REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zlecenie, a kiedy umowa o dzieło - PIT i składki ZUS

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kiedy zlecenie, a kiedy umowa o dzieło - PIT i składki ZUS
Kiedy zlecenie, a kiedy umowa o dzieło - PIT i składki ZUS
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli ZUS zmieni kwalifikację umowy z dzieła na zlecenie – zmienia się także wysokość kosztów podatkowych. Wiąże się to z koniecznością dopłaty (zarówno podatku, jak i składek) przez zatrudniającego i zatrudnionego.

Polecamy: Rewolucja w umowach zlecenia

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli zakład zakwestionuje umowę cywilnoprawną i uzna, że nie chodziło w niej o określony rezultat, a tylko o staranne działanie, to stwierdzi, że obie strony wcale nie zawarły umowy o dzieło, lecz zlecenia lub świadczenia usług.

Dopłata podatku i składek

– Ma to też ogromne znaczenie na gruncie podatkowym – ostrzega Grzegorz Grochowina, menedżer w KPMG w Polsce. Jak wyjaśnia, w takim przypadku należy skorygować dokumenty nie tylko pod kątem składek ZUS, ale też zmienić wysokość kosztów podatkowych, które naliczane były w związku z wypłacanym wynagrodzeniem. To zaś dla współpracujących z firmą na umowę o dzieło wiązać się może z koniecznością dopłaty podatku nie tylko za okres bieżący, ale i za wszystkie poprzednie, aż do upływu pięcioletniego okresu przedawnienia.

Potwierdza to także Eliza Skotnicka, starszy menedżer w EY. – Jeśli np. przedmiot, który dana osoba zobowiązywała się wykonać w umowie, był jednocześnie kwalifikowany jako utwór i odpowiednio obie strony uznawały, że jego twórca odpłatnie przenosi powiązane z nim prawa autorskie, to najprawdopodobniej do wypłacanego wynagrodzenia stosowano 50-proc. koszty podatkowe zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT – mówi ekspert.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

– Jeśli jednak okaże się, że utwór nie powstał, a stosunek między stronami należy kwalifikować np. jako zlecenie, to wobec wynagrodzenia należy stosować 20-proc. koszty uzyskania przychodu albo zryczałtowane koszty właściwe dla zatrudnionych na umowę o pracę (1335 zł rocznie). Wtedy pracodawca będzie musiał dopłacić zaległe składki. Urząd skarbowy może się domagać dopłaty zaliczek na podatek dochodowy, a może też stanąć przed roszczeniami współpracowników – podsumowuje Eliza Skotnicka.

ZUS jak sądy

Rosnące zainteresowanie umowami cywilnoprawnymi potwierdza rzecznik ZUS Wojciech Andrusiewicz. Jak podkreśla, zakład, wbrew opiniom przedsiębiorców, nie zmienił swojego oficjalnego stanowiska wobec zawierania umów o dzieło. Zarzuciła to Konfederacja Lewiatan. Jej zdaniem kwestionowane są umowy m.in. wykładowców w szkołach językowych, współpracujących z firmami szkoleniowymi, ośrodkami badania opinii publicznej itp. Dodatkowo kontrole mają być przeprowadzane z „jednoznacznie negatywnym nastawieniem” wobec przedsiębiorców.

W odpowiedzi na pytanie DGP o wzmożone kontrole umów cywilnoprawnych Wojciech Andrusiewicz zwraca uwagę na ogromny wzrost ich liczby. – Tylko w latach 2010–2013 zawarto o 200 proc. więcej umów o dzieło niż we wcześniejszym okresie – podkreśla rzecznik ZUS.

Należy jednak pamiętać, że o tym, czy dane porozumienie może być zakwalifikowane jako umowa o dzieło czy też zlecenie bądź o świadczenie usług, nie decyduje sama wola stron. Brać pod uwagę należy także jej rzeczywisty przedmiot oraz okoliczności wykonania. Dopiero wszystkie te kwestie zdecydują o tym, czy kontrolerzy ZUS uznają, że mają do czynienia z umową skupioną na jej rezultacie (o dzieło), czy starannego działania (zlecenie, o świadczenie usług).

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Jak dodaje Wojciech Andrusiewicz, inspektorzy działają w zgodzie z orzecznictwem sądów powszechnych. Z wydanych przez nie wyroków wynika, że takie czynności, jak np.: ochrona obiektu, sprzątanie – czyszczenie, montaż okien, opieka nad podopiecznym, rehabilitacja chorych, wycinanie samosiewów, koszenie, nie mogą być przedmiotem umowy o dzieło. Rzecznik zwraca uwagę na to, że podobnych kontraktów nie można również zawierać z wykładowcami, co potwierdza wiele wyroków Sądu Najwyższego (m.in. z 28 sierpnia 2014 r. sygn. akt II UK 12/14).

Grzegorz Grochowina podsumowuje, że kontrole zarówno ZUS, jak i fiskusa nie powinny powodować wśród przedsiębiorców stanu niepewności i nie może dochodzić do sytuacji, gdzie przedsiębiorca przekonany, że rozlicza się prawidłowo, będzie zmuszony oddać do budżetu zaległe kwoty.

Umowy w procentach

Mariusz Szulc

mariusz.szulc@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA