REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Lawina długów podatkowych /Fot. Fotolia
Lawina długów podatkowych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od dwóch lat, czyli od ostatnich wyborów parlamentarnych, Ministerstwo Finansów prowadzi walkę o skuteczne uszczelnienie systemu podatkowego, a co za tym idzie o znaczące zwiększenie wpływów budżetowych. Publiczne media regularnie donoszą o odnoszonych przez władze sukcesach w tej dziedzinie; jednak nie wspominają o uczciwych przedsiębiorcach, których działalność jest znacznie utrudniona na skutek wprowadzania coraz bardziej restrykcyjnych przepisów. Więc, czy jednak naprawdę jest tak różowo?

„...W tym roku zobaczymy więcej ściągniętego VAT o dwadzieścia kilka mld zł. To jest tyle, ile wpływa netto do Polski z funduszy unijnych (…) Wiem, że różni prześmiewcy mówią, że to kreatywna księgowość, niech poczekają jeszcze dwa, trzy miesiące, myślę, że wtedy będzie im po prostu bardzo radośnie, bo to chyba jednak dla dobra całej ojczyzny działamy, z związku z tym nikt nie będzie się martwił, że osiągnęliśmy taki wielki sukces. Mam nadzieję, że przyznają to również politycy opozycji...” - twierdzi minister Mateusz Morawiecki. Jak widać, z jego słów przebija optymizm; istnieją jednak dane świadczące o tym, że wcale nie jest tak dobrze, jak chciałyby tego polskie władze.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Mało znane fakty

Dwadzieścia kilka miliardów złotych wpływów budżetowych rzeczywiście wygląda imponująco, ale paradoksalnie, w kwestii kondycji polskich finansów ważniejsze jest to czego nie udało się osiągnąć; „...Karuzele VAT-owskie, puste faktury, agresywne optymalizacje - tylko w pierwszym półroczu tego roku udało się namierzyć nieprawidłowości w wysokości 10 mld zł (…)W efekcie długi podatkowe wzrosły ok. 95 mld zł. Są o 20 mld zł większe niż rok temu i dwa razy większe niż na koniec 2014 r...” donosi „Rzeczpospolita”. Aby lepiej zobrazować wymiar strat, przytacza zaraz następujące porównanie: „...To już kwota astronomiczna. Gdyby zostały w całości spłacone (długi podatkowe – przyp. aut.), wystarczyłoby np. na wypłaty 500 plus przez cztery lata albo roczny budżet służby zdrowia...”

REKLAMA

Wygląda więc na to, że cały szereg reform przeprowadzonych przez Ministerstwo Finansów, oraz związanych z tym utrudnień dla przedsiębiorców jest – najłagodniej rzecz ujmując – mało skuteczny, skoro rzeczywiste zyski budżetowe stanowią zaledwie niewielki procent tego, co teoretycznie powinno się w nim znaleźć. Gdzie leży przyczyna takiego stanu rzeczy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma skutku bez przyczyny

Na taki stan rzeczy Ministerstwo Finansów ciężko i konsekwentnie sobie zapracowało. Reformy zmierzające do zwalczania oszustw podatkowych i uszczelnienia systemu ściągania tychże podatków tak znacząco utrudniły prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce, że uczciwi przedsiębiorcy szukają ratunku za granicą, w jurysdykcjach gdzie prawo jest bardziej przyjazne biznesowi, a przy okazji obowiązują niższe podatki. A ponieważ Traktat o Unii Europejskiej gwarantuje wolność prowadzenia biznesu oraz przepływu kapitału proceder ten jest całkowicie legalny, nie ma innej możliwości przeciwdziałania mu niż stworzenie na swoim terenie tak atrakcyjnych rozwiązań prawnych, że właścicielom firm po prostu przestanie się opłacać ucieczka do innego kraju. Niestety, nic nie wskazuje na to, żeby taki stan rzeczy miał się wkrótce zmienić, jako że w Polsce nadal mamy do czynienia z mocno rozbudowanym i skomplikowanym prawem podatkowym, szerokim i kontrowersyjnym zakresem kompetencji organów skarbowych (kontrole krzyżowe, inwigilacja kont bankowych, możliwość ich łatwego zablokowania), wysokimi składki ZUS opłacanymi niezależnie od osiąganego dochodu, wysokim VAT-em, wysoki CIT-em, czy też niską kwotą wolną od podatku. Tutaj właśnie leżą pierwotne przyczyny transferu dochodów za granicę, co tak negatywnie odbija się na budżecie.

Gdzie wolą pracować i płacić podatki Polacy?

Tradycyjnym już miejscem gdzie Polacy decydują się założyć bądź przenieść działalność gospodarczą jest Wielka Brytania, będąca jedną z najbardziej przyjaznych dla biznesu jurysdykcji, a to dzięki m.in. niskim podatkom, prostemu, stabilnemu i przejrzystemu prawu i nastawieniu urzędników do przedsiębiorcy. Ekonomiczną rękawicę rzuca jej Irlandia, która również dzięki atrakcyjnemu prawu stara się przyciągnąć do siebie jak największą liczbę inwestorów (np. kwota wolna od podatku jest tam wyższa niż w UK). Inny kierunek firmowych emigracji to raje podatkowe, których główna zaletą są minimalne, a czasem nawet zerowe obciążenie podatkowe.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

A to Polska właśnie

Sprawa lawiny długów podatkowych odsłania pewną fatalną niekonsekwencję Ministerstwa Finansów, które znając przyczynę „lawiny” (transfer zysków za granicę) stara się z nią walczyć tworząc rozwiązania (coraz bardziej restrykcyjne prawo i coraz większe kompetencje organów skarbowych), które jeszcze mocniej skłaniają przedsiębiorców do ucieczki do innych państw.

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA