REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Luka w polskim VAT mniejsza od średniej europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Luka w polskim VAT mniejsza od średniej europejskiej
Luka w polskim VAT mniejsza od średniej europejskiej
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu roku lukę w VAT ograniczyliśmy z 26 proc. do 14 proc., co oznacza, że jest ona poniżej średniej europejskiej - powiedział 12 czerwca 2018 r. wiceminister finansów Marian Banaś. Zaznaczył, że do tej pory nikomu się to w Polsce nie udawało.

We wtorek 12 czerwca 2018 r. w siedzibie resortu finansów podpisano porozumienia między Ministerstwem Finansów, a Global Compact Network Poland ws. wieloletniej współpracy dotyczącej przeciwdziałaniu szarej i czarnej strefie w Polsce. Jednocześnie zaprezentowano raport PWC przygotowany na zlecenie Global Compact Network Poland oraz Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego pt. "Walka z szarą strefą. Wpływ regulacji na branżę paliw płynnych".

REKLAMA

Autopromocja

Przed podpisaniem porozumienia wiceminister finansów szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś podkreślił, że sprawność państwa i rządu powinna polegać na tym, aby nie dopuścić do tego, by szara strefa była wielka i robić wszystko, by ją zlikwidować.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

REKLAMA

"Myślę, że nam się to bardzo udało, bo z 26 proc. luki podatkowej zeszliśmy na 14 proc. jeżeli chodzi o VAT. To jest olbrzymi sukces. Myślę, że już takiego sukcesu w takiej skali nie powtórzymy, bo to najważniejsze zostało zrobione, ale będziemy robić wszystko, aby ten trend utrzymać, aby to co zyskaliśmy się utrzymało" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Banaś dodał, że średnia europejska luki w VAT to 15-16 proc. Zwrócił uwagę, że osiągnięty w ciągu roku wynik oznacza, że zeszliśmy poniżej średniej europejskiej, co do tej pory nikomu się nie udawało.

Zastępca szefa KAS, wiceminister Piotr Walczak mówiąc o walce z przestępczością w branży paliwowej zwrócił uwagę, że udało się osiągnąć kompromis, dzięki któremu z jednej strony nie doszło do zaburzeń w konkurencji międzynarodowej polskich firm, a z drugiej strony udało się uporać w dużej mierze z patologiami.

REKLAMA

"To była szczególnie trudna walka (...). Zdajemy sobie sprawę z tego, że patologie, które niestety wydarzyły się w tej branży, spowodowały totalne zaburzenie w zakresie relacji biznesowych. Trzeba sobie powiedzieć jasno, że (...) w tych branżach, w których wystąpiły szczególne problemy z tzw. fraudami, czyli wyłudzeniami podatku VAT doszło do zaburzeń biznesowych" - zwrócił uwagę Walczak.

Dodał, że cieszy się nie tylko z uszczelnienia systemu podatkowego i dodatkowych kilkudziesięciu miliardów złotych dla budżetu. "Mam jeszcze większą satysfakcję, że udało nam się - nie powiem, że do końca, bo to nie koniec naszej walki - w tych branżach spowodować, że sytuacja biznesowa zaczęła się normować" - powiedział wiceminister.

Według niego uczciwe firmy zaczęły mieć normalną grę biznesową. "To jest najważniejsze z punktu widzenia przyszłości gospodarki polskiej. Gospodarka Polski nie opiera się na administracji publicznej, opiera się na przedsiębiorstwach. Jeżeli te przedsiębiorstwa będą miały możliwość uczciwie ze sobą konkurować w normalnej walce konkurencyjnej, a nie opartej o uszczuplenia podatkowe, to nasza gospodarka ma przed sobą przyszłość" - ocenił Walczak.

Dyrektor generalny Global Compact Network Poland Kamil Wyszkowski zauważył, że polski sukces w walce z szarą strefą w paliwach został odnotowany międzynarodowo. "Z kilku punktów mamy informacje, że tym polskim doświadczeniem można by było obdzielić inne kraje" - powiedział.

Jego zdaniem zainteresowanie płynie z Ameryki Łacińskiej, czy Ukrainy i Mołdawii. "To umiędzynarodowienie jest ważne, bowiem szara strefa nie jest polskim wynalazkiem, funkcjonuje międzynarodowo. Te przepływy są transgraniczne, także przepływ know-how, czyli jak to robić, mafie ze sobą współpracują. Tylko i wyłącznie we współpracy międzynarodowej jesteśmy w stanie tym problemem właściwie zarządzać" - powiedział Wyszkowski.

Dyrektor departamentu zwalczania przestępczości ekonomicznej w MF Piotr Dziedzic uzupełnił, że sygnały o zainteresowaniu współpracą z Polską docierają nie tylko z egzotycznych kierunków. "Takie państwa jak Szwajcaria i Niemcy (...) są bardzo zainteresowane rozwiązaniami paliwowymi wprowadzonymi w Polce. W Szwajcarii też jest problem z +lewym paliwem+, a Niemcy po 10 latach twierdzenia, że ich szara strefa w paliwach nie dotyczy (...), nagle wystosowali do nas prośbę, żebyśmy podzielili się naszymi rozwiązaniami systemowymi. Chcą je nawet na forum UE zaprezentować" - poinformował Dziedzic.


W raporcie napisano, że "z przeprowadzonej analizy danych, a także z wywiadów z przedstawicielami branży i instytucji publicznych wynika, że szara strefa w Polsce zmniejszyła się do rozmiarów obserwowanych w innych krajach Europy". Według przytoczonych w publikacji danych POPIHN, oficjalny import paliw ciekłych w 2017 r. wyniósł prawie 11,5 mln metrów sześciennych - oznacza to wzrost o 24 proc. rdr.

Zgodnie z raportem korzystne zmiany dotyczące ograniczenia szarej strefy w branży paliwowej są efektem trzech wprowadzonych pakietów: energetycznego, paliwowego oraz transportowego. Jako najważniejszy skutek wprowadzenia pakietów (szczególnie pakietu paliwowego) wskazano ukrócenie oszustw na podatku VAT. MF wskazuje, że tylko w pierwszej połowie zeszłego roku dzięki pakietowi paliwowemu udało się uratować 2,5 mld zł, które mogły trafić w ręce przestępców zajmujących się przemytem paliwa.

Autorzy raportu uważają, że aby szara strefa nie uległa ponownemu wzrostowi należy dokonać dalszych zmian. Modyfikacje te powinny obejmować zarówno dalsze działania legislacyjne jak i działania czysto techniczne – na poziomie administracyjnym. Zgodnie z raportem rynek paliw, który był wart w 2017 r. około 100 mld zł musi być monitorowany w poszukiwaniu luk możliwych do wykorzystania przez przestępców.

Mówiąc o postulatach zawartych w raporcie, partner z PwC Tomasz Kassel zwrócił uwagę, że nie można spocząć na laurach. Wskazał na rekomendację dotyczącą opracowania algorytmu pozyskiwania finansowania dla KAS i URE, określającego jaki procent pieniędzy, które udało się zatrzymać fiskusowi, mógłby trafić do budżetu tych instytucji.

"To jest coś, co zwiększa skuteczność różnych organizacji. Jeżeli wiedzą, że jeśli będą bardziej efektywne, to będą mogły pozwolić sobie np. na większą komputeryzację, albo też (...) wynagrodzenia. To są bardzo ważne służby w Polsce, one powinny być i zasługują na to, żeby były godnie wynagradzane" - ocenił.

Kassel postulował też przygotowanie "prawa naftowego", jednego aktu prawnego, który zbierałby wszystkie regulacje dotyczące branży. "To na tyle ważny rynek, na tyle ważna branża, strategiczna też dla interesów Polski, że zasługuje na to, aby swoje regulacje mieć w jednym akcie prawnym" - powiedział.

Dyrektor ds. komunikacji w Grupie Lotos Agnieszka Kowalczyk uważa, że sukces w walce z szarą strefą w branży paliwowej zawdzięczamy dialogowi między firmami a administracją państwową. "Walka z szarą strefą w ciągu ostatnich lat pokazała nam, że lobbying nie ma tylko i wyłącznie wydźwięku pejoratywnego, ale że dzięki temu, że rozmawiamy, jesteśmy w stanie doprowadzić do sytuacji win-win (...), kiedy wygrywa zarówno regulator, jak i branża" - podkreśliła. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ dym/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA