REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Energia elektryczna do celów redukcji chemicznej bez zwolnienia z akcyzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Energia elektryczna do celów redukcji chemicznej bez zwolnienia z akcyzy /shutterstock.com
Energia elektryczna do celów redukcji chemicznej bez zwolnienia z akcyzy /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na brak jasnego wyjaśnienia w przepisach unijnych sformułowania „energia elektryczna wykorzystywana zasadniczo do celów redukcji chemicznej”, pojawiają się liczne wątpliwości dotyczące możliwości zastosowania zwolnienia z akcyzy. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał ważny dla polskich podatników wyrok w tej sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) w dniu 7 września 2017 r. wydał wyrok w trybie prejudycjalnym (C-465/15) w zakresie braku zwolnienia z opodatkowania energii elektrycznej służącej do zasilania dmuchaw przeznaczonych do sprężania powietrza stosowanego w wielkim piecu w procesie produkcji surówki hutniczej w drodze redukcji chemicznej. Istota pytania zadanego przez niemiecki sąd TSUE sprowadza się do wyjaśnienia rozumienia art. 2 ust. 4 lit. b) Dyrektywy. Konkretnie, do związku zużywanej energii elektrycznej z redukcją chemiczną, który by wskazywał, że wykorzystana energia elektryczna jest bezpośrednio wykorzystywana do celów redukcji chemicznej. W konsekwencji, czy energia elektryczna wykorzystana do zasilania urządzeń biorących udział w procesie produkcyjnym, efektem którego jest redukcja chemiczna, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Nadzieję podatników podsyciła Opinia Rzecznika Generalnego przedstawiona w dniu 19 stycznia 2017 r., który rekomendował, aby w odniesieniu do procesu wielkiego pieca przy wytwarzaniu surówki hutniczej energię elektryczną służącą do zasilania dmuchawy uznać za energię elektryczną wykorzystywaną zasadniczo do celów redukcji chemicznej. Tym samym, korzystałaby ona ze zwolnienia z akcyzy.

Rzecznik Generalny zauważył, że największe wątpliwości dotyczą stopnia oddalenia przyczynowego. Powołując się na dwie inne sprawy (C-426/12 i C-529/14) wskazał dwa kryteria, które powinny być poddane analizie, tj. istotność i natychmiastowość zastosowania.

REKLAMA

Istotność oznacza, że w procesie spalania jest wytwarzany istotny element składowy procesu produkcji. Innymi słowy, istotność energii elektrycznej sprowadza się do tego, że niemożliwe jest przeprowadzenie procesu redukcji chemicznej bez jej udziału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natychmiastowość zastosowania sprowadza się do wykorzystania produktu energetycznego jeszcze w procesie produkcji. Rzecznik podkreślił, że energia elektryczna jest wykorzystywana do wytworzenia istotnego elementu składowego redukcji chemicznej, tj. sprężonego powietrza, który jednocześnie jest wprowadzany bezpośrednio i natychmiastowo do wielkiego pieca. Tym samym, takie użycie energii elektrycznej powinno być kwalifikowane jako wykorzystanie „do celów redukcji chemicznej”, które korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Niestety, TSUE nie podzielił stanowiska Rzecznika Generalnego i stwierdził, że energia elektryczna wykorzystywana do zasilania dmuchaw przeznaczonych do sprężania powietrza, które jest następnie stosowane w wielkim piecu w procesie produkcji surówki hutniczej w drodze redukcji chemicznej rudy żelaza, nie stanowi „energii elektrycznej wykorzystywanej zasadniczo do celów redukcji chemicznej” w rozumieniu art. 2 ust. 4 lit. b) tiret trzecie Dyrektywy. TSUE uzasadnił swoje stanowisko tym, że szersza wykładnia zwolnienia od opodatkowania energii elektrycznej wobec zwolnienia produktów energetycznych również używanych do celów redukcji chemicznej prowadziłaby do nierównego traktowania przez prawodawcę energii elektrycznej i produktów energetycznych wykorzystywanych w ten sam sposób.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Niniejszy wyrok jest bardzo istotny także dla polskich podatników. Wynika to m.in. z faktu, iż art. 30 ust. 7a ustawy o podatku akcyzowym również przewiduje zwolnienie energii elektrycznej wykorzystywanej do celów redukcji chemicznej. Ponadto, w odpowiedzi na interpelację nr 2083 z 2016 r. Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że od wyroku TSUE będzie zależeć podejście organów finansowych wobec zwolnienia. Można przypuszczać, że nie wpłynie to na bardziej przychylną podatnikom wykładnię prawa do zastosowanie zwolnienia. Jednakże należy pamiętać, że orzeczenie odnosi się tylko do wykorzystania energii elektrycznej na potrzeby zasilania dmuchaw do sprężania powietrza. Niewykluczone, że w przypadku, np. nagrzewni, stanowisko TSUE byłoby odmienne.

Autor: Katarzyna Berej-Bartoszczyk, Starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego Accreo sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA