REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast paragonu, nowa kasa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Jest gotowe nowe rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych. Żeby nie przechowywać paragonów, podatnik będzie musiał kupić nową kasę. Kupując nowe urządzenie, przedsiębiorca nie otrzyma ulgi od tego zakupu.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA


Ministerstwo Finansów przygotowało nowe rozporządzenie w sprawie kryteriów technicznych stosowania kas fiskalnych. Nowy akt prawny w tym zakresie ma zlikwidować uciążliwy dla podatników obowiązek przechowywania papierowych paragonów fiskalnych. I rzeczywiście, gdy to rozporządzenie wejdzie w życie, przedsiębiorcy nie będą musieli przechowywać tradycyjnych paragonów. Jest jednak pewien warunek. Podatnik będzie musiał kupić nową kasę fiskalną. Kasę z elektronicznym zapisem kopii. Co więcej, przedsiębiorca, który zdecyduje się na zakup kolejnego urządzenia, nie skorzysta ze specjalnej ulgi, jaka normalnie przysługuje przy tego typu zakupach. Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą bowiem odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2,5 tys. zł.

Wybór należy do podatnika

Trzeba przyznać, że to ciekawa metoda znoszenia barier biurokratycznych dla przedsiębiorców. Z jednej strony podatnik nie będzie musiał przechowywać stosów paragonów, z drugiej sam za to udogodnienie będzie musiał zapłacić. Przedsiębiorca będzie miał jeszcze jedną możliwość - nie korzystać z tego udogodnienia i dalej prowadzić ewidencję, stosując dotychczaso- we urządzenia ewidencyjne i przechowywać paragony.

Bez uciążliwości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak podkreśla resort finansów, konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników związana jest z potrzebą rozwiązania problemów uciążliwego przechowywania przez podatników papierowych kopii dokumentów emitowanych przez kasy do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dziś papierowe paragony trzeba przechowywać przez prawie sześć lat. Powoduje to, że gromadzone w procesie archiwizowania kopie papierowe dokumentów kasowych zajmują znaczne powierzchnie magazynowe. W konsekwencji prowadzi to do podwyższenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej.

W projekcie rozporządzenia nie przewiduje się odstąpienia od określania kryteriów technicznych dla kas wykonujących kopie dokumentów na nośniku papierowym. Natomiast dodany zostanie cały blok przepisów, które określają kryteria i warunki stosowania nowego typu kas, które umożliwią sporządzanie kopii drukowanych dokumentów na informatycznych nośnikach danych. Stosowanie przez podatników kas z tymi nowymi funkcjami ma wyeliminować problem magazynowania obszernej papierowej dokumentacji kasowej.

Co ważne, kasy nabyte przez użytkowników przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia będą mogły być nadal przez nich stosowane do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, pod warunkiem że zapewnią prawidłowość rozliczeń podatnika oraz z zastrzeżeniem, że kasy rejestrujące wyposażone w funkcję stałą wydruku na paragonie oznaczenia waluty zł lub PLN nie będą mogły być stosowane dłużej niż do momentu, kiedy odrębne przepisy uznają złoty za prawny środek płatniczy.

Dodatkowe koszty

REKLAMA

Projektowane zmiany będą miały wpływ na grupy podatników VAT prowadzących sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zdaniem Ministerstwa Finansów zaproponowane rozwiązania, będą mieć pozytywne skutki dla tych grup podmiotów, które wybiorą metodę (i stosowanie do tego odpowiedniej kasy) archiwizowania kopii dokumentów na informatycznych nośnikach danych, uznając, że jest to dla nich dogodniejsza forma ewidencji pod względem technicznym oraz ponoszonych kosztów.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów podkreśla, że wprowadzenie projektowanych rozwiązań nie powinno spowodować ujemnych skutków budżetowych. Podatnicy prowadzący już działalność i stosujący kasy, którzy zechcą skorzystać z proponowanego nowego sposobu archiwizowania kopii dokumentów kasowych, nie będą (poza nielicznymi nowymi wyjątkami) podmiotami, którym będzie przysługiwać prawo zwrotu wydatków poniesionych z tytułu zakupu kasy. W konsekwencji nowe przepisy nie wpłyną na budżet państwa, ale z pewnością wpłyną na budżet przedsiębiorców. Ci, którzy z ministerialnego udogodnienia będą chcieli skorzystać, sami będą musieli za nie zapłacić.

Projekt zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmiany w przepisach o kasach fiskalnych

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

PIOTR MARZEC,

ekspert z fimry Novitus

Kasy z elektronicznym zapisem kopii będą droższe od swoich odpowiedników, w których stosuje się kopię zapasową (wydruk). Wynika to głównie z wyższych parametrów technicznych, które kasy z kopią elektroniczną będą musiały spełnić, jak np.: większa pamięć fiskalna i podręczna; silniejszy procesor. Dodatkowo dochodzi kwestia nośnika: może być nośnik droższy (np. karta typu SD) lub tańszy (np. płyta DVD), jednak w przypadku tego tańszego konieczne będzie wykorzystywanie dodatkowego programu i sprzętu do nagrywania.

Oczywiście po drugiej stronie mamy oszczędności związane z brakiem konieczności drukowania kopii. Jednak w przypadku mniejszych (i tańszych) kas fiskalnych oszczędności te sprowadzają się do kosztu nawijacza i silniczka (w sumie kilka złotych), gdyż w takich kasach wykorzystywane są pojedyncze mechanizmy drukujące, które równocześnie drukują paragon dla klienta i kopię. Przy kopii elektronicznej te same mechanizmy będą drukowały tylko paragon. Przy dużych i droższych kasach z dwoma mechanizmami drukującymi będzie możliwość zrezygnowania z jednego, jednak zaoszczędzona w ten sposób kwota będzie dużo mniejsza.

Obecnie można stosować wariant pośredni, zwany elektroniczną archiwizacją danych. Jest on jednak bardzo wąsko stosowany. Nie pozwala na zrezygnowanie z dodatkowego wydruku kopii, a jedynie umożliwia krótsze przechowywanie rolek z kopii (sześć miesięcy po rozliczeniu roku obrachunkowego zamiast pięciu lat). Archiwizacja w tym przypadku odbywa się na płytach, z wykorzystaniem dodatkowego sprzętu i oprogramowania do nagrywania. Niewielka liczba klientów jak dotąd zdecydowała się na takie rozwiązanie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA