REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja deklaracji VAT - pomysł na katastrofę VAT-u w 2019 roku (roku wyborów)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Likwidacja deklaracji VAT - pomysł na katastrofę VAT-u w 2019 roku (roku wyborów)
Likwidacja deklaracji VAT - pomysł na katastrofę VAT-u w 2019 roku (roku wyborów)

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów ma nowy pomysł, o którym co prawda było już głośno od kilku miesięcy, ale większość traktowało to za plotkę lub stukało się w głowę. Idzie o pomysł likwidacji deklaracji w podatku od towarów i usług - pisze profesor Witold Modzelewski.

W odpowiedzi na interpretację poselską nr 16719 dowiedzieliśmy się, że za rok w podatku tym nie będzie deklaracji. Dlaczego? Nie wiadomo.

REKLAMA

REKLAMA

Unosimy się w oparach absurdu, bo podatnicy będą musieli prowadzić ewidencję dla potrzeb sporządzenia deklaracji (tylko po to mają obowiązek ją prowadzić), a nie będą musieli jej składać. Więcej: muszą przesyłać informacje o tej ewidencji w formie elektronicznej do resortu finansów, a nie będą musieli składać do urzędu skarbowego deklaracji, który pozostanie ślepy i głuchy.

Może autorom tych pomysłów warto coś wyjaśnić: zwroty podatku (prawie 100 mld zł rocznie) dokonują urzędy skarbowe na podstawie złożonych deklaracji. One też przeprowadzają ich kontrole i czynności sprawdzające. Kto to będzie robić w 2019 r. skoro nie będzie deklaracji? Ministerstwo finansów? Przypomnę, że „deklaracji zwrotowych” jest milion rocznie (wszystkich deklaracji jest około 20 mln). Czy ministerstwo finansów będzie również przeprowadzać kontrole i czynności sprawdzające? Na jakiej podstawie będą dokonywane zwroty? Wśród deklaracji są również te, które nazywają się informacjami podsumowującymi (VAT-UE, VAT-27). Ich też nie będzie, czyli o jakiejkolwiek kontroli tzw. odwrotnego obciążenia należy zapomnieć (może o to chodzi, bo to silne lobby).

Likwidacja deklaracji podatkowych w podatku od towarów i usług doprowadzi do jego katastrofy. To nie jest gołosłowne stwierdzenie, bo już raz tego rodzaju nonsensowne „uproszczenie” zafundowano nam w podatkach dochodowych przed 10 laty. Wtedy zlikwidowano miesięczne deklaracje w podatkach dochodowych (CIT-2, PIT-5,PIT-5L oraz PIT-8), co doprowadziło do historycznego spadku o połowę dochodów budżetowych z tych podatków w części dotyczącej działalności gospodarczej. Gdy podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych składali miesięcznie deklaracje z tytułu zaliczek na podatek, które są jedynym, istotnym źródłem dochodów budżetowych, to dochody z tego podatku wynosiły 3% PKB. Po likwidacji tego obowiązku spadły o połowę, bo unikanie tego podatku jest całkowicie bezkarne, a urząd skarbowy nic nie wie, co się dzieje w firmach. Najważniejsze, że organy ściągania nie mogą zastosować tu jakiejkolwiek istotnej sankcji, bo przepisy Kodeksu karno skarbowego uzależniają zastosowanie kar od podania nieprawdy lub zatajenia prawdy w deklaracji podatkowej: skoro jej nie ma, to przepis ten pozostaje martwy.

REKLAMA

Oczywiście pomysł ten chwalić będzie biznes optymalizacyjny, bo nikt o takim prezencie nawet nie śmiał marzyć. W 2019 roku, podobnie jak w podatkach dochodowych, „usługi optymalizacyjne” przeżyją swoje wielkie dni. Politykom rządzącej większości przypomnę, że będzie to rok wyborów. Opozycja skrupulatnie wykorzysta ten błąd, którego nie da się ukryć. Nastąpi załamanie wpływów z tego podatku i faktyczna blokada zwrotów. Bez deklaracji składanych w urzędach skarbowych nie da się tego obsłużyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Resort finansów realizuje swój program, który nie ma nic wspólnego z programem wyborczym obecnej większości parlamentarnej. Teraz szykuje klęskę w roku wyborów. Nie sądzę, aby nowy premier, będący jeszcze ministrem finansów, wiedział o prezentach szykowanych przez jego podwładnych. Powinna powstać jakaś rada (komisja), która będzie monitorowała to, co się dzieje z systemem podatkowym: to istota polityki w państwie demokratycznym. Nie można jej oddać w zarząd grupie kolegów, którzy wspierają pomysły liderów z biznesu podatkowego.

                                                          

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA