REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3 tys. skarg przedsiębiorców do Rzecznika Praw Obywatelskich

Subskrybuj nas na Youtube
3 tys. skarg przedsiębiorców do Rzecznika Praw Obywatelskich
3 tys. skarg przedsiębiorców do Rzecznika Praw Obywatelskich

REKLAMA

REKLAMA

Tyle rocznie spraw wpływa do biura Rzecznika Praw Obywatelskich. Częstym powodem skarg są podatki, np. niejednolite interpretacje podatkowe, niestosowanie zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika czy długotrwałe sprawy sądowe – poinformował 10 października 2016 r. RPO Adam Bodnar na VI Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach. Przedsiębiorcy zwracają się do Rzecznika także z innymi sprawami, np. karnymi.

„Trafiające do RPO skargi dotyczą różnych kwestii: to sprawy podatkowe, sprawy dotyczące kontroli przedsiębiorców, stosowania sankcji administracyjnych, zwrotów dotacji czy innych form dofinansowania, jakości regulacji, sprawy dotyczące płacenia składek na ubezpieczenie społeczne czy wreszcie różnego rodzaju sprawy karne, gdzie przedsiębiorcy nie są w stanie pogodzić się z wyrokami skazującymi” – wyjaśnił rzecznik.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RPO podejmuje trafiające do niego sprawy w różny sposób - poprzez indywidualne interwencje, wystąpienia do ministrów, a czasami także wnioski do Trybunału Konstytucyjnego lub przystępowanie do skargi konstytucyjnej. Rzecznik przystępuje również do spraw sądowych i wnioskuje o kasacje.

W ocenie Bodnara, z punktu widzenia przedsiębiorców ważne jest przede wszystkim to, aby prawo było stabilne i przewidywalne oraz by organy państwa działały w sposób odpowiedzialny i zgodny z przepisami. Firmom zależy też na sprawnej administracji oraz istnieniu mechanizmów, które w przypadku błędów ze strony państwa nie przenoszą odpowiedzialności na przedsiębiorców.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Wśród najważniejszych gospodarczych tematów, którymi zajmuje się biuro RPO, Bodnar wymienił kwestie prawa podatkowego. „Intensywnie zajmujemy się stosowaniem w praktyce zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika” – powiedział rzecznik, który podczas katowickiego kongresu zaprezentuje przedsiębiorcom specjalny poradnik dotyczący tego, jak i kiedy w praktyce można powołać się na tę zasadę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie rzecznik przyłączył się np. do toczącego się postępowania w sprawie dotyczącej stawki, jaką powinny być opodatkowane urządzenia służące do ochrony brzegu morskiego. Przedsiębiorca spiera się o to z organami fiskalnymi, obstając, iż przepisy przewidują zerową stawkę VAT dla takich urządzeń; rzecznik podziela w tej sprawie jego zdanie.

Według Bodnara, prawo podatkowe musi być maksymalnie precyzyjne, ale ważne także, by przepisom towarzyszyły gwarancje dotyczące odpowiedzialności państwa, a nie obywatela w sytuacji nieprecyzyjności przepisów. „W naszej rzeczywistości czasami bywa odwrotnie” – powiedział Bodnar.

Inna podejmowana przez rzecznika kwestia dotyczy przewlekłości postępowań sądowych. „To, co w Polsce nie zostało dotąd zrealizowane, to kwestia biegłych sądowych, którzy byliby należycie opłacani. Jeżeli byłaby ich wystarczająca ilość, procesy sądowe uległyby znacznemu przyspieszeniu” – ocenił Bodnar, wskazując na potrzebę reformy instytucji biegłych sądowych.

RPO podejmuje też interwencje w sytuacji, gdy w projektowanych przepisach dostrzega zagrożenie dla przedsiębiorców. Dotyczy to np. projektowanych przepisów dotyczące tzw. rozszerzonej konfiskaty majątkowej.

„Uważam, że te przepisy stwarzają zagrożenie dla przedsiębiorców, szczególnie jeżeli są stosowane na etapie postępowania przygotowawczego. Wydaje mi się, że prokuratura nie powinna łączyć w sobie funkcji organu, który z jednej strony decyduje o gromadzeniu materiału dowodowego, a z drugiej bierze na siebie zarządzanie przedsiębiorstwem, które jest przejęte w ramach konfiskaty w czasie prowadzonego postępowania przygotowawczego” – wyjaśnił Bodnar.


Jego zdaniem w przypadku konfiskaty rozszerzonej, czyli odbierania majątku przedsiębiorcom w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, szczególnie niepokojące jest to, że konfiskata mogłaby nastąpić już na etapie postępowania przygotowawczego, decyzją prokuratury, a nie sądu.

Rzecznik wspierał też np. bezrobotnego, któremu nakazano zwrócić 20-tysięczną dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej, ponieważ nie wyrejestrował założonej 12 lat wcześniej firmy, która nigdy nie podjęła faktycznej działalności. RPO skutecznie interweniował również w Agencji Rynku Rolnego w sprawie winiarzy, którzy nie złożyli na czas deklaracji dotyczącej zapasów wina – w poprzednich latach Agencja przypominała im o terminie, raz jednak tego nie zrobiła, grożąc postępowaniem i karą.

RPO ma również wątpliwości co do przepisów służących weryfikacji, czy kandydat na członka zarządu w zakładzie ubezpieczeń posiada rękojmię do należytego pełnienia tej funkcji. „Moim zadaniem te przepisy są mocno uznaniowe i nie ma tak naprawdę gwarancji sądowych dla osoby, która jest przedmiotem oceny Komisji Nadzoru Finansowego odnośnie tej rękojmi” – wyjaśnił Bodnar. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA