REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wewnętrzne kontrole biznesowe jako sposób na wykazanie należytej staranności w VAT

Bogdan Zatorski
Bogdan Zatorski
Ekspert SAGE
Wewnętrzne kontrole biznesowe jako sposób na wykazanie należytej staranności w VAT /Fot. Fotolia
Wewnętrzne kontrole biznesowe jako sposób na wykazanie należytej staranności w VAT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów rozpoczęło prace nad przygotowaniem listy przesłanek należytej staranności po stronie nabywcy w transakcjach krajowych. Ich spełnienie w momencie zawierania transakcji skutkowałoby brakiem podstaw do kwestionowania prawa do odliczenia VAT. Tymczasem skutecznym narzędziem do eliminowania niebezpiecznych transakcji są dobrowolne wewnętrzne kontrole biznesowe.

REKLAMA

Autopromocja

Udowadnianie dobrej woli

Ministerstwo Finansów[1] zaprosiło wszystkich przedsiębiorców do udziału w konsultacjach. Mają one doprowadzić do wypracowania wzorców należytej staranności[2], które będą służyć firmom w ochronie biznesu przed ryzykownymi podatkowo transakcjami. O „należytej staranności” mówimy w kontekście rozważnego sposobu postępowania i prowadzenia dokumentacji gospodarczej – kluczowej dla firm, ponieważ podlegającej sprawdzaniu przez fiskusa w procesie e-kontroli.

Uszczelnianie systemu podatkowego

Podatkiem, z którym wiąże się aktualnie powszechne ryzyko błędnych rozliczeń jest niewątpliwie podatek VAT. Z jednej strony, ze względu na przepisy specyficzne dla wspólnego rynku wymiany towarów i usług obowiązujące w UE, VAT jest wdzięcznym polem do przestępstw podatkowych realizowanych przez wyspecjalizowane międzynarodowe grupy przestępcze. Z drugiej zaś strony, podatek ten stanowi najważniejsze źródło wpływów budżetowych. Szacunki PwC wskazują, że oszustwa podatkowe związane z VAT ograniczyły wpływy budżetowe o 42 miliardy złotych w 2015 roku[3]. Państwo podjęło walkę z tym bardzo niebezpiecznym zjawiskiem wprowadzając nowe obowiązki informacyjne, tj. w połowie 2016 roku Jednolity Plik Kontrolny, od stycznia 2017 roku zaostrzenie przepisów podatkowych oraz w marcu 2017 roku kodeksu karnego. W konsekwencji wpływy budżetowe z podatków wyraźnie wzrosły, a Ministerstwo Finansów zapowiada kolejne, uszczelniające zmiany w przepisach. Planowane jest wprowadzenie podzielonej płatności (split payments), gdzie przedsiębiorca otrzymuje zapłatę za sprzedaż rozdzieloną na dwa osobne rachunki bankowe. Kwotę główną otrzyma na rachunek podstawowy, a VAT na wydzielony rachunek o organicznej możliwości dysponowania. Planowane jest również wprowadzenie kas fiskalnych zdalnie, za pośrednictwem Internetu przekazujących dane do MF.

Przedsiębiorco – udowodnij

Wszystkie te już zrealizowane i planowane działania wskazują jednoznacznie na ogromną determinację MF w dążeniu do „uszczelnienia” systemu podatkowego.
Z założenia to przedsiębiorcy jako tacy są tą grupą, która podejrzewana jest o świadome zaniżanie podatków albo o tolerowanie takich praktyk u innych przedsiębiorców. Z tego wynika prosty wniosek, zapewne każda firma ma coś na podatkowym „sumieniu”, a jeżeli jest inaczej to po stronie przedsiębiorcy leży obowiązek udowodnienia, że działa w dobrej wierze i płaci właściwie obliczone podatki.

Takie podejście jest w jawnej sprzeczności ze stanowiskiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). W słynnym wyroku z 2012 roku[4] Trybunał wyraził pogląd, że to organy państwa członkowskiego powinny wykazać świadome działanie podatnika VAT w celu zaniżenia podatku, względnie zgodę na takie działanie realizowane przez jego kontrahentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dopiero gdy służby skarbowe udowodnią podatnikowi brak dochowania należytej staranności o bezpieczne i zgodne z prawem przeprowadzenie transakcji, można odmówić odliczenia podatku VAT. Wydaje się zatem, że sprawa jest prosta, a przedsiębiorcy mogą czuć się bezpieczni.

Przerzucanie obowiązku służb skarbowych na biznes

W praktyce służby skarbowe nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach UE dążą do uzależniania prawa do odliczenia VAT z faktur zakupu od wykonania dodatkowych czynności kontrolnych, np. od zweryfikowania, czy dostawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Lista takich czynności kontrolnych, które może podjąć firma nie jest zapisana w przepisach podatkowych. Ministerstwo Finansów odpowiadając na wielokrotnie zgłaszaną przez przedsiębiorców potrzebę np. przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców[5], rozpoczęło pracę, aby taką listę przygotować zapraszając do konsultacji. To bardzo dobra inicjatywa, warto podzielić się doświadczeniem z Ministerstwem Finansów.

__________________

[1] w komunikacie z 30 czerwca br.

[2]https://ksiegowosc-budzetowa.infor.pl/wiadomosci/759377,Nalezyta-starannosc-w-VAT-konsultacje.html

[3] https://www.pwc.pl/pl/pdf/luka-vat-pwc-wrzesien-2015.pdf

[4] Orzeczenie ETS z 21 czerwca 2012 r. sprawy połączone C-80/11 Mahageben kft oraz C-142/11 Peter David - Węgry

[5] http://new.zpp.net.pl/upload/orwfyg_21.06.2017RaportZPPVATkluczowyproblempolskiegosystemupodatkowego.pdf


Lista – rozwiązanie tymczasowe

Należy jednak pamiętać o tym, że nawet gdy już powstanie taka lista, to nigdy nie będzie ona kompletna. Życie gospodarcze jest bowiem bardzo bogate i nieustannie się zmienia. Powstają nowe pomysły i modele biznesowe. Przestępcy również będą zmieniać metody działania, narażając uczciwy biznes kierujący się należytą starannością, na ryzyko utraty VAT i dotkliwe kary z utratą majątku w myśl rozszerzonej konfiskaty włącznie.

Istniejące prawo podpowiada skuteczniejsze rozwiązanie

W obecnym ustawodawstwie funkcjonuje konkretny przepis, a dokładnie art. 106 m Ustawy o VAT, do którego można się odwołać, przygotowując w firmie rozwiązanie znacznie ułatwiające udowodnienie dobrej woli, a wykraczające poza należytą staranność. Nie chodzi bowiem jedynie o kontrolę cech formalnych. Artykuł 106 m zobowiązuje podatników do wprowadzenia w przedsiębiorstwie „dowolnych kontroli biznesowych”. Słowo „dowolnych” jest tutaj kluczowe i oznacza, że kontrole nie mogą być narzucone z zewnątrz, a przeciwnie mają wynikać z potrzeb wewnętrznych i kontekstu biznesowego firmy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Trzeba również pamiętać, że wprowadzone już przepisy uszczelniające system VAT będą egzekwowane w przyszłości. Czy za kilka lat uczciwy przedsiębiorca i zatrudnieni w firmie pracownicy będą pamiętali przebieg i losy transakcji udokumentowanej na przykład fakturą nr „x” z dnia 14 marca 2017 r., gdy będą zeznawać np. przed sądem w sytuacji uwikłania w karuzelę VAT? Wewnętrzne kontrole biznesowe powinny zatem dokumentować przebieg transakcji.

Rozpoznanie ryzyka podatkowego oznacza wyeliminowanie niebezpiecznych transakcji

REKLAMA

Kontrole biznesowe mają być ściśle dostosowane do potrzeby zabezpieczenia przed ryzykiem podatkowym rozpoznanym w konkretnej organizacji. Mają także stanowić pewien spójny system, będący połączeniem procedur wewnętrznych oraz narzędzi informatycznych je realizujących. Celem tego systemu jest wyłapywanie
i wyeliminowanie niebezpiecznych podatkowo transakcji. Narzędzia informatyczne są tu o tyle istotne, że bez nich, wykonanie procedur kontrolnych może okazać się kosztowne albo wręcz niewykonalne.

Kluczowe dla wykazania się dobrą wolą nie jest jednak sprawdzenie konkretnej faktury, a bardziej wykazanie, że w przedsiębiorstwie rozpoznano zagrożenia
i zbudowano system wewnętrznych kontroli biznesowych. Więcej, że zrobiono to we właściwym czasie jeszcze zanim przedsiębiorca mógł paść ofiarą przestępców wciągających w przestępczą działalność, weryfikacja transakcji po fakcie nie przekona służb.

Elementy wewnętrznych kontroli biznesowych

Przykładem może być sprawdzenie statusu podatnika VAT – istnieje możliwość ręcznego sprawdzania każdego kontrahenta na stronie www udostępnionej przez Ministerstwo Finansów, ale zdecydowanie wygodniej użyć do tych celów odpowiedniego oprogramowania finansowo-księgowego. Sprawdzenie statusu podatnika VAT to jednak kolejny etap.

Warto zacząć od weryfikacji danych kontrahenta w urzędowych rejestrach np. w CEDG, od sprawdzenia, czy reprezentant firmy jest odpowiednio umocowany. Wskazane jest także sprawdzenie historii współpracy w tym terminowości realizacji dostaw i płatności. Istotny jest także sposób dostarczenia faktury w formie elektronicznej i nie mówimy tu o przesyłaniu czy odbieraniu faktur za pomocą poczty elektronicznej. Dopiero dedykowane portale – rozwiązania do wymiany dokumentów elektronicznych są bezpiecznym i dokumentującym obieg ”dowodów” sposobem.  Kolejnym elementem może być realizowane w systemie elektronicznego obiegu dokumentów właśnie, obowiązkowe weryfikowanie zgodności faktury z zamówieniem, czy dowodami magazynowymi na przyjęcie dostawy opisywanej przez fakturę.

Całość wdrożenia kontroli biznesowej powinna opisywać kompletny proces obrotu dokumentami w obsłudze sprzedaży oraz zakupu, w kontekście zidentyfikowanych dla danej firmy ryzyk – będą one nieco inne dla konkretnych branż i ze względu na charakter wykonywanej działalności.

Podsumowując, zachęcamy do udziału w ogłoszonych przez MF konsultacjach. Aktualna, oficjalna i kompletna lista kryteriów „zachowania należytej staranności” zwiększy bezpieczeństwo rozliczeń podatkowych. Nie zapominajmy jednak o profilaktyce. Wdrożenie systemu wewnętrznych kontroli biznesowych to prawdopodobnie najbardziej efektywny sposób zabezpieczenia się przed ryzykiem wynikającym z zaostrzenia przepisów podatkowych.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA