REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK, split payment i należyta staranności w VAT wyzwaniem dla firm

E-podatki - punkt zwrotny polskiej gospodarki /shutterstock.com
E-podatki - punkt zwrotny polskiej gospodarki /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

JPK, split payment, zachowanie należytej staranności w transakcjach VAT - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców, ale także organów podatkowych. Postępująca cyfryzacja podatków powoduje, że biznes jest zobligowany do profesjonalizacji zapisu zdarzeń gospodarczych i dokładnego kontrolowania jak tworzy się obowiązek podatkowy.

Podczas pierwszego dnia Forum Ekonomicznego w Krynicy, odbyła się debata „Nowe wyzwania dla przedsiębiorstw w obliczu zmian prawnych - JPK, split payment, zachowanie należytej staranności w transakcjach VAT” z udziałem Wiesława Jańczyka – sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, Marcina Sidelnika z PwC, prof. Macieja Stradomskiego z Instytutu Firm Rodzinnych, Russela Towlsona z Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej oraz Piotra Ciskiego, dyrektora zarządzającego Sage w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Debatę otworzył Bogdan Zatorski – konsultant biznesowy Sage, odnosząc obecną sytuację gospodarczo-prawną do punktu zwrotnego polskiej gospodarki. Zaznaczył, że od digitalizacji podatków, a tym samym zapisu gospodarczego zdarzeń w firmach nie ma odwrotu i wskazał, że biznes jest zobligowany do profesjonalizacji zapisu i przyjrzenia się jak tworzy się obowiązek podatkowy, co w firmie temu towarzyszy. Wiąże się to także z uporządkowaniem odpowiedzialności, czyli procesowym spojrzeniem na działania biznesu.

Sekretarz stanu, Wiesław Jańczyk odniósł się do podjętych przez Ministerstwo Finansów reform systemu podatkowego wskazując, że wprowadzone rozwiązania kontroli biznesowej i zapisu zdarzeń gospodarczych, takie jak JPK, przynoszą efekty. Wspomniał także, że ambicją spółki Aplikacje Krytyczne jest analiza wszystkich operacji gospodarczych w taki sposób, aby szybko i celnie identyfikować nielegalne operacje i tym sposobem ukierunkowywać kontrole skarbowe. Ściągalność podatków ma także poprawić dobrowolny split payment – jako narzędzie wsparcia dzielenia odpowiedzialności w niektórych transakcjach oraz większe uprawnienia dla szefa KAS w kwestiach blokowania kont bankowych na okres trzech dni, gdy transakcje będą budzić podejrzenie. Kluczową sprawą, według Jańczyka jest porozumienie biznes-administracja, zaś kluczowych informacji dotyczących zmian i prowadzenia działalności można szukać na stronach Ministerstwa Finansów. Zaznaczył także, że konsultacje społeczne dla Kodeksu Dobrych Praktyk zakończyły się sukcesem i administracja będzie dopracowywać przepisy zgodnie z oczekiwaniami kontrahentów względem siebie, tak aby wypracować normy uczciwości podatkowej. Wspomniane Konstytucja dla biznesu oraz Pakiet 100 zmian dla firm mają wesprzeć biznes w nowej sytuacji gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podczas debaty poruszono istotne kwestie odpowiedzialności i sankcji, które grożą firmom z tytułu nie wywiązania się z nowych przepisów. Od odsetek karnych za zaległości, przez wskaźnik zwiększający odsetki, kary pozbawienia wolności i finansowe dla zarządów firm, czy choćby sankcje osobiste – niemożność sprawowania funkcji członka zarządu. Głównym niepokojem biznesu względem sankcji jest praktyka sporów z administracją skarbową – ponieważ w praktyce czas pomiędzy wypowiedzią sądu w sprawie wstrzymania ewentualnej egzekucji jest przedłużony na tyle, że dochodzi do konieczności zapłaty.

Uczestnicy pozytywnie ocenili zmiany w skali makro dla przedsiębiorstw. Uznanie zdobył projekt ustawy o sukcesji i Kodeks Dobrych Praktyk – dbające o pewność i bezpieczeństwo prowadzenia biznesu przez uczciwych przedsiębiorców mających utrudnioną sytuację w konkurowaniu na rynku, gdy sam podatek staje się towarem. Wskazano także na konieczność poprawy sytuacji kapitału polskiego i jawność – transparentność testów JPK, tak aby przedsiębiorcy mogli weryfikować swoje zeznania jeszcze zanim zrobi to fiskus.

- Niezwykle istotne we wsparciu biznesu jest rzetelna i transparentna sytuacja prawna, czyli obieg informacji między administracją i firmami. Przedsiębiorcy potrzebują czasu na realizację działań, a nieustanne zmiany powodują konieczność szukania informacji. Cyfryzacja podatków i zapisu gospodarczego jest nieunikniona, warto pokazać biznesowi, że uciążliwość jest przejściowa, że z czasem ciężar będzie mniejszy, zaś stosowanie się do zaproponowanych w Kodeksie Dobrych Praktyk zasad da zaplecze, możliwość powołania się na coś, odniesienia do konkretnych, bezpiecznych na rynku zachowań – powiedział Piotr Ciski, dyrektor zarządzający Sage w Polsce.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zebrani odnieśli się także do konieczności aktualizacji systemów IT do następujących zmian prawa i obciążeniach biznesu z tym związanych, które podniosą jakość środowiska działania dla uczciwych przedsiębiorców – system e-podatków eliminuje bowiem nieuczciwą konkurencję i podejrzane transakcje.

- Biznes niewątpliwie potrzebuje doposażenia, aby sprostać nowym wymaganiom – możliwość sprawdzenia poprawności cyfrowych raportów czy solidarna odpowiedzialność – a więc konieczność sprawdzania kontrahentów wymagają odpowiednich narzędzi, ale także nowego spojrzenia na biznes – od strony zachodzących w nim procesów gospodarczych – dodał Piotr Ciski.

Podczas debaty poruszono też kwestie najmniejszych firm, które stoją przed nadchodzącą zmianą. Oceniono słuszność wprowadzenia rozwiązań podatkowych w pierwszej kolejności dla największych firm i wskazano na konieczność profesjonalizacji ich zasobów. Ten sektor wymaga wdrożeń – a więc jasnej sytuacji prawnej dla długoterminowej oceny inwestycji w digitalizację biznesu lub przeniesienia odpowiedzialności na biura rachunkowe. Te mogą przejąć obowiązki raportowania. Cyfryzacja podatków została oceniona jako sposób na zwiększenie transparentności finansowej przed fiskusem, ale także jako operacja dająca lepszy obraz sytuacji materialnej dla firmy.

Autopromocja
Sage sp. z o.o

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA