REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK, split payment i należyta staranności w VAT wyzwaniem dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
E-podatki - punkt zwrotny polskiej gospodarki /shutterstock.com
E-podatki - punkt zwrotny polskiej gospodarki /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

JPK, split payment, zachowanie należytej staranności w transakcjach VAT - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców, ale także organów podatkowych. Postępująca cyfryzacja podatków powoduje, że biznes jest zobligowany do profesjonalizacji zapisu zdarzeń gospodarczych i dokładnego kontrolowania jak tworzy się obowiązek podatkowy.

Podczas pierwszego dnia Forum Ekonomicznego w Krynicy, odbyła się debata „Nowe wyzwania dla przedsiębiorstw w obliczu zmian prawnych - JPK, split payment, zachowanie należytej staranności w transakcjach VAT” z udziałem Wiesława Jańczyka – sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, Marcina Sidelnika z PwC, prof. Macieja Stradomskiego z Instytutu Firm Rodzinnych, Russela Towlsona z Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej oraz Piotra Ciskiego, dyrektora zarządzającego Sage w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Debatę otworzył Bogdan Zatorski – konsultant biznesowy Sage, odnosząc obecną sytuację gospodarczo-prawną do punktu zwrotnego polskiej gospodarki. Zaznaczył, że od digitalizacji podatków, a tym samym zapisu gospodarczego zdarzeń w firmach nie ma odwrotu i wskazał, że biznes jest zobligowany do profesjonalizacji zapisu i przyjrzenia się jak tworzy się obowiązek podatkowy, co w firmie temu towarzyszy. Wiąże się to także z uporządkowaniem odpowiedzialności, czyli procesowym spojrzeniem na działania biznesu.

Sekretarz stanu, Wiesław Jańczyk odniósł się do podjętych przez Ministerstwo Finansów reform systemu podatkowego wskazując, że wprowadzone rozwiązania kontroli biznesowej i zapisu zdarzeń gospodarczych, takie jak JPK, przynoszą efekty. Wspomniał także, że ambicją spółki Aplikacje Krytyczne jest analiza wszystkich operacji gospodarczych w taki sposób, aby szybko i celnie identyfikować nielegalne operacje i tym sposobem ukierunkowywać kontrole skarbowe. Ściągalność podatków ma także poprawić dobrowolny split payment – jako narzędzie wsparcia dzielenia odpowiedzialności w niektórych transakcjach oraz większe uprawnienia dla szefa KAS w kwestiach blokowania kont bankowych na okres trzech dni, gdy transakcje będą budzić podejrzenie. Kluczową sprawą, według Jańczyka jest porozumienie biznes-administracja, zaś kluczowych informacji dotyczących zmian i prowadzenia działalności można szukać na stronach Ministerstwa Finansów. Zaznaczył także, że konsultacje społeczne dla Kodeksu Dobrych Praktyk zakończyły się sukcesem i administracja będzie dopracowywać przepisy zgodnie z oczekiwaniami kontrahentów względem siebie, tak aby wypracować normy uczciwości podatkowej. Wspomniane Konstytucja dla biznesu oraz Pakiet 100 zmian dla firm mają wesprzeć biznes w nowej sytuacji gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podczas debaty poruszono istotne kwestie odpowiedzialności i sankcji, które grożą firmom z tytułu nie wywiązania się z nowych przepisów. Od odsetek karnych za zaległości, przez wskaźnik zwiększający odsetki, kary pozbawienia wolności i finansowe dla zarządów firm, czy choćby sankcje osobiste – niemożność sprawowania funkcji członka zarządu. Głównym niepokojem biznesu względem sankcji jest praktyka sporów z administracją skarbową – ponieważ w praktyce czas pomiędzy wypowiedzią sądu w sprawie wstrzymania ewentualnej egzekucji jest przedłużony na tyle, że dochodzi do konieczności zapłaty.

Uczestnicy pozytywnie ocenili zmiany w skali makro dla przedsiębiorstw. Uznanie zdobył projekt ustawy o sukcesji i Kodeks Dobrych Praktyk – dbające o pewność i bezpieczeństwo prowadzenia biznesu przez uczciwych przedsiębiorców mających utrudnioną sytuację w konkurowaniu na rynku, gdy sam podatek staje się towarem. Wskazano także na konieczność poprawy sytuacji kapitału polskiego i jawność – transparentność testów JPK, tak aby przedsiębiorcy mogli weryfikować swoje zeznania jeszcze zanim zrobi to fiskus.

- Niezwykle istotne we wsparciu biznesu jest rzetelna i transparentna sytuacja prawna, czyli obieg informacji między administracją i firmami. Przedsiębiorcy potrzebują czasu na realizację działań, a nieustanne zmiany powodują konieczność szukania informacji. Cyfryzacja podatków i zapisu gospodarczego jest nieunikniona, warto pokazać biznesowi, że uciążliwość jest przejściowa, że z czasem ciężar będzie mniejszy, zaś stosowanie się do zaproponowanych w Kodeksie Dobrych Praktyk zasad da zaplecze, możliwość powołania się na coś, odniesienia do konkretnych, bezpiecznych na rynku zachowań – powiedział Piotr Ciski, dyrektor zarządzający Sage w Polsce.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zebrani odnieśli się także do konieczności aktualizacji systemów IT do następujących zmian prawa i obciążeniach biznesu z tym związanych, które podniosą jakość środowiska działania dla uczciwych przedsiębiorców – system e-podatków eliminuje bowiem nieuczciwą konkurencję i podejrzane transakcje.

- Biznes niewątpliwie potrzebuje doposażenia, aby sprostać nowym wymaganiom – możliwość sprawdzenia poprawności cyfrowych raportów czy solidarna odpowiedzialność – a więc konieczność sprawdzania kontrahentów wymagają odpowiednich narzędzi, ale także nowego spojrzenia na biznes – od strony zachodzących w nim procesów gospodarczych – dodał Piotr Ciski.

Podczas debaty poruszono też kwestie najmniejszych firm, które stoją przed nadchodzącą zmianą. Oceniono słuszność wprowadzenia rozwiązań podatkowych w pierwszej kolejności dla największych firm i wskazano na konieczność profesjonalizacji ich zasobów. Ten sektor wymaga wdrożeń – a więc jasnej sytuacji prawnej dla długoterminowej oceny inwestycji w digitalizację biznesu lub przeniesienia odpowiedzialności na biura rachunkowe. Te mogą przejąć obowiązki raportowania. Cyfryzacja podatków została oceniona jako sposób na zwiększenie transparentności finansowej przed fiskusem, ale także jako operacja dająca lepszy obraz sytuacji materialnej dla firmy.

Sage sp. z o.o
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA