REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Walka z unikaniem CIT to priorytet

Subskrybuj nas na Youtube
Walka z unikaniem CIT to priorytet
Walka z unikaniem CIT to priorytet

REKLAMA

REKLAMA

Recepty na walkę z unikaniem opodatkowania w CIT to m.in.: przegląd umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, wykorzystywanych do optymalizacji podatkowej; koncentracja fiskusa na spółkach, które mogą transferować zyski zagranicę; klauzula obejścia prawa - mówi PAP prof. Dominik Gajewski.

"Niepokojący byłby fakt, gdyby PiS oparł swoją politykę uszczelniania systemu podatkowego tylko na zwalczaniu przestępczości związanej z VAT-em. A kwestia przeciwdziałania unikaniu opodatkowania w CIT zostałaby zmarginalizowana. Uważam, że nowa władza powinna podjąć w tej mierze adekwatne i zdecydowane działania. Komisja Europejska +krzyczy+, że to konieczne, wskazując na spadające dochody z CIT. Również planowane ustawy o opodatkowaniu supermarketów i opodatkowaniu sektora bankowego - mimo ich słusznej idei - nie rozwiążą problemu unikania opodatkowania CIT" - powiedział PAP prof. Gajewski z SGH, który jest także ekspertem Komisji Europejskiej ds. przeciwdziałania międzynarodowemu unikaniu opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Zaznaczył, że co prawda unikanie opodatkowania w CIT nie jest tak widoczne, jak przestępcze uchylanie się od opodatkowania w VAT, niemniej skala zjawiska jest zbliżona. "Odpuszczenie tej walki byłoby grzechem zaniechania" - podkreślił.

Jednocześnie Gajewski uważa, że kontynuowane powinny być prace nad założeniami nowej Ordynacji podatkowej, nad którymi pracował zespół prof. Leonarda Etela, w tym nad wprowadzeniem do Ordynacji klauzuli obejścia prawa. Według niego projekt założeń to "bardzo dobra baza do dalszej dyskusji i reformy". "Założenie można modyfikować, ale nie wracajmy do punktu wyjścia" - zaapelował Gajewski.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspert odniósł się również do przygotowanego przez PiS projektu zmian w ustawie o CIT. Ocenił go pozytywnie, jednak - jak mówił - brakuje mu propozycji konkretnych rozwiązań, które skutecznie zahamują międzynarodowe unikanie opodatkowania. "W projekcie brakuje konkretnych rozwiązań, które będą mogły uszczelnić nasz system. Potrzebne są konkretne rozwiązania, które uderzałyby w wykorzystywane skomplikowane instrumenty optymalizacyjne pozwalające unikać opodatkowania CIT" - wskazał.

"Traktuję ten dokument jako projekt posiadający potencjał. To założenia mówiące o tym, jaki jest cel, a jest nim uszczelnienie systemu podatkowego. Przed nową władzą jest jednak spore wyzwanie, jak ten cel osiągnąć, jakie rozwiązania zastosować" - mówił Gajewski.

W jego ocenie walka z międzynarodowym unikaniem opodatkowania CIT powinna się rozgrywać zarówno na płaszczyźnie tworzenia przepisów, jak i ich stosowania. Tymczasem problem w Polsce polega na tym, że dotychczasowe działania, mające zapobiegać temu zjawisku, były prowadzone w sposób wyrywkowy, nie kompleksowy.

"Nie można tworzyć przepisów, przy jednoczesnym braku skutecznej kontroli podatkowej. Musimy też zdecydowanie wzmocnić procedury kontrolne i szkolenie merytoryczne kadry kontrolnej. Fiskus powinien skupić się na kontroli spółek z kapitałem międzynarodowym, które mogą transferować zyski zagranicę" - podkreślił. Jak mówił, "wiadomo, które firmy mają takie możliwości. Kontrolerzy nie radzą sobie jednak z analizą strategii podatkowej takich korporacji z powodu braku doświadczenia i wiedzy oraz odpowiednich instrumentów prawnych".

Według Gajewskiego po pierwsze trzeba zdiagnozować, jakie konkretnie instrumenty optymalizujące opodatkowanie są wykorzystywane w polskich realiach. "Walka z międzynarodowym unikaniem opodatkowania CIT w Polsce to cel, ale ważne jest również to, jakie instrumenty zostaną wykorzystane w skutecznej walce z tym procederem. Dzisiaj wyzwaniem dla nowego kierownictwa MF jest zdiagnozowanie, jakie konstrukcje i instrumenty stosują holdingi międzynarodowe optymalizujące opodatkowanie. A dopiero później tworzenie skutecznych regulacji im przeciwdziałających. Inna kolejność będzie skutkowała tym, że przyjmowane rozwiązania - choć co do idei słuszne - będą nieskuteczne" - powiedział ekspert.

Jego zdaniem projekt PiS powinien być wyposażony w konkretne rozwiązania, które uderzałyby w instrumenty optymalizacyjne pozwalające unikać opodatkowania CIT w Polsce. Są one konieczne, bowiem - jak zauważył Gajewski - firmy wprowadzają konkretne rozwiązania pozwalające im obniżać opodatkowanie. Bazują one na instrumentach finansowych, a dedykowane są legislacjom poszczególnych państw, wpasowują się w nie, uwzględniają luki w prawie i możliwości, które ono daje. "Tworzy się instrumenty nie po to, aby osiągnąć jakiś cel gospodarczy, ale tylko i wyłącznie po to, aby obniżyć opodatkowanie" - powiedział.

Ekspert uważa, że trzeba się także kompleksowo przyjrzeć podpisanym przez Polskę umowom o unikaniu podwójnego opodatkowania. Niektóre z nich są bowiem wykorzystywane przez koncerny międzynarodowe do optymalizacji podatkowej. Często - jak mówił - są to regulacje sprzed lat, które przestały korespondować z dzisiejszą rzeczywistością gospodarczą. "W przypadku przestarzałych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania sprawy nie załatwi nawet zmiana ustawy o CIT, bowiem umowy międzynarodowe mają pierwszeństwo nad prawem krajowym" - tłumaczył ekspert KE. Dodał, że wiele z nich zostało w ostatnich latach zmienionych, jednak do stanu optymalnego mamy jeszcze daleko.

Gajewski nie widzi też problemu we - wskazywanej przez część doradców podatkowych - nadmiernej restrykcyjności niektórych rozwiązań zaproponowanych w projekcie. "Musimy mieć świadomość, że pewne regulacje muszą być restrykcyjne, jeżeli mamy skutecznie walczyć z agresywnym międzynarodowym unikaniem opodatkowania. Trudno zarzucić projektodawcom, że chcą nałożyć na podatników więcej obowiązków dokumentacyjnych, czy informacyjnych. Nie widzę tu problemu, choć nie można oczywiście przekroczyć pewnej granicy rozsądku" - tłumaczył.

Według niego jak się chce prowadzić skuteczną walkę z jakimś zjawiskiem, to trzeba godzić się na pewnego rodzaju rozwiązania. "Tym bardziej, że nie mówimy o nakładaniu nowych obowiązków na szarego obywatela, tylko na korporacje" - zaznaczył. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA