REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów uwzględni zalecenia KE dot. opodatkowania gospodarki cyfrowej

Subskrybuj nas na Youtube
Ministerstwo Finansów uwzględni zalecenia KE ws. opodatkowania gospodarki cyfrowej
Ministerstwo Finansów uwzględni zalecenia KE ws. opodatkowania gospodarki cyfrowej

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce uwzględnić rekomendacje Komisji Europejskiej w sprawie opodatkowania gospodarki cyfrowej. W Ministerstwie powołano już zespół badający różne warianty wprowadzenia takiego opodatkowania.

Zastępca dyrektora departamentu systemu podatkowego w MF Filip Majdowski poinformował PAP, że decyzji finalnej dotyczącej tego, jakie opodatkowanie gospodarki cyfrowej wchodzi w grę, jeszcze nie ma. Resort finansów powołał zespół odpowiedzialny za zbadanie różnych możliwości wprowadzenia takiego opodatkowania.

REKLAMA

Ministerstwo czeka na rozwój wydarzeń w UE. "W marcu Komisja Europejska planuje opublikowanie propozycji opodatkowania gospodarki cyfrowej. Jeżeli będzie ona na stole, przyjrzymy się jej, ocenimy, czy jest dla nas korzystna i czy możemy się również pod nią podpisać" - powiedział Majdowski.

Dodał, że podobne prace trwają też na forum OECD. Dokument Komisji ma się jednak ukazać wcześniej, OECD ma bowiem opublikować swój wstępny raport w kwietniu br., a ostateczny w 2020 r. "Uwzględnimy rekomendacje Komisji Europejskiej" - zapowiedział Majdowski.

REKLAMA

Jego zdaniem rozmowy o tym, jaki typ podatku będzie obowiązywał, w jakiej wysokości i jaki byłby jego zakres podmiotowy - kto miałby go płacić, są jednak ciągle otwarte. "Jesteśmy przed decyzją, co do formy tego podatku i jego zakresu. Będziemy analizować propozycje KE. Uczestniczymy też aktywnie w posiedzeniach Rady UE, gdzie zgłaszamy nasze preferencje" - powiedział Majdowski.

"Współpracujemy z naszymi partnerami z różnych państw członkowskich z Francją na czele, która ma największy +apetyt+ na wprowadzenie takiego tymczasowego opodatkowania" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczył, że Polska opowiada się za jak najszybszym uregulowaniem kwestii gospodarki cyfrowej. "Jesteśmy za wprowadzeniem jakiejś formy opodatkowania podatkiem wyrównawczym, nawet tymczasowym, żeby nie czekać do czasu wypracowania ostatecznych rozwiązań" - wyjaśnił. Jego zdaniem niekoniecznie musi być to rozwiązanie w wersji obowiązującej np. w Indiach. Tam regulacja jest ograniczona tylko do przychodów z usług reklamowych oraz dotyczy wyłącznie tzw. nierezydentów podatkowych.

REKLAMA

Majdowski wyjaśnił, że w pracach nad opodatkowaniem gospodarki cyfrowej ścierają się zasadniczo dwie koncepcje. "Pierwsza, docelowa przewiduje stworzenie tzw. wirtualnego stałego zakładu, a potencjalnie wcześniejsza zakłada wprowadzenie podatku wyrównawczego, który byłaby rozwiązaniem czasowym" - powiedział.

Podkreślił, że podatek wyrównawczy to nie forma dodatkowego opodatkowania sektora gospodarki cyfrowej, albo sankcji, ale próba opodatkowania zysków, które obecnie niejednokrotnie opodatkowane nie są albo są opodatkowane w stopniu minimalnym.

Według Majdowskiego, aby uregulować sprawę za pomocą wirtualnego stałego zakładu potrzebna będzie najpewniej zmiana umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, co może zająć nawet kilka lat. Z drugiej strony podatek wyrównawczy jest swego rodzaju „protezą”.

Polecamy: CIT 2018. Komentarz

INFOR AKADEMIA: Wybrane zmiany w PIT i CIT 2018

Z-ca dyrektora w MF poinformował, że w resorcie finansów działa specjalny zespół dedykowany opodatkowaniu gospodarki cyfrowej i e-commerce. "Mamy zaplecze kadrowe, od wielu miesięcy prowadzimy prace koncepcyjne. Przeanalizowaliśmy ustawodawstwa poświęcone gospodarce cyfrowej obowiązujące w innych państwach, np. w Wielkiej Brytanii, Australii, przeanalizowaliśmy regulacje obowiązujące w Indiach - tzw. podatek wyrównawczy (ang. equalisation levy), który ma wyrównać sytuację podatkową podmiotów z gospodarki tradycyjnej z podmiotami z gospodarki cyfrowej" - wyjaśnił.

Zaznaczył, że w przypadku gospodarki cyfrowej nie zawsze mamy do czynienia z unikaniem opodatkowania - przepisy podatkowe nie nadążają po prostu za rozwojem obrotu gospodarczego i w wielu przypadkach nie przewidują opodatkowania dochodu.

"Główne problemy dotyczą wykorzystania wartości niematerialnych oraz rozwoju technologii, która umożliwia dokonywanie sprzedaży towarów i usług zdalnie, online bez kreowania tzw. stałego zakładu w danym państwie" - dodał.

W grudniu zeszłego roku Rada UE uzgodniła, jak Unia ma prowadzić międzynarodowe rozmowy o opodatkowaniu zysków z gospodarki cyfrowej. Zapowiedziano wówczas, że na początku 2018 r. KE ma przedstawić odpowiednie wnioski ustawodawcze. Jak wskazano w komunikacie Rady, działania w tym zakresie są konieczne, „gdyż gospodarka cyfrowa stawia pod znakiem zapytania uzgodnione dotychczas koncepcje międzynarodowych przepisów podatkowych”.

Rada podkreśliła, że ustalenie reakcji na szczeblu międzynarodowym to sprawa pilna. Wezwała do ścisłej współpracy z OECD i innymi partnerami spoza UE i zaproponowała, by zbadać koncepcję „wirtualnego stałego zakładu” oraz zmianę zasad ustalania cen transferowych i przypisywania zysków.


Premier Mateusz Morawiecki na spotkaniu w zeszły piątek z kanclerz Niemiec Angelą Merkel powiedział dziennikarzom, że rozmowa dotyczyła m.in. długoterminowych sposobów finansowania budżetu unijnego.

"Opowiedziałem się za inicjatywą prezydenta Francji Emmanuela Macrona, która też spotkała się z ciepłym przyjęciem w Niemczech tzw. podatku cyfrowego - +digital tax+, który byłby nakładany na międzynarodowe firmy, które unikają płacenia podatków w ogóle w Europie, w tym również w Polsce nie płacą podatku proporcjonalnego do biznesu, który mają" - mówił Morawiecki.

Na problem ten Morawiecki wielokrotnie zwracał uwagę wcześniej. Jesienią ubiegłego roku podczas nieformalnego ECOFIN-u w Tallinie w Estonii poświęconego m.in. gospodarce cyfrowej, Morawiecki (wówczas wicepremier, minister rozwoju i finansów) rozmawiał z ministrami finansów Francji, Niemiec, czy wiceprzewodniczącym KE Valdisem Dombrovskisem o potrzebie zbudowania koalicji na rzecz wypracowania uczciwych zasad opodatkowania międzynarodowych korporacji.

„Przypadki takie, które miały miejsce w Irlandii (KE nakazała zapłacić Apple 13 mld euro zaległego podatku wz. z ulgami podatkowymi, które przyznała firmie Irlandia - PAP), wzburzyły opinię publiczną na tyle, że stało się jasne, że te zasady trzeba zmienić. Jednocześnie poszczególne kraje, które próbują same wdrażać takie regulacje, jak +Facebook Tax+ we Francji, czy +Google Tax+ w Wielkiej Brytanii, widzą, że samodzielne działania nie zdają egzaminu" — mówił wówczas PAP Morawiecki. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

edytor: Bożena Dymkowska

mmu/ dym/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA