REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis z natury – nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube
Spis z natury – nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości /Fot. Fotolia
Spis z natury – nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ze względu na powszechność problemów, jakie w praktyce stwarza inwentaryzacja, Komitet Standardów Rachunkowości wydał stanowisko dotyczące inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Stanowisko to weszło w życie 28 lipca 2016 r. i tym samym ma zastosowanie już do tegorocznych czynności inwentaryzacyjnych.

Wydane stanowisko ma służyć pomocą w rozwiązywaniu problemów merytorycznych i organizacyjnych na każdym etapie inwentaryzacji, tj. podczas:

REKLAMA

Autopromocja
  • przygotowania i organizacji inwentaryzacji drogą spisu z natury. W tym obszarze zainteresowań zostały poruszone przede wszystkim kwestie związane z odpowiedzialnością kierownika jednostki za inwentaryzację, organizacji działalności komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych, zlecania przeprowadzenia inwentaryzacji przez podmioty zewnętrzne, dokumentacji związanej z przygotowaniem inwentaryzacji (regulacji wewnętrznych oraz zarządzenia kierownika jednostki w sprawie inwentaryzacji) oraz organizacyjnego przygotowania inwentaryzacji (wyznaczania pól spisowych oraz przygotowywania zapasów do spisu);
  • przebiegu inwentaryzacji zapasów drogą spisu z natury. W tej części stanowiska Komitet Standardów Rachunkowości skoncentrował się na problemach dotyczących rozpoczęcia spisu, stosowania technik spisu z natury (np. spisu zapasów obcych, zapasów w opakowaniach zbiorczych, spisu zapasów sypkich, złomu i innych trudno mierzalnych składników czy też dokonywania spisu w razie nieprzerywania działalności), udokumentowania spisu z natury (m.in. kwestie trwałości zapisów w dokumentach spisowych i poprawianie błędów), wspomagania informatycznego podczas dokonywania spisu (m.in. sporządzanie dokumentów spisowych w formie elektronicznej), kontroli przebiegu i dokumentów dotyczących spisu (m.in. kwestie udziału biegłego w spisie, składanych zastrzeżeń przez osoby odpowiedzialne);
  • rozliczenia inwentaryzacji drogą spisu z natury. Tu m.in. wskazówki dotyczące wyceny poszczególnych składników zapasów, porównania wyników spisu z danymi bieżącej ewidencji księgowej, ustalenia różnic inwentaryzacyjnych (pozorne, ilościowe, jakościowe), wyjaśniania przyczyn różnic oraz zaproponowanie sposobu ich rozliczenia, dokonywania księgowań doprowadzających stany księgowe zapasów do stanów rzeczywistych;
  • zakończenia inwentaryzacji i archiwizacji dokumentacji inwentaryzacyjnej. W stanowisku zostały przedstawione rozwiązania dotyczące sporządzania sprawozdania z przebiegu spisu oraz przenoszenia treści dokumentów inwentaryzacyjnych na informatyczne nośniki danych.

Kto w danej jednostce może ponosić odpowiedzialność za spis z natury

Komitet Standardów Rachunkowości zaznaczył, że problematyka stanowiska obejmuje jedynie inwentaryzację drogą spisu z natury znajdujących się w jednostce:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • własnych i obcych zapasów, jeżeli podlegają one składowaniu i są objęte bieżącą ewidencją księgową,
  • zapasów własnych, które nie są objęte bieżącą ewidencją księgową, lecz są odpisywane w ciężar kosztów w momencie ich zakupu lub wytworzenia (a w aktywach bilansu ujmuje się stan tych zapasów ustalony drogą wyceny spisu z natury).

Czytaj więcej na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych w artykule: "Spis z natury – nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości" >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

REKLAMA

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA