REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UE walczy z unikaniem opodatkowania przez międzynarodowe korporacje

UE walczy z unikaniem opodatkowania przez międzynarodowe korporacje
UE walczy z unikaniem opodatkowania przez międzynarodowe korporacje

REKLAMA

REKLAMA

28 stycznia 2016 r. Komisja Europejska przedstawiła projekty nowych przepisów, mających na celu ograniczenie liczby przypadków unikania opodatkowania przed przedsiębiorstwa. Oprócz przepisów bezpośrednio blokujących takie działania Komisja przewiduje m.in. wymianę informacji między państwami członkowskimi na temat międzynarodowych korporacji prowadzących działalność w UE. Firmy muszą płacić podatki tam, gdzie faktycznie prowadzą działalność – mówił wiceprzewodniczący KE Valdis Dombrovskis.

Dostosowanie przepisów podatkowych we wszystkich 28 krajach UE w celu skutecznej walki z agresywnymi praktykami podatkowymi dużych przedsiębiorstw wymaga wprowadzenia nowych zasad. Przedstawione projekty mają umożliwić skoordynowane działania UE wobec firm uchylających się od podatków. Działania te będą się opierać na normach OECD opracowanych jesienią ubiegłego roku.

REKLAMA

Autopromocja

W ramach swojej kampanii na rzecz sprawiedliwego, skutecznego i sprzyjającego wzrostowi gospodarczemu opodatkowania w UE Komisja Europejska proponuje nowe rozwiązania, mające utrudnić przedsiębiorstwom uchylanie się od podatków. W pakiecie środków Komisja wzywa państwa członkowskie do przyjęcia bardziej zdecydowanego i spójnego stanowiska wobec przedsiębiorstw, które próbują uchylać się od uczciwego płacenia podatków, oraz do wdrożenia norm międzynarodowych służących ograniczeniu erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków.

Główne elementy nowych przepisów:

  • prawnie wiążące środki służące blokowaniu metod najczęściej używanych przez przedsiębiorstwa, aby unikać płacenia podatków;
  • zalecenie dla państw członkowskich dotyczące sposobów przeciwdziałania nadużyciom postanowień konwencji podatkowych;
  • wniosek dotyczący wymiany informacji przez państwa członkowskie na temat międzynarodowych korporacji prowadzących działalność w UE;
  • działania na rzecz dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych na szczeblu międzynarodowym;
  • nowa procedura UE dotycząca sporządzania wykazu państw trzecich, które nie przestrzegają zasad w tym zakresie.

Wszystkie te środki utrudnią agresywne planowanie podatkowe, zwiększą przejrzystość działań państw członkowskich i zapewnią sprawiedliwe warunki konkurencji wszystkim przedsiębiorcom działającym na jednolitym rynku.

Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący odpowiedzialny za sprawy euro i dialog społeczny oświadczył: - Uczyniliśmy kolejny krok na rzecz wzmocnienia zaufania do całego systemu podatkowego i sprawienia, by był sprawiedliwszy i skuteczniejszy. Obywatele muszą wiedzieć, że przepisy podatkowe stosują się jednakowo do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa muszą odprowadzać podatek w miejscu, gdzie faktycznie prowadzą działalność. Europa może stać się światowym liderem w walce z unikaniem podatków. Wymaga to jednak skoordynowanych działań w całej UE. Musimy uniknąć sytuacji, w której każde państwo członkowskie przyjmuje odrębną strategię.

Pierre Moscovici, komisarz ds. gospodarczych i finansowych, podatków i ceł, powiedział: - Unikanie opodatkowania powoduje, że co roku tracimy miliardy euro. Pieniądze te można by przeznaczyć na infrastrukturę publiczną, taką jak szkoły czy szpitale, lub też zwiększyć za ich pomocą liczbę miejsc pracy i przyspieszyć wzrost gospodarczy. W rezultacie obywatele i przedsiębiorstwa, które wywiązują się ze swych obowiązków, płacą wyższe podatki. To sytuacja nie do zaakceptowania. Dlatego podejmujemy działania, by rozwiązać ten problem. Czynimy dziś istotny krok w kierunku zapewnienia równych szans wszystkim przedsiębiorcom oraz zapewnienia sprawiedliwego i skutecznego systemu podatkowego wszystkim Europejczykom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Kluczowe działania

Zaproponowany pakiet opiera się na trzech głównych obszarach prac Komisji na rzecz sprawiedliwszego opodatkowania:

Zapewnienie efektywnego opodatkowania w UE

Zgodnie z podstawową zasadą opodatkowania osób prawnych przedsiębiorstwa powinny płacić podatki w miejscu, w którym uzyskują dochód. Pakiet przewiduje konkretne wnioski legislacyjne mające pomóc państwom członkowskim w dopilnowaniu, by tak właśnie było. Komisja przedstawia projekt dyrektywy mającej na celu zapobieganie unikaniu podatków i przewidującej prawnie wiążące środki, by zwalczać najczęściej stosowane sposoby ich unikania. W swoim zaleceniu dotyczącym konwencji podatkowych Komisja zawarła wskazówki dla państw członkowskich na temat najskuteczniejszych i zgodnych z prawem UE sposobów ochrony postanowień tych konwencji przed nadużyciami.

Zwiększenie przejrzystości podatkowej

Przejrzystość jest konieczna, aby można było skutecznie wykrywać agresywne planowanie podatkowe dużych przedsiębiorstw oraz zapewnić uczciwą konkurencję podatkową. Przyjęty pakiet ma na celu zwiększenie przejrzystości w zakresie opodatkowania przedsiębiorstw dzięki rewizji dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej. Zgodnie z proponowanymi przepisami organy krajowe będą wymieniać informacje podatkowe dotyczące działalności przedsiębiorstw wielonarodowych w poszczególnych krajach. W związku z tym wszystkie państwa członkowskie będą miały kluczowe informacje umożliwiające określenie ryzyka unikania opodatkowania i lepsze ukierunkowanie kontroli skarbowych. Komisja bada również kwestię publicznej sprawozdawczości w poszczególnych krajach. Trwają prace nad oceną skutków odnośnego uregulowania. Wniosek w tej sprawie ma zostać przedstawiony wczesną wiosną.

Zapewnienie równych szans

Unikanie opodatkowania i szkodliwa konkurencja podatkowa to problemy o wymiarze globalnym. Aby skutecznie im zapobiegać, działania muszą wykraczać poza granice UE. Staraniom państw członkowskich na rzecz wprowadzenia nowych globalnych norm dotyczących przejrzystości podatkowej oraz uczciwej konkurencji podatkowej muszą towarzyszyć wysiłki partnerów UE, idących za jej przykładem. Kraje rozwijające się również powinny zostać włączone do międzynarodowej sieci dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, by móc odnieść korzyści z globalnej walki z unikaniem opodatkowania. Przedstawiony pakiet zawiera komunikat w sprawie strategii zewnętrznej na rzecz efektywnego opodatkowania. Jego celem jest zacieśnienie współpracy z partnerami międzynarodowymi w zakresie zwalczania unikania opodatkowania, wzmocnienie unijnych środków promujących sprawiedliwe opodatkowanie na świecie w oparciu o normy międzynarodowe oraz wypracowanie wspólnego podejścia do zewnętrznych zagrożeń związanych z unikaniem opodatkowania. Przyczyni się to również do zapewnienia sprawiedliwych i równych warunków działania dla wszystkich przedsiębiorców i państw.

Pakiet zawiera również komunikat ogólny oraz dokument roboczy służb Komisji, w których wyjaśnia się argumenty polityczne i gospodarcze przemawiające za przyjęciem poszczególnych środków oraz szersze plany Komisji związane ze zwalczaniem omawianego zjawiska. Pakietowi towarzyszy nowe badanie na temat agresywnego planowania podatkowego, w którym przeanalizowano główne kanały wykorzystywane przez przedsiębiorstwa, by nie płacić podatków.

Monitor Księgowego – prenumerata


Kontekst

Proponowany pakiet odzwierciedla stosowane obecnie na świecie podejście polityczne i gospodarcze do opodatkowania osób prawnych. W październiku 2015 roku kraje OECD uzgodniły środki służące ograniczeniu erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków (BEPS). Parlament Europejski przedstawił natomiast zalecenia dotyczące unikania opodatkowania przez przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Komisja szybko wywiązuje się z obietnicy przewodniczącego Junckera dotyczącej przedstawienia kompleksowego planu działań w celu zaradzenia problemowi unikania opodatkowania przez przedsiębiorstwa, zapewnienia sprawiedliwszego jednolitego rynku i promowania wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i inwestycji w Europie.

Główne inicjatywy podjęte przez Komisję w 2015 r. w celu zwiększenia przejrzystości podatkowej i przeprowadzenia reformy opodatkowania osób prawnych już przynoszą wyniki: państwa członkowskie uzgodniły wniosek dotyczący przejrzystości w zakresie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w ciągu zaledwie siedmiu miesięcy; podjęto też szereg ważnych reform dotyczących podatku od osób prawnych. Komisja będzie kontynuować działania na rzecz reformy opodatkowania przedsiębiorstw w bieżącym roku. Przedstawi istotne propozycje, m.in. ponowny wniosek w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB).

Dalsze działania

Dwa wnioski ustawodawcze zawarte w pakiecie zostaną przedłożone Parlamentowi Europejskiemu do konsultacji i Radzie do przyjęcia. Rada i Parlament powinny również zatwierdzić zalecenie dotyczące konwencji podatkowych, zaś państwa członkowskie – zastosować się do niego przy przeglądzie takich porozumień. Państwa członkowskie powinny również formalnie uzgodnić nową strategię zewnętrzną i możliwie szybko podjąć decyzję co do sposobu jej realizacji po tym, jak zostanie przyjęta przez Parlament Europejski.

Dalsze informacje:

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia pkpir od 2026 roku. Lista zmian od 1 stycznia

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

REKLAMA