REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja samochodu firmowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Rejestracja samochodu firmowego
Rejestracja samochodu firmowego
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Zarejestrowanie samochodu wydaje się sprawą banalną. Jest jednak zajęciem czasochłonnym. Postępowanie przy rejestracji zależy od tego, czy dotyczy ona pojazdu nowego, czy starego, kupionego w kraju, czy za granicą (do tego w Unii lub poza nią). Dodatkowe wymagania stawiane są właścicielom samochodów zabytkowych i tzw. samoróbek (SAM). Najprościej zarejestrować nowe auto kupione w kraju. Sama procedura w urzędzie może się zamknąć w pół godziny ale w kolejce do okienka postoimy znacznie dłużej. A jeśli zapomnimy choć jednego dokumentu, trzeba będzie odstać swoje od początku.

Prześledźmy zatem na wstępie kolejność działań krok po kroku:

REKLAMA

Autopromocja

KROK 1

Wypełniamy wniosek

Wniosek o rejestrację pojazdu składamy w wydziale komunikacji starostwa powiatowego lub miasta na prawach powiatu w miejscu zamieszkania. Uwaga! Fakt zamieszkania należy potwierdzić zameldowaniem na pobyt stały lub czasowy. Formularz można pobrać ze strony internetowej urzędu, ale druki są również wyłożone na miejscu. Na ogół jest dość czasu (kolejka) na wypełnienie wniosku na miejscu. Jeżeli pojazd stanowi współwłasność – wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli lub udzielenie przez nich pełnomocnictwa.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

KROK 2

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kompletujemy załączniki

Potrzebne będą:

• Dowód własności pojazdu: faktura VAT potwierdzająca zakup, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności.

• Świadectwo zgodności WE. To dokument wydany przez producenta, który potwierdza, że parametry techniczne pojazdu spełniają wymogi bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Świadectwo zgodności WE ważne jest we wszystkich krajach UE.

• Karta pojazdu. W tym dokumencie odnotowywane są wszelkie jego modyfikacje i zmiany właścicieli. Wystawia go producent (lub importer).

• Dokument tożsamości właściciela (do wglądu). Gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna, wymagany jest dowód osobisty lub paszport. Jeżeli jest to osoba prawna, konieczny jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego. Zarejestrować pojazd w imieniu osoby prawnej mogą wyłącznie osoby do tego upoważnione.

Powyższe dokumenty należy przedstawić w oryginale.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

KROK 3

Płacimy

Podstawowy koszt rejestracji pojazdu to 180,50 zł. W tym:

• tablice rejestracyjne 80,00 zł,

• dowód rejestracyjny 54,00 zł,

• pozwolenie czasowe 13,50 zł,

• nalepka kontrolna 18,50 zł,

• nalepka legalizacyjna 12,50 zł,

• opłata ewidencyjna 2,00 zł.

Jeśli zdecydujemy się na indywidualne tablice rejestracyjne, dopłacamy 1000 zł (ale nie płacimy za tablice zwykłe). Koszt takiej ekstrawagancji to w sumie 1100,50 zł.

Opłaty można wnieść przelewem na rachunek bankowy urzędu bądź bezpośrednio w kasie.

KROK 4

Odbieramy „miękki” dowód

Urząd wydaje decyzję o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym ważnym przez 30 dni, tablicami rejestracyjnymi oraz nalepką kontrolną.

KROK 5

Opłacamy obowiązkowe ubezpieczenie OC w dniu rejestracji.

KROK 6

Odbieramy „twardy” dowód

Decyzję o rejestracji pojazdu wraz z dowodem rejestracyjnym należy odebrać przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego. Informację, że dowód jest już gotowy, dostaniemy z urzędu (SMS-em, e-mailem) lub znajdziemy na stronie www.pojazd.pwpw.pl. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego zwracamy pozwolenie czasowe i okazujemy ważną polisę OC.


Samochód używany kupiony w kraju

Patrz krok 2.

• Dowodem własności może być dodatkowo: umowa przewłaszczenia, np. banku, pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia.

• Dołączamy dotychczasowy dowód rejestracyjny pojazdu z aktualnym terminem badania technicznego.

• Zdejmujemy stare tablice rejestracyjne (jeżeli samochód kupujemy w ramach tego samego powiatu, nie zostaną zmienione).

Patrz krok 3.

Jeżeli nie zmieniamy tablic, płacimy tylko 81 zł.

Patrz krok 5.

Można zawrzeć nowe ubezpieczenie lub przejąć ubezpieczenie poprzedniego właściciela.

Samochód kupiony za granicą (nowy lub używany)

Patrz krok 2.

Zamiast świadectwa zgodności WE mogą być też dopuszczenie jednostkowe pojazdu (patrz pkt 3 w ramce Samoróbka), decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.

Dodatkowo potrzebne będą:

• dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony spoza Unii,

• dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak tego obowiązku, jeśli samochód został sprowadzony z kraju unijnego,

• zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego,

• stare tablice rejestracyjne.

Wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być przetłumaczone na polski przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula.

Patrz krok 3.

Dodatkowo płacimy 75 zł za wydanie karty pojazdu.

Samochód zabytkowy

Patrz krok 2.

Dodatkowo potrzebne będą:

• uwierzytelniona kopia decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie go w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo potwierdzający wpisanie pojazdu do inwentarza muzealiów,

• zaświadczenie z badania pojazdu zabytkowego oraz protokół oceny jego stanu technicznego,

• dowód rejestracyjny pojazdu lub oświadczenie (pod rygorem odpowiedzialności karnej) o jego braku,

• stare tablice rejestracyjne.

Jeżeli samochód został sprowadzony z zagranicy – stosowne dokumenty (patrz: samochód z zagranicy).

Patrz krok 3.

Tablice rejestracyjne dla pojazdu zabytkowego kosztują 100 zł (razem 200,50 zł).

Samoróbka (SAM)

Zanim zrobisz krok 1.

• Wypełnij wniosek o wydanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu i wykonania tabliczki znamionowej zastępczej. Dołącz oświadczenie, że jesteś właścicielem zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu.

• Złóż wniosek w powiecie, w wydziale administracji i spraw obywatelskich (urzędy zorganizowane są różnie, mogą nazywać się inaczej). Opłata skarbowa wynosi 10 zł. Odbierz decyzję w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu.

• Zwróć się do Przemysłowego Instytutu Motoryzacji lub Instytutu Transportu Samochodowego o uzyskanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu (koszt według wyceny, min. 800 zł).

Patrz krok 3

Dołącz uzyskane na wstępie dokumenty.

Małgorzata Raczkowska

dgp@infor.pl

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2016 r. poz. 1038). Rozporządzenie ministra infrastruktury z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. z 2016 r. poz. 1088). Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz.U. z 2003 r. nr 230, poz. 2302 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy podatek uderzy w e-commerce? KIG ostrzega: MŚP mogą nie przetrwać zmian!

Planowane rozszerzenie podatku od sprzedaży detalicznej na e-commerce może zdusić rozwój małych i średnich firm, spowolnić cyfrowy handel i podnieść ceny dla konsumentów. Zamiast wyrównania szans – ryzyko poważnych nierówności i zahamowania eksportu MŚP. Alarmuje Krajowa Izba Gospodarcza!

Fakty i mity o obowiązkowym KseF. Kto w firmie jest odpowiedzialny za wdrożenie?

Wprowadzenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 2026 roku stanowi jedną z najbardziej znaczących zmian w obszarze zarządzania dokumentacją podatkową i obiegiem informacji finansowej w polskich przedsiębiorstwach. Choć w debacie publicznej KSeF często postrzegany jest wyłącznie jako system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów, jego wdrożenie ma charakter głęboko transformacyjny – obejmuje nie tylko narzędzia informatyczne, ale również procesy operacyjne, strukturę organizacyjną oraz podział odpowiedzialności wewnątrz firm.

Dlaczego zagraniczne firmy kurierskie płacą w Polsce podatek mniejszy niż 1% ich przychodów? „Lista wstydu” branży kurierskiej

InPost, polska firma zarejestrowana w Krakowie, w 2024 roku miał 9,85 mld złotych przychodu i zapłacił 375 mln złotych podatku CIT – to o ponad 100 mln złotych więcej niż rok wcześniej. Podatek wyniósł 3,8% przychodów – to po raz kolejny rekordowa kwota w historii firmy. Zagraniczne firmy kurierskie działające w Polsce za rok 2024 w sumie odprowadziły tylko 89,8 mln zł podatku dochodowego.

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Rewolucja coraz bliżej

KSeF. Od lutego 2026 do stycznia 2027 roku większość firm działających w Polsce zostanie objęta obowiązkiem e-fakturowania. Proces ten wciąż budzi wiele pytań – awaryjność systemu, sprawność przesyłania danych, ich ochrona, a także niejasności w nowych regulacjach wywołują obawy co do wpływu wdrożenia e-fakturowania na funkcjonowanie sprzedaży i raportowania w firmach.

REKLAMA

Tusk zapowiada rewolucję: uprościmy podatki i prowadzenie biznesu w Polsce

Podczas piątkowej konferencji prasowej, poprzedzającej posiedzenie rządu, premier Donald Tusk zapowiedział szeroko zakrojone działania mające na celu uproszczenie prowadzenia biznesu w Polsce, w tym gruntowną reformę systemu podatkowego. Jego słowa, pełne determinacji i świadomości skali wyzwań, padły w momencie, gdy polscy przedsiębiorcy coraz częściej apelują o zmniejszenie biurokratycznego ciężaru i stabilność regulacyjną.

Gra w zagranicznym kasynie online: legalność, podatki i ryzyko utraty wygranej

W dobie globalizacji i rosnącej popularności internetowego hazardu wiele osób z Polski decyduje się na grę w zagranicznych kasynach online. Kuszące wygrane i łatwy dostęp to jednak tylko pozory – brak znajomości przepisów może kosztować cię nie tylko grzywnę, ale również całą wypłatę. Sprawdź, kiedy gra jest legalna, kiedy zapłacisz podatek, a kiedy... stracisz wszystko.

Krajowy System e-Faktur – przełomowa zmiana wraca do Komisji Sejmowej. Co oznacza dla przedsiębiorców?

Sejm ponownie skierował do Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy wprowadzającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowe przepisy mają zrewolucjonizować wystawianie faktur w Polsce, wprowadzając cyfrową platformę. Zgłoszono poprawki wydłużające termin przesyłania faktur nawet do 5 dni.

Rekonstrukcja rządu Tuska: Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański

Rząd Donalda Tuska przechodzi rekonstrukcję. Dziś o godz. 10 premier ogłosił nowy skład Rady Ministrów. Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański - dotychczasowy minister finansów poinformował premier Donald Tusk.

REKLAMA

Budujesz? Możesz zapłacić VAT później. Sprawdź, jak to zrobić zgodnie z prawem

Dzięki wyrokowi TSUE firmy budowlane mogą legalnie przesunąć termin zapłaty VAT – nawet o kilka miesięcy. Wystarczy dobrze skonstruowana umowa i protokół odbioru. To rozwiązanie, które realnie poprawia płynność finansową przedsiębiorców.

BGK chce ściśle współpracować z KAS

Bank Gospodarstwa Krajowego chce dołączyć do elitarnego grona najbardziej zaufanych podatników w Polsce. Planuje przystąpić do Programu Współdziałania z Krajową Administracją Skarbową, którego celem jest budowanie transparentnych relacji z organami podatkowymi oraz zapewnienie większej pewności i bezpieczeństwa w zakresie rozliczeń podatkowych.

REKLAMA