REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd uszczelnia podatek CIT. Czy optymalizacja podatkowa będzie trudniejsza?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rząd uszczelnia podatek CIT. Czy optymalizacja podatkowa będzie trudniejsza? /shutterstock.com
Rząd uszczelnia podatek CIT. Czy optymalizacja podatkowa będzie trudniejsza? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów RP kontynuuje działania zmierzające do uszczelnienia polskiego systemu podatkowego. Po reformie dotyczącej podatku VAT przyszła kolej na podatek dochodowy od osób prawnych, czyli CIT. Czy tak agresywne zmiany nie spowodują exodusu migracji polskiego biznesu do Wielkiej Brytanii?

REKLAMA

3 października Rząd podjął decyzję o nowelizacji ustawy o podatku CIT. Przewidywane zmiany, mają - dzięki uszczelnieniu systemu - przynieść wielomiliardowe zyski: „...szacuje się, że nowe rozwiązania przyniosą wzrost dochodów z CIT w wysokości ok. 1,14 mld zł w 2018 r. (pierwszy rok obowiązywania regulacji). W ciągu 10 lat (licząc od 2018 r.) dochody sektora finansów publicznych z tytułu uszczelnienia systemu podatku dochodowego od osób prawnych wzrosną o ok. 17 mld zł, z czego 16 mld zł trafi do budżetu państwa, a 1 mld zł do budżetów jednostek samorządu terytorialnego...”

Planowane modyfikacje zaczynają obowiązywać od 1 stycznia 2018 roku.

Podatki płacisz tam, gdzie zarabiasz

Najistotniejsze zmiany przewidziane w projekcie nowelizacji prowadzą do powiązania wysokości płaconego przez duże przedsiębiorstwa podatku z miejscem, w którym uzyskują one dochód. Innymi słowy, mają one – zgodnie z dyrektywą UE znaną jako ATAD (Anti – Tax Avoidance Directive) – utrudnić lub uniemożliwić stosowanie metod optymalizacji podatkowej, w tym tych polegających na transferze zysków do innych krajów, np. do tzw. „rajów podatkowych”. Jednak kluczowym jest pojęcie transferu zysku, w tym wypadku fikcyjnego. Firmy, które prowadzą realną działalność bez względu na miejsce rejestracji nie dają urzędowi skarbowemu podstaw do przeprowadzenia kontroli. Głównie dlatego, że nie podlegają pod krajowe przepisy tylko pod przepisy kraju w którym spółka jest zarejestrowana.

Taki stan rzeczy już dziś pozwolił zaobserwować migrację polskich firm na Wyspy Brytyjskie bądź do Irlandii, gdzie podatki są zdecydowanie niższe, a rząd daje przedsiębiorcy więcej swobód niż ograniczeń. - mówi Agnieszka Moryc z polsko brytyjskiej kancelarii księgowej Admiral Tax.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec z ukrytą dywidendą

Jedną z metod przeciwdziałania wyprowadzania zysków za granicę ma być ograniczenie tzw. „ukrytej dywidendy” (mamy z nią do czynienia wówczas, gdy spółka poza podziałem zysku, wynikającym z umowy spółki, przyznaje wspólnikowi korzyść majątkową, której w tych samych warunkach nie udzieliłaby podmiotowi niebędącemu wspólnikiem. W wyniku przekazania korzyści majątkowej spółka dokonuje zmniejszenia majątku, a co za tym idzie, obniża uzyskany dochód – a tym samym zobowiązanie podatkowe) powstałej na skutek świadczenia powiązanym ze sobą podmiotom gospodarczym usług o charakterze niematerialnym.

Szeroki zakres reformy

Planowana nowelizacja obejmie przepisy dotyczące podatkowych grup kapitałowych (podatkowa grupa kapitałowa powstaje w wyniku podpisania umowy przez co najmniej dwie spółki kapitałowe - tj. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych- mające osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych). Z jednej strony ułatwi ich tworzenie, a z drugiej przewidziano m.in. odstąpienie w ich przypadku od możliwości uznawania darowizn za koszty uzyskania przychodów.

Polecamy: CIT 2018. Komentarz

REKLAMA

Zniesiony zostanie obowiązek zgłaszania zawiadomień o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz wpłacania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości nieprzekraczającej 1000 zł, czego efektem ma być zmniejszenie obciążeń finansowych i administracyjnych przedsiębiorców.

Zakazane będzie nieopodatkowywanie dochodów z działalności gospodarczej w części przeznaczonej na działalność rolniczą celem zlikwidowania procederu zaniżania opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej.


Ukłon w stronę małych firm

Zgodnie z oświadczeniem Centrum Informacyjnego Rządu, jednym z założeń reformy ma być ułatwienie prowadzenia działalności przez małe i średnie przedsiębiorstwa: „...W nowelizowanych przepisach przewidziano także zmiany upraszczające i precyzujące obecnie funkcjonujące regulacje, co będzie miało pozytywny wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej, zwłaszcza przez małe i średnie firmy. Jedną z nich jest podwyższenie z 3,5 do 10 tys. zł limitu wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, umożliwiającego jednorazowe zaliczenie wydatków na nabycie tych środków lub wartości do kosztów uzyskania przychodów...”

„Podatek od Galerii”

1 stycznia 2018 roku wejdzie w życie nowy podatek - minimalny podatek dochodowy dla właścicieli nieruchomości komercyjnych o wartości przekraczającej 10 mln zł, (czyli domów towarowych, centrów handlowych i biur).

Optymizm i obawy

REKLAMA

Komunikat CIR głosi, iż proponowane zmiany „...To kolejny krok w kierunku odbudowania dochodów państwa, w tym zwłaszcza dochodów z podatku CIT. Kierunek zmian przyjęty w projekcie wpisuje się w realizację Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przyjętej przez rząd w lutym 2017 r. i jest zgodny z exposé wygłoszonym przez premier Beatę Szydło...”

Jednakże prof. Dominik Gajewski, szef Centrum Analiz i Studiów Podatkowych z SGH wskazuje na pewne niedociągnięcia. Twierdzi on m.in. że brakuje konkretnej oceny zmian przewidzianych w nowelizacji: „...Przy tego typu zmianach oceny takie są konieczne, skutki bowiem tych regulacji będą ponosili przedsiębiorcy. Firmy traktują je, jako pewnego rodzaju ograniczenie ich niezależności i swobody prowadzenia działalności gospodarczej...”.

Agnieszka Moryc CEO firmy Admiral Tax uważa, iż „...takie agresywne zmiany legislacyjne przekładają się na ograniczenie swobody przedsiębiorców i ich naturalny zwrot w stronę państw, gdzie biznes prowadzi się lepiej, czyli np. Anglii czy Irlandii...”

Można zatem zaryzykować stwierdzenie, że w przypadku zbytniego skomplikowania przepisów przedsiębiorcy mogą próbować przenieść swoją działalność poza granice Unii, której kraje objęte są dyrektywą ATAD, a zatem zobowiązane do wprowadzenia na swoim terenie podobnych rozwiązań. Naturalnym kierunkiem może zatem zostać Wielka Brytania, jako że nie będąc członkiem UE ma możliwość wprowadzania odmiennych od unijnych rozwiązań podatkowych.

Autor: B.Fuchs

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA