REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd chce ograniczenia odliczania VAT

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Rząd: podatnik korygujący fakturę musi mieć potwierdzenie jej odbioru przez kontrahenta. Wymóg taki jest niezgodny z prawem wspólnotowym, co potwierdziły sądy. Aby odliczyć VAT, podatnik będzie musiał uzyskać korzystny wyrok sądu.

Jeśli Sejm uchwali nowelizację ustawy o VAT w kształcie zaproponowanym przez rząd, to podatnicy udzielający rabatów, którzy nie posiadają potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, będą musieli iść do sądu administracyjnego, aby uzyskać korzystny wyrok i w rezultacie móc odliczyć VAT. Projekt nowelizacji ustawy o VAT przyjęty ostatnio przez posłów Komisji Finansów Publicznych i skierowany do drugiego czytania w Sejmie zakłada bowiem, że obecny wymóg potwierdzenia odbioru korekty faktury przez kontrahenta znajdujący się w rozporządzeniu ministra finansów z 25 maja 2005 r. (Dz.U. nr 95, poz. 798) m.in. w sprawie wystawiania faktur zostanie przeniesiony do ustawy o VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do odliczenia

Wymóg posiadania potwierdzenia odbioru dotyczy podatników, którzy udzielają rabatów. Powinni oni mieć prawo od odliczenia VAT, ponieważ w takim przypadku dochodzi do obniżenia obrotu i podstawy opodatkowania. Tomasz Michalik, doradca podatkowy w MDDP Michalik, Dłuska, Dziedzic i Partnerzy, zwraca uwagę, że również orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości potwierdza, że udzielenie rabatu prowadzi do obniżenia podstawy opodatkowania (sygn. akt C-317/90 z 2006 roku). Zatem podatnicy, którzy udzielają rabatu, muszą wystawiać faktury korygujące i przesłać je kontrahentom. Zgodnie z wymogiem obecnie określonym w rozporządzeniu ministra finansów, a który ma zostać wprowadzony do ustawy o VAT, kontrahent musi potwierdzić odbiór faktury korygującej, żeby wystawca mógł odliczyć VAT. Jak wskazuje jednak Tomasz Michalik, w praktyce kontrahenci nie potwierdzają odbioru. Co więcej, żaden przepis nie nakłada na nich takiego obowiązku. W konsekwencji podatnik, który nie ma potwierdzenia odbioru, nie może odliczyć VAT. Organy podatkowe twierdzą bowiem, że w takim przypadku obecne przepisy nie dają mu prawa do odliczenia.

Niezgodny z dyrektywą

Wymóg potwierdzenia odbioru, który jest obecnie w rozporządzeniu, jest jednak niezgodny z konstytucją, co potwierdził Trybunał Konstytucyjny (wyrok z 11 grudnia 2007 r. o sygn. akt U 6/06). Jak wyjaśnia Jerzy Martini, doradca podatkowy Baker & McKenzie, Trybunał rozpatrywał jednak tylko kwestię zgodności przepisu rozporządzenia z konstytucją.

- Trybunał uznał, że w celu usunięcia niezgodności z konstytucją należy przenieść przepisy z rozporządzenia do ustawy - mówi Jerzy Martini. A zatem TK stwierdził jedynie, że przepis uzależniający odliczenie VAT, czyli mający wpływ na podstawę opodatkowania, nie może zostać określony w rozporządzeniu, ponieważ elementy konstrukcyjne podatków, zgodnie z konstytucją, muszą być określane w ustawie.

Jerzy Martini podkreśla jednak, że w przypadku wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej mamy naruszenie nie tylko konstytucji, ale również prawa wspólnotowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- A zatem nie można odczytywać wyroku TK w ten sposób, że Trybunał nakazał umieszczenie tego wymogu w ustawie niezależnie od naruszenia prawa wspólnotowego - stwierdza Jerzy Martini. Tomasz Michalik podkreśla, że umieszczenie wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej w ustawie jest w zasadzie formalnym wykonaniem wyroku TK. Argument taki znajdujemy też w uzasadnieniu do rządowego projektu nowelizacji ustawy o VAT.

Korzystne wyroki

Fakt niezgodności wymogu potwierdzenia odbioru korekty faktury z 6 i 112 dyrektywą UE potwierdzały już m.in. WSA w Bydgoszczy (sygn. akt I SA/Bd 249/08, nieprawomocny) i Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 655/08, III SA/Wa 1587/08, nieprawomocne). Sądy uznały, że warunek taki znajdujący się dziś w rozporządzeniu narusza zasadę neutralności VAT, ponieważ podatnik, który nie otrzyma potwierdzenia odbioru faktury, nie będzie mógł odliczyć podatku, a więc poniesie jego ciężar.

Ponadto omawiany warunek narusza zasadę proporcjonalności, a zatem dwie główne zasady wynikające z dyrektyw 6 i 112. WSA w Warszawie stwierdził w uzasadnieniu wyroku (sygn. akt III SA/Wa 172/08, nieprawomocny), że przepisy 112 Dyrektywy, a w szczególności art. 73, nie przewidują warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia doręczenia faktury korygującej jego kontrahentowi, w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o wartość tego podatku wynikającą z faktury korygującej. Zdaniem sądu naruszenie przez podatnika obowiązków formalnych (czyli brak potwierdzenia odbioru) nie może stanowić jedynej podstawy do wprowadzenia ograniczeń naruszających zasadę neutralności VAT.

A zatem skoro wymóg z rozporządzenia ma zostać przeniesiony do ustawy, to można się spodziewać identycznych wyroków sądów w tym zakresie.

Co zatem oznacza dla podatników formalne przeniesienie wymogu z rozporządzenia do ustawy?

REKLAMA

- Jeżeli podatnicy nie będą posiadali potwierdzenia odbioru faktury korygującej, to narażą się na spór z organem podatkowym, który skutecznie może rozstrzygnąć albo sąd administracyjny, albo ETS - stwierdza Tomasz Michalik. Jerzy Martini dodaje, że ustawodawca w Sejmie nie powinien zatem przenosić wymogu z rozporządzenia do ustawy. Jednak nie wszyscy eksperci tak uważają.

Za takim przeniesieniem opowiada się prof. Witold Modzelewski, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych. Jego zdaniem, w przypadkach takich jak obniżenie ceny, zgodnie z art. 90 Dyrektywy 112, państwo członkowskie może określić szczególne wymogi, a zatem wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest wymogiem legalnym. Zdaniem ekspertów zamiast wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej ustawodawca, mając na celu zabezpieczenie interesu Skarbu Państwa, mógłby wprowadzić alternatywny wymóg. Zdaniem Jerzego Martiniego, podatnik mógłby np. dokumentować udzielenie rabatu poprzez wykaz z wyciągu bankowego.

Odliczenie VAT z faktur korygujących

POSTULUJEMY

Sejm powinien zrezygnować z wymogu potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta i ewentualnie wprowadzić inny wymóg, który miałby na celu zabezpieczenie wpływów do budżetu państwa. Taki nowy wymóg nie powinien jednak wpływać na możliwość odliczenia VAT przez podatników, którzy udzielają rabatów.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec września - ostateczny termin wykorzystania urlopu zaległego. Jakie skutki prawne naruszenia tej zasady?

W ostatnim czasie wiele się mówi o zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zwolennikami doktryny „work-life-balans” nie są już tylko pracownicy, ale coraz częściej przekonują się do niej również pracodawcy, oferując co rusz nowe przywileje swoim współpracownikom. Jednym, nierzadko spotykanym jest udzielenie pracownikom dodatkowych, płatnych dni wolnych np. z okazji urodzin. Jest to jednak dobrowolność zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika. Przywilejem pracownika, który z pewnością pomoże zachować równowagę w życiu, jest urlop wypoczynkowy. Udzielenie go jest jednym z obowiązków pracodawcy, którego nieprzestrzeganie podlega karze grzywny. 

Które firmy płacą największy CIT? Orlen już nie jest liderem - zapłacił tylko 1,38 mld zł, rok wcześniej było to 4,37 mld zł

Orlen dopiero na trzecim miejscu. Tym razem to banki zdominowały listę największych indywidualnych podatników CIT w 2023 r. W pierwszej dziesiątce największych podatników znalazło się siedem banków m.in. Pekao, Santander Bank Polska, czy ING BSK.

Stopy procentowe NBP 2024: bez zmian w październiku

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 października 2024 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków i ekonomistów.

Jakie są limity dla ryczałtu na 2025 rok? Kwoty ważne dla podatników

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2025 roku będą mogli opłacać podatnicy, których przychody w bieżącym roku nie przekroczą kwoty 8 569 200 zł. Natomiast prawo do kwartalnego rozliczenia ryczałtu w przyszłym roku będą mieli podatnicy, których przychody nie przekroczą kwoty 856 920 zł.

REKLAMA

Jaki jest limit dla jednorazowej amortyzacji w 2025 roku? Kwota limitu wynosi 214.000 zł

Jednorazowa amortyzacja w 2025 r. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (do wysokości 50 000 euro) mogą dokonywać podatnicy PIT i CIT posiadający status małego podatnika i podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Limit ten na 2025 r., po przeliczeniu według średniego kursu euro z 1 października br., wynosi 214.000 zł.

Podwyżki akcyzy w 2025 r. i kolejnych latach. Droższe będą: papierosy, wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych, tytoń, cygara i cygaretki

W dniu 1 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez Ministra Finansów. Zwiększone zostaną od marca 2025 roku stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych. Nowe stawki akcyzy mają przede wszystkim ograniczyć konsumpcję wyrobów tytoniowych i ich substytutów, szczególnie przez osoby nieletnie.

JPK CIT od 2025 roku. Jakie nowe obowiązki podatników?

Minister Finansów wydał 16 sierpnia 2024 r. rozporządzenie w sprawie dodatkowych danych, o które przedsiębiorcy będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Jest to tzw. rozporządzenie w sprawie JPK CIT. Jako pierwsze (od 2025 roku) nowymi obowiązkami zostaną obciążone podmioty o przychodzie powyżej 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. A od 2026 roku pozostali podatnicy CIT.

Kredyt ekologiczny: dofinansowanie nawet 80% kosztów zrównoważonego rozwoju dla firm. Nabór wniosków od 17 października 2024 r.

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej oraz zaostrzających się przepisów dotyczących ochrony środowiska, firmy coraz częściej muszą zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem zrównoważonych praktyk biznesowych. Inwestycje w technologie przyjazne środowisku są jednak kosztowne i wymagają odpowiedniego wsparcia finansowego. Odpowiedzią na te potrzeby jest kredyt ekologiczny, który staje się kluczowym narzędziem umożliwiającym firmom realizację proekologicznych inwestycji bez nadmiernego obciążania budżetu. 

REKLAMA

Od jakiej kwoty pełna księgowość w 2025 r.? Limit przychodów wynosi 8 569 200 zł

Obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych w 2025 roku zależy od limitu przychodów za rok obecny. Konieczność prowadzenia ksiąg powstanie po przekroczeniu kwoty 8 569 200 zł. Zdecydował o tym kurs euro z 1 października br.

Konferencja „Cyfrowy Księgowy” – zmiany w rachunkowości w erze cyfryzacji

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, organizacja z ponad 100-letnią tradycją we wspieraniu rozwoju profesjonalnych księgowych, zaprasza na konferencję „Cyfrowy Księgowy – najważniejsze zmiany i wyzwania”. 

REKLAMA