REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lawina długów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lawina długów podatkowych /Fot. Fotolia
Lawina długów podatkowych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od dwóch lat, czyli od ostatnich wyborów parlamentarnych, Ministerstwo Finansów prowadzi walkę o skuteczne uszczelnienie systemu podatkowego, a co za tym idzie o znaczące zwiększenie wpływów budżetowych. Publiczne media regularnie donoszą o odnoszonych przez władze sukcesach w tej dziedzinie; jednak nie wspominają o uczciwych przedsiębiorcach, których działalność jest znacznie utrudniona na skutek wprowadzania coraz bardziej restrykcyjnych przepisów. Więc, czy jednak naprawdę jest tak różowo?

„...W tym roku zobaczymy więcej ściągniętego VAT o dwadzieścia kilka mld zł. To jest tyle, ile wpływa netto do Polski z funduszy unijnych (…) Wiem, że różni prześmiewcy mówią, że to kreatywna księgowość, niech poczekają jeszcze dwa, trzy miesiące, myślę, że wtedy będzie im po prostu bardzo radośnie, bo to chyba jednak dla dobra całej ojczyzny działamy, z związku z tym nikt nie będzie się martwił, że osiągnęliśmy taki wielki sukces. Mam nadzieję, że przyznają to również politycy opozycji...” - twierdzi minister Mateusz Morawiecki. Jak widać, z jego słów przebija optymizm; istnieją jednak dane świadczące o tym, że wcale nie jest tak dobrze, jak chciałyby tego polskie władze.

REKLAMA

Autopromocja

Mało znane fakty

Dwadzieścia kilka miliardów złotych wpływów budżetowych rzeczywiście wygląda imponująco, ale paradoksalnie, w kwestii kondycji polskich finansów ważniejsze jest to czego nie udało się osiągnąć; „...Karuzele VAT-owskie, puste faktury, agresywne optymalizacje - tylko w pierwszym półroczu tego roku udało się namierzyć nieprawidłowości w wysokości 10 mld zł (…)W efekcie długi podatkowe wzrosły ok. 95 mld zł. Są o 20 mld zł większe niż rok temu i dwa razy większe niż na koniec 2014 r...” donosi „Rzeczpospolita”. Aby lepiej zobrazować wymiar strat, przytacza zaraz następujące porównanie: „...To już kwota astronomiczna. Gdyby zostały w całości spłacone (długi podatkowe – przyp. aut.), wystarczyłoby np. na wypłaty 500 plus przez cztery lata albo roczny budżet służby zdrowia...”

Wygląda więc na to, że cały szereg reform przeprowadzonych przez Ministerstwo Finansów, oraz związanych z tym utrudnień dla przedsiębiorców jest – najłagodniej rzecz ujmując – mało skuteczny, skoro rzeczywiste zyski budżetowe stanowią zaledwie niewielki procent tego, co teoretycznie powinno się w nim znaleźć. Gdzie leży przyczyna takiego stanu rzeczy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma skutku bez przyczyny

Na taki stan rzeczy Ministerstwo Finansów ciężko i konsekwentnie sobie zapracowało. Reformy zmierzające do zwalczania oszustw podatkowych i uszczelnienia systemu ściągania tychże podatków tak znacząco utrudniły prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce, że uczciwi przedsiębiorcy szukają ratunku za granicą, w jurysdykcjach gdzie prawo jest bardziej przyjazne biznesowi, a przy okazji obowiązują niższe podatki. A ponieważ Traktat o Unii Europejskiej gwarantuje wolność prowadzenia biznesu oraz przepływu kapitału proceder ten jest całkowicie legalny, nie ma innej możliwości przeciwdziałania mu niż stworzenie na swoim terenie tak atrakcyjnych rozwiązań prawnych, że właścicielom firm po prostu przestanie się opłacać ucieczka do innego kraju. Niestety, nic nie wskazuje na to, żeby taki stan rzeczy miał się wkrótce zmienić, jako że w Polsce nadal mamy do czynienia z mocno rozbudowanym i skomplikowanym prawem podatkowym, szerokim i kontrowersyjnym zakresem kompetencji organów skarbowych (kontrole krzyżowe, inwigilacja kont bankowych, możliwość ich łatwego zablokowania), wysokimi składki ZUS opłacanymi niezależnie od osiąganego dochodu, wysokim VAT-em, wysoki CIT-em, czy też niską kwotą wolną od podatku. Tutaj właśnie leżą pierwotne przyczyny transferu dochodów za granicę, co tak negatywnie odbija się na budżecie.

Gdzie wolą pracować i płacić podatki Polacy?

Tradycyjnym już miejscem gdzie Polacy decydują się założyć bądź przenieść działalność gospodarczą jest Wielka Brytania, będąca jedną z najbardziej przyjaznych dla biznesu jurysdykcji, a to dzięki m.in. niskim podatkom, prostemu, stabilnemu i przejrzystemu prawu i nastawieniu urzędników do przedsiębiorcy. Ekonomiczną rękawicę rzuca jej Irlandia, która również dzięki atrakcyjnemu prawu stara się przyciągnąć do siebie jak największą liczbę inwestorów (np. kwota wolna od podatku jest tam wyższa niż w UK). Inny kierunek firmowych emigracji to raje podatkowe, których główna zaletą są minimalne, a czasem nawet zerowe obciążenie podatkowe.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

A to Polska właśnie

Sprawa lawiny długów podatkowych odsłania pewną fatalną niekonsekwencję Ministerstwa Finansów, które znając przyczynę „lawiny” (transfer zysków za granicę) stara się z nią walczyć tworząc rozwiązania (coraz bardziej restrykcyjne prawo i coraz większe kompetencje organów skarbowych), które jeszcze mocniej skłaniają przedsiębiorców do ucieczki do innych państw.

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA