REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja firmy pod cudzym adresem w celu wyłudzenia VAT

Rejestracja firmy pod cudzym adresem w celu wyłudzenia VAT /Fot. Fotolia
Rejestracja firmy pod cudzym adresem w celu wyłudzenia VAT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że zmiany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, nie przyczynią się do rozwiązania problemu wyłudzeń podatku VAT na skutek rejestracji firm pod cudzym adresem. Rzecznik zwrócił się do ministra rozwoju z prośbą o podjęcie stosownych działań w tym zakresie.

Rzecznik Praw Obywatelskich ma poważne wątpliwości, czy nowelizacja ustawy przyniesie właściwe rezultaty i wyeliminuje praktykę nieuczciwych przedsiębiorców polegającą na zarejestrowaniu działalności gospodarczej pod fikcyjnymi adresami bez zgody właścicieli nieruchomości. Dlatego wystąpił w tej sprawie do Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Rozwoju Mateusza Morawieckiego. Nieuczciwi przedsiębiorcy, którzy dokonują takiej rejestracji, robią to w celu osiągnięcia korzyści majątkowej poprzez np. wyłudzenie podatku VAT, kredytu z banków czy dokonywania zakupu lub sprzedaży przez Internet poprzez zamieszczenie adresu, pod którym mieszka dana osoba lub funkcjonuje inna firma nieświadoma tego procederu.

REKLAMA

REKLAMA

- Warto podkreślić, że problem ten jest znany rzecznikowi od kilkunastu lat i w związku z tym podejmował on szereg działań polegających na sygnalizowaniu problemu kolejnym ministrom do spraw gospodarki. Należy uznać, że nowelizacja, która wejdzie w życie 19 maja 2016 roku, jest również wynikiem działań podejmowanych przez niego w celu zminimalizowania nieuczciwych praktyk ze strony przedsiębiorców, mówi Piotr Mierzejewski, zastępca dyrektora Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.

Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Według nowelizacji przedsiębiorca, który rejestruje działalność gospodarczą, jest zobowiązany do wskazania adresu, pod którym będzie ona prowadzona, ale nie nakazuje przedstawienia dowodu na to, czy rzeczywiście dysponuje tytułem prawnym do lokalu. Tak jest również teraz z tą różnicą, że w przypadku wątpliwości urząd zapyta o dokument. Nowe przepisy przewidują jedynie możliwość zwrócenia się do niego przez stosowny organ o przedstawienie takiego dokumentu, ale tylko w przypadku pojawienia się wątpliwości. Zdaniem Mierzejewskiego Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że takie rozwiązania są niewystarczające i nie wyeliminują całkowicie tej kwestii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Skala problemu w ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich jest o wiele większa, niż wynika to z ilości skarg, które wpływają do jego biura. Pewnym wyznacznikiem, ale nie do końca pokazującym skalę zjawiska, jest informacja, zamieszczona w projekcie nowelizacji ustawy, z której wynika, że minister ds. gospodarki prowadzi w ciągu roku kilka tysięcy takich postępowań, dodaje Piotr Mierzejewski.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Jak dalej informuje Mierzejewski tylko część osób, które zostały pokrzywdzone, złożyła skargę. Nie każdy wie, że pod jego adresem dana firma prowadzi rzekomą działalność, ponieważ nie spotkały go negatywne konsekwencje w postaci zgłoszenia się komornika w trakcie postępowania egzekucyjnego, zgłoszeń od niezadowolonych klientów czy odbierania korespondencji - w związku z tym nie kieruje do organu żadnych zażaleń. W przypadku, kiedy dana osoba zorientuje się, że taki proceder ma miejsce, powinna niezwłocznie zawiadomić o tym odpowiedni urząd oraz zachować dokument potwierdzający, że we właściwym czasie poinformowała go o zaistniałej sytuacji.

- Kiedy dowiadujemy się, że pod adresem naszego miejsca zamieszkania zarejestrowana jest działalność gospodarcza, a my o tym fakcie wcześniej w żaden sposób nie zostaliśmy poinformowani, powinniśmy przekazać informację na ten temat do najbliższego Urzędu Gminy. Tam należy skierować się do pracownika działu gospodarczego zajmującego się rejestracją przedsiębiorców i zgłosić mu o tym zdarzeniu, radzi Marta Krzykowska, adwokat z warszawskiej kancelarii prawnej AKLEGAL.


Obowiązkiem pracownika działu administracji jest z kolei poinformowanie o zaistniałej sytuacji ministra rozwoju, który powinien wystosować wezwanie do takiego przedsiębiorcy z nakazem wskazania aktualnego i prawdziwego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli nie odpowie on na wezwanie w terminie 7 dni, minister może w drodze decyzji administracyjnej zadecydować o wykreśleniu go z rejestru przedsiębiorców.

- Osoba, która zajmuje lokal czy też nieruchomość pod adresem, w którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza, nie odpowiada za długi danego przedsiębiorstwa czy też przedsiębiorcy. Jeśli posiadamy wiedzę, że przychodzą na dany adres wezwania pomimo tego, że korespondencji nie będziemy odbierać, możemy skontaktować się z samym adresatem i poinformować go, że adres podany przez przedsiębiorcę nie jest adresem aktualnym, dodaje Krzykowska.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2016 r.

Zgodnie z zaleceniem Krzykowskiej w przypadku, kiedy otrzymujemy listy polecone, należy odmówić ich przyjęcia i umieścić adnotację, że adresat nieznany. W sytuacji, kiedy będą przychodziły do nas inne listy, należy je zwrócić do odpowiedniej placówki poczty również z adnotacją, że adresat jest nam nieznany.

Warto też wziąć pod uwagę, że gdyby gmina dowiedziała się, że pod danym adresem zarejestrowana jest działalność gospodarcza, może wystąpić do nas z wnioskiem od podwyższenie nam podatku od nieruchomości z uwagi na to, że został zmieniony cel, w jakim nieruchomość jest wykorzystywana.

Źródło: Monday News

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

REKLAMA

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA