REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast paragonu, nowa kasa

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Jest gotowe nowe rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych. Żeby nie przechowywać paragonów, podatnik będzie musiał kupić nową kasę. Kupując nowe urządzenie, przedsiębiorca nie otrzyma ulgi od tego zakupu.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe rozporządzenie w sprawie kryteriów technicznych stosowania kas fiskalnych. Nowy akt prawny w tym zakresie ma zlikwidować uciążliwy dla podatników obowiązek przechowywania papierowych paragonów fiskalnych. I rzeczywiście, gdy to rozporządzenie wejdzie w życie, przedsiębiorcy nie będą musieli przechowywać tradycyjnych paragonów. Jest jednak pewien warunek. Podatnik będzie musiał kupić nową kasę fiskalną. Kasę z elektronicznym zapisem kopii. Co więcej, przedsiębiorca, który zdecyduje się na zakup kolejnego urządzenia, nie skorzysta ze specjalnej ulgi, jaka normalnie przysługuje przy tego typu zakupach. Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą bowiem odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł.

Wybór należy do podatnika

Trzeba przyznać, że to ciekawa metoda znoszenia barier biurokratycznych dla przedsiębiorców. Z jednej strony podatnik nie będzie musiał przechowywać stosów paragonów, z drugiej sam za to udogodnienie będzie musiał zapłacić. Przedsiębiorca będzie miał jeszcze jedną możliwość - nie korzystać z tego udogodnienia i dalej prowadzić ewidencję, stosując dotychczaso- we urządzenia ewidencyjne i przechowywać paragony.

Bez uciążliwości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak podkreśla resort finansów, konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników związana jest z potrzebą rozwiązania problemów uciążliwego przechowywania przez podatników papierowych kopii dokumentów emitowanych przez kasy do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dziś papierowe paragony trzeba przechowywać przez prawie sześć lat. Powoduje to, że gromadzone w procesie archiwizowania kopie papierowe dokumentów kasowych zajmują znaczne powierzchnie magazynowe. W konsekwencji prowadzi to do podwyższenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej.

W projekcie rozporządzenia nie przewiduje się odstąpienia od określania kryteriów technicznych dla kas wykonujących kopie dokumentów na nośniku papierowym. Natomiast dodany zostanie cały blok przepisów, które określają kryteria i warunki stosowania nowego typu kas, które umożliwią sporządzanie kopii drukowanych dokumentów na informatycznych nośnikach danych. Stosowanie przez podatników kas z tymi nowymi funkcjami ma wyeliminować problem magazynowania obszernej papierowej dokumentacji kasowej.

Co ważne, kasy nabyte przez użytkowników przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia będą mogły być nadal przez nich stosowane do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, pod warunkiem że zapewnią prawidłowość rozliczeń podatnika oraz z zastrzeżeniem, że kasy rejestrujące wyposażone w funkcję stałą wydruku na paragonie oznaczenia waluty zł lub PLN nie będą mogły być stosowane dłużej niż do momentu, kiedy odrębne przepisy uznają złoty za prawny środek płatniczy.

Dodatkowe koszty

REKLAMA

Projektowane zmiany będą miały wpływ na grupy podatników VAT prowadzących sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zdaniem Ministerstwa Finansów zaproponowane rozwiązania, będą mieć pozytywne skutki dla tych grup podmiotów, które wybiorą metodę (i stosowanie do tego odpowiedniej kasy) archiwizowania kopii dokumentów na informatycznych nośnikach danych, uznając, że jest to dla nich dogodniejsza forma ewidencji pod względem technicznym oraz ponoszonych kosztów.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów podkreśla, że wprowadzenie projektowanych rozwiązań nie powinno spowodować ujemnych skutków budżetowych. Podatnicy prowadzący już działalność i stosujący kasy, którzy zechcą skorzystać z proponowanego nowego sposobu archiwizowania kopii dokumentów kasowych, nie będą (poza nielicznymi nowymi wyjątkami) podmiotami, którym będzie przysługiwać prawo zwrotu wydatków poniesionych z tytułu zakupu kasy. W konsekwencji nowe przepisy nie wpłyną na budżet państwa, ale z pewnością wpłyną na budżet przedsiębiorców. Ci, którzy z ministerialnego udogodnienia będą chcieli skorzystać, sami będą musieli za nie zapłacić.

Projekt zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmiany w przepisach o kasach fiskalnych

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

PIOTR MARZEC,

ekspert z fimry Novitus

Kasy z elektronicznym zapisem kopii będą droższe od swoich odpowiedników, w których stosuje się kopię zapasową (wydruk). Wynika to głównie z wyższych parametrów technicznych, które kasy z kopią elektroniczną będą musiały spełnić, jak np.: większa pamięć fiskalna i podręczna; silniejszy procesor. Dodatkowo dochodzi kwestia nośnika: może być nośnik droższy (np. karta typu SD) lub tańszy (np. płyta DVD), jednak w przypadku tego tańszego konieczne będzie wykorzystywanie dodatkowego programu i sprzętu do nagrywania.

Oczywiście po drugiej stronie mamy oszczędności związane z brakiem konieczności drukowania kopii. Jednak w przypadku mniejszych (i tańszych) kas fiskalnych oszczędności te sprowadzają się do kosztu nawijacza i silniczka (w sumie kilka złotych), gdyż w takich kasach wykorzystywane są pojedyncze mechanizmy drukujące, które równocześnie drukują paragon dla klienta i kopię. Przy kopii elektronicznej te same mechanizmy będą drukowały tylko paragon. Przy dużych i droższych kasach z dwoma mechanizmami drukującymi będzie możliwość zrezygnowania z jednego, jednak zaoszczędzona w ten sposób kwota będzie dużo mniejsza.

Obecnie można stosować wariant pośredni, zwany elektroniczną archiwizacją danych. Jest on jednak bardzo wąsko stosowany. Nie pozwala na zrezygnowanie z dodatkowego wydruku kopii, a jedynie umożliwia krótsze przechowywanie rolek z kopii (sześć miesięcy po rozliczeniu roku obrachunkowego zamiast pięciu lat). Archiwizacja w tym przypadku odbywa się na płytach, z wykorzystaniem dodatkowego sprzętu i oprogramowania do nagrywania. Niewielka liczba klientów jak dotąd zdecydowała się na takie rozwiązanie.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA