REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specjalistyczna edukacja podatkowa na Uniwersytecie Warszawskim

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Specjalistyczna edukacja podatkowa na Uniwersytecie Warszawskimszkolenie, nauka
Specjalistyczna edukacja podatkowa na Uniwersytecie Warszawskimszkolenie, nauka

REKLAMA

REKLAMA

O możliwościach nabycia specjalistycznej wiedzy w zakresie prawa podatkowego na Uniwersytecie Warszawskim rozmawiamy z profesorem Witoldem Modzelewskim, kierownikiem Podyplomowego Studium Podatków i Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Panie Profesorze, jest Pan kierownikiem Podyplomowego Studium Podatków i Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Właśnie trwa rekrutacja na już XVII edycję tego Studium. Kto powinien zainteresować się możliwością studiowania podatków na tym Studium?

REKLAMA

REKLAMA

prof. Witold Modzelewski: Od ponad piętnastu lat naszymi słuchaczami są osoby, które interesują się szeroko rozumianą problematyką podatkową i prawnopodatkową. Są to przede wszystkim: księgowi, kandydaci na doradców podatkowych, pracownicy biur rachunkowych, urzędnicy administracji skarbowej i samorządowych organów podatkowych, prawnicy, ekonomiści i księgowi. Od lat zwiększa się odsetek słuchaczy, którzy rozpoczynają studia podyplomowe będąc jeszcze studentami ostatniego roku studiów magisterskich wraz z rozpoczęciem kariery zawodowej. Jest taka możliwość.

Czy jest to Studium dla każdego zainteresowanego podatkami bez względu na ukończony wcześniej kierunek? Czy Studium jest dostępne tylko dla magistrów, czy również dla licencjatów?

prof. Witold Modzelewski: Nasze studia są dostępne dla każdego, kto ukończył albo jest na ostatnim roku studiów, bez względu na ich profil i kierunek. Mamy wielu (większość) słuchaczy, którzy nie ukończyli studiów prawniczych czy ekonomicznych. Pragnę dodać, że jesteśmy największym w Polsce studium podyplomowym o tej specjalizacji; istnieje od 15 lat i  ukończyło je już ponad 2000 absolwentów.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie umiejętności nabywa absolwent tego Studium? W jakiej aktywności zawodowej ukończenie tego Studium jest przydatne? Czy Pana zdaniem Studium może przygotować do egzaminu na doradcę podatkowego?

prof. Witold Modzelewski: Absolwenci studium uzyskują pełne kompendium wiedzy specjalistycznej dotyczącej podatków i prawa podatkowego, innych danin publicznych oraz ZUS, prawa karnego skarbowego i karnego związanego z podatkami, administracji skarbowej oraz podatków rachunkowości. Jest to wiedza niezbędna w pracy zawodowej każdego, kto bezpośrednio zajmuje się tą problematyką. Wielu traktuje te studia jako sposób przygotowania do egzaminu na doradcę podatkowego.

Ile trwa nauka na Studium i z jaką częstotliwością odbywają się zajęcia?

prof. Witold Modzelewski: Studia trwają trzy semestry. Rozpoczynają się – co ważne – w semestrze letnim w systemie sobotnio – niedzielnym (co drugi tydzień).

Kto uczy podatków na tym Studium? Kim są wykładowcy? Czy są to praktycy? Czy wśród wykładowców są także pracownicy administracji skarbowej?

prof. Witold Modzelewski: Uczą najwybitniejsi specjaliści podatkowi w naszym kraju: są to pracownicy naukowi Uniwersytetu Warszawskiego, SGH, Sędziowie NSA oraz wybitni prawnicy. Wśród wykładowców mamy powszechnie znane osoby o uznanym autorytecie w tej dziedzinie. Od początku istnienia studium kadra wykładowców nie uległa zmianie.

W 2017 roku obchodzi Pan piękny jubileusz 40-lecia pracy naukowej i dydaktycznej, która w przeważającej mierze dotyczyła właśnie prawa podatkowego. Kogo zatem, jak nie Pana Profesora trzeba pytać jak powinno się uczyć podatków?  Jak zmieniała się dydaktyka podatkowa na przestrzeni tych 40 lat? Co ważne było 40 lat temu, co 20 lat temu, a co ważne jest teraz? W jakim kierunku będzie szła Pana zdaniem dydaktyka podatkowa w kolejnych dekadach?

prof. Witold Modzelewski: Od czterdziestu lat uczę prawa finansowego, w tym zwłaszcza prawa podatkowego. Pytanie o to, co jest podmiotem przekazu dydaktycznego na poziomie akademickim zadaje sobie dziś chyba każdy pracownik naukowy zajmujący się tą problematyką. Nie można koncentrować się głównie na prawie pozytywnym, bo zmienia się zbyt często, jest pisane w sposób wadliwy i niechlujny, a także żyjemy w chaosie interpretacyjnym, tworzonym zwłaszcza przez władzę wykonawczą. Dotyczy to również judykatury, która nie spełniła dość naiwnych oczekiwań, że będzie ona czynnikiem ładu i porządku. Mamy curiosum w postaci „wyroków prawotwórczych”, a treść przepisów prawa jest często dla sądu wręcz nieistotna. Dlatego też misją uczelni, a zwłaszcza wydziałów prawa, jest tworzenie oraz przekaz racjonalnej doktryny prawa podatkowego, która prawnikom pozwoli zrozumieć meandry praktyki legislacyjnej i judykatury.

Pół żartem pół serio zapytam na koniec, czy ważniejsze jest uczenie interpretowania przepisów prawa podatkowego, czy może bardziej przydaje się egzegeza interpretacji urzędowych i pism (objaśnień, ostrzeżeń, broszur etc.) Ministerstwa Finansów.

prof. Witold Modzelewski: Praktykowany przekaz dydaktyczny dotyczący prawa podatkowego sprowadza się dziś często do  interpretacji aktów interpretacyjnych, takich jak wyroki i wypowiedzi interpretacyjne władzy wykonawczej. Nie ma to większego sensu poznawczego i praktycznego, bo poglądy nie są prawem. Prawo podatkowe ma przede wszystkim charakter prawa stanowionego, dlatego też ważniejszy i rozstrzygający jest przepis prawa.

Bardzo dziękuję za rozmowę

Rozmawiał Paweł Huczko

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Warto też dodać, że na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie prawa podatkowego można podjąć dwuletnie studia magisterskie na kierunku: Prawo Finansowe i Skarbowość. Są to studia II stopnia, czyli przyjmowani są absolwenci studiów licencjackich. Omawiane studia magisterskie mają faktycznie bardzo szeroki zakres tematyczny. Jak czytamy na stronie internetowej studiów ich prawniczy charakter jest uzupełniony o rozbudowane wątki interdyscyplinarne z zakresu: nauki finansów, administratywistyki, rachunkowości i wiedzy ekonomicznej. Zajęcia odbywają się co tydzień, w czwartki, piątki i soboty. Taki system ułatwia przynajmniej części studentów łączenie studiowania z pracą.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA