REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykaz OPP, którym można przekazać 1 proc. PIT 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Wykaz OPP, którym można przekazać 1 proc. PIT 2016
Wykaz OPP, którym można przekazać 1 proc. PIT 2016
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wykaz organizacji pożytku publicznego, którym można przekazać 1 proc. podatku dochodowego (PIT), jest już na stronach internetowych Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Socjalnej. Ministerstwo chce zwiększyć krąg osób, które mogą wspierać w ten sposób OPP, na przykład o emerytów.

Wykaz organizacji uprawnianych do korzystania ze wsparcia z 1 proc. podatku jest co roku zamieszczany na stronach Departamentu Pożytku Publicznego w MRPiPS (http://www.pozytek.gov.pl). Organizacje mogą stracić ten przywilej m.in. za niedopełnienie obowiązków sprawozdawczych, dlatego lista jest corocznie aktualizowana.

REKLAMA

Wiceminister Krzysztof Michałkiewicz, który odpowiada za współpracę z organizacjami pozarządowymi, poinformował w środę 20 stycznia 2016 r. na spotkaniu z dziennikarzami, że wykaz OPP, którym w tym roku można przekazać 1 proc. został już opublikowany. Wyraził nadzieję, że kwota zebrana w ten sposób w 2016 r. będzie wyższa niż przed rokiem.

Kwoty przekazywane OPP przez podatników wzrastają co roku. W zeszłym roku zdecydowało się na to 12,5 mln osób (47 proc. ogólnej liczby podatników; 57 proc. liczby podatników wykazujących w zeznaniach należny podatek); w sumie organizacje otrzymały ponad 557 mln zł, o ponad 50 mln zł więcej niż rok wcześniej.

Druki PIT

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Michałkiewicz zapowiedział, że resort będzie zastanawiać się, w jaki sposób poszerzać grono osób, które mogą przekazywać 1 proc. OPP. Przypomniał, że w tej chwili np. emeryci i renciści nie rozliczają się sami, a - jak podkreślił - jest w tym gronie wiele osób, które chciałyby w ten sposób wesprzeć organizacje pozarządowe.

Wiceminister zadeklarował również zamiar rozwijania i wspierania ekonomii społecznej. Poinformował, że od niedawna w Departamencie Pożytku Publicznego działa wydział ds. ekonomii społecznej. Podkreślił, że ekonomia społeczna jest np. szansą dla osób, które nie są w stanie odnaleźć się na rynku pracy.

Poinformował, że resort stara się także przygotować trzeci sektor do czasu, kiedy środki europejskie nie będą łatwo dostępne. W tej chwili, jak podkreślił, wiele z nich rozwija się dynamicznie właśnie dzięki pieniądzom z UE.

Michałkiewicz zapowiedział także działania wpierające rozwój wolontariatu. Mówił, że ważnym elementem są działania w systemie edukacji - jego zdaniem wychowanie do wolontariatu powinno być stałym i ważnym elementem wychowania młodych ludzi. Wyraził również przekonanie, że coraz popularniejszy będzie wolontariat seniorów wraz ze wzrostem liczby emerytów w naszym kraju. "Na pewno duża część z nich chętnie będzie poświęcała swój czas, swoje doświadczenie i wiedzę na pracę w charakterze wolontariuszy. Uważamy, że ten wolontariat seniorów warto będzie wspierać i rozwijać" - powiedział wiceminister.


Zapowiedział współpracę z powołanym w zeszłym tygodniu pełnomocnikiem rządu ds. rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i ds. równego traktowania Wojciechem Kaczmarczykiem. Podkreślił, że każdy resort ma własny program współpracy z sektorem pozarządowym i potrzebna jest koordynacja tych działań na szczeblu centralnym.

Michałkiewicz jest także Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych; zapowiedział, że w tym roku resort zamierza zrobić przegląd wszystkich rozwiązań służących osobom z niepełnosprawnościami. "Chcemy zmienić formułę funkcjonowania Krajowej Rady Konsultacyjnej ds. Osób Niepełnosprawnych. Chcemy, żeby była ona przede wszystkim głosem środowiska osób niepełnoprawnych" - zadeklarował. Podkreślił, że jest to ważne, ponieważ ratyfikowana przez Polskę Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych zakłada ich aktywny udział w przygotowywaniu rozwiązań, które są do nich kierowane.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA