REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd skarbowy rozliczy PIT za podatnika - nowelizacja ustawy o PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Urząd skarbowy rozliczy PIT za podatnika - nowelizacja ustawy o PIT
Urząd skarbowy rozliczy PIT za podatnika - nowelizacja ustawy o PIT

REKLAMA

REKLAMA

Sejm uchwalił 24 lutego 2017 r. nowelizację ustawy o PIT, zgodnie z którą podatnicy uzyskujący dochody wyłącznie od płatników będą mogli zdecydować, że roczne zeznanie podatkowe wypełni za nich urząd skarbowy. Urząd będzie w takim przypadku zobowiązany również do uwzględnienia (odliczenia) ulg podatkowych i dyspozycji odnośnie 1% PIT dla organizacji pożytku publicznego.

Za nowelą głosowało 421 posłów, żaden nie był przeciw. Trzech wstrzymało się od głosu. Teraz ustawą zajmie się Senat.

REKLAMA

Autopromocja

Sejm wprowadził dwie poprawki legislacyjne zgłoszone podczas drugiego czytania projektu. Przenoszą one treść jednego artykułu do innego. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się sejmowe biuro legislacyjne, poparł je także resort finansów.

REKLAMA

Sprawozdawca prac komisji finansów publicznych Marcin Porzucek (PiS) mówił w środę podczas drugiego czytania, że obecnie podatnicy PIT uzyskujący dochody wyłącznie od płatników lub organów rentowych, którzy chcą skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, na dzieci lub chcący skorzystać z możliwości przekazania 1 proc. podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego, muszą sami sporządzić i złożyć deklaracje do urzędu skarbowego. Ma ono skomplikowaną strukturę i załączniki, w których wykazywane są ulgi, co często jest przyczyną kłopotów w samodzielnym wypełnieniu PIT-a.

"Celem projektowanej zmiany jest m.in. uwolnienie podatników podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskujących dochody wyłącznie od płatników, w tym organów rentowych, od samodzielnego sporządzania zeznań podatkowych, umożliwienie podatnikom, którzy są rozliczani przez organy rentowe, przekazania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego bez konieczności składania zeznania podatkowego, ograniczenie kosztów związanych z poborem podatku dochodowego od osób fizycznych" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister finansów Leszek Skiba tłumaczył natomiast, że zmiana jest bardzo ważna - pozwoli bowiem podatnikom sprawniej i szybciej rozliczać się przez internet, ale także pozwoli ograniczyć koszty funkcjonowania administracji podatkowej. Jego zdaniem kluczowa zmiana polega na radykalnym zminimalizowaniu zadań stojących przed podatnikami.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

"Zadania te zasadniczo polegają tylko na tym, aby zapoznać się z przygotowanym już wcześniej przez organ podatkowy zeznaniem, które jest oparte na PIT-11, a więc PIT-ach złożonych przez pracodawców" - wyjaśnił Skiba. Zaznaczył, że kalkulacja podatku zostanie przeniesiona na urząd skarbowy, a podatnik będzie musiał tylko zapoznać się z dokumentem i zaakceptować go.

"Jest możliwość odrzucenia tego dokumentu przygotowanego przez urząd skarbowy. Mniej czasu to zabiera, nie ma obowiązku samodzielnego liczenia, jest też zachowana możliwość przekazania 1 proc. podatku należnego" - dodał. Podatnik będzie musiał wcześniej poinformować o przeznaczeniu 1 proc. podatku. Z możliwości tej będą mogli też skorzystać emeryci i renciści, co oznacza, że w tym trybie każdy będzie mógł przekazać 1 proc. podatku.

Podatnicy, którzy nie będą chcieli skorzystać z nowej możliwości, będą mogli pozostać przy obecnej formie rozliczenia. Zmiana ma mieć zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2016 r. Nowelizacja ma wejść w życie 15 marca 2017 r.

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016

Wcześniej podczas prac komisji wprowadzono poprawki dotyczące m.in. odpowiedzialności za błędy w deklaracjach wypełnianych przez urząd skarbowy. Zdecydowano też, że wniosek o rozliczenie PIT-a przez urząd skarbowy można będzie złożyć także przez system e-Deklaracje.

Komisja wprowadziła też poprawki zabezpieczające podatników przed ewentualnymi konsekwencjami, które mogłyby powstawać na skutek błędu przy sporządzeniu deklaracji przez organ podatkowy. Poprawki te regulują także kwestie korekt deklaracji w przypadkach, kiedy błąd powstałby z winy organu podatkowego.

Ministerstwo Finansów przewiduje, iż w tym roku z nowej możliwości może skorzystać nawet 25 proc. podatników wypełniających PIT-37, a w kolejnych latach następowałby ok. 10-proc. przyrost. Jednocześnie budżet mógłby zaoszczędzić przez następne sześć lat ok. 20 mln zł. (PAP)

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przebieg procesu legislacyjnego

mmu/ zab/ pad/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA