REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poznaliśmy Lidera Księgowości 2017

Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Lider Księgowości 2017
Lider Księgowości 2017

REKLAMA

REKLAMA

Justyna Bartela z Dąbrowy Górniczej została Liderem Księgowości 2017. Konkurs odbył się już po raz szósty. O ten prestiżowy tytuł walczyło ponad 400 osób z całej Polski.

Drugie miejsce zajęła Dorota Kosacka, a na trzecim miejscu uplasował się Sławomir Heciak. W finale znalazło się 10 najlepszych kandydatów spośród ponad 400 osób, które przystąpiły do rywalizacji.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 2 czerwca w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie odbyło się podczas uroczystej Gali Finałowej ogłoszenie laureatów i wręczenie nagród w konkursie.

Zdaniem prof. dr hab. Jadwigi Glumińskiej-Pawlic, przewodniczącej Krajowej Rady Doradców Podatkowych, partnera konkursu, łączy on kilka zawodów. „Doradców podatkowych z księgowymi i biegłymi rewidentami. W ten sposób chcemy pokazać, że te zawody powinny ze sobą współpracować, powinny się uzupełniać i łączyć” - powiedziała. Jak wyjaśniła, doradcy podatkowi, to prawnicy, ekonomiści i przedstawiciele innych zawodów, ale wszyscy mają ogromny szacunek dla księgowych. „Księgowi sporządzają sprawozdania finansowe, które pomagają spojrzeć na pewne procesy i decyzje gospodarcze określonych podmiotów i na ich podstawie wyciągnąć wnioski” - zaznaczyła. Jej zdaniem, wszystkie ewidencje księgowe są punktem wyjścia do dokonania oceny płynności finansowej, prawidłowości i rzetelności prowadzenia dokumentacji w firmie.

REKLAMA

Według prof. Glumińskiej-Pawlic, zwycięzca konkursu powinien liczyć na awans u swojego pracodawcy. „Na pewno z wygraną wiąże się ogromna satysfakcja, że doceniona została wiedza zdobywana latami” - dodała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiesława Moczydłowska, przewodnicząca jury, rzecznik Krajowej Rady Doradców Podatkowych, podkreśliła, że „księgowy to taka osoba, która rozwiąże twój problem, o którego istnieniu nie wiedziałeś, w sposób, którego często nie rozumiesz. To osoba naprawdę istotna w prowadzeniu biznesu. Księgowy to zawód przyszłości, ponieważ musi stosować nowe technologie” - zaznaczyła. Podkreśliła, że Konkurs służy promocji tego ważnego i odpowiedzialnego zawodu, a także integracji z innymi zawodami zajmującymi się podobną tematyką. Poinformowała, że finaliści prezentowali bardzo wysoki poziom wiedzy. Konkurs motywuje do jej pogłębiania, aktualizowania, co jest najistotniejsze dla tego zawodu - podsumowała. „Kto raz wkroczył na ścieżkę przygody z rachunkowością i podatkami, wie jak pasjonująca jest ta wiedza - oceniła Wiesława Moczydłowska. - Dlatego tak ważne jest uświadamianie społeczeństwa o roli i randze zarówno zawodu księgowego, jak i doradcy podatkowego czy biegłego rewidenta. Każdy z nich ma nieco inną rolę, ale każdy z nich tak naprawdę musi prezentować wysoką wiedzę nie tylko z zakresu rachunkowości i podatków” - stwierdziła. Przypomniała, że jest od lat związana z inicjatywami konkursowymi w tej dziedzinie, promującymi te dziedziny wiedzy.

Dr Władysław Fałowski, członek jury, reprezentant Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce podkreślił, że obecnie księgowi muszą łączyć wiedzę z zakresu rachunkowości z wiedzą o podatkach, ale nie tylko. „Duże firmy pozwalają sobie na zatrudnianie doradców podatkowych i wiedza księgowego w tym zakresie nie jest wymagana. Małe firmy korzystają z doradców podatkowych doraźnie, kiedy sytuacja jest podbramkowa. W związku z tym jest oczekiwanie, by księgowy wiedział więcej. Często od księgowych oczekuje się, by zastąpił prawnika, ekonomistę, a nawet inżyniera, bo np. trzeba ustalić, ile lat określona maszyna będzie funkcjonowała” - wyjaśnił.

Zdaniem Jolanty Gałuszki, członkini jury i skarbnika Krajowej Rady Biegłych Rewidentów w Warszawie, celem konkursu jest propagowanie zawodu księgowego. „Mamy nadzieję, że na drodze zawodowej tych osób jest to etap do tego, by zdobywać uprawnienia biegłego rewidenta, które są ukoronowaniem drogi zawodowej księgowego”- podkreśliła. Zaznaczyła, że większość finalistów tego konkursu to już są biegli rewidenci lub osoby będące w trakcie zdobywania takich uprawnień.

Dr Mariusz Cieśla, członek jury, skarbnik Krajowej Rady Doradców Podatkowych, powiedział, że konkurs pokazał bardzo dobre przygotowanie merytoryczne finalistów. „Widać było wysoki poziom zarówno wiedzy z dziedziny rachunkowości, jak i podatków” - ocenił.

„Dostrzegamy jako pracodawcy, że wiele firm może działać bez prawników. Ale nie jestem w stanie dostrzec firmy, która może funkcjonować bez księgowego. Nawet te najmniejsze firmy zawsze muszą korzystać z pomocy księgowych. Ten zawód jest bardzo istotny, to w pewnym sensie członek rodziny w firmie” - powiedział Robert Oliwa, członek jury, reprezentujący organizację Pracodawcy RP.

Finaliści pokonali kilkuset konkurentów, którzy rywalizowali o prestiżowy tytuł i nagrody w trzech etapach konkursowych. Na początku należało rozwiązać test sprawdzający wiedzę teoretyczną z zakresu rachunkowości, podatków oraz prawa pracy. W drugim etapie należało rozwiązać trzy zadania o zróżnicowanym stopniu trudności, a także ocenić sprawozdanie finansowe pod kątem zdarzeń, jakie mogły mieć miejsce w jednostce. W ostatnim etapie 10 finalistów odbyło indywidualne rozmowy z jury konkursu.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zwyciężczyni konkursu, Justyna Bartela nie kryla wzruszenia. „Jeśli chodzi o moje przygotowywanie się, to jest to cała droga: otwarta ścieżka postępowania kwalifikacyjnego na biegłego rewidenta, prowadzenie szkoleń podatkowych i ciągła codzienna praca zawodowa” – mówiła.

Konkurs odbył się już po raz szósty. Jego patronami są Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Krajowa Izba Doradców Podatkowych, Krajowa Izba Biegłych Rewidentów oraz Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej. Organizatorem konkursu jest Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska S.A. Nagrodę główną dla zwycięzcy - roczne studia podyplomowe Prawo podatkowe ufundowała Uczelnia Łazarskiego w Warszawie. Finaliści otrzymali też wiele innych nagród.

Źródło: PAP/Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA