REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podsumowanie pierwszego roku funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej

Podsumowanie pierwszego roku funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej
Podsumowanie pierwszego roku funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej

REKLAMA

REKLAMA

W marcu 2018 r. mija rok od utworzenia Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Pierwsza rocznica to dobra okazja do podsumowania wprowadzonych zmian. Zdaniem Ministerstwa Finansów wyniki KAS dowodzą, że reforma administracji skarbowej była potrzebna i przynosi zakładane efekty.

Krajowa Administracja Skarbowa połączyła najlepsze doświadczenia administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej. Jej utworzenie było odpowiedzią na oczekiwania podatników oraz na zmieniające się otoczenie gospodarcze. Nowoczesna administracja skarbowa miała zapewnić skuteczny pobór należności podatkowych i celnych, ale też ochronę uczciwego biznesu. Analiza pierwszego roku funkcjonowania KAS wskazuje, że ambitne cele są realizowane.

REKLAMA

Autopromocja

Lepszy pobór podatków to większe wpływy do budżetu

Korzystne zmiany dostrzega minister finansów profesor Teresa Czerwińska.

„W minionym roku mogliśmy odnotować bardzo spektakularny efekt uszczelnienia systemu podatkowego, a do budżetu popłynęły dodatkowe miliardy złotych, m.in. z podatku VAT. To jest w bardzo dużej mierze efekt działania skonsolidowanych służb skarbowych" – podsumowuje.

Pierwszy rok działania KAS to przede wszystkim wyższe wpływy budżetowe. Dochody pobrane przez KAS w 2017 r. z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz cła były wyższe w porównaniu do dochodów uzyskanych w 2016 r. o około 42,5 mld zł, tj. o ponad 15%. Wzrost wpływów nastąpił we wszystkich rodzajach podatków.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata        

Wyższe wpływy do budżetu to efekt zdecydowanych działań, zmierzających do efektywnego poboru należności podatkowych i poprawy ściągalności podatków oraz ograniczania szarej strefy, która w znaczący sposób uszczuplała wpływy budżetowe.

Duże wyzwania i ambitne cele

REKLAMA

Utworzenie KAS było największą reformą przeprowadzoną w administracji publicznej. Proces konsolidacji trzech odrębnych struktur organizacyjnych nie był prosty tym bardziej, że administracji nie można było na czas reorganizacji „wyłączyć". Musiała ona cały czas funkcjonować i wykonywać swoje ustawowe zadania.

„Dziękuję wszystkim pracownikom i funkcjonariuszom KAS, którzy uczestniczyli w procesie zmian. Bez ich zaangażowania i odpowiedzialnej postawy ta reforma nie miałaby szans powodzenia. Największą wartością KAS są tworzący ją ludzie" - podkreślił szef KAS Marian Banaś. „Wdrożenie KAS nie zostało zakończone, przed nami jeszcze wiele pracy i nowych wyzwań. Chcemy doskonalić naszą organizację, usprawniać procesy i upraszczać procedury, po to by budować nową jakość relacji z klientami ale też zapewnić komfort pracy i służby kadrom KAS" - dodaje.

Na nowe wyzwania stojące przed KAS wskazuje też minister Teresa Czerwińska:

„Przed Krajową Administracją Skarbową kolejny rok trudnych wyzwań. Wśród najważniejszych z nich trzeba wymienić dalsze konsekwentne dbanie o szczelność systemu poboru podatków, o wyprzedzanie tych, którzy próbują omijać prawo. Ważne jest też podnoszenie efektywności – także kosztowej – działania administracji skarbowej oraz unowocześnianie i informatyzacja. To właśnie analityka i systemy informatyczne mogą dziś w największym stopniu podnosić skuteczność KAS. Jej celem powinno być też podnoszenie jakości obsługi podatnika. Bardzo zależy mi, żeby ta służba była przyjazna dla właściwie wypełniających swoje obowiązki podatkowe, żeby KAS traktowała po dżentelmeńsku rzetelnych podatników, a bardzo konsekwentnie rozprawiała się z zuchwałymi oszustwami".

 Dbanie o budżet i ochrona podatników

Priorytetem KAS pozostaje skuteczna walka z przestępczością gospodarczą i oszustwami podatkowymi oraz ochrona legalnego biznesu i wsparcie uczciwych podatników. Kluczowe jest dalsze ograniczanie szarej strefy i tzw. karuzel podatkowych, zmniejszanie luki VAT oraz eliminowanie z rynku towarów nielegalnych. Automatyzacja czynności sprawdzających oraz pełne wdrożenie raportowania JPK_VAT w znaczący sposób przyczyni się do zwalczania oszustw podatkowych. Rozbudowa systemu analiz podatkowych KAS pozwali na rozpoznawanie i wczesne wykrywanie mechanizmów przestępstw i oszustw podatkowych, stanowiących istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa finansowego państwa. KAS będzie kontynuować działania kontrolne i edukacyjne na terenie azjatyckich centrów handlowych i największych polskich targowisk. Chodzi o uporządkowanie rynku i eliminację nieuczciwych sprzedawców. Bezprecedensowe w swojej skali działania przeprowadzone przez KAS na terenie centrum handlowego w Wólce Kosowskiej pokazały, że to, co wydawało się niemożliwe, dla KAS jest możliwe.

Pobierz Podsumowanie Pierwszego roku funkcjonowania KAS (plik pdf 1.02 MB)

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA