REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja samochodu firmowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Rejestracja samochodu firmowego
Rejestracja samochodu firmowego
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Zarejestrowanie samochodu wydaje się sprawą banalną. Jest jednak zajęciem czasochłonnym. Postępowanie przy rejestracji zależy od tego, czy dotyczy ona pojazdu nowego, czy starego, kupionego w kraju, czy za granicą (do tego w Unii lub poza nią). Dodatkowe wymagania stawiane są właścicielom samochodów zabytkowych i tzw. samoróbek (SAM). Najprościej zarejestrować nowe auto kupione w kraju. Sama procedura w urzędzie może się zamknąć w pół godziny ale w kolejce do okienka postoimy znacznie dłużej. A jeśli zapomnimy choć jednego dokumentu, trzeba będzie odstać swoje od początku.

Prześledźmy zatem na wstępie kolejność działań krok po kroku:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

KROK 1

Wypełniamy wniosek

Wniosek o rejestrację pojazdu składamy w wydziale komunikacji starostwa powiatowego lub miasta na prawach powiatu w miejscu zamieszkania. Uwaga! Fakt zamieszkania należy potwierdzić zameldowaniem na pobyt stały lub czasowy. Formularz można pobrać ze strony internetowej urzędu, ale druki są również wyłożone na miejscu. Na ogół jest dość czasu (kolejka) na wypełnienie wniosku na miejscu. Jeżeli pojazd stanowi współwłasność – wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli lub udzielenie przez nich pełnomocnictwa.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

KROK 2

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kompletujemy załączniki

Potrzebne będą:

• Dowód własności pojazdu: faktura VAT potwierdzająca zakup, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności.

• Świadectwo zgodności WE. To dokument wydany przez producenta, który potwierdza, że parametry techniczne pojazdu spełniają wymogi bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Świadectwo zgodności WE ważne jest we wszystkich krajach UE.

• Karta pojazdu. W tym dokumencie odnotowywane są wszelkie jego modyfikacje i zmiany właścicieli. Wystawia go producent (lub importer).

• Dokument tożsamości właściciela (do wglądu). Gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna, wymagany jest dowód osobisty lub paszport. Jeżeli jest to osoba prawna, konieczny jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego. Zarejestrować pojazd w imieniu osoby prawnej mogą wyłącznie osoby do tego upoważnione.

Powyższe dokumenty należy przedstawić w oryginale.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

KROK 3

Płacimy

Podstawowy koszt rejestracji pojazdu to 180,50 zł. W tym:

• tablice rejestracyjne 80,00 zł,

• dowód rejestracyjny 54,00 zł,

• pozwolenie czasowe 13,50 zł,

• nalepka kontrolna 18,50 zł,

• nalepka legalizacyjna 12,50 zł,

• opłata ewidencyjna 2,00 zł.

Jeśli zdecydujemy się na indywidualne tablice rejestracyjne, dopłacamy 1000 zł (ale nie płacimy za tablice zwykłe). Koszt takiej ekstrawagancji to w sumie 1100,50 zł.

Opłaty można wnieść przelewem na rachunek bankowy urzędu bądź bezpośrednio w kasie.

KROK 4

Odbieramy „miękki” dowód

Urząd wydaje decyzję o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym ważnym przez 30 dni, tablicami rejestracyjnymi oraz nalepką kontrolną.

KROK 5

Opłacamy obowiązkowe ubezpieczenie OC w dniu rejestracji.

KROK 6

Odbieramy „twardy” dowód

Decyzję o rejestracji pojazdu wraz z dowodem rejestracyjnym należy odebrać przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego. Informację, że dowód jest już gotowy, dostaniemy z urzędu (SMS-em, e-mailem) lub znajdziemy na stronie www.pojazd.pwpw.pl. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego zwracamy pozwolenie czasowe i okazujemy ważną polisę OC.


Samochód używany kupiony w kraju

Patrz krok 2.

• Dowodem własności może być dodatkowo: umowa przewłaszczenia, np. banku, pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia.

• Dołączamy dotychczasowy dowód rejestracyjny pojazdu z aktualnym terminem badania technicznego.

• Zdejmujemy stare tablice rejestracyjne (jeżeli samochód kupujemy w ramach tego samego powiatu, nie zostaną zmienione).

Patrz krok 3.

Jeżeli nie zmieniamy tablic, płacimy tylko 81 zł.

Patrz krok 5.

Można zawrzeć nowe ubezpieczenie lub przejąć ubezpieczenie poprzedniego właściciela.

Samochód kupiony za granicą (nowy lub używany)

Patrz krok 2.

Zamiast świadectwa zgodności WE mogą być też dopuszczenie jednostkowe pojazdu (patrz pkt 3 w ramce Samoróbka), decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.

Dodatkowo potrzebne będą:

• dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony spoza Unii,

• dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak tego obowiązku, jeśli samochód został sprowadzony z kraju unijnego,

• zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego,

• stare tablice rejestracyjne.

Wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być przetłumaczone na polski przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula.

Patrz krok 3.

Dodatkowo płacimy 75 zł za wydanie karty pojazdu.

Samochód zabytkowy

Patrz krok 2.

Dodatkowo potrzebne będą:

• uwierzytelniona kopia decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie go w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo potwierdzający wpisanie pojazdu do inwentarza muzealiów,

• zaświadczenie z badania pojazdu zabytkowego oraz protokół oceny jego stanu technicznego,

• dowód rejestracyjny pojazdu lub oświadczenie (pod rygorem odpowiedzialności karnej) o jego braku,

• stare tablice rejestracyjne.

Jeżeli samochód został sprowadzony z zagranicy – stosowne dokumenty (patrz: samochód z zagranicy).

Patrz krok 3.

Tablice rejestracyjne dla pojazdu zabytkowego kosztują 100 zł (razem 200,50 zł).

Samoróbka (SAM)

Zanim zrobisz krok 1.

• Wypełnij wniosek o wydanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu i wykonania tabliczki znamionowej zastępczej. Dołącz oświadczenie, że jesteś właścicielem zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu.

• Złóż wniosek w powiecie, w wydziale administracji i spraw obywatelskich (urzędy zorganizowane są różnie, mogą nazywać się inaczej). Opłata skarbowa wynosi 10 zł. Odbierz decyzję w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu.

• Zwróć się do Przemysłowego Instytutu Motoryzacji lub Instytutu Transportu Samochodowego o uzyskanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu (koszt według wyceny, min. 800 zł).

Patrz krok 3

Dołącz uzyskane na wstępie dokumenty.

Małgorzata Raczkowska

dgp@infor.pl

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2016 r. poz. 1038). Rozporządzenie ministra infrastruktury z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. z 2016 r. poz. 1088). Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz.U. z 2003 r. nr 230, poz. 2302 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

REKLAMA