REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów uwzględni zalecenia KE dot. opodatkowania gospodarki cyfrowej

Subskrybuj nas na Youtube
Ministerstwo Finansów uwzględni zalecenia KE ws. opodatkowania gospodarki cyfrowej
Ministerstwo Finansów uwzględni zalecenia KE ws. opodatkowania gospodarki cyfrowej

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce uwzględnić rekomendacje Komisji Europejskiej w sprawie opodatkowania gospodarki cyfrowej. W Ministerstwie powołano już zespół badający różne warianty wprowadzenia takiego opodatkowania.

Zastępca dyrektora departamentu systemu podatkowego w MF Filip Majdowski poinformował PAP, że decyzji finalnej dotyczącej tego, jakie opodatkowanie gospodarki cyfrowej wchodzi w grę, jeszcze nie ma. Resort finansów powołał zespół odpowiedzialny za zbadanie różnych możliwości wprowadzenia takiego opodatkowania.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo czeka na rozwój wydarzeń w UE. "W marcu Komisja Europejska planuje opublikowanie propozycji opodatkowania gospodarki cyfrowej. Jeżeli będzie ona na stole, przyjrzymy się jej, ocenimy, czy jest dla nas korzystna i czy możemy się również pod nią podpisać" - powiedział Majdowski.

Dodał, że podobne prace trwają też na forum OECD. Dokument Komisji ma się jednak ukazać wcześniej, OECD ma bowiem opublikować swój wstępny raport w kwietniu br., a ostateczny w 2020 r. "Uwzględnimy rekomendacje Komisji Europejskiej" - zapowiedział Majdowski.

Jego zdaniem rozmowy o tym, jaki typ podatku będzie obowiązywał, w jakiej wysokości i jaki byłby jego zakres podmiotowy - kto miałby go płacić, są jednak ciągle otwarte. "Jesteśmy przed decyzją, co do formy tego podatku i jego zakresu. Będziemy analizować propozycje KE. Uczestniczymy też aktywnie w posiedzeniach Rady UE, gdzie zgłaszamy nasze preferencje" - powiedział Majdowski.

REKLAMA

"Współpracujemy z naszymi partnerami z różnych państw członkowskich z Francją na czele, która ma największy +apetyt+ na wprowadzenie takiego tymczasowego opodatkowania" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczył, że Polska opowiada się za jak najszybszym uregulowaniem kwestii gospodarki cyfrowej. "Jesteśmy za wprowadzeniem jakiejś formy opodatkowania podatkiem wyrównawczym, nawet tymczasowym, żeby nie czekać do czasu wypracowania ostatecznych rozwiązań" - wyjaśnił. Jego zdaniem niekoniecznie musi być to rozwiązanie w wersji obowiązującej np. w Indiach. Tam regulacja jest ograniczona tylko do przychodów z usług reklamowych oraz dotyczy wyłącznie tzw. nierezydentów podatkowych.

Majdowski wyjaśnił, że w pracach nad opodatkowaniem gospodarki cyfrowej ścierają się zasadniczo dwie koncepcje. "Pierwsza, docelowa przewiduje stworzenie tzw. wirtualnego stałego zakładu, a potencjalnie wcześniejsza zakłada wprowadzenie podatku wyrównawczego, który byłaby rozwiązaniem czasowym" - powiedział.

Podkreślił, że podatek wyrównawczy to nie forma dodatkowego opodatkowania sektora gospodarki cyfrowej, albo sankcji, ale próba opodatkowania zysków, które obecnie niejednokrotnie opodatkowane nie są albo są opodatkowane w stopniu minimalnym.

Według Majdowskiego, aby uregulować sprawę za pomocą wirtualnego stałego zakładu potrzebna będzie najpewniej zmiana umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, co może zająć nawet kilka lat. Z drugiej strony podatek wyrównawczy jest swego rodzaju „protezą”.

Polecamy: CIT 2018. Komentarz

INFOR AKADEMIA: Wybrane zmiany w PIT i CIT 2018

Z-ca dyrektora w MF poinformował, że w resorcie finansów działa specjalny zespół dedykowany opodatkowaniu gospodarki cyfrowej i e-commerce. "Mamy zaplecze kadrowe, od wielu miesięcy prowadzimy prace koncepcyjne. Przeanalizowaliśmy ustawodawstwa poświęcone gospodarce cyfrowej obowiązujące w innych państwach, np. w Wielkiej Brytanii, Australii, przeanalizowaliśmy regulacje obowiązujące w Indiach - tzw. podatek wyrównawczy (ang. equalisation levy), który ma wyrównać sytuację podatkową podmiotów z gospodarki tradycyjnej z podmiotami z gospodarki cyfrowej" - wyjaśnił.

Zaznaczył, że w przypadku gospodarki cyfrowej nie zawsze mamy do czynienia z unikaniem opodatkowania - przepisy podatkowe nie nadążają po prostu za rozwojem obrotu gospodarczego i w wielu przypadkach nie przewidują opodatkowania dochodu.

"Główne problemy dotyczą wykorzystania wartości niematerialnych oraz rozwoju technologii, która umożliwia dokonywanie sprzedaży towarów i usług zdalnie, online bez kreowania tzw. stałego zakładu w danym państwie" - dodał.

W grudniu zeszłego roku Rada UE uzgodniła, jak Unia ma prowadzić międzynarodowe rozmowy o opodatkowaniu zysków z gospodarki cyfrowej. Zapowiedziano wówczas, że na początku 2018 r. KE ma przedstawić odpowiednie wnioski ustawodawcze. Jak wskazano w komunikacie Rady, działania w tym zakresie są konieczne, „gdyż gospodarka cyfrowa stawia pod znakiem zapytania uzgodnione dotychczas koncepcje międzynarodowych przepisów podatkowych”.

Rada podkreśliła, że ustalenie reakcji na szczeblu międzynarodowym to sprawa pilna. Wezwała do ścisłej współpracy z OECD i innymi partnerami spoza UE i zaproponowała, by zbadać koncepcję „wirtualnego stałego zakładu” oraz zmianę zasad ustalania cen transferowych i przypisywania zysków.


Premier Mateusz Morawiecki na spotkaniu w zeszły piątek z kanclerz Niemiec Angelą Merkel powiedział dziennikarzom, że rozmowa dotyczyła m.in. długoterminowych sposobów finansowania budżetu unijnego.

"Opowiedziałem się za inicjatywą prezydenta Francji Emmanuela Macrona, która też spotkała się z ciepłym przyjęciem w Niemczech tzw. podatku cyfrowego - +digital tax+, który byłby nakładany na międzynarodowe firmy, które unikają płacenia podatków w ogóle w Europie, w tym również w Polsce nie płacą podatku proporcjonalnego do biznesu, który mają" - mówił Morawiecki.

Na problem ten Morawiecki wielokrotnie zwracał uwagę wcześniej. Jesienią ubiegłego roku podczas nieformalnego ECOFIN-u w Tallinie w Estonii poświęconego m.in. gospodarce cyfrowej, Morawiecki (wówczas wicepremier, minister rozwoju i finansów) rozmawiał z ministrami finansów Francji, Niemiec, czy wiceprzewodniczącym KE Valdisem Dombrovskisem o potrzebie zbudowania koalicji na rzecz wypracowania uczciwych zasad opodatkowania międzynarodowych korporacji.

„Przypadki takie, które miały miejsce w Irlandii (KE nakazała zapłacić Apple 13 mld euro zaległego podatku wz. z ulgami podatkowymi, które przyznała firmie Irlandia - PAP), wzburzyły opinię publiczną na tyle, że stało się jasne, że te zasady trzeba zmienić. Jednocześnie poszczególne kraje, które próbują same wdrażać takie regulacje, jak +Facebook Tax+ we Francji, czy +Google Tax+ w Wielkiej Brytanii, widzą, że samodzielne działania nie zdają egzaminu" — mówił wówczas PAP Morawiecki. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

edytor: Bożena Dymkowska

mmu/ dym/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA