REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Komitecie Standardów Rachunkowości

Zmiany w Komitecie Standardów Rachunkowości
Zmiany w Komitecie Standardów Rachunkowości

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu działania i sposobu organizacji Komitetu Standardów Rachunkowości. Najważniejsze zmiany to zmniejszenie liczby członków Komitetu (z 18 do 16), zwiększenie liczby przedstawicieli ministra finansów (z 5 do 7) oraz zmniejszenie liczby przedstawicieli Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (z 5 do 3) oraz Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (z 5 do 3). Kadencja Komitetu trwać ma 3 lata (obecnie 2 lata). Nowe rozporządzenie ma wejść w życie jeszcze w 2018 r. z 14-dniowym vacatio legis.

Komitet Standardów Rachunkowości

Komitet Standardów Rachunkowości (dalej: Komitet) działa przy Ministrze Finansów na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2001 r. w sprawie zakresu działania i sposobu organizacji Komitetu Standardów Rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 749). Do zakresu działania Komitetu należy w szczególności wydawanie krajowych standardów rachunkowości oraz stanowisk w problematycznych kwestiach z zakresu rachunkowości.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości, w sprawach nieuregulowanych przepisami tej ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości.

Członków Komitetu desygnuje minister właściwy do spraw finansów publicznych. W skład Komitetu wchodzą przedstawiciele ministra właściwego do spraw finansów publicznych, ministra właściwego do spraw gospodarki (aktualnie Minister Przedsiębiorczości i Technologii), Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego oraz największych organizacji zawodowych z zakresu rachunkowości – Stowarzyszenia Księgowych w Polsce i Polskiej Izby Biegłych Rewidentów.

Komitet ma być mniej liczny z większym udziałem przedstawicieli Ministra Finansów

Zdaniem Ministra Finansów, przede wszystkim z uwagi na fakt, że Komitet działa przy Ministrze Finansów oraz jest finansowany ze środków publicznych, celowym jest dokonanie zmian, które zwiększają udział przedstawicieli ministra właściwego do spraw finansów publicznych w procesie wydawania standardów i stanowisk zapewniając jednocześnie ciągłość działania Komitetu.

REKLAMA

Zgodnie z aktualnym stanem prawnym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) podmioty uprawnione do zgłoszenia Ministrowi Finansów kandydatów na członków Komitetu zgłaszają łącznie 18 osób na członków Komitetu na dwuletnią kadencję;

2) liczba zgłaszanych kandydatów jest równa liczbie członków Komitetu;

3) przewodniczącego Komitetu wyznacza Minister właściwy do spraw finansów publicznych spośród członków Komitetu;

4) w ramach Komitetu nie występuje funkcja zastępcy przewodniczącego Komitetu;

5) przepisy nie określają terminu dla podmiotów zgłaszających swoich kandydatów do Komitetu, w przypadku odwołania członka (wygaśnięcia członkostwa);

6) przepisy określają, iż wynagrodzenie dla członków Komitetu oraz sekretarza za udział w posiedzeniach nie może przekroczyć 1,5-krotności najniższego wynagrodzenia pracowników za pracę.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Minister Finansów w omawianym projekcie rozporządzenia proponuje:

1) zmniejszenie liczby członków Komitetu z 18 na 16,

2) zwiększenie liczby przedstawicieli ministra właściwego do spraw finansów publicznych z 5 do 7 (w tym co najmniej 3 będących pracownikami Ministerstwa Finansów),

3) zmniejszenie liczby przedstawicieli Stowarzyszenia Księgowych w Polsce z 5 do 3 (w tym co najmniej 2 z tytułem naukowym),

3) zmniejszenie liczby przedstawicieli Polskiej Izby Biegłych Rewidentów z 5 do 3 (będących biegłymi rewidentami wykonującymi zawód).

Liczba przedstawicieli ministra właściwego do spraw gospodarki, Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, a także Prezesa Narodowego Banku Polskiego – pozostaje bez zmian.

Nie ulega zmianie katalog podmiotów uprawnionych do zgłoszenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych kandydatów na członków Komitetu, natomiast zwiększa się liczba rekomendowanych kandydatów na członków Komitetu.

Proponuje się, aby minister właściwy do spraw gospodarki, Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, Prezes Narodowego Banku Polskiego, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz Polskiej Izby Biegłych Rewidentów rekomendowali (nie później niż 60 dni przed upływem kadencji Komitetu) dwukrotnie większą liczbę kandydatów.

2 kandydatów – ma być rekomendowanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki;

2 kandydatów – ma być rekomendowanych przez Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego; 

2 kandydatów – ma być rekomendowanych przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego;

6 kandydatów, w tym co najmniej 4 z tytułem naukowym – ma być rekomendowanych przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce;

6 kandydatów będących biegłymi rewidentami wykonującymi zawód – ma być rekomendowanych przez Polską Izbę Biegłych Rewidentów.

Następnie Minister Finansów będzie dokonywał wyboru spośród rekomendowanych kandydatów, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia odpowiedniego, merytorycznego oraz zróżnicowanego składu Komisji dającego gwarancję i rękojmię właściwej realizacji jej zadań.

Określone będzie wprost, że wysokość wynagrodzenia członka Komitetu odpowiada wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. 650).

Zgodnie z proponowanymi w omawianym projekcie przepisami przejściowymi Komitet oraz sekretarz, powołani na podstawie przepisów dotychczasowych, działają do czasu powołania Komitetu w oparciu o znowelizowane rozporządzenie.

Osoby wchodzące w skład IX kadencji Komitetu (powołanego na podstawie przepisów dotychczasowych) mają zachować funkcje do czasu powołania nowego składu Komitetu.

Minister Finansów powoła nowy Komitet, w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie zmienionych przepisów rozporządzenia, podmioty uprawnione dokonują rekomendacji swoich kandydatów w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zmienionych przepisów rozporządzenia.

Nowe rozporządzenie ma wejść w życie jeszcze w 2018 roku z 14-dniowym vacatio legis.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA