REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UE walczy z unikaniem opodatkowania przez międzynarodowe korporacje

Subskrybuj nas na Youtube
UE walczy z unikaniem opodatkowania przez międzynarodowe korporacje
UE walczy z unikaniem opodatkowania przez międzynarodowe korporacje

REKLAMA

REKLAMA

28 stycznia 2016 r. Komisja Europejska przedstawiła projekty nowych przepisów, mających na celu ograniczenie liczby przypadków unikania opodatkowania przed przedsiębiorstwa. Oprócz przepisów bezpośrednio blokujących takie działania Komisja przewiduje m.in. wymianę informacji między państwami członkowskimi na temat międzynarodowych korporacji prowadzących działalność w UE. Firmy muszą płacić podatki tam, gdzie faktycznie prowadzą działalność – mówił wiceprzewodniczący KE Valdis Dombrovskis.

Dostosowanie przepisów podatkowych we wszystkich 28 krajach UE w celu skutecznej walki z agresywnymi praktykami podatkowymi dużych przedsiębiorstw wymaga wprowadzenia nowych zasad. Przedstawione projekty mają umożliwić skoordynowane działania UE wobec firm uchylających się od podatków. Działania te będą się opierać na normach OECD opracowanych jesienią ubiegłego roku.

REKLAMA

REKLAMA

W ramach swojej kampanii na rzecz sprawiedliwego, skutecznego i sprzyjającego wzrostowi gospodarczemu opodatkowania w UE Komisja Europejska proponuje nowe rozwiązania, mające utrudnić przedsiębiorstwom uchylanie się od podatków. W pakiecie środków Komisja wzywa państwa członkowskie do przyjęcia bardziej zdecydowanego i spójnego stanowiska wobec przedsiębiorstw, które próbują uchylać się od uczciwego płacenia podatków, oraz do wdrożenia norm międzynarodowych służących ograniczeniu erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków.

Główne elementy nowych przepisów:

  • prawnie wiążące środki służące blokowaniu metod najczęściej używanych przez przedsiębiorstwa, aby unikać płacenia podatków;
  • zalecenie dla państw członkowskich dotyczące sposobów przeciwdziałania nadużyciom postanowień konwencji podatkowych;
  • wniosek dotyczący wymiany informacji przez państwa członkowskie na temat międzynarodowych korporacji prowadzących działalność w UE;
  • działania na rzecz dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych na szczeblu międzynarodowym;
  • nowa procedura UE dotycząca sporządzania wykazu państw trzecich, które nie przestrzegają zasad w tym zakresie.

Wszystkie te środki utrudnią agresywne planowanie podatkowe, zwiększą przejrzystość działań państw członkowskich i zapewnią sprawiedliwe warunki konkurencji wszystkim przedsiębiorcom działającym na jednolitym rynku.

Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący odpowiedzialny za sprawy euro i dialog społeczny oświadczył: - Uczyniliśmy kolejny krok na rzecz wzmocnienia zaufania do całego systemu podatkowego i sprawienia, by był sprawiedliwszy i skuteczniejszy. Obywatele muszą wiedzieć, że przepisy podatkowe stosują się jednakowo do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa muszą odprowadzać podatek w miejscu, gdzie faktycznie prowadzą działalność. Europa może stać się światowym liderem w walce z unikaniem podatków. Wymaga to jednak skoordynowanych działań w całej UE. Musimy uniknąć sytuacji, w której każde państwo członkowskie przyjmuje odrębną strategię.

REKLAMA

Pierre Moscovici, komisarz ds. gospodarczych i finansowych, podatków i ceł, powiedział: - Unikanie opodatkowania powoduje, że co roku tracimy miliardy euro. Pieniądze te można by przeznaczyć na infrastrukturę publiczną, taką jak szkoły czy szpitale, lub też zwiększyć za ich pomocą liczbę miejsc pracy i przyspieszyć wzrost gospodarczy. W rezultacie obywatele i przedsiębiorstwa, które wywiązują się ze swych obowiązków, płacą wyższe podatki. To sytuacja nie do zaakceptowania. Dlatego podejmujemy działania, by rozwiązać ten problem. Czynimy dziś istotny krok w kierunku zapewnienia równych szans wszystkim przedsiębiorcom oraz zapewnienia sprawiedliwego i skutecznego systemu podatkowego wszystkim Europejczykom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Kluczowe działania

Zaproponowany pakiet opiera się na trzech głównych obszarach prac Komisji na rzecz sprawiedliwszego opodatkowania:

Zapewnienie efektywnego opodatkowania w UE

Zgodnie z podstawową zasadą opodatkowania osób prawnych przedsiębiorstwa powinny płacić podatki w miejscu, w którym uzyskują dochód. Pakiet przewiduje konkretne wnioski legislacyjne mające pomóc państwom członkowskim w dopilnowaniu, by tak właśnie było. Komisja przedstawia projekt dyrektywy mającej na celu zapobieganie unikaniu podatków i przewidującej prawnie wiążące środki, by zwalczać najczęściej stosowane sposoby ich unikania. W swoim zaleceniu dotyczącym konwencji podatkowych Komisja zawarła wskazówki dla państw członkowskich na temat najskuteczniejszych i zgodnych z prawem UE sposobów ochrony postanowień tych konwencji przed nadużyciami.

Zwiększenie przejrzystości podatkowej

Przejrzystość jest konieczna, aby można było skutecznie wykrywać agresywne planowanie podatkowe dużych przedsiębiorstw oraz zapewnić uczciwą konkurencję podatkową. Przyjęty pakiet ma na celu zwiększenie przejrzystości w zakresie opodatkowania przedsiębiorstw dzięki rewizji dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej. Zgodnie z proponowanymi przepisami organy krajowe będą wymieniać informacje podatkowe dotyczące działalności przedsiębiorstw wielonarodowych w poszczególnych krajach. W związku z tym wszystkie państwa członkowskie będą miały kluczowe informacje umożliwiające określenie ryzyka unikania opodatkowania i lepsze ukierunkowanie kontroli skarbowych. Komisja bada również kwestię publicznej sprawozdawczości w poszczególnych krajach. Trwają prace nad oceną skutków odnośnego uregulowania. Wniosek w tej sprawie ma zostać przedstawiony wczesną wiosną.

Zapewnienie równych szans

Unikanie opodatkowania i szkodliwa konkurencja podatkowa to problemy o wymiarze globalnym. Aby skutecznie im zapobiegać, działania muszą wykraczać poza granice UE. Staraniom państw członkowskich na rzecz wprowadzenia nowych globalnych norm dotyczących przejrzystości podatkowej oraz uczciwej konkurencji podatkowej muszą towarzyszyć wysiłki partnerów UE, idących za jej przykładem. Kraje rozwijające się również powinny zostać włączone do międzynarodowej sieci dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, by móc odnieść korzyści z globalnej walki z unikaniem opodatkowania. Przedstawiony pakiet zawiera komunikat w sprawie strategii zewnętrznej na rzecz efektywnego opodatkowania. Jego celem jest zacieśnienie współpracy z partnerami międzynarodowymi w zakresie zwalczania unikania opodatkowania, wzmocnienie unijnych środków promujących sprawiedliwe opodatkowanie na świecie w oparciu o normy międzynarodowe oraz wypracowanie wspólnego podejścia do zewnętrznych zagrożeń związanych z unikaniem opodatkowania. Przyczyni się to również do zapewnienia sprawiedliwych i równych warunków działania dla wszystkich przedsiębiorców i państw.

Pakiet zawiera również komunikat ogólny oraz dokument roboczy służb Komisji, w których wyjaśnia się argumenty polityczne i gospodarcze przemawiające za przyjęciem poszczególnych środków oraz szersze plany Komisji związane ze zwalczaniem omawianego zjawiska. Pakietowi towarzyszy nowe badanie na temat agresywnego planowania podatkowego, w którym przeanalizowano główne kanały wykorzystywane przez przedsiębiorstwa, by nie płacić podatków.

Monitor Księgowego – prenumerata


Kontekst

Proponowany pakiet odzwierciedla stosowane obecnie na świecie podejście polityczne i gospodarcze do opodatkowania osób prawnych. W październiku 2015 roku kraje OECD uzgodniły środki służące ograniczeniu erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków (BEPS). Parlament Europejski przedstawił natomiast zalecenia dotyczące unikania opodatkowania przez przedsiębiorstwa.

Komisja szybko wywiązuje się z obietnicy przewodniczącego Junckera dotyczącej przedstawienia kompleksowego planu działań w celu zaradzenia problemowi unikania opodatkowania przez przedsiębiorstwa, zapewnienia sprawiedliwszego jednolitego rynku i promowania wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i inwestycji w Europie.

Główne inicjatywy podjęte przez Komisję w 2015 r. w celu zwiększenia przejrzystości podatkowej i przeprowadzenia reformy opodatkowania osób prawnych już przynoszą wyniki: państwa członkowskie uzgodniły wniosek dotyczący przejrzystości w zakresie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w ciągu zaledwie siedmiu miesięcy; podjęto też szereg ważnych reform dotyczących podatku od osób prawnych. Komisja będzie kontynuować działania na rzecz reformy opodatkowania przedsiębiorstw w bieżącym roku. Przedstawi istotne propozycje, m.in. ponowny wniosek w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych (CCCTB).

Dalsze działania

Dwa wnioski ustawodawcze zawarte w pakiecie zostaną przedłożone Parlamentowi Europejskiemu do konsultacji i Radzie do przyjęcia. Rada i Parlament powinny również zatwierdzić zalecenie dotyczące konwencji podatkowych, zaś państwa członkowskie – zastosować się do niego przy przeglądzie takich porozumień. Państwa członkowskie powinny również formalnie uzgodnić nową strategię zewnętrzną i możliwie szybko podjąć decyzję co do sposobu jej realizacji po tym, jak zostanie przyjęta przez Parlament Europejski.

Dalsze informacje:

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA