REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Objaśnienia” Ministerstwa Finansów dotyczące VAT-u w budownictwie niczego nie wyjaśniają

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
„Objaśnienia” Ministerstwa Finansów dotyczące VAT-u w budownictwie niczego nie wyjaśniają
„Objaśnienia” Ministerstwa Finansów dotyczące VAT-u w budownictwie niczego nie wyjaśniają

REKLAMA

REKLAMA

Doczekaliśmy się wreszcie pierwszych „objaśnień” urzędowych dotyczących podatku od towarów i usług, które nie wiadomo po co wprowadza znowelizowana w tym roku Ordynacja podatkowa - pisze profesor Witold Modzelewski.

Zamiast choć trochę ograniczać chaos interpretacyjny panujący w tym (i nie tylko w tym) podatku, wbrew programowi wyborczemu PiS resort finansów realizuje kolejne pomysły zagranicznego biznesu doradczego.

REKLAMA

REKLAMA

Przypomnę, że opublikowany w 2015 r. projekt nowej ustawy o VAT przewidywał zatrzymanie działającej na pełnych obrotach maszynki interpretacyjnej dotyczącej tego podatku. Dziś wypluwa ona co rok kilkanaście tysięcy nowych „poglądów”, oczywiście coraz bardziej sprzecznych i jeszcze bardziej pogmatwanych. Dzieje się tak od 2007 r. przy pełnej aprobacie „opiniotwórczych” mediów, które – przypomnę – kiedyś piętnowały resort finansów (jakoby) „zasypujący” urzędy i podatników interpretacjami urzędowymi w latach 1993-1997. Przypomnę, że w tym czasie na temat VAT-u i akcyzy wydano 23 (tak, to nie pomyłka) „listy pasterskie” a dziś dziennie wydaje się, licząc święta oraz soboty i niedziele, ponad 40 interpretacji urzędowych. Tak było za rządów Platformy, więc rozumiem dlaczego stan ten nie budził sprzeciwu „Gazety Wyborczej”. Ale tak samo dzieje się (czyli źle się dzieje) za rządów PiS-u: Panie redaktorze Piotrze Skwirowski – dlaczego Pan milczy? Zło przecież wymaga odważnego i jednoznacznego napiętnowania. Ale to tak na marginesie. 

Odwrotne obciążenie przy usługach budowlanych - objaśnienia podatkowe MF

A teraz do rzeczy: wydane przez resort finansów „objaśnienia” dotyczące odwróconego VAT-u w budownictwie do złudzenia przypominają opinie wydane przez międzynarodowy i oczywiście „renomowany” biznes doradczy. Dużo gadania i żadnej treści.

REKLAMA

Podaje się tam jakieś banalne przykłady, których nikt z przyzwoitości nie pokazałby nawet studentom, bo są zbyt banalne: co najwyżej na kursie „podatki dla początkujących”, dla osób ze średnim wykształceniem. Dokument ten daje dość dobry obraz stanu wiedzy oraz świadomości prawnej jej autorów. Pisząc ten dokument muszą w sobie wyuczyć to, co wie każda księgowa po roku praktyki w ewidencjonowaniu VAT-u. A to przecież nie boli. Gorzej jest ze świadomością prawną. Można wręcz podejrzewać, że autorzy tego dokumentu nie rozumieją przepisów prawa, nie znają rzemiosła interpretacyjnego oraz – co szczególnie dziwne – nie znają objaśnionych przepisów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnę powszechnie znaną zasadę, że interpretacja przepisów nie polega na jej powiedzeniu swoimi słowami, tylko wyjaśnieniu tego, co jest obiektywnie niejasne. Przepis jednoznaczny nie wymaga interpretacji: wystarczy go przeczytać. Intepretować należy to, co nie wynika wprost z ustawy.

Dam przykład: obowiązek podatkowy w budownictwie powstaje w obrocie między podatnikami z chwilą wystawienia faktury albo otrzymania zaliczki – art. 19a ustawy o VAT. Faktury wystawia z zasady usługodawca, który w przypadku podwykonawstwa nie jest „podatnikiem”, bo nie ciąży na nim obowiązek podatkowy. Ten ostatni ciąży na usługobiorcy. Czy więc obowiązek podatkowy usługobiorcy powstaje:

  • z dniem wystawienia faktury przez nie podatnika - podwykonawcę?
  • z dniem wykonania czynności (otrzymania zaliczki) również przez podwykonawcę?

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Te pytania zadaje sobie co dzień kilkadziesiąt tysięcy podmiotów otrzymujących faktury netto od podwykonawców. Co na to objaśnienia? Oczywiście nic. Autorzy nie zauważyli problemu za trudny.

Drugi przykład: czy jeżeli podwykonawca wykonuje część usługi wymienionej w załączniku nr 14 do ustawy na rzecz wykonawcy, którego usługa całkowicie mieści się w tym załączniku, to czy wystawia fakturę z VAT-em czy netto? Przecież przepis mówi, że usługi z tego załącznika trzeba wykazywać jako „podwykonawca”, czyli w całości lub w części, w sensie podatkowym ma znaczenie to, co świadczy wykonawca. I co na to „objaśnienia”? Jak zawsze nic.

Listę braków można wydłużyć, tylko po co? Dokument nie jest wart lektury. Ponoć zmieniła się firma doradcza, która obecnie rządzi tym podatkiem: obecne tam przez lata jakieś  „anderseny” (?) zastąpił ktoś inny, równie „renomowany” – tak twierdzą urzędnicy, którzy z oczywistych względów chcą zachować anonimowość. Jeżeli to prawda, to dokument ten jest godny tych wzorców.

Najlepiej, aby resort finansów milczał i niczego nie próbował „objaśniać”. Podatnicy przyjęli z ulgą informację, że wreszcie pogoniono szefa departamentu zajmującego się tym podatkiem, któremu również zawdzięczamy obecną katastrofę legislacyjną i interpretacyjną. Ponoć to tylko pozory: ów dżentelmen w dalszym ciągu piastuje wysokie stanowisko, a do resortu przyszedł doświadczony ekspert z zagranicznej firmy doradczej, której wszyscy podatnicy zawdzięczają konieczność wydatków na oprogramowanie dotyczące JPK-VAT. To wiele tłumaczy.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA