REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja firmy pod cudzym adresem w celu wyłudzenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Rejestracja firmy pod cudzym adresem w celu wyłudzenia VAT /Fot. Fotolia
Rejestracja firmy pod cudzym adresem w celu wyłudzenia VAT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że zmiany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, nie przyczynią się do rozwiązania problemu wyłudzeń podatku VAT na skutek rejestracji firm pod cudzym adresem. Rzecznik zwrócił się do ministra rozwoju z prośbą o podjęcie stosownych działań w tym zakresie.

Rzecznik Praw Obywatelskich ma poważne wątpliwości, czy nowelizacja ustawy przyniesie właściwe rezultaty i wyeliminuje praktykę nieuczciwych przedsiębiorców polegającą na zarejestrowaniu działalności gospodarczej pod fikcyjnymi adresami bez zgody właścicieli nieruchomości. Dlatego wystąpił w tej sprawie do Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Rozwoju Mateusza Morawieckiego. Nieuczciwi przedsiębiorcy, którzy dokonują takiej rejestracji, robią to w celu osiągnięcia korzyści majątkowej poprzez np. wyłudzenie podatku VAT, kredytu z banków czy dokonywania zakupu lub sprzedaży przez Internet poprzez zamieszczenie adresu, pod którym mieszka dana osoba lub funkcjonuje inna firma nieświadoma tego procederu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Warto podkreślić, że problem ten jest znany rzecznikowi od kilkunastu lat i w związku z tym podejmował on szereg działań polegających na sygnalizowaniu problemu kolejnym ministrom do spraw gospodarki. Należy uznać, że nowelizacja, która wejdzie w życie 19 maja 2016 roku, jest również wynikiem działań podejmowanych przez niego w celu zminimalizowania nieuczciwych praktyk ze strony przedsiębiorców, mówi Piotr Mierzejewski, zastępca dyrektora Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.

Jak zmienić urząd w sprawach podatku VAT po 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Według nowelizacji przedsiębiorca, który rejestruje działalność gospodarczą, jest zobowiązany do wskazania adresu, pod którym będzie ona prowadzona, ale nie nakazuje przedstawienia dowodu na to, czy rzeczywiście dysponuje tytułem prawnym do lokalu. Tak jest również teraz z tą różnicą, że w przypadku wątpliwości urząd zapyta o dokument. Nowe przepisy przewidują jedynie możliwość zwrócenia się do niego przez stosowny organ o przedstawienie takiego dokumentu, ale tylko w przypadku pojawienia się wątpliwości. Zdaniem Mierzejewskiego Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że takie rozwiązania są niewystarczające i nie wyeliminują całkowicie tej kwestii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Skala problemu w ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich jest o wiele większa, niż wynika to z ilości skarg, które wpływają do jego biura. Pewnym wyznacznikiem, ale nie do końca pokazującym skalę zjawiska, jest informacja, zamieszczona w projekcie nowelizacji ustawy, z której wynika, że minister ds. gospodarki prowadzi w ciągu roku kilka tysięcy takich postępowań, dodaje Piotr Mierzejewski.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Jak dalej informuje Mierzejewski tylko część osób, które zostały pokrzywdzone, złożyła skargę. Nie każdy wie, że pod jego adresem dana firma prowadzi rzekomą działalność, ponieważ nie spotkały go negatywne konsekwencje w postaci zgłoszenia się komornika w trakcie postępowania egzekucyjnego, zgłoszeń od niezadowolonych klientów czy odbierania korespondencji - w związku z tym nie kieruje do organu żadnych zażaleń. W przypadku, kiedy dana osoba zorientuje się, że taki proceder ma miejsce, powinna niezwłocznie zawiadomić o tym odpowiedni urząd oraz zachować dokument potwierdzający, że we właściwym czasie poinformowała go o zaistniałej sytuacji.

- Kiedy dowiadujemy się, że pod adresem naszego miejsca zamieszkania zarejestrowana jest działalność gospodarcza, a my o tym fakcie wcześniej w żaden sposób nie zostaliśmy poinformowani, powinniśmy przekazać informację na ten temat do najbliższego Urzędu Gminy. Tam należy skierować się do pracownika działu gospodarczego zajmującego się rejestracją przedsiębiorców i zgłosić mu o tym zdarzeniu, radzi Marta Krzykowska, adwokat z warszawskiej kancelarii prawnej AKLEGAL.


Obowiązkiem pracownika działu administracji jest z kolei poinformowanie o zaistniałej sytuacji ministra rozwoju, który powinien wystosować wezwanie do takiego przedsiębiorcy z nakazem wskazania aktualnego i prawdziwego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli nie odpowie on na wezwanie w terminie 7 dni, minister może w drodze decyzji administracyjnej zadecydować o wykreśleniu go z rejestru przedsiębiorców.

- Osoba, która zajmuje lokal czy też nieruchomość pod adresem, w którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza, nie odpowiada za długi danego przedsiębiorstwa czy też przedsiębiorcy. Jeśli posiadamy wiedzę, że przychodzą na dany adres wezwania pomimo tego, że korespondencji nie będziemy odbierać, możemy skontaktować się z samym adresatem i poinformować go, że adres podany przez przedsiębiorcę nie jest adresem aktualnym, dodaje Krzykowska.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2016 r.

Zgodnie z zaleceniem Krzykowskiej w przypadku, kiedy otrzymujemy listy polecone, należy odmówić ich przyjęcia i umieścić adnotację, że adresat nieznany. W sytuacji, kiedy będą przychodziły do nas inne listy, należy je zwrócić do odpowiedniej placówki poczty również z adnotacją, że adresat jest nam nieznany.

Warto też wziąć pod uwagę, że gdyby gmina dowiedziała się, że pod danym adresem zarejestrowana jest działalność gospodarcza, może wystąpić do nas z wnioskiem od podwyższenie nam podatku od nieruchomości z uwagi na to, że został zmieniony cel, w jakim nieruchomość jest wykorzystywana.

Źródło: Monday News

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA