REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykaz OPP, którym można przekazać 1 proc. PIT 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Wykaz OPP, którym można przekazać 1 proc. PIT 2016
Wykaz OPP, którym można przekazać 1 proc. PIT 2016
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wykaz organizacji pożytku publicznego, którym można przekazać 1 proc. podatku dochodowego (PIT), jest już na stronach internetowych Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Socjalnej. Ministerstwo chce zwiększyć krąg osób, które mogą wspierać w ten sposób OPP, na przykład o emerytów.

Wykaz organizacji uprawnianych do korzystania ze wsparcia z 1 proc. podatku jest co roku zamieszczany na stronach Departamentu Pożytku Publicznego w MRPiPS (http://www.pozytek.gov.pl). Organizacje mogą stracić ten przywilej m.in. za niedopełnienie obowiązków sprawozdawczych, dlatego lista jest corocznie aktualizowana.

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister Krzysztof Michałkiewicz, który odpowiada za współpracę z organizacjami pozarządowymi, poinformował w środę 20 stycznia 2016 r. na spotkaniu z dziennikarzami, że wykaz OPP, którym w tym roku można przekazać 1 proc. został już opublikowany. Wyraził nadzieję, że kwota zebrana w ten sposób w 2016 r. będzie wyższa niż przed rokiem.

Kwoty przekazywane OPP przez podatników wzrastają co roku. W zeszłym roku zdecydowało się na to 12,5 mln osób (47 proc. ogólnej liczby podatników; 57 proc. liczby podatników wykazujących w zeznaniach należny podatek); w sumie organizacje otrzymały ponad 557 mln zł, o ponad 50 mln zł więcej niż rok wcześniej.

Druki PIT

REKLAMA

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Michałkiewicz zapowiedział, że resort będzie zastanawiać się, w jaki sposób poszerzać grono osób, które mogą przekazywać 1 proc. OPP. Przypomniał, że w tej chwili np. emeryci i renciści nie rozliczają się sami, a - jak podkreślił - jest w tym gronie wiele osób, które chciałyby w ten sposób wesprzeć organizacje pozarządowe.

Wiceminister zadeklarował również zamiar rozwijania i wspierania ekonomii społecznej. Poinformował, że od niedawna w Departamencie Pożytku Publicznego działa wydział ds. ekonomii społecznej. Podkreślił, że ekonomia społeczna jest np. szansą dla osób, które nie są w stanie odnaleźć się na rynku pracy.

Poinformował, że resort stara się także przygotować trzeci sektor do czasu, kiedy środki europejskie nie będą łatwo dostępne. W tej chwili, jak podkreślił, wiele z nich rozwija się dynamicznie właśnie dzięki pieniądzom z UE.

Michałkiewicz zapowiedział także działania wpierające rozwój wolontariatu. Mówił, że ważnym elementem są działania w systemie edukacji - jego zdaniem wychowanie do wolontariatu powinno być stałym i ważnym elementem wychowania młodych ludzi. Wyraził również przekonanie, że coraz popularniejszy będzie wolontariat seniorów wraz ze wzrostem liczby emerytów w naszym kraju. "Na pewno duża część z nich chętnie będzie poświęcała swój czas, swoje doświadczenie i wiedzę na pracę w charakterze wolontariuszy. Uważamy, że ten wolontariat seniorów warto będzie wspierać i rozwijać" - powiedział wiceminister.


Zapowiedział współpracę z powołanym w zeszłym tygodniu pełnomocnikiem rządu ds. rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ds. równego traktowania Wojciechem Kaczmarczykiem. Podkreślił, że każdy resort ma własny program współpracy z sektorem pozarządowym i potrzebna jest koordynacja tych działań na szczeblu centralnym.

Michałkiewicz jest także Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych; zapowiedział, że w tym roku resort zamierza zrobić przegląd wszystkich rozwiązań służących osobom z niepełnosprawnościami. "Chcemy zmienić formułę funkcjonowania Krajowej Rady Konsultacyjnej ds. Osób Niepełnosprawnych. Chcemy, żeby była ona przede wszystkim głosem środowiska osób niepełnoprawnych" - zadeklarował. Podkreślił, że jest to ważne, ponieważ ratyfikowana przez Polskę Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych zakłada ich aktywny udział w przygotowywaniu rozwiązań, które są do nich kierowane.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA