REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Priorytety kontroli skarbowej w 2018 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Piotr Walczak - Podsekretarz Stanu, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej
Piotr Walczak - Podsekretarz Stanu, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej

REKLAMA

REKLAMA

Zwalczanie agresywnej optymalizacji w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) jest jednym z priorytetów kontroli skarbowej w 2018 roku - poinformował w rozmowie z PAP wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej, Piotr Walczak. Ministerstwo Finansów analizuje kolejne rozwiązania w celu dalszego uszczelnienia systemu podatkowego.

Piotr Walczak, wiceminister finansów, zastępca szefa KAS: Po pierwsze widać, że spada liczba tzw. karuzel VAT, które służą do wyłudzenia podatku, jest ich coraz mniej. Te, które teraz wykrywamy są coraz bardziej skomplikowane, oparte na coraz dłuższych łańcuchach. Nasza nowa metodologia ich wyszukiwania, oparta na metodach analitycznych powoduje, że karuzele te działają krócej, bądź udaje nam się wyprzedzić przestępców, wstrzymać nienależny zwrot podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Widoczne są zmiany w przestępczości paliwowej. Tu modus operandi polegało na banalnym wręcz procederze przywozu z innych krajów UE paliwa, od którego nie odprowadzano VAT, choć odprowadzano akcyzę. Regulacje „pakietu paliwowego,” pakietu energetycznego oraz pakietu przewozowego bardzo ograniczyły możliwość tego rodzaju oszustwa, co po trzech kwartałach przyniosło wzrost dochodów z podatku VAT, płaconego przez legalne podmioty o ok. 3 mld zł. Od końca 2016 r. prowadzimy intensywne kontrole na drogach. W związku z tym paliwo przestało wjeżdżać cysternami, a zaczęło w mauserach, czyli 1000-litrowych pojemnikach ukrywanych pod plandekami ciągników siodłowych. Po kontrolach samochodów z plandekami przestępcy zaczęli lać paliwo do zbiorników "paszowozów", czy "szambowozów".

Natomiast kontrole kontenerów z podrobionymi tekstyliami przywożonymi z portów Europy Zachodniej spowodowały, że towar taki ukrywany jest często w chłodniach na produkty spożywcze.

Polecamy: CIT 2018. Komentarz

REKLAMA

PAP: Coraz częściej słyszymy, że nielegalne papierosy trafiające na polskie rynek są produkowane w kraju, a nie przywożone ze Wschodu. Tu też przestępcy zmienili swój model działania?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

P.W.: Jeszcze kilka lat temu 90 proc. nielegalnych papierosów w Polsce pochodziło z przemytu. Teraz, ze względu na uszczelnienie granicy wschodniej, przemyt na dużą skalę został bardzo utrudniony. Zorganizowane grupy przestępcze przerzuciły się więc na nielegalną produkcję w Polsce. Tytoń, ze względu na wspólny rynek i strefę Schengen można bez problemu kupić i przywieźć, a produkcję stosunkowo łatwo uruchomić. Maszyny kupowane są zarówno w UE, jak i sprowadzane z Chin.

Ale my też przerzuciliśmy nasze siły. Wykrywamy coraz więcej takich fabryk, w tym roku padnie rekord – ujawniliśmy już ponad 60 nielegalnych fabryk papierosów i krajalni tytoniu. To oznacza, że nasze działania są skuteczne. Mamy kolejne pomysły na uszczelnienie w tym zakresie. Cały czas musimy jednak uważać na to, jakie luki przestępcy chcą wykorzystać, jak chcą zmienić swoje modus operandi.

PAP: Macie więc kolejne pomysły na walkę z przestępczością skarbową?

P.W.: Mamy wiele pomysłów na dalsze uszczelnienie systemu podatkowego oraz ułatwiających życie polskim przedsiębiorcom. Są one na różnym etapie wdrażania, przeważnie na etapie analiz. Jeśli tylko zostaną zaakceptowane przez kierownictwo resortu finansów, zostaną przedstawione opinii publicznej. Pracujemy cały czas nad uszczelnieniem systemu w każdej branży, nad wypracowaniem metody, która z jednej strony będzie skuteczna, a z drugiej nie będzie obciążać legalnego biznesu.

PAP: Nie wystarczą wprowadzone niedawno zmiany dotyczące obrotu suszem tytoniowym?

P.W: Jestem przekonany, że odniosą pożądany skutek, bowiem dzięki nim odcinamy przestępców od podstawowego surowca, czyli tytoniu, który będzie dużo trudniej uzyskać. Na razie jest za wcześnie, by oceniać ich efekty. Niemniej spodziewamy się też reakcji przestępców. Polska jest przecież w UE i strefie Schengen, samochód załadowany jakimkolwiek towarem np. w Portugalii może swobodnie przejechać całą Europę np. do Polski. Liczymy jednak na pozytywny efekt synergii z innymi przepisami.

PAP: Może bardziej skuteczne okazałyby się działania na szczeblu ogólnounijnym?

P.W.: Jesteśmy liderem w zgłaszaniu tego rodzaju postulatów, a premier Mateusz Morawiecki jest jedną z osób, która najczęściej na forum UE mówi o konieczności uszczelnienia systemu podatkowego. Wszystkie działania dotyczące uszczelnia VAT i akcyzy powinny być przede wszystkim prowadzone na poziomie UE i tak się dzieje. KE dostrzega coraz częściej problemy, ale zmiany przebiegają bardzo wolno. My nie możemy czekać, dlatego wprowadzamy nasze wewnętrzne regulacje.

Z punktu widzenia Polski priorytetem jest uszczelnienie w podatku VAT. Na szczęście prace w tym zakresie ruszyły. Innym obszarem, który wymaga zmian jest optymalizacja podatkowa i ceny transferowe. Tutaj sukces UE wymaga wspólnego działania wszystkich państw członkowskich.

PAP: Kiedy w praktyce będzie działał system geolokalizacji przemieszczania paliw?

P.W.: Zmiany w tym zakresie są procedowane. Liczę, że do połowy przyszłego roku ustawa zostanie wdrożona i zacznie działać. Na razie mamy informatyczny system monitoringu transportu wyrobów akcyzowych (SENT). Następny etap to wprowadzenie geolokalizacji. Nie będzie wymagało to ponoszenia dodatkowych kosztów przez firmy spedycyjne, ponieważ praktycznie wszystkie mają już GPS-y w swoich samochodach. My jedynie będziemy pobierać pochodzące od nich dane.

Dla firm, które nie stosują geolokalizacji stworzyliśmy darmową aplikację na smartfony, którą będzie mógł pobrać każdy kierowca. Dane pochodzące z urządzeń będą weryfikowane przez kontrole. Chodzi o ostateczne uszczelnienie systemu - dzięki analizie tych informacji pojazdy, które wwożą towar dla przestępców będziemy mogli szybciej namierzyć. Chcemy dalej rozwijać system SENT, objąć monitoringiem przewozy kolejowe. Zauważyliśmy bowiem, że spada nielegalny przewóz paliwa samochodami, ale bardzo wzrósł koleją.

PAP: Jakie są plany kontroli skarbowej na przyszły rok?

P.W. Na pewno będziemy kontynuować działania, które realizowaliśmy dotychczas, czyli po pierwsze: zmniejszania liczby kontroli mikroprzedsiębiorców i małych firm. Liczba kontroli realizowanych przez urzędy skarbowe w 2017r. zmniejszyła się o 23,1 proc. w porównaniu do 2016 r. Zmierzamy głównie w kierunku kontroli dużych podmiotów - tam, gdzie są potencjalnie największe uszczuplenia. Właśnie dzięki takiej koncentracji kontroli celno-skarbowych możliwe było zmniejszenie globalnej liczby kontroli realizowanych przez urzędy celno-skarbowe w 2017r. o 19,5 proc. w porównaniu do kontroli prowadzonych przez urzędy kontroli skarbowej w 2016 r. W szczególności wprowadzenie nowych metod kontroli karuzel VATowskich spowodowało zmniejszenie w ww. okresie liczby kontroli wobec tzw. słupów o blisko 44 proc. Do likwidowania "karuzel VAT" coraz częściej stosujemy inne metody niż kontrolę. Są to czynności operacyjno-rozpoznawcze oraz postępowania przygotowawcze lub śledztwa. Po III kwartałach 2017 r. efekt kontroli w postaci dodatkowych wpływów wyniósł 2,38 mld zł.

Niewątpliwie w 2018 r. oprócz oszustw w podatku VAT i podatku akcyzowym priorytetem kontroli celno-skarbowej będzie podatek CIT, w którym do unikania opodatkowania stosowana jest przede wszystkim agresywna optymalizacja podatkowa oraz ceny transferowe. W obu przypadkach wykorzystywane są różnego rodzaju instrumenty finansowe odnoszące się do systemów podatkowych kilku państw. Chcemy to ukrócić. Jestem przekonany, że dzięki analizom danych będziemy w stanie wykrywać takie działania stosunkowo łatwo i kontrolować stosujące je podmioty. W obszarze zainteresowania kontroli celno–skarbowych będą też gry hazardowe oraz obrót towarowy z zagranicą (kontrole celne).

W 2017 r. kontrolowane były paliwa, elektronika, metale szlachetne, olej rzepakowy. Wiele branż otrzymało w 2016 i 2017 r. dedykowane rozwiązania uszczelniające, więc jeśli chodzi o 2018 r., w tej chwili hierarchizujemy branże, które będziemy chcieli szczególnie bacznie analizować pod kątem uszczupleń należności publiczno-prawnych.

Działamy też behawioralnie – publikując na stronach MF i KAS ostrzeżenia przed stosowaniem takiej, czy innej nielegalnej optymalizacji podatkowej. Przedsiębiorcy, którzy ją zastosowali mogą złożyć korektę deklaracji podatkowej. Dajemy szansę na poprawne rozliczenie.

PAP: Te publiczne ostrzeżenia przynoszą pozytywny skutek?

P.W.: Tak, niektóre podmioty korygują deklaracje, choć na pewno będą też takie, które tego nie zrobią. Widzimy konkretne posunięcia podatników związane z ostrzeżeniami, ale nie mogę podać konkretów, bowiem są one objęte tajemnicą skarbową. Podkreślam, ostrzeżenie daje szansę podmiotowi, który chciałby uniknąć kontroli.

Piotr Walczak - Podsekretarz Stanu, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej


PAP: Czy klauzula przeciw unikaniu opodatkowania spełnia oczekiwaną rolę?

P.W. Oczywiście, że spełnia - ograniczyła najbardziej skrajne praktyki. Jednak proceder unikania opodatkowanie na tyle się rozpowszechnił, szczególnie w dużych przedsiębiorstwach, że sama klauzula nie wystarczy. Firmy uciekają się do coraz większej wirtuozerii w zakresie optymalizacji podatkowej.

PAP: Czy KAS potrzebuje nowych narzędzi w walce z przestępczością podatkową i unikaniem opodatkowania?

P.W.: KAS ma bardzo szeroki wachlarz uprawnień, nie potrzebujemy dodatkowych poza tymi, których wprowadzenie już zaplanowano. Najważniejsza jest synergia wielu narzędzi, z których możemy korzystać. Niewątpliwie czekamy na STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej, który zakłada włączenie sektora finansowego w walkę z wyłudzeniami skarbowymi - PAP) i JPK dla wszystkich przedsiębiorców, które w pewnym sensie domkną system i umożliwią kompletną analizę danych służącą zwalczaniu nieprawidłowości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA