REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wewnętrzne kontrole biznesowe jako sposób na wykazanie należytej staranności w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bogdan Zatorski
Bogdan Zatorski
Ekspert SAGE
Wewnętrzne kontrole biznesowe jako sposób na wykazanie należytej staranności w VAT /Fot. Fotolia
Wewnętrzne kontrole biznesowe jako sposób na wykazanie należytej staranności w VAT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów rozpoczęło prace nad przygotowaniem listy przesłanek należytej staranności po stronie nabywcy w transakcjach krajowych. Ich spełnienie w momencie zawierania transakcji skutkowałoby brakiem podstaw do kwestionowania prawa do odliczenia VAT. Tymczasem skutecznym narzędziem do eliminowania niebezpiecznych transakcji są dobrowolne wewnętrzne kontrole biznesowe.

REKLAMA

REKLAMA

Udowadnianie dobrej woli

Ministerstwo Finansów[1] zaprosiło wszystkich przedsiębiorców do udziału w konsultacjach. Mają one doprowadzić do wypracowania wzorców należytej staranności[2], które będą służyć firmom w ochronie biznesu przed ryzykownymi podatkowo transakcjami. O „należytej staranności” mówimy w kontekście rozważnego sposobu postępowania i prowadzenia dokumentacji gospodarczej – kluczowej dla firm, ponieważ podlegającej sprawdzaniu przez fiskusa w procesie e-kontroli.

Uszczelnianie systemu podatkowego

Podatkiem, z którym wiąże się aktualnie powszechne ryzyko błędnych rozliczeń jest niewątpliwie podatek VAT. Z jednej strony, ze względu na przepisy specyficzne dla wspólnego rynku wymiany towarów i usług obowiązujące w UE, VAT jest wdzięcznym polem do przestępstw podatkowych realizowanych przez wyspecjalizowane międzynarodowe grupy przestępcze. Z drugiej zaś strony, podatek ten stanowi najważniejsze źródło wpływów budżetowych. Szacunki PwC wskazują, że oszustwa podatkowe związane z VAT ograniczyły wpływy budżetowe o 42 miliardy złotych w 2015 roku[3]. Państwo podjęło walkę z tym bardzo niebezpiecznym zjawiskiem wprowadzając nowe obowiązki informacyjne, tj. w połowie 2016 roku Jednolity Plik Kontrolny, od stycznia 2017 roku zaostrzenie przepisów podatkowych oraz w marcu 2017 roku kodeksu karnego. W konsekwencji wpływy budżetowe z podatków wyraźnie wzrosły, a Ministerstwo Finansów zapowiada kolejne, uszczelniające zmiany w przepisach. Planowane jest wprowadzenie podzielonej płatności (split payments), gdzie przedsiębiorca otrzymuje zapłatę za sprzedaż rozdzieloną na dwa osobne rachunki bankowe. Kwotę główną otrzyma na rachunek podstawowy, a VAT na wydzielony rachunek o organicznej możliwości dysponowania. Planowane jest również wprowadzenie kas fiskalnych zdalnie, za pośrednictwem Internetu przekazujących dane do MF.

Przedsiębiorco – udowodnij

Wszystkie te już zrealizowane i planowane działania wskazują jednoznacznie na ogromną determinację MF w dążeniu do „uszczelnienia” systemu podatkowego.
Z założenia to przedsiębiorcy jako tacy są tą grupą, która podejrzewana jest o świadome zaniżanie podatków albo o tolerowanie takich praktyk u innych przedsiębiorców. Z tego wynika prosty wniosek, zapewne każda firma ma coś na podatkowym „sumieniu”, a jeżeli jest inaczej to po stronie przedsiębiorcy leży obowiązek udowodnienia, że działa w dobrej wierze i płaci właściwie obliczone podatki.

REKLAMA

Takie podejście jest w jawnej sprzeczności ze stanowiskiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). W słynnym wyroku z 2012 roku[4] Trybunał wyraził pogląd, że to organy państwa członkowskiego powinny wykazać świadome działanie podatnika VAT w celu zaniżenia podatku, względnie zgodę na takie działanie realizowane przez jego kontrahentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dopiero gdy służby skarbowe udowodnią podatnikowi brak dochowania należytej staranności o bezpieczne i zgodne z prawem przeprowadzenie transakcji, można odmówić odliczenia podatku VAT. Wydaje się zatem, że sprawa jest prosta, a przedsiębiorcy mogą czuć się bezpieczni.

Przerzucanie obowiązku służb skarbowych na biznes

W praktyce służby skarbowe nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach UE dążą do uzależniania prawa do odliczenia VAT z faktur zakupu od wykonania dodatkowych czynności kontrolnych, np. od zweryfikowania, czy dostawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Lista takich czynności kontrolnych, które może podjąć firma nie jest zapisana w przepisach podatkowych. Ministerstwo Finansów odpowiadając na wielokrotnie zgłaszaną przez przedsiębiorców potrzebę np. przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców[5], rozpoczęło pracę, aby taką listę przygotować zapraszając do konsultacji. To bardzo dobra inicjatywa, warto podzielić się doświadczeniem z Ministerstwem Finansów.

__________________

[1] w komunikacie z 30 czerwca br.

[2]https://ksiegowosc-budzetowa.infor.pl/wiadomosci/759377,Nalezyta-starannosc-w-VAT-konsultacje.html

[3] https://www.pwc.pl/pl/pdf/luka-vat-pwc-wrzesien-2015.pdf

[4] Orzeczenie ETS z 21 czerwca 2012 r. sprawy połączone C-80/11 Mahageben kft oraz C-142/11 Peter David - Węgry

[5] http://new.zpp.net.pl/upload/orwfyg_21.06.2017RaportZPPVATkluczowyproblempolskiegosystemupodatkowego.pdf


Lista – rozwiązanie tymczasowe

Należy jednak pamiętać o tym, że nawet gdy już powstanie taka lista, to nigdy nie będzie ona kompletna. Życie gospodarcze jest bowiem bardzo bogate i nieustannie się zmienia. Powstają nowe pomysły i modele biznesowe. Przestępcy również będą zmieniać metody działania, narażając uczciwy biznes kierujący się należytą starannością, na ryzyko utraty VAT i dotkliwe kary z utratą majątku w myśl rozszerzonej konfiskaty włącznie.

Istniejące prawo podpowiada skuteczniejsze rozwiązanie

W obecnym ustawodawstwie funkcjonuje konkretny przepis, a dokładnie art. 106 m Ustawy o VAT, do którego można się odwołać, przygotowując w firmie rozwiązanie znacznie ułatwiające udowodnienie dobrej woli, a wykraczające poza należytą staranność. Nie chodzi bowiem jedynie o kontrolę cech formalnych. Artykuł 106 m zobowiązuje podatników do wprowadzenia w przedsiębiorstwie „dowolnych kontroli biznesowych”. Słowo „dowolnych” jest tutaj kluczowe i oznacza, że kontrole nie mogą być narzucone z zewnątrz, a przeciwnie mają wynikać z potrzeb wewnętrznych i kontekstu biznesowego firmy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Trzeba również pamiętać, że wprowadzone już przepisy uszczelniające system VAT będą egzekwowane w przyszłości. Czy za kilka lat uczciwy przedsiębiorca i zatrudnieni w firmie pracownicy będą pamiętali przebieg i losy transakcji udokumentowanej na przykład fakturą nr „x” z dnia 14 marca 2017 r., gdy będą zeznawać np. przed sądem w sytuacji uwikłania w karuzelę VAT? Wewnętrzne kontrole biznesowe powinny zatem dokumentować przebieg transakcji.

Rozpoznanie ryzyka podatkowego oznacza wyeliminowanie niebezpiecznych transakcji

Kontrole biznesowe mają być ściśle dostosowane do potrzeby zabezpieczenia przed ryzykiem podatkowym rozpoznanym w konkretnej organizacji. Mają także stanowić pewien spójny system, będący połączeniem procedur wewnętrznych oraz narzędzi informatycznych je realizujących. Celem tego systemu jest wyłapywanie
i wyeliminowanie niebezpiecznych podatkowo transakcji. Narzędzia informatyczne są tu o tyle istotne, że bez nich, wykonanie procedur kontrolnych może okazać się kosztowne albo wręcz niewykonalne.

Kluczowe dla wykazania się dobrą wolą nie jest jednak sprawdzenie konkretnej faktury, a bardziej wykazanie, że w przedsiębiorstwie rozpoznano zagrożenia
i zbudowano system wewnętrznych kontroli biznesowych. Więcej, że zrobiono to we właściwym czasie jeszcze zanim przedsiębiorca mógł paść ofiarą przestępców wciągających w przestępczą działalność, weryfikacja transakcji po fakcie nie przekona służb.

Elementy wewnętrznych kontroli biznesowych

Przykładem może być sprawdzenie statusu podatnika VAT – istnieje możliwość ręcznego sprawdzania każdego kontrahenta na stronie www udostępnionej przez Ministerstwo Finansów, ale zdecydowanie wygodniej użyć do tych celów odpowiedniego oprogramowania finansowo-księgowego. Sprawdzenie statusu podatnika VAT to jednak kolejny etap.

Warto zacząć od weryfikacji danych kontrahenta w urzędowych rejestrach np. w CEDG, od sprawdzenia, czy reprezentant firmy jest odpowiednio umocowany. Wskazane jest także sprawdzenie historii współpracy w tym terminowości realizacji dostaw i płatności. Istotny jest także sposób dostarczenia faktury w formie elektronicznej i nie mówimy tu o przesyłaniu czy odbieraniu faktur za pomocą poczty elektronicznej. Dopiero dedykowane portale – rozwiązania do wymiany dokumentów elektronicznych są bezpiecznym i dokumentującym obieg ”dowodów” sposobem.  Kolejnym elementem może być realizowane w systemie elektronicznego obiegu dokumentów właśnie, obowiązkowe weryfikowanie zgodności faktury z zamówieniem, czy dowodami magazynowymi na przyjęcie dostawy opisywanej przez fakturę.

Całość wdrożenia kontroli biznesowej powinna opisywać kompletny proces obrotu dokumentami w obsłudze sprzedaży oraz zakupu, w kontekście zidentyfikowanych dla danej firmy ryzyk – będą one nieco inne dla konkretnych branż i ze względu na charakter wykonywanej działalności.

Podsumowując, zachęcamy do udziału w ogłoszonych przez MF konsultacjach. Aktualna, oficjalna i kompletna lista kryteriów „zachowania należytej staranności” zwiększy bezpieczeństwo rozliczeń podatkowych. Nie zapominajmy jednak o profilaktyce. Wdrożenie systemu wewnętrznych kontroli biznesowych to prawdopodobnie najbardziej efektywny sposób zabezpieczenia się przed ryzykiem wynikającym z zaostrzenia przepisów podatkowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA