REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lista dobrych praktyk podatników VAT do końca października 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Lista dobrych praktyk podatników VAT do końca października 2017 r.
Lista dobrych praktyk podatników VAT do końca października 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Przed końcem października 2017 r. ma być gotowy dokument zawierający listę praktyk świadczących o należytej staranności podatnika VAT - zapowiedzieli na konferencji prasowej 13 września 2017 r. przedstawiciele Ministerstwa Finansów. Stosowanie tych praktyk ma uchronić podatników przed konsekwencjami transakcji z kontrahentami, którzy okazali się oszustami podatkowymi.

Wiceminister finansów Paweł Gruza poinformował podczas środowej konferencji w MF, że zakończył się pierwszy etap konsultacji w sprawie tzw. należytej staranności w VAT. Chodzi o wypracowanie listy dobrych praktyk, których spełnienie chroniłoby uczciwych przedsiębiorców nabywających towary w transakcjach krajowych. Dotyczą one w znacznym stopniu weryfikacji wiarygodności kontrahentów.

REKLAMA

Autopromocja

Gruza wyjaśnił, że dokument ma być przygotowany, aby polskie środowisko gospodarcze, rynek, był bezpiecznym miejscem prowadzenia działalności. "Żeby podatnicy z jednej strony mieli konkretną listę działań praktycznych, które mogą podjąć, aby uchronić się od byciem wplątanym w karuzele VAT, wyłudzenia i inne przestępstwa skarbowe. Z drugiej strony oczywiście efektem tego będzie uszczelnienie systemu podatkowego, tak aby przestępcy nie kradli naszych wspólnych pieniędzy" - powiedział Gruza.

Wiceminister dodał, że resort finansów ma miesiąc na opracowanie pierwszej wersji dokumentu. "Myślę, że pod koniec października będziemy mogli przedstawić propozycje, które również będą konsultowane i dalej będziemy odpowiednio procedować ten dokument - po podjęciu decyzji, jaką rangę formalną mu na końcu nadamy" - powiedział.

Polecamy: Biuletyn VAT

Gruza przypomniał agendę działań resortu finansów, które ministerstwo prowadzi w celu uszczelnienia systemu VAT. "W najbliższym czasie bardzo intensywnie będzie eksploatowany temat pustych faktur. Jeszcze raz chcę wszystkich przedsiębiorców przestrzec przed korzystaniem z tego instrumentu. Będziemy, jako służby skarbowe, w stanie wyizolować tych podatników, którzy z jednej strony wystawiają tego typu dokumenty i będziemy w stanie wyizolować podatników, którzy korzystają z tego typu instrumentów do obniżania zobowiązania VAT, czy też zobowiązania w podatkach dochodowych" - ostrzegł Gruza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powiedział, że nowoczesne narzędzia informatyczne będą umożliwiały fiskusowi precyzyjne lokalizowanie nadużyć, także określenie i napiętnowanie podatników, którzy nie wystawiają paragonów fiskalnych.

Gruza poinformował ponadto, że projekt ustawy o STIR, czyli monitorowaniu przepływów finansowych związanych z wyłudzeniami skarbowymi i projekt ustawy o podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) zostały przyjęte przez Komitet Stały Rady Ministrów i będą procedowane na najbliższych posiedzeniach rządu. "Niedługo znajdą się w parlamencie, mam nadzieję, z finałem w postaci uchwalenia i podpisania ustawy przez prezydenta" - powiedział.

Obecny na konferencji dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w MF, Wojciech Śliż poinformował, że opinii wyrażonych w trakcie konsultacji było bardzo dużo - zgłosiło je 69 podmiotów. Zwrócił uwagę na stopień skomplikowania kwestii związanych z należytą starannością w VAT. Według niego świadczy o tym m.in. to, że tylko w zeszłym roku Naczelny Sąd Administracyjny wydał 426 wyroków dotyczących należytej staranności w VAT, a wojewódzkie sądy administracyjne ponad 2 tysiące.

Według niego zespół roboczy powinien w ciągu miesiąca zakończyć prace nad kodeksem, a finalny dokument mógłby ujrzeć światło dzienne z końcem października. "Będziemy się starali tego terminu dotrzymać" - zapowiedział. Wskazał, że stosowanie się do wypracowanych zasad mogłoby mieć walor ochronny podobny do ochrony, jaką daje interpretacja podatkowa.

W konferencji brali udział przedstawiciele niektórych podmiotów zaangażowanych w konsultacje. Prezes Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego branży RTV i IT ZIPSEE "Cyfrowa Polska" Michał Kanownik powiedział, że branża ta jest szczególnie narażona na oszustwa w VAT. Kanownik wyraził nadzieję, że uda się wypracować taką formułę listy dobrych praktyk, aby budziła ona zaufanie przedsiębiorców i była poważnie traktowana przez kontrolę skarbową. Wyjaśnił, że powinna ona brać pod uwagę specyfikę transakcji w branży, aby nie zablokować przedsiębiorców i nie zalać ich obowiązkami biurokratycznymi.

Doradca podatkowy, ekspert BCC Michał Borowski postulował, by lista zaleceń dotyczących należytej staranności była przede wszystkim "wykonalna" dla przedsiębiorców. "Trzeba brać pod uwagę specyfikę branż i dać przedsiębiorcom z różnych branż możliwość doboru czynności odpowiednio do tego, w jakiej branży funkcjonują" - powiedział.

Natomiast partner w MDDP Tomasz Michalik zauważył, że pracując nad listą trzeba pamiętać, iż weryfikacja kontrahenta nie jest warunkiem odliczenia VAT. Według niego organy podatkowe nie mogą wymagać od podatnika wiedzy o kontrahencie, która jest mu niedostępna, a która jest dostępna fiskusowi wskutek czynności operacyjnych. "To wypaczenie, które - niestety - dość często stosowane jest w sporach z podatnikami" - powiedział.

Z kolei Jerzy Martini reprezentujący Radę Podatkową Konfederacji Lewiatan podkreślił, że opracowywany katalog wymogów nie może powodować nadmiernych obciążeń administracyjnych. Wyraził nadzieję, że wprowadzenie podzielonej płatności w VAT spowoduje, iż należyta staranność straci na znaczeniu. Przewodniczący tej rady Andrzej Nikończyk zwrócił natomiast uwagę, że przyszły kodeks nie będzie służył ochronie interesów państwa, ale podatników. (PAP)

autor: Marcin Musiał

edytor: Bożena Dymkowska

mmu/ dym/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA