REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lista dobrych praktyk podatników VAT do końca października 2017 r.

Lista dobrych praktyk podatników VAT do końca października 2017 r.
Lista dobrych praktyk podatników VAT do końca października 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Przed końcem października 2017 r. ma być gotowy dokument zawierający listę praktyk świadczących o należytej staranności podatnika VAT - zapowiedzieli na konferencji prasowej 13 września 2017 r. przedstawiciele Ministerstwa Finansów. Stosowanie tych praktyk ma uchronić podatników przed konsekwencjami transakcji z kontrahentami, którzy okazali się oszustami podatkowymi.

Wiceminister finansów Paweł Gruza poinformował podczas środowej konferencji w MF, że zakończył się pierwszy etap konsultacji w sprawie tzw. należytej staranności w VAT. Chodzi o wypracowanie listy dobrych praktyk, których spełnienie chroniłoby uczciwych przedsiębiorców nabywających towary w transakcjach krajowych. Dotyczą one w znacznym stopniu weryfikacji wiarygodności kontrahentów.

REKLAMA

REKLAMA

Gruza wyjaśnił, że dokument ma być przygotowany, aby polskie środowisko gospodarcze, rynek, był bezpiecznym miejscem prowadzenia działalności. "Żeby podatnicy z jednej strony mieli konkretną listę działań praktycznych, które mogą podjąć, aby uchronić się od byciem wplątanym w karuzele VAT, wyłudzenia i inne przestępstwa skarbowe. Z drugiej strony oczywiście efektem tego będzie uszczelnienie systemu podatkowego, tak aby przestępcy nie kradli naszych wspólnych pieniędzy" - powiedział Gruza.

Wiceminister dodał, że resort finansów ma miesiąc na opracowanie pierwszej wersji dokumentu. "Myślę, że pod koniec października będziemy mogli przedstawić propozycje, które również będą konsultowane i dalej będziemy odpowiednio procedować ten dokument - po podjęciu decyzji, jaką rangę formalną mu na końcu nadamy" - powiedział.

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Gruza przypomniał agendę działań resortu finansów, które ministerstwo prowadzi w celu uszczelnienia systemu VAT. "W najbliższym czasie bardzo intensywnie będzie eksploatowany temat pustych faktur. Jeszcze raz chcę wszystkich przedsiębiorców przestrzec przed korzystaniem z tego instrumentu. Będziemy, jako służby skarbowe, w stanie wyizolować tych podatników, którzy z jednej strony wystawiają tego typu dokumenty i będziemy w stanie wyizolować podatników, którzy korzystają z tego typu instrumentów do obniżania zobowiązania VAT, czy też zobowiązania w podatkach dochodowych" - ostrzegł Gruza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powiedział, że nowoczesne narzędzia informatyczne będą umożliwiały fiskusowi precyzyjne lokalizowanie nadużyć, także określenie i napiętnowanie podatników, którzy nie wystawiają paragonów fiskalnych.

Gruza poinformował ponadto, że projekt ustawy o STIR, czyli monitorowaniu przepływów finansowych związanych z wyłudzeniami skarbowymi i projekt ustawy o podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) zostały przyjęte przez Komitet Stały Rady Ministrów i będą procedowane na najbliższych posiedzeniach rządu. "Niedługo znajdą się w parlamencie, mam nadzieję, z finałem w postaci uchwalenia i podpisania ustawy przez prezydenta" - powiedział.

Obecny na konferencji dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w MF, Wojciech Śliż poinformował, że opinii wyrażonych w trakcie konsultacji było bardzo dużo - zgłosiło je 69 podmiotów. Zwrócił uwagę na stopień skomplikowania kwestii związanych z należytą starannością w VAT. Według niego świadczy o tym m.in. to, że tylko w zeszłym roku Naczelny Sąd Administracyjny wydał 426 wyroków dotyczących należytej staranności w VAT, a wojewódzkie sądy administracyjne ponad 2 tysiące.

Według niego zespół roboczy powinien w ciągu miesiąca zakończyć prace nad kodeksem, a finalny dokument mógłby ujrzeć światło dzienne z końcem października. "Będziemy się starali tego terminu dotrzymać" - zapowiedział. Wskazał, że stosowanie się do wypracowanych zasad mogłoby mieć walor ochronny podobny do ochrony, jaką daje interpretacja podatkowa.

W konferencji brali udział przedstawiciele niektórych podmiotów zaangażowanych w konsultacje. Prezes Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego branży RTV i IT ZIPSEE "Cyfrowa Polska" Michał Kanownik powiedział, że branża ta jest szczególnie narażona na oszustwa w VAT. Kanownik wyraził nadzieję, że uda się wypracować taką formułę listy dobrych praktyk, aby budziła ona zaufanie przedsiębiorców i była poważnie traktowana przez kontrolę skarbową. Wyjaśnił, że powinna ona brać pod uwagę specyfikę transakcji w branży, aby nie zablokować przedsiębiorców i nie zalać ich obowiązkami biurokratycznymi.

Doradca podatkowy, ekspert BCC Michał Borowski postulował, by lista zaleceń dotyczących należytej staranności była przede wszystkim "wykonalna" dla przedsiębiorców. "Trzeba brać pod uwagę specyfikę branż i dać przedsiębiorcom z różnych branż możliwość doboru czynności odpowiednio do tego, w jakiej branży funkcjonują" - powiedział.

Natomiast partner w MDDP Tomasz Michalik zauważył, że pracując nad listą trzeba pamiętać, iż weryfikacja kontrahenta nie jest warunkiem odliczenia VAT. Według niego organy podatkowe nie mogą wymagać od podatnika wiedzy o kontrahencie, która jest mu niedostępna, a która jest dostępna fiskusowi wskutek czynności operacyjnych. "To wypaczenie, które - niestety - dość często stosowane jest w sporach z podatnikami" - powiedział.

Z kolei Jerzy Martini reprezentujący Radę Podatkową Konfederacji Lewiatan podkreślił, że opracowywany katalog wymogów nie może powodować nadmiernych obciążeń administracyjnych. Wyraził nadzieję, że wprowadzenie podzielonej płatności w VAT spowoduje, iż należyta staranność straci na znaczeniu. Przewodniczący tej rady Andrzej Nikończyk zwrócił natomiast uwagę, że przyszły kodeks nie będzie służył ochronie interesów państwa, ale podatników. (PAP)

autor: Marcin Musiał

edytor: Bożena Dymkowska

mmu/ dym/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA