REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Warunki wykonywania kontroli celno-skarbowej – nowe regulacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Tulej
Warunki wykonywania kontroli celno-skarbowej – nowe regulacje /shutterstock.com
Warunki wykonywania kontroli celno-skarbowej – nowe regulacje /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowego rozporządzenia dotyczącego warunków wykonywania kontroli celno-skarbowej. Nowe regulacje są związane z utworzeniem Krajowej Administracji Skarbowej co oznacza, że dotychczasowe zadania Służby Celnej będą wykonywane przez odpowiednie organy KAS. Zmiany polegają przede wszystkim na zastosowaniu nowego nazewnictwa organów wykonujących zadania kontrolne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947, z późn.zm) i zastępuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 stycznia 2011 r. w sprawie wykonywania kontroli przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów (Dz. U. z 2017 r. poz. 1313).

Czego dotyczy projekt?

Projekt rozporządzenia określa warunki wykonywania kontroli, o których mowa w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej, tj. kontroli w zakresie przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów, a w szczególności przestrzegania przepisów dotyczących towarów objętych ograniczeniami lub zakazami. W projekcie rozporządzenia uregulowano warunki wykonywania czynności kontrolnych w zakresie przystosowania zakładów produkcyjnych do rejestrowania i stosowania receptur zarejestrowanych we właściwej agencji płatniczej ustanowionej zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 166, poz. 1611, z późn.zm.), w zakresie stosowania receptur oraz prawidłowości deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z refundacją wywozową oraz w zakresie działalności zakładów produkcyjnych i przetwórczych związanej z prawidłowością deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z wnioskiem o refundację wywozową.

Jakie zmiany wprowadzi rozporządzenie?

W stosunku do obowiązującego rozporządzenia, projekt zawiera zmiany wynikające z wejścia w życie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, tj. zmiany związane z utworzeniem Krajowej Administracji Skarbowej co oznacza, że dotychczasowe zadania Służby Celnej będą wykonywane przez odpowiednie organy KAS (zmiany polegają zatem na zastosowaniu nowego nazewnictwa organów wykonujących zadania kontrolne oraz zastąpieniu pojęcia „kontroli celnej” nowym pojęciem „kontroli celno-skarbowej”, zmianie określenia organu właściwego do przeprowadzenia kontroli oraz zmianie wynikającej z określenia w ww. ustawie miejsc wykonywania kontroli celno-skarbowej) oraz zmiany porządkujące, związane z wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.). Do zmian porządkujących należą zmiany w nazwach procedur celnych oraz dostosowanie przepisów do sytuacji, w której w obrocie towarowym z zagranicą stosowane są elektroniczne systemy obsługi zgłoszeń celnych.

REKLAMA

W projekcie uregulowano kwestie z zakresu kontroli na przejściach granicznych, w oddziałach celnych urzędów celno-skarbowych albo miejscu wyznaczonym lub uznanym przez organ Krajowej Administracji Skarbowej, w tym kontroli wyrobów akcyzowych podlegających oznaczaniu znakami akcyzy, kontroli towarów przemieszczanych  za pomocą stałych instalacji przesyłowych, kontrola prowadzenia magazynu czasowego składowania. Kontroli tej dokonują funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, stąd też w rozporządzeniu określono sposób postępowania funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, zwanych dalej „funkcjonariuszami”, w chwili przystępowania do kontroli. Sprecyzowano również przypadki wykonywania kontroli celno-skarbowej poza kolejnością oraz chwilę podjęcia kontroli w przypadku przywozu lub wywozu towarów, których posiadanie, obrót lub rozpowszechnianie przepisy prawa uzależniają od spełnienia określonych wymogów. Określono również czynności, jakie w ww. przypadku zobowiązany jest podjąć funkcjonariusz. Poza powyższym rozporządzenie omawia także kontrolę wyrobów akcyzowych podlegających oznaczaniu znakami akcyzy, kontrolę towarów przemieszczanych  za pomocą stałych instalacji przesyłowych i kontrolę prowadzenia magazynu czasowego składowania. Analogiczne uregulowania funkcjonowały w dotychczasowym stanie prawnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uregulowane zostało także wykonywanie kontroli w siedzibie, w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej oraz miejscu zamieszkania kontrolowanego. Do ww. kontroli należy kontrola stosowania uproszczeń, których sposób weryfikacji nie został określony w przepisach prawa celnego. W stosunku do obecnego stanu prawnego nie wprowadzono istotnych zmian w tym zakresie.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Rozporządzenie dotyczy również kontroli w miejscach innych niż urząd celno-skarbowy albo miejsce wyznaczone lub uznane przez organ Krajowej Administracji Skarbowej oraz innych niż siedziba, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej oraz miejsce zamieszkania kontrolowanego. Uregulowano, że kontrola jest  wykonywana w miejscu, w którym są zapewnione warunki do jej przeprowadzenia a w przypadku gdy jest to kontrola, o której mowa w art. 62 ust. 5 ustawy o KAS a nie wykryto nieprawidłowości – rozporządzenie przewiduje obowiązek poinformowania kontrolowanego o prawie żądania sporządzenia protokołu. Powyższy obowiązek został określony w związku z brzmieniem art. 81 ust. 7 ustawy, zgodnie z którym protokół z czynności kontrolnych wykonywanych w miejscach, o których mowa w art. 62 ust. 5 i 13, jest sporządzany w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub na żądanie kontrolowanego, chyba że czynność ta została udokumentowana w sposób określonych w przepisach odrębnych.

Zawarte zostały w nim poza tym regulacje dotyczące wykonywania kontroli stosowania procedur celnych z zakresu:

- procedury dopuszczenia do obrotu;

- procedury końcowego przeznaczenia;

- procedury tranzytu;

- procedury uszlachetniania czynnego;

- procedury odprawy czasowej;

- procedury uszlachetniania biernego;

- procedury wywozu;


Kolejną kwestią uregulowaną w projekcie jest wykonywanie kontroli działalności składów celnych i działalności wolnego obszaru celnego. Określa on warunki, w jakich prowadzona działalność uznawana jest za zgodną z prawem. Formułuje również czas i przypadki, w których organ KAS może zakazać wprowadzania towarów do składu celnego lub wyprowadzania towarów ze składu celnego.

Ostatnim poruszonym w rozporządzeniu zagadnieniem jest kontrola wynikająca ze Wspólnej Polityki Rolnej. Kontroli tej podlega m.in. przystosowanie zakładów produkcyjnych do rejestrowania receptur i stosowania receptur zarejestrowanych we właściwej agencji płatniczej, ustanowionej zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, prawidłowość deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z refundacją wywozową, magazyny żywnościowe, prawidłowość wypłaty refundacji wywozowych przyznawanych w przypadku wywozu produktów rolnych do państw trzecich. W stosunku do obecnego stanu prawnego nie wprowadzono istotnych zmian w tym zakresie.

Jak zmiany wpłyną na działalność mikro-, małych i średnich przedsiębiorców?

Ministerstwo zapewnia, że rozporządzenie w niewielkim stopniu wpłynie na działalność przedsiębiorców, jako że reguluje kwestie dotyczące warunków kontroli wykonywanej przez organy KAS. Biorąc pod uwagę, iż rozporządzenie nie zmienia w znacznym stopniu dotychczasowego stanu prawnego, ewentualne obowiązki i uprawnienia mikro przedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców są im znane a samo rozporządzenie nie wpływa negatywnie na prowadzoną działalność.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

Zobacz projekt na stronie rządowej: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12303006/katalog/12458490#12458490

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe globalne koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA