REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja samochodu firmowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Rejestracja samochodu firmowego
Rejestracja samochodu firmowego
Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Zarejestrowanie samochodu wydaje się sprawą banalną. Jest jednak zajęciem czasochłonnym. Postępowanie przy rejestracji zależy od tego, czy dotyczy ona pojazdu nowego, czy starego, kupionego w kraju, czy za granicą (do tego w Unii lub poza nią). Dodatkowe wymagania stawiane są właścicielom samochodów zabytkowych i tzw. samoróbek (SAM). Najprościej zarejestrować nowe auto kupione w kraju. Sama procedura w urzędzie może się zamknąć w pół godziny ale w kolejce do okienka postoimy znacznie dłużej. A jeśli zapomnimy choć jednego dokumentu, trzeba będzie odstać swoje od początku.

Prześledźmy zatem na wstępie kolejność działań krok po kroku:

REKLAMA

KROK 1

Wypełniamy wniosek

Wniosek o rejestrację pojazdu składamy w wydziale komunikacji starostwa powiatowego lub miasta na prawach powiatu w miejscu zamieszkania. Uwaga! Fakt zamieszkania należy potwierdzić zameldowaniem na pobyt stały lub czasowy. Formularz można pobrać ze strony internetowej urzędu, ale druki są również wyłożone na miejscu. Na ogół jest dość czasu (kolejka) na wypełnienie wniosku na miejscu. Jeżeli pojazd stanowi współwłasność – wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli lub udzielenie przez nich pełnomocnictwa.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

KROK 2

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kompletujemy załączniki

Potrzebne będą:

• Dowód własności pojazdu: faktura VAT potwierdzająca zakup, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności.

• Świadectwo zgodności WE. To dokument wydany przez producenta, który potwierdza, że parametry techniczne pojazdu spełniają wymogi bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Świadectwo zgodności WE ważne jest we wszystkich krajach UE.

• Karta pojazdu. W tym dokumencie odnotowywane są wszelkie jego modyfikacje i zmiany właścicieli. Wystawia go producent (lub importer).

• Dokument tożsamości właściciela (do wglądu). Gdy właścicielem pojazdu jest osoba fizyczna, wymagany jest dowód osobisty lub paszport. Jeżeli jest to osoba prawna, konieczny jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego. Zarejestrować pojazd w imieniu osoby prawnej mogą wyłącznie osoby do tego upoważnione.

Powyższe dokumenty należy przedstawić w oryginale.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

KROK 3

Płacimy

Podstawowy koszt rejestracji pojazdu to 180,50 zł. W tym:

• tablice rejestracyjne 80,00 zł,

dowód rejestracyjny 54,00 zł,

• pozwolenie czasowe 13,50 zł,

• nalepka kontrolna 18,50 zł,

• nalepka legalizacyjna 12,50 zł,

opłata ewidencyjna 2,00 zł.

Jeśli zdecydujemy się na indywidualne tablice rejestracyjne, dopłacamy 1000 zł (ale nie płacimy za tablice zwykłe). Koszt takiej ekstrawagancji to w sumie 1100,50 zł.

Opłaty można wnieść przelewem na rachunek bankowy urzędu bądź bezpośrednio w kasie.

KROK 4

Odbieramy „miękki” dowód

Urząd wydaje decyzję o czasowej rejestracji pojazdu wraz z pozwoleniem czasowym ważnym przez 30 dni, tablicami rejestracyjnymi oraz nalepką kontrolną.

KROK 5

Opłacamy obowiązkowe ubezpieczenie OC w dniu rejestracji.

KROK 6

Odbieramy „twardy” dowód

Decyzję o rejestracji pojazdu wraz z dowodem rejestracyjnym należy odebrać przed upływem terminu ważności pozwolenia czasowego. Informację, że dowód jest już gotowy, dostaniemy z urzędu (SMS-em, e-mailem) lub znajdziemy na stronie www.pojazd.pwpw.pl. Przy odbiorze dowodu rejestracyjnego zwracamy pozwolenie czasowe i okazujemy ważną polisę OC.


Samochód używany kupiony w kraju

Patrz krok 2.

• Dowodem własności może być dodatkowo: umowa przewłaszczenia, np. banku, pierwotna umowa przewłaszczenia wraz z oświadczeniem o zwrotnym przeniesieniu prawa własności i oświadczeniem o całkowitej spłacie zadłużenia.

• Dołączamy dotychczasowy dowód rejestracyjny pojazdu z aktualnym terminem badania technicznego.

• Zdejmujemy stare tablice rejestracyjne (jeżeli samochód kupujemy w ramach tego samego powiatu, nie zostaną zmienione).

Patrz krok 3.

Jeżeli nie zmieniamy tablic, płacimy tylko 81 zł.

Patrz krok 5.

Można zawrzeć nowe ubezpieczenie lub przejąć ubezpieczenie poprzedniego właściciela.

Samochód kupiony za granicą (nowy lub używany)

Patrz krok 2.

Zamiast świadectwa zgodności WE mogą być też dopuszczenie jednostkowe pojazdu (patrz pkt 3 w ramce Samoróbka), decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu.

Dodatkowo potrzebne będą:

• dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony spoza Unii,

• dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokument potwierdzający brak tego obowiązku, jeśli samochód został sprowadzony z kraju unijnego,

• zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego,

• stare tablice rejestracyjne.

Wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być przetłumaczone na polski przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula.

Patrz krok 3.

Dodatkowo płacimy 75 zł za wydanie karty pojazdu.

Samochód zabytkowy

Patrz krok 2.

Dodatkowo potrzebne będą:

• uwierzytelniona kopia decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie go w wojewódzkiej ewidencji zabytków albo potwierdzający wpisanie pojazdu do inwentarza muzealiów,

• zaświadczenie z badania pojazdu zabytkowego oraz protokół oceny jego stanu technicznego,

• dowód rejestracyjny pojazdu lub oświadczenie (pod rygorem odpowiedzialności karnej) o jego braku,

• stare tablice rejestracyjne.

Jeżeli samochód został sprowadzony z zagranicy – stosowne dokumenty (patrz: samochód z zagranicy).

Patrz krok 3.

Tablice rejestracyjne dla pojazdu zabytkowego kosztują 100 zł (razem 200,50 zł).

Samoróbka (SAM)

Zanim zrobisz krok 1.

• Wypełnij wniosek o wydanie decyzji w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu i wykonania tabliczki znamionowej zastępczej. Dołącz oświadczenie, że jesteś właścicielem zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu.

• Złóż wniosek w powiecie, w wydziale administracji i spraw obywatelskich (urzędy zorganizowane są różnie, mogą nazywać się inaczej). Opłata skarbowa wynosi 10 zł. Odbierz decyzję w sprawie nadania cech identyfikacyjnych pojazdu.

• Zwróć się do Przemysłowego Instytutu Motoryzacji lub Instytutu Transportu Samochodowego o uzyskanie dopuszczenia jednostkowego pojazdu (koszt według wyceny, min. 800 zł).

Patrz krok 3

Dołącz uzyskane na wstępie dokumenty.

Małgorzata Raczkowska

dgp@infor.pl

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2016 r. poz. 1038). Rozporządzenie ministra infrastruktury z 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. z 2016 r. poz. 1088). Rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz.U. z 2003 r. nr 230, poz. 2302 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA