszczelnieniu systemu podatkowego. "Zobaczymy, co rzeczywiście będzie zaproponowane, wdrożone, przegłosowane" - odparł. Zaznaczył, że sama zapowiedź zwiększenia ściągalności podatków np. przez Komisję Europejską jest traktowana "jako typowa sztuczka". Każdy kraj, któremu brakuje pieniędzy, deklaruje, że zwiększy ściągalność, co spowoduje spadek deficytu.

"Jeśli chodzi o ściągalność podatków, to najpierw oczekuje się rezultatów, a dopiero później zapisuje się je w budżecie (...). Oczywiście większa ściągalność, większa powszechność podatków jest moim zdaniem sprawą ważną i potrzebną nie tylko z punktu widzenia budżetu, ale też i uczciwości konkurencji w Polsce. Dlatego to jak najbardziej rzecz godna pochwały. Mamy cały szereg działań, które są na to ukierunkowane i do tego zmierzają" - zaznaczył. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA