REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja samochodu firmowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Rejestracja samochodu firmowego
Rejestracja samochodu firmowego
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Zarejestrowanie samochodu wydaje się sprawą banalną. Jest jednak zajęciem czasochłonnym. Postępowanie przy rejestracji zależy od tego, czy dotyczy ona pojazdu nowego, czy starego, kupionego w kraju, czy za granicą (do tego w Unii lub poza nią). Dodatkowe wymagania stawiane są właścicielom samochodów zabytkowych i tzw. samoróbek (SAM). Najprościej zarejestrować nowe auto kupione w kraju. Sama procedura w urzędzie może się zamknąć w pół godziny ale w kolejce do okienka postoimy znacznie dłużej. A jeśli zapomnimy choć jednego dokumentu, trzeba będzie odstać swoje od początku.

Prześledźmy zatem na wstępie kolejność działań krok po kroku:

REKLAMA

Autopromocja

KROK 1

Wypełniamy wniosek

Wniosek o rejestrację pojazdu składamy w wydziale komunikacji starostwa powiatowego lub miasta na prawach powiatu w miejscu zamieszkania. Uwaga! Fakt zamieszkania należy potwierdzić zameldowaniem na pobyt stały lub czasowy. Formularz można pobrać ze strony internetowej urzędu, ale druki są również wyłożone na miejscu. Na ogół jest dość czasu (kolejka) na wypełnienie wniosku na miejscu. Jeżeli pojazd stanowi współwłasność – wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli lub udzielenie przez nich pełnomocnictwa.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

KROK 2

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kompletujemy załączniki

Potrzebne będą:

• Dowód własności pojazdu: faktura VAT potwierdzająca zakup, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności.

• Świadectwo zgodności WE. To dokument wydany przez producenta, który potwierdza, że parametry techniczne pojazdu spełniają wymogi bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Świadectwo zgodności WE ważne jest we wszystkich krajach UE.

• Karta pojazdu. W tym dokumencie odnotowywane są wszelkie jego modyfikacje i zmiany właścicieli. Wystawia go producent (lub importer).

• Dokument tożsamości właściciela (do wglądu). Gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna, wymagany jest dowód osobisty lub paszport. Jeżeli jest to osoba prawna, konieczny jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego. Zarejestrować pojazd w imieniu osoby prawnej mogą wyłącznie osoby do tego upoważnione.

Powyższe dokumenty należy przedstawić w oryginale.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

KROK 3

Płacimy

Podstawowy koszt rejestracji pojazdu to 180,50 zł. W tym:

• tablice rejestracyjne 80,00 zł,

• dowód rejestracyjny 54,00 zł,

• pozwolenie czasowe 13,50 zł,

• nalepka kontrolna 18,50 zł,

• nalepka legalizacyjna 12,50 zł,

• opłata ewidencyjna 2,00 zł.

Jeśli zdecydujemy się na indywidualne tablice rejestracyjne, dopłacamy 1000 zł (ale nie płacimy za tablice zwykłe). Koszt takiej ekstrawagancji to w sumie 1100,50 zł.

Opłaty można wnieść przelewem na rachunek bankowy urzędu bądź bezpośrednio w kasie.

KROK 4

Odbieramy „miękki” dowód

Urząd wydaje decyzję o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym ważnym przez 30 dni, tablicami rejestracyjnymi oraz nalepką kontrolną.

KROK 5

Opłacamy obowiązkowe ubezpieczenie OC w dniu rejestracji.

KROK 6

Odbieramy „twardy” dowód

Decyzję o rejestracji pojazdu wraz z dowodem rejestracyjnym należy odebrać przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego. Informację, że dowód jest już gotowy, dostaniemy z urzędu (SMS-em, e-mailem) lub znajdziemy na stronie www.pojazd.pwpw.pl. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego zwracamy pozwolenie czasowe i okazujemy ważną polisę OC.


Samochód używany kupiony w kraju

Patrz krok 2.

• Dowodem własności może być dodatkowo: umowa przewłaszczenia, np. banku, pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia.

• Dołączamy dotychczasowy dowód rejestracyjny pojazdu z aktualnym terminem badania technicznego.

• Zdejmujemy stare tablice rejestracyjne (jeżeli samochód kupujemy w ramach tego samego powiatu, nie zostaną zmienione).

Patrz krok 3.

Jeżeli nie zmieniamy tablic, płacimy tylko 81 zł.

Patrz krok 5.

Można zawrzeć nowe ubezpieczenie lub przejąć ubezpieczenie poprzedniego właściciela.

Samochód kupiony za granicą (nowy lub używany)

Patrz krok 2.

Zamiast świadectwa zgodności WE mogą być też dopuszczenie jednostkowe pojazdu (patrz pkt 3 w ramce Samoróbka), decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.

Dodatkowo potrzebne będą:

• dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony spoza Unii,

• dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak tego obowiązku, jeśli samochód został sprowadzony z kraju unijnego,

• zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego,

• stare tablice rejestracyjne.

Wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być przetłumaczone na polski przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula.

Patrz krok 3.

Dodatkowo płacimy 75 zł za wydanie karty pojazdu.

Samochód zabytkowy

Patrz krok 2.

Dodatkowo potrzebne będą:

• uwierzytelniona kopia decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie go w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo potwierdzający wpisanie pojazdu do inwentarza muzealiów,

• zaświadczenie z badania pojazdu zabytkowego oraz protokół oceny jego stanu technicznego,

• dowód rejestracyjny pojazdu lub oświadczenie (pod rygorem odpowiedzialności karnej) o jego braku,

• stare tablice rejestracyjne.

Jeżeli samochód został sprowadzony z zagranicy – stosowne dokumenty (patrz: samochód z zagranicy).

Patrz krok 3.

Tablice rejestracyjne dla pojazdu zabytkowego kosztują 100 zł (razem 200,50 zł).

Samoróbka (SAM)

Zanim zrobisz krok 1.

• Wypełnij wniosek o wydanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu i wykonania tabliczki znamionowej zastępczej. Dołącz oświadczenie, że jesteś właścicielem zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu.

• Złóż wniosek w powiecie, w wydziale administracji i spraw obywatelskich (urzędy zorganizowane są różnie, mogą nazywać się inaczej). Opłata skarbowa wynosi 10 zł. Odbierz decyzję w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu.

• Zwróć się do Przemysłowego Instytutu Motoryzacji lub Instytutu Transportu Samochodowego o uzyskanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu (koszt według wyceny, min. 800 zł).

Patrz krok 3

Dołącz uzyskane na wstępie dokumenty.

Małgorzata Raczkowska

dgp@infor.pl

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2016 r. poz. 1038). Rozporządzenie ministra infrastruktury z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. z 2016 r. poz. 1088). Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz.U. z 2003 r. nr 230, poz. 2302 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA