REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podzielona płatność w VAT – co oznacza dla przedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bogdan Zatorski
Bogdan Zatorski
Ekspert SAGE
Podzielona płatność w VAT – co oznacza dla przedsiębiorcy?/ Fot. Fotolia
Podzielona płatność w VAT – co oznacza dla przedsiębiorcy?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje prawne dotyczące podzielonej płatności (split payment) w rozliczeniach VAT będą miały ogromny wpływ na praktykę prowadzenia działalności przez przedsiębiorców. Będą wymagały zmian organizacyjnych i technicznych, między innymi zmian w programach finansowo-księgowych. Większego znaczenia nabierze również planowanie podatkowe i sprawne zarządzanie płynnością.

W dniu 12 maja 2017 r. Minister Rozwoju i Finansów opublikował długo oczekiwany projekt nowych przepisów, które wprowadzają podzieloną płatność (split payment) do polskiego porządku prawnego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Koncepcja tego rozwiązania przewiduje, że płatność nabywcy za kupiony towar lub usługę, która odpowiada wartości sprzedaży netto z faktury, będzie płacona na standardowy rachunek bankowy dostawcy. Pozostała kwota zobowiązania odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług, przekazywana będzie na specjalne konto dostawcy – rachunek VAT.

Nabywca zdecyduje o zastosowaniu tej metody

Mechanizm podzielonej płatności będzie stosowany przez nabywcę, dobrowolnie w odniesieniu do płatności dokonywanych na rzecz innych podatników, czyli do transakcji między przedsiębiorcami.

W zaproponowanym rozwiązaniu dostawca może swobodnie korzystać z kwoty netto natomiast ma bardzo ograniczone możliwości dysponowania środkami znajdującymi się na rachunku VAT. Podatnik będzie mógł jedynie dokonywać przelewu z konta VAT na inne konto VAT, dokonać płatności VAT na rzecz własnego dostawcy oraz opłacać swoje zobowiązanie podatkowe z tytułu VAT do urzędu skarbowego.

REKLAMA

Za skorzystanie z tej metody płatności, projektodawca przewidział dla nabywców nagrody np. wyłączenie stosowania sankcji art. 112b i 112c. czy wyłączenie z odpowiedzialności solidarnej przewidzianej w dziale Xa ustawy i inne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Banki utworzą konta VAT

W myśl projektu banki automatycznie otworzą dedykowane konta do obsługi VAT dla wszystkich podatników w ramach prowadzonych lub nowo uruchamianych firmowych rachunków bankowych. Do obsługi podzielonych płatności zostanie opracowany nowy wzór polecenia przelewu wymagający podania numeru NIP dostawcy, numeru opłacanej faktury, kwot netto i VAT.

Nabywca złoży jeden przelew, a to bank rozdzieli płatności na osobne konta. W związku z tym, że to nabywca, a nie dostawca decyduje o zastosowaniu nowej metody płatności, a z jej zastosowania wynikają dla nabywcy rozliczne korzyści należy się spodziewać, że będzie ona często wybierana.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz


Środki na koncie VAT – zamrożone

W konsekwencji powszechnego użycia na rachunkach VAT dostawców będą się kumulowały środki pieniężne, których można użyć wyłącznie do zapłacenia VAT. Zagospodarowanie przez przedsiębiorcę środków pozostałych po zapłaceniu podatku od towarów i usług dostawcom oraz urzędowi skarbowemu, na inne cele niż wskazane wyżej (np. wypłatę wynagrodzeń pracownikom) będzie czasochłonne i trudne. W takich przypadkach wymagana będzie indywidualna decyzja właściwego naczelnika urzędu skarbowego wydana w ciągu 90 dni od dnia złożenia przez podatnika uzasadnionego wniosku.

Zmiany organizacyjne dla przedsiębiorstw

Projektowane regulacje prawne będą miały ogromny wpływ na praktykę prowadzenia działalności przez przedsiębiorców w Polsce. Wymagają one zmian organizacyjnych i technicznych między innymi zmiany w programach finansowo-księgowych, większego znaczenia nabierze również mądre planowanie podatkowe i sprawne zarządzanie płynnością, a to wszystko oznacza dodatkowe koszty. Z drugiej strony wprowadzany mechanizm podzielonej płatności skutecznie ograniczy wyłudzenia VAT, a w dłuższej perspektywie zwiększy zaufanie między podatnikami, które w ostatnich miesiącach zostało mocno nadwyrężone kwestią zbiorowej odpowiedzialności w tym masowymi wykreśleniami z rejestru podatników VAT. Zaproponowane rozwiązanie świadczy o ogromnej determinacji projektodawcy we wprowadzaniu rozwiązania podzielonej płatności. Bilans zmiany powinien wyjść na plus uczciwym przedsiębiorcom i finansom państwa.

Nowe sankcje VAT zagrożeniem dla uczciwych podatników?

Bogdan Zatorski, Ekspert Biznesowy Sage
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA