REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody elektryczne będą zwolnione z akcyzy

Samochody elektryczne będą zwolnione z akcyzy
Samochody elektryczne będą zwolnione z akcyzy
PSA

REKLAMA

REKLAMA

Po wejściu w życie ustawy o elektromobilności samochody elektryczne będą zwolnione z akcyzy - zapewniał wiceminister energii Michał Kurtyka. Dodał, że ułatwień doczeka się również carsharing oparty o samochody elektryczne.

Autopromocja

Spółka ElectroMobility Poland zorganizowała w środę (23 października) I Targi Elektromobilności, podczas których zaprezentowano polskie pojazdy elektryczne, m.in. Melex – elektryczny pojazd turystyczny, Triggo – dwuosobowy pojazd L7e, Komel – e-Buggy oraz PIMOT – syrenkę elektryczną.

Jak poinformowano w środowym komunikacie, celem targów jest "integracja środowiska związanego z elektromobilnością - w szczególności producentów pojazdów i podzespołów, instytutów badawczych, czy biur projektowych działających w branży motoryzacyjnej".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Po wejściu w życie ustawy o elektromobilności samochody elektryczne będą zwolnione z akcyzy. Ułatwień doczeka się również carsharing oparty o samochody elektryczne" – powiedział cytowany w komunikacie wiceminister energii Michał Kurtyka.

W pierwszej połowie października br. Kurtyka mówił dziennikarzom, że w wyniku konsultacji publicznych Ministerstwo Energii wprowadziło szereg zmian w projekcie ustawy o elektromobilności. Zmienia się wiele definicji, np. punkt ładowania musi zawierać miejsce postojowe. Zamiast zeroemisyjnych stref ruchu będą niskoemisyjne. Projekt nadal zakłada zwolnienie samochodu elektrycznego z akcyzy. Auta na prąd będą mogły korzystać z buspasów i z wyższych odpisów amortyzacyjnych w przypadku firm, parkowanie w strefach płatnego parkowania będzie darmowe.

W środę podczas tragów prezes spółki ElectroMobility Poland Maciej Kość mówił, że "dzisiejsze spotkanie podmiotów branży automotive to okazja do weryfikacji możliwości polskich producentów oraz wymiany doświadczeń". "I oczywiście szansa na zawiązanie wstępnych porozumień na dostawy podzespołów" - ocenił.

Jak napisano w komunikacie, targi są ważnym elementem przygotowań do uruchomienia przez ElectroMobility Poland konkursu na budowę prototypów samochodów elektrycznych.

"Spółka zaprezentowała podmiotom, zainteresowanym udziałem w konkursie jego główne założenia, a teraz - przez najbliższe dwa tygodnie - czeka na ich uwagi. Chcemy mieć pewność, że założenia konkursu odpowiadają oczekiwaniom rynku. Stąd decyzja, aby jego ogłoszenie poprzedzić okresem konsultacji. Dzięki targom firmy będą mogły zawiązać konsorcja i wspólnie wystartować w planowanym konkursie" - tłumaczy szef Projektu EMP Piotr Zaremba.

Konkurs EMP na budowę prototypów skierowany jest do profesjonalistów, którzy posiadają doświadczenie m.in. przy konstruowaniu bądź prototypowaniu pojazdów, produkcji pojazdów, projektowaniu lub produkcji komponentów. Najlepszy prototyp trafi do uruchomienia produkcji seryjnej, wspieranej przez Skarb Państwa. Rolą ElectroMobility Poland będzie połączenie procesu budowy prototypów z procesem przygotowania produkcji. Kolejnym krokiem będzie przejście od realizacji prototypów do małoseryjnej produkcji, a następnie: wsparcie w rozwoju elementów przyszłego pojazdu, określenie optymalnej metody uruchomienia produkcji, a także stworzenie popytu na polski samochód elektryczny.

Partnerem I Targów Elektromobilności jest Przemysłowy Instytut Motoryzacji, a patronat nad wydarzeniem objęli: Ministerstwo Energii, Polska Grupa Motoryzacyjna oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

W październiku 2016 r. cztery polskie koncerny energetyczne - PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA oraz Tauron Polska Energia SA - powołały spółkę ElectroMobility Poland SA. Każda ze spółek objęła po 25 proc. kapitału akcyjnego, uzyskując w ten sposób po 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.

Utworzenie i działalność ElectroMobility Poland jest częścią Planu Rozwoju Elektromobilności, który jest szansą na rozwój dla polskiego przemysłu, nauki oraz narzędziem wzmacniania wzrostu gospodarczego. Elektromobilność jest jednym z kluczowych obszarów, określonych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i ma na celu stworzenie dogodnych warunków dla upowszechniania korzystania z pojazdów elektrycznych. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ dym/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA