REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skład Krajowej Rady Doradców Podatkowych V kadencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
prof. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych
prof. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Doradcy podatkowi z całej Polski wybrali skład Krajowej Rady Doradców Podatkowych V kadencji (na lata 2018-2021). Nową Radę tworzy 38 członków, a jej przewodniczącym został prof. dr hab. Adam Mariański.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rada V kadencji

Skład nowej Rady na kolejną kadencję (V kadencję) został wybrany podczas V Krajowego Zjazdu Doradców Podatkowych, który odbył się w dniach 12-14 stycznia 2018 r. w Warszawie. Wyboru dokonali delegaci, którzy przybyli z całej Polski, tj. z 16 Oddziałów Regionalnych Krajowej Izby Doradców Podatkowych.

W porównaniu do poprzedniej kadencji, skład Rady został zwiększony z 34 do 38 osób. Przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych na kolejne cztery lata został prof. Adam Mariański. W poprzedniej kadencji stanowisko przewodniczącego sprawowała prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic.

Skład Krajowej Rady Doradców Podatkowych V kadencji przedstawia się następująco:

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Imię

Nazwisko

Nr wpisu

Region

Adam

Mariański

11500

Przewodniczący KRDP

Jacek

Bajson

02223

mazowieckie

Andrzej Tomasz

Bator

10845

świętokrzyskie

Danuta

Bącler

02423

dolnośląskie

Iwona

Biernat-Baran

12273

małopolskie

Piotr Jan

Brozowski

03637

kujawsko-pomorskie

Krzysztof

Buczek

05144

podkarpackie

Marcin Tomasz

Cichocki

11584

warmińsko-mazurskie

Mariusz

Cieśla

03490

śląskie

Walerian

Goryniak

00890

wielkopolskie

Iga

Huk

05221

dolnośląskie

Ewa

Jakubczyk

02745

pomorskie

Mariusz

Jelonek

06338

małopolskie

Bartosz

Kubista

12474

śląskie

Stanisław

Kutniewski

06294

pomorskie

Andrzej

Ladziński

10051

mazowieckie

Michał

Laskowski

11626

podlaskie

Anna

Leszczyńska

02492

łódzkie

Alicja

Marciniak

04382

dolnośląskie

Andrzej

Marczak

02222

mazowieckie

Adam

Mariański

11500

łódzkie

Rafał

Mikołajewski

11534

kujawsko-pomorskie

Anna

Misiak

11028

mazowieckie

Jolanta

Nikolaj

01931

śląskie

Iwona

Nowaczyk

07905

zachodniopomorskie

Piotr

Orzeł

09891

lubelskie

Katarzyna

Pawłowska

11638

wielkopolskie

Roman

Pitucha

02597

lubelskie

Piotr

Przybyła

06697

podkarpackie

Tomasz

Rolewicz

10440

mazowieckie

Mieczysław

Sałatyński

07549

opolskie

Mateusz

Stańczyk

11653

mazowieckie

Ewa

Stolarczyk

11051

warmińsko-mazurskie

Radomir Maria

Szaraniec

11138

małopolskie

Zbigniew Maciej

Szymik

08239

śląskie

Ewa

Szypowicz

02774

wielkopolskie

Joanna Katarzyna

Świerzyńska

10781

mazowieckie

Krystyna Józefa

Ziółkowska

01114

zachodniopomorskie

Tomasz Jacek

Ziółkowski

00625

lubuskie

Przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych V kadencji jest więc obecnie prof. Adam Mariański - doktor habilitowany nauk prawnych, profesor nadzwyczajny w Katedrze Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego; doradca podatkowy, partner zarządzający w Mariański Group, współpracownik Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych. Członek zarządu polskiego oddziału Międzynarodowego Stowarzyszenia Podatkowego (ang. International Fiscal Association), członek Europejskiego Stowarzyszenia Profesorów Prawa Podatkowego (ang. European Association of Tax Law Professors) oraz Rady Programowej "Przeglądu Podatkowego". Autor i współautor ponad dwustu publikacji z dziedziny prawa podatkowego, w tym monografii, artykułów, glos, opinii oraz kilku praktycznych komentarzy. Zajmuje się głównie prawem finansowym, zarówno w zakresie doradztwa podatkowego, jak i postępowań administracyjnych. Specjalizuje się przede wszystkim w zagadnieniach podatku dochodowego od osób prawnych, odpowiedzialności osób trzecich, sukcesji podatkowej, kontroli i postępowania podatkowe, ochrony praw jednostki w prawie podatkowym. Prowadzi szkolenia zarówno dla doradców podatkowych, jak i pracowników organów podatkowych. Wielokrotnie doradzał organizacjom samorządowym, w tym także władzom lokalnym. Aktywnie uczestniczy w procedurach legislacyjnych dotyczących prawa podatkowego.

Polecamy wywiad z prof. Adamem Mariańskim: Perspektywy dla zawodu doradcy podatkowego są wyśmienite

Wyjaśnijmy, że Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych jest jednym z organów Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Zjazd zwoływany jest przez Krajową Radę Doradców Podatkowych i odbywa się co 4 lata. Natomiast Krajowa Rada Doradców Podatkowych jest organem, który kieruje działalnością samorządu zawodowego. Wśród statutowych zadań Rady jest m.in. reprezentowanie Izby i współpraca z organami władzy, administracji państwowej i samorządowej, instytucjami naukowymi, organizacjami gospodarczymi i społecznymi oraz międzynarodowymi organizacjami zawodowymi, a także podejmowanie działań w celu propagowania pozytywnego wizerunku korporacji i zawodu doradcy podatkowego.

Program działań na lata 2018-2021

Podczas V Zjazdu doradcy podatkowi przyjął także uchwały wyznaczające kierunki działania samorządu na kolejne 4 lata.

Jednym z najważniejszych celów V Zjazdu było określenie roli i zadań samorządu zawodowego w latach 2018-2021, zawartych w uchwale programowej, która obejmuje przede wszystkim wszelkie możliwe działania mające na celu ochronę i umocnienie obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej doradcy podatkowego jako atrybutu zawodu zaufania publicznego a także wzmocnienie zawodu doradcy podatkowego oraz umocnienie jego wizerunku jako zawodu zaufania publicznego, promocję zawodu umożliwiającej zwiększenie potencjału rynkowego doradców podatkowych.

W programie działania zapisano także m.in. opiniowanie aktów prawnych dotyczących prawa podatkowego oraz innych przepisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, rozwój doradztwa podatkowego, działania zmierzające do zmiany ustawy o doradztwie podatkowym, działania zmierzające do zmiany struktury organizacyjnej samorządu doradców podatkowych, w szczególności utworzenia okręgowych izb doradców podatkowych posiadających osobowość prawną.

W uchwale w sprawie tajemnicy zawodowej wskazano, że obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej jest fundamentalną zasadą wykonywana zawodu doradcy podatkowego i istotą instytucji zawodu zaufania publicznego. Prawidłowe wykonywanie zawodu doradcy podatkowego wymaga pełnego zaufania pomiędzy doradcą podatkowym a jego Klientem. Gwarancją istnienia tego zaufania jest bezwzględny obowiązek zachowania w poufności zarówno wszelkich informacji uzyskanych od Klienta przez doradcę podatkowego w toku wykonywania obowiązków zawodowych, jak i treści porad udzielanych Klientowi przez doradcę. Jakiekolwiek próby osłabienia instytucji tajemnicy zawodowej doradców podatkowych, czy rozszerzanie wyjątków od obowiązku jej bezwzględnego zachowania, oznaczałby istotne i niedopuszczalne osłabienie pozycji obywatela w relacjach z organami Państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA