REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów uwzględni zalecenia KE dot. opodatkowania gospodarki cyfrowej

Ministerstwo Finansów uwzględni zalecenia KE ws. opodatkowania gospodarki cyfrowej
Ministerstwo Finansów uwzględni zalecenia KE ws. opodatkowania gospodarki cyfrowej

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce uwzględnić rekomendacje Komisji Europejskiej w sprawie opodatkowania gospodarki cyfrowej. W Ministerstwie powołano już zespół badający różne warianty wprowadzenia takiego opodatkowania.

Zastępca dyrektora departamentu systemu podatkowego w MF Filip Majdowski poinformował PAP, że decyzji finalnej dotyczącej tego, jakie opodatkowanie gospodarki cyfrowej wchodzi w grę, jeszcze nie ma. Resort finansów powołał zespół odpowiedzialny za zbadanie różnych możliwości wprowadzenia takiego opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Ministerstwo czeka na rozwój wydarzeń w UE. "W marcu Komisja Europejska planuje opublikowanie propozycji opodatkowania gospodarki cyfrowej. Jeżeli będzie ona na stole, przyjrzymy się jej, ocenimy, czy jest dla nas korzystna i czy możemy się również pod nią podpisać" - powiedział Majdowski.

Dodał, że podobne prace trwają też na forum OECD. Dokument Komisji ma się jednak ukazać wcześniej, OECD ma bowiem opublikować swój wstępny raport w kwietniu br., a ostateczny w 2020 r. "Uwzględnimy rekomendacje Komisji Europejskiej" - zapowiedział Majdowski.

Jego zdaniem rozmowy o tym, jaki typ podatku będzie obowiązywał, w jakiej wysokości i jaki byłby jego zakres podmiotowy - kto miałby go płacić, są jednak ciągle otwarte. "Jesteśmy przed decyzją, co do formy tego podatku i jego zakresu. Będziemy analizować propozycje KE. Uczestniczymy też aktywnie w posiedzeniach Rady UE, gdzie zgłaszamy nasze preferencje" - powiedział Majdowski.

"Współpracujemy z naszymi partnerami z różnych państw członkowskich z Francją na czele, która ma największy +apetyt+ na wprowadzenie takiego tymczasowego opodatkowania" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczył, że Polska opowiada się za jak najszybszym uregulowaniem kwestii gospodarki cyfrowej. "Jesteśmy za wprowadzeniem jakiejś formy opodatkowania podatkiem wyrównawczym, nawet tymczasowym, żeby nie czekać do czasu wypracowania ostatecznych rozwiązań" - wyjaśnił. Jego zdaniem niekoniecznie musi być to rozwiązanie w wersji obowiązującej np. w Indiach. Tam regulacja jest ograniczona tylko do przychodów z usług reklamowych oraz dotyczy wyłącznie tzw. nierezydentów podatkowych.

Majdowski wyjaśnił, że w pracach nad opodatkowaniem gospodarki cyfrowej ścierają się zasadniczo dwie koncepcje. "Pierwsza, docelowa przewiduje stworzenie tzw. wirtualnego stałego zakładu, a potencjalnie wcześniejsza zakłada wprowadzenie podatku wyrównawczego, który byłaby rozwiązaniem czasowym" - powiedział.

Podkreślił, że podatek wyrównawczy to nie forma dodatkowego opodatkowania sektora gospodarki cyfrowej, albo sankcji, ale próba opodatkowania zysków, które obecnie niejednokrotnie opodatkowane nie są albo są opodatkowane w stopniu minimalnym.

Według Majdowskiego, aby uregulować sprawę za pomocą wirtualnego stałego zakładu potrzebna będzie najpewniej zmiana umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, co może zająć nawet kilka lat. Z drugiej strony podatek wyrównawczy jest swego rodzaju „protezą”.

Polecamy: CIT 2018. Komentarz

INFOR AKADEMIA: Wybrane zmiany w PIT i CIT 2018

REKLAMA

Z-ca dyrektora w MF poinformował, że w resorcie finansów działa specjalny zespół dedykowany opodatkowaniu gospodarki cyfrowej i e-commerce. "Mamy zaplecze kadrowe, od wielu miesięcy prowadzimy prace koncepcyjne. Przeanalizowaliśmy ustawodawstwa poświęcone gospodarce cyfrowej obowiązujące w innych państwach, np. w Wielkiej Brytanii, Australii, przeanalizowaliśmy regulacje obowiązujące w Indiach - tzw. podatek wyrównawczy (ang. equalisation levy), który ma wyrównać sytuację podatkową podmiotów z gospodarki tradycyjnej z podmiotami z gospodarki cyfrowej" - wyjaśnił.

Zaznaczył, że w przypadku gospodarki cyfrowej nie zawsze mamy do czynienia z unikaniem opodatkowania - przepisy podatkowe nie nadążają po prostu za rozwojem obrotu gospodarczego i w wielu przypadkach nie przewidują opodatkowania dochodu.

"Główne problemy dotyczą wykorzystania wartości niematerialnych oraz rozwoju technologii, która umożliwia dokonywanie sprzedaży towarów i usług zdalnie, online bez kreowania tzw. stałego zakładu w danym państwie" - dodał.

W grudniu zeszłego roku Rada UE uzgodniła, jak Unia ma prowadzić międzynarodowe rozmowy o opodatkowaniu zysków z gospodarki cyfrowej. Zapowiedziano wówczas, że na początku 2018 r. KE ma przedstawić odpowiednie wnioski ustawodawcze. Jak wskazano w komunikacie Rady, działania w tym zakresie są konieczne, „gdyż gospodarka cyfrowa stawia pod znakiem zapytania uzgodnione dotychczas koncepcje międzynarodowych przepisów podatkowych”.

Rada podkreśliła, że ustalenie reakcji na szczeblu międzynarodowym to sprawa pilna. Wezwała do ścisłej współpracy z OECD i innymi partnerami spoza UE i zaproponowała, by zbadać koncepcję „wirtualnego stałego zakładu” oraz zmianę zasad ustalania cen transferowych i przypisywania zysków.


Premier Mateusz Morawiecki na spotkaniu w zeszły piątek z kanclerz Niemiec Angelą Merkel powiedział dziennikarzom, że rozmowa dotyczyła m.in. długoterminowych sposobów finansowania budżetu unijnego.

"Opowiedziałem się za inicjatywą prezydenta Francji Emmanuela Macrona, która też spotkała się z ciepłym przyjęciem w Niemczech tzw. podatku cyfrowego - +digital tax+, który byłby nakładany na międzynarodowe firmy, które unikają płacenia podatków w ogóle w Europie, w tym również w Polsce nie płacą podatku proporcjonalnego do biznesu, który mają" - mówił Morawiecki.

Na problem ten Morawiecki wielokrotnie zwracał uwagę wcześniej. Jesienią ubiegłego roku podczas nieformalnego ECOFIN-u w Tallinie w Estonii poświęconego m.in. gospodarce cyfrowej, Morawiecki (wówczas wicepremier, minister rozwoju i finansów) rozmawiał z ministrami finansów Francji, Niemiec, czy wiceprzewodniczącym KE Valdisem Dombrovskisem o potrzebie zbudowania koalicji na rzecz wypracowania uczciwych zasad opodatkowania międzynarodowych korporacji.

„Przypadki takie, które miały miejsce w Irlandii (KE nakazała zapłacić Apple 13 mld euro zaległego podatku wz. z ulgami podatkowymi, które przyznała firmie Irlandia - PAP), wzburzyły opinię publiczną na tyle, że stało się jasne, że te zasady trzeba zmienić. Jednocześnie poszczególne kraje, które próbują same wdrażać takie regulacje, jak +Facebook Tax+ we Francji, czy +Google Tax+ w Wielkiej Brytanii, widzą, że samodzielne działania nie zdają egzaminu" — mówił wówczas PAP Morawiecki. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

edytor: Bożena Dymkowska

mmu/ dym/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA