REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Lawina długów podatkowych /Fot. Fotolia
Lawina długów podatkowych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od dwóch lat, czyli od ostatnich wyborów parlamentarnych, Ministerstwo Finansów prowadzi walkę o skuteczne uszczelnienie systemu podatkowego, a co za tym idzie o znaczące zwiększenie wpływów budżetowych. Publiczne media regularnie donoszą o odnoszonych przez władze sukcesach w tej dziedzinie; jednak nie wspominają o uczciwych przedsiębiorcach, których działalność jest znacznie utrudniona na skutek wprowadzania coraz bardziej restrykcyjnych przepisów. Więc, czy jednak naprawdę jest tak różowo?

„...W tym roku zobaczymy więcej ściągniętego VAT o dwadzieścia kilka mld zł. To jest tyle, ile wpływa netto do Polski z funduszy unijnych (…) Wiem, że różni prześmiewcy mówią, że to kreatywna księgowość, niech poczekają jeszcze dwa, trzy miesiące, myślę, że wtedy będzie im po prostu bardzo radośnie, bo to chyba jednak dla dobra całej ojczyzny działamy, z związku z tym nikt nie będzie się martwił, że osiągnęliśmy taki wielki sukces. Mam nadzieję, że przyznają to również politycy opozycji...” - twierdzi minister Mateusz Morawiecki. Jak widać, z jego słów przebija optymizm; istnieją jednak dane świadczące o tym, że wcale nie jest tak dobrze, jak chciałyby tego polskie władze.

REKLAMA

REKLAMA

Mało znane fakty

Dwadzieścia kilka miliardów złotych wpływów budżetowych rzeczywiście wygląda imponująco, ale paradoksalnie, w kwestii kondycji polskich finansów ważniejsze jest to czego nie udało się osiągnąć; „...Karuzele VAT-owskie, puste faktury, agresywne optymalizacje - tylko w pierwszym półroczu tego roku udało się namierzyć nieprawidłowości w wysokości 10 mld zł (…)W efekcie długi podatkowe wzrosły ok. 95 mld zł. Są o 20 mld zł większe niż rok temu i dwa razy większe niż na koniec 2014 r...” donosi „Rzeczpospolita”. Aby lepiej zobrazować wymiar strat, przytacza zaraz następujące porównanie: „...To już kwota astronomiczna. Gdyby zostały w całości spłacone (długi podatkowe – przyp. aut.), wystarczyłoby np. na wypłaty 500 plus przez cztery lata albo roczny budżet służby zdrowia...”

REKLAMA

Wygląda więc na to, że cały szereg reform przeprowadzonych przez Ministerstwo Finansów, oraz związanych z tym utrudnień dla przedsiębiorców jest – najłagodniej rzecz ujmując – mało skuteczny, skoro rzeczywiste zyski budżetowe stanowią zaledwie niewielki procent tego, co teoretycznie powinno się w nim znaleźć. Gdzie leży przyczyna takiego stanu rzeczy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma skutku bez przyczyny

Na taki stan rzeczy Ministerstwo Finansów ciężko i konsekwentnie sobie zapracowało. Reformy zmierzające do zwalczania oszustw podatkowych i uszczelnienia systemu ściągania tychże podatków tak znacząco utrudniły prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce, że uczciwi przedsiębiorcy szukają ratunku za granicą, w jurysdykcjach gdzie prawo jest bardziej przyjazne biznesowi, a przy okazji obowiązują niższe podatki. A ponieważ Traktat o Unii Europejskiej gwarantuje wolność prowadzenia biznesu oraz przepływu kapitału proceder ten jest całkowicie legalny, nie ma innej możliwości przeciwdziałania mu niż stworzenie na swoim terenie tak atrakcyjnych rozwiązań prawnych, że właścicielom firm po prostu przestanie się opłacać ucieczka do innego kraju. Niestety, nic nie wskazuje na to, żeby taki stan rzeczy miał się wkrótce zmienić, jako że w Polsce nadal mamy do czynienia z mocno rozbudowanym i skomplikowanym prawem podatkowym, szerokim i kontrowersyjnym zakresem kompetencji organów skarbowych (kontrole krzyżowe, inwigilacja kont bankowych, możliwość ich łatwego zablokowania), wysokimi składki ZUS opłacanymi niezależnie od osiąganego dochodu, wysokim VAT-em, wysoki CIT-em, czy też niską kwotą wolną od podatku. Tutaj właśnie leżą pierwotne przyczyny transferu dochodów za granicę, co tak negatywnie odbija się na budżecie.

Gdzie wolą pracować i płacić podatki Polacy?

Tradycyjnym już miejscem gdzie Polacy decydują się założyć bądź przenieść działalność gospodarczą jest Wielka Brytania, będąca jedną z najbardziej przyjaznych dla biznesu jurysdykcji, a to dzięki m.in. niskim podatkom, prostemu, stabilnemu i przejrzystemu prawu i nastawieniu urzędników do przedsiębiorcy. Ekonomiczną rękawicę rzuca jej Irlandia, która również dzięki atrakcyjnemu prawu stara się przyciągnąć do siebie jak największą liczbę inwestorów (np. kwota wolna od podatku jest tam wyższa niż w UK). Inny kierunek firmowych emigracji to raje podatkowe, których główna zaletą są minimalne, a czasem nawet zerowe obciążenie podatkowe.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

A to Polska właśnie

Sprawa lawiny długów podatkowych odsłania pewną fatalną niekonsekwencję Ministerstwa Finansów, które znając przyczynę „lawiny” (transfer zysków za granicę) stara się z nią walczyć tworząc rozwiązania (coraz bardziej restrykcyjne prawo i coraz większe kompetencje organów skarbowych), które jeszcze mocniej skłaniają przedsiębiorców do ucieczki do innych państw.

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA