REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Komitecie Standardów Rachunkowości

Zmiany w Komitecie Standardów Rachunkowości
Zmiany w Komitecie Standardów Rachunkowości

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu działania i sposobu organizacji Komitetu Standardów Rachunkowości. Najważniejsze zmiany to zmniejszenie liczby członków Komitetu (z 18 do 16), zwiększenie liczby przedstawicieli ministra finansów (z 5 do 7) oraz zmniejszenie liczby przedstawicieli Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (z 5 do 3) oraz Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (z 5 do 3). Kadencja Komitetu trwać ma 3 lata (obecnie 2 lata). Nowe rozporządzenie ma wejść w życie jeszcze w 2018 r. z 14-dniowym vacatio legis.

Komitet Standardów Rachunkowości

Komitet Standardów Rachunkowości (dalej: Komitet) działa przy Ministrze Finansów na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2001 r. w sprawie zakresu działania i sposobu organizacji Komitetu Standardów Rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 749). Do zakresu działania Komitetu należy w szczególności wydawanie krajowych standardów rachunkowości oraz stanowisk w problematycznych kwestiach z zakresu rachunkowości.

Autopromocja

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości, w sprawach nieuregulowanych przepisami tej ustawy, przyjmując zasady (politykę) rachunkowości, jednostki mogą stosować krajowe standardy rachunkowości wydane przez Komitet Standardów Rachunkowości.

Członków Komitetu desygnuje minister właściwy do spraw finansów publicznych. W skład Komitetu wchodzą przedstawiciele ministra właściwego do spraw finansów publicznych, ministra właściwego do spraw gospodarki (aktualnie Minister Przedsiębiorczości i Technologii), Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego oraz największych organizacji zawodowych z zakresu rachunkowości – Stowarzyszenia Księgowych w Polsce i Polskiej Izby Biegłych Rewidentów.

Komitet ma być mniej liczny z większym udziałem przedstawicieli Ministra Finansów

Zdaniem Ministra Finansów, przede wszystkim z uwagi na fakt, że Komitet działa przy Ministrze Finansów oraz jest finansowany ze środków publicznych, celowym jest dokonanie zmian, które zwiększają udział przedstawicieli ministra właściwego do spraw finansów publicznych w procesie wydawania standardów i stanowisk zapewniając jednocześnie ciągłość działania Komitetu.

Zgodnie z aktualnym stanem prawnym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) podmioty uprawnione do zgłoszenia Ministrowi Finansów kandydatów na członków Komitetu zgłaszają łącznie 18 osób na członków Komitetu na dwuletnią kadencję;

2) liczba zgłaszanych kandydatów jest równa liczbie członków Komitetu;

3) przewodniczącego Komitetu wyznacza Minister właściwy do spraw finansów publicznych spośród członków Komitetu;

4) w ramach Komitetu nie występuje funkcja zastępcy przewodniczącego Komitetu;

5) przepisy nie określają terminu dla podmiotów zgłaszających swoich kandydatów do Komitetu, w przypadku odwołania członka (wygaśnięcia członkostwa);

6) przepisy określają, iż wynagrodzenie dla członków Komitetu oraz sekretarza za udział w posiedzeniach nie może przekroczyć 1,5-krotności najniższego wynagrodzenia pracowników za pracę.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Minister Finansów w omawianym projekcie rozporządzenia proponuje:

1) zmniejszenie liczby członków Komitetu z 18 na 16,

2) zwiększenie liczby przedstawicieli ministra właściwego do spraw finansów publicznych z 5 do 7 (w tym co najmniej 3 będących pracownikami Ministerstwa Finansów),

3) zmniejszenie liczby przedstawicieli Stowarzyszenia Księgowych w Polsce z 5 do 3 (w tym co najmniej 2 z tytułem naukowym),

3) zmniejszenie liczby przedstawicieli Polskiej Izby Biegłych Rewidentów z 5 do 3 (będących biegłymi rewidentami wykonującymi zawód).

Liczba przedstawicieli ministra właściwego do spraw gospodarki, Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, a także Prezesa Narodowego Banku Polskiego – pozostaje bez zmian.

Nie ulega zmianie katalog podmiotów uprawnionych do zgłoszenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych kandydatów na członków Komitetu, natomiast zwiększa się liczba rekomendowanych kandydatów na członków Komitetu.

Proponuje się, aby minister właściwy do spraw gospodarki, Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, Prezes Narodowego Banku Polskiego, Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz Polskiej Izby Biegłych Rewidentów rekomendowali (nie później niż 60 dni przed upływem kadencji Komitetu) dwukrotnie większą liczbę kandydatów.

2 kandydatów – ma być rekomendowanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki;

2 kandydatów – ma być rekomendowanych przez Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego; 

2 kandydatów – ma być rekomendowanych przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego;

6 kandydatów, w tym co najmniej 4 z tytułem naukowym – ma być rekomendowanych przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce;

6 kandydatów będących biegłymi rewidentami wykonującymi zawód – ma być rekomendowanych przez Polską Izbę Biegłych Rewidentów.

Następnie Minister Finansów będzie dokonywał wyboru spośród rekomendowanych kandydatów, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia odpowiedniego, merytorycznego oraz zróżnicowanego składu Komisji dającego gwarancję i rękojmię właściwej realizacji jej zadań.

Określone będzie wprost, że wysokość wynagrodzenia członka Komitetu odpowiada wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. 650).

Zgodnie z proponowanymi w omawianym projekcie przepisami przejściowymi Komitet oraz sekretarz, powołani na podstawie przepisów dotychczasowych, działają do czasu powołania Komitetu w oparciu o znowelizowane rozporządzenie.

Osoby wchodzące w skład IX kadencji Komitetu (powołanego na podstawie przepisów dotychczasowych) mają zachować funkcje do czasu powołania nowego składu Komitetu.

Minister Finansów powoła nowy Komitet, w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie zmienionych przepisów rozporządzenia, podmioty uprawnione dokonują rekomendacji swoich kandydatów w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zmienionych przepisów rozporządzenia.

Nowe rozporządzenie ma wejść w życie jeszcze w 2018 roku z 14-dniowym vacatio legis.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    REKLAMA