REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jest gotowe nowe rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych. Żeby nie przechowywać paragonów, podatnik będzie musiał kupić nową kasę. Kupując nowe urządzenie, przedsiębiorca nie otrzyma ulgi od tego zakupu.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA


Ministerstwo Finansów przygotowało nowe rozporządzenie w sprawie kryteriów technicznych stosowania kas fiskalnych. Nowy akt prawny w tym zakresie ma zlikwidować uciążliwy dla podatników obowiązek przechowywania papierowych paragonów fiskalnych. I rzeczywiście, gdy to rozporządzenie wejdzie w życie, przedsiębiorcy nie będą musieli przechowywać tradycyjnych paragonów. Jest jednak pewien warunek. Podatnik będzie musiał kupić nową kasę fiskalną. Kasę z elektronicznym zapisem kopii. Co więcej, przedsiębiorca, który zdecyduje się na zakup kolejnego urządzenia, nie skorzysta ze specjalnej ulgi, jaka normalnie przysługuje przy tego typu zakupach. Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą bowiem odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł.

Wybór należy do podatnika

Trzeba przyznać, że to ciekawa metoda znoszenia barier biurokratycznych dla przedsiębiorców. Z jednej strony podatnik nie będzie musiał przechowywać stosów paragonów, z drugiej sam za to udogodnienie będzie musiał zapłacić. Przedsiębiorca będzie miał jeszcze jedną możliwość - nie korzystać z tego udogodnienia i dalej prowadzić ewidencję, stosując dotychczaso- we urządzenia ewidencyjne i przechowywać paragony.

REKLAMA

Bez uciążliwości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podkreśla resort finansów, konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników związana jest z potrzebą rozwiązania problemów uciążliwego przechowywania przez podatników papierowych kopii dokumentów emitowanych przez kasy do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dziś papierowe paragony trzeba przechowywać przez prawie sześć lat. Powoduje to, że gromadzone w procesie archiwizowania kopie papierowe dokumentów kasowych zajmują znaczne powierzchnie magazynowe. W konsekwencji prowadzi to do podwyższenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej.

W projekcie rozporządzenia nie przewiduje się odstąpienia od określania kryteriów technicznych dla kas wykonujących kopie dokumentów na nośniku papierowym. Natomiast dodany zostanie cały blok przepisów, które określają kryteria i warunki stosowania nowego typu kas, które umożliwią sporządzanie kopii drukowanych dokumentów na informatycznych nośnikach danych. Stosowanie przez podatników kas z tymi nowymi funkcjami ma wyeliminować problem magazynowania obszernej papierowej dokumentacji kasowej.

Co ważne, kasy nabyte przez użytkowników przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia będą mogły być nadal przez nich stosowane do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, pod warunkiem że zapewnią prawidłowość rozliczeń podatnika oraz z zastrzeżeniem, że kasy rejestrujące wyposażone w funkcję stałą wydruku na paragonie oznaczenia waluty zł lub PLN nie będą mogły być stosowane dłużej niż do momentu, kiedy odrębne przepisy uznają złoty za prawny środek płatniczy.

Dodatkowe koszty

Projektowane zmiany będą miały wpływ na grupy podatników VAT prowadzących sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zdaniem Ministerstwa Finansów zaproponowane rozwiązania, będą mieć pozytywne skutki dla tych grup podmiotów, które wybiorą metodę (i stosowanie do tego odpowiedniej kasy) archiwizowania kopii dokumentów na informatycznych nośnikach danych, uznając, że jest to dla nich dogodniejsza forma ewidencji pod względem technicznym oraz ponoszonych kosztów.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów podkreśla, że wprowadzenie projektowanych rozwiązań nie powinno spowodować ujemnych skutków budżetowych. Podatnicy prowadzący już działalność i stosujący kasy, którzy zechcą skorzystać z proponowanego nowego sposobu archiwizowania kopii dokumentów kasowych, nie będą (poza nielicznymi nowymi wyjątkami) podmiotami, którym będzie przysługiwać prawo zwrotu wydatków poniesionych z tytułu zakupu kasy. W konsekwencji nowe przepisy nie wpłyną na budżet państwa, ale z pewnością wpłyną na budżet przedsiębiorców. Ci, którzy z ministerialnego udogodnienia będą chcieli skorzystać, sami będą musieli za nie zapłacić.

Projekt zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmiany w przepisach o kasach fiskalnych

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

PIOTR MARZEC,

ekspert z fimry Novitus

Kasy z elektronicznym zapisem kopii będą droższe od swoich odpowiedników, w których stosuje się kopię zapasową (wydruk). Wynika to głównie z wyższych parametrów technicznych, które kasy z kopią elektroniczną będą musiały spełnić, jak np.: większa pamięć fiskalna i podręczna; silniejszy procesor. Dodatkowo dochodzi kwestia nośnika: może być nośnik droższy (np. karta typu SD) lub tańszy (np. płyta DVD), jednak w przypadku tego tańszego konieczne będzie wykorzystywanie dodatkowego programu i sprzętu do nagrywania.

Oczywiście po drugiej stronie mamy oszczędności związane z brakiem konieczności drukowania kopii. Jednak w przypadku mniejszych (i tańszych) kas fiskalnych oszczędności te sprowadzają się do kosztu nawijacza i silniczka (w sumie kilka złotych), gdyż w takich kasach wykorzystywane są pojedyncze mechanizmy drukujące, które równocześnie drukują paragon dla klienta i kopię. Przy kopii elektronicznej te same mechanizmy będą drukowały tylko paragon. Przy dużych i droższych kasach z dwoma mechanizmami drukującymi będzie możliwość zrezygnowania z jednego, jednak zaoszczędzona w ten sposób kwota będzie dużo mniejsza.

Obecnie można stosować wariant pośredni, zwany elektroniczną archiwizacją danych. Jest on jednak bardzo wąsko stosowany. Nie pozwala na zrezygnowanie z dodatkowego wydruku kopii, a jedynie umożliwia krótsze przechowywanie rolek z kopii (sześć miesięcy po rozliczeniu roku obrachunkowego zamiast pięciu lat). Archiwizacja w tym przypadku odbywa się na płytach, z wykorzystaniem dodatkowego sprzętu i oprogramowania do nagrywania. Niewielka liczba klientów jak dotąd zdecydowała się na takie rozwiązanie.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA