IFK poleca: Od 2016 r. ZUS będzie informował o nieprawidłowościach w oskładkowaniu umów zlecenia
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Od nowego roku zmienią się zasady oskładkowania umów zlecenia wykonywanych przez osoby posiadające więcej niż jeden tytuł do ubezpieczeń (np. kilka umów zlecenia). W związku z tym płatnicy będą mogli wystąpić do ZUS z wnioskiem o ustalenie, czy dla danego zleceniobiorcy umowa zlecenia w określonym czasie stanowi tytuł do ubezpieczeń społecznych. Jeżeli w wyniku sprawdzenia dokumentacji złożonej za zleceniobiorcę ZUS stwierdzi nieprawidłowości, poinformuje o tym niezwłocznie płatnika składek i ubezpieczonego – za pośrednictwem jego płatnika.
Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF
Na wniosek płatnika ZUS przeanalizuje, czy i które umowy zleceniobiorcy skutkują w danym okresie obowiązkiem ubezpieczeń emerytalno-rentowych. W tym celu ZUS sprawdzi raporty miesięczne przekazane przez wszystkich płatników za daną osobę i wykazane w nich podstawy wymiaru składek – emerytalnej i rentowej. W razie wykrycia błędów ZUS wezwie płatnika/płatników do złożenia korekt dokumentów rozliczeniowych, a także zgłoszeniowych, jeśli zmieniłby się schemat podlegania ubezpieczeniom.
Czytaj więcej na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych w artykule: "Jak od 1 stycznia 2016 r. skorygować dokumentację rozliczeniową za zleceniobiorcę, któremu ZUS ustalił prawidłowy zakres podlegania ubezpieczeniom" >>
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat