REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd chce ograniczenia odliczania VAT

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Rząd: podatnik korygujący fakturę musi mieć potwierdzenie jej odbioru przez kontrahenta. Wymóg taki jest niezgodny z prawem wspólnotowym, co potwierdziły sądy. Aby odliczyć VAT, podatnik będzie musiał uzyskać korzystny wyrok sądu.

Jeśli Sejm uchwali nowelizację ustawy o VAT w kształcie zaproponowanym przez rząd, to podatnicy udzielający rabatów, którzy nie posiadają potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, będą musieli iść do sądu administracyjnego, aby uzyskać korzystny wyrok i w rezultacie móc odliczyć VAT. Projekt nowelizacji ustawy o VAT przyjęty ostatnio przez posłów Komisji Finansów Publicznych i skierowany do drugiego czytania w Sejmie zakłada bowiem, że obecny wymóg potwierdzenia odbioru korekty faktury przez kontrahenta znajdujący się w rozporządzeniu ministra finansów z 25 maja 2005 r. (Dz.U. nr 95, poz. 798) m.in. w sprawie wystawiania faktur zostanie przeniesiony do ustawy o VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do odliczenia

Wymóg posiadania potwierdzenia odbioru dotyczy podatników, którzy udzielają rabatów. Powinni oni mieć prawo od odliczenia VAT, ponieważ w takim przypadku dochodzi do obniżenia obrotu i podstawy opodatkowania. Tomasz Michalik, doradca podatkowy w MDDP Michalik, Dłuska, Dziedzic i Partnerzy, zwraca uwagę, że również orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości potwierdza, że udzielenie rabatu prowadzi do obniżenia podstawy opodatkowania (sygn. akt C-317/90 z 2006 roku). Zatem podatnicy, którzy udzielają rabatu, muszą wystawiać faktury korygujące i przesłać je kontrahentom. Zgodnie z wymogiem obecnie określonym w rozporządzeniu ministra finansów, a który ma zostać wprowadzony do ustawy o VAT, kontrahent musi potwierdzić odbiór faktury korygującej, żeby wystawca mógł odliczyć VAT. Jak wskazuje jednak Tomasz Michalik, w praktyce kontrahenci nie potwierdzają odbioru. Co więcej, żaden przepis nie nakłada na nich takiego obowiązku. W konsekwencji podatnik, który nie ma potwierdzenia odbioru, nie może odliczyć VAT. Organy podatkowe twierdzą bowiem, że w takim przypadku obecne przepisy nie dają mu prawa do odliczenia.

Niezgodny z dyrektywą

Wymóg potwierdzenia odbioru, który jest obecnie w rozporządzeniu, jest jednak niezgodny z konstytucją, co potwierdził Trybunał Konstytucyjny (wyrok z 11 grudnia 2007 r. o sygn. akt U 6/06). Jak wyjaśnia Jerzy Martini, doradca podatkowy Baker & McKenzie, Trybunał rozpatrywał jednak tylko kwestię zgodności przepisu rozporządzenia z konstytucją.

- Trybunał uznał, że w celu usunięcia niezgodności z konstytucją należy przenieść przepisy z rozporządzenia do ustawy - mówi Jerzy Martini. A zatem TK stwierdził jedynie, że przepis uzależniający odliczenie VAT, czyli mający wpływ na podstawę opodatkowania, nie może zostać określony w rozporządzeniu, ponieważ elementy konstrukcyjne podatków, zgodnie z konstytucją, muszą być określane w ustawie.

Jerzy Martini podkreśla jednak, że w przypadku wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej mamy naruszenie nie tylko konstytucji, ale również prawa wspólnotowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- A zatem nie można odczytywać wyroku TK w ten sposób, że Trybunał nakazał umieszczenie tego wymogu w ustawie niezależnie od naruszenia prawa wspólnotowego - stwierdza Jerzy Martini. Tomasz Michalik podkreśla, że umieszczenie wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej w ustawie jest w zasadzie formalnym wykonaniem wyroku TK. Argument taki znajdujemy też w uzasadnieniu do rządowego projektu nowelizacji ustawy o VAT.

Korzystne wyroki

Fakt niezgodności wymogu potwierdzenia odbioru korekty faktury z 6 i 112 dyrektywą UE potwierdzały już m.in. WSA w Bydgoszczy (sygn. akt I SA/Bd 249/08, nieprawomocny) i Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 655/08, III SA/Wa 1587/08, nieprawomocne). Sądy uznały, że warunek taki znajdujący się dziś w rozporządzeniu narusza zasadę neutralności VAT, ponieważ podatnik, który nie otrzyma potwierdzenia odbioru faktury, nie będzie mógł odliczyć podatku, a więc poniesie jego ciężar.

Ponadto omawiany warunek narusza zasadę proporcjonalności, a zatem dwie główne zasady wynikające z dyrektyw 6 i 112. WSA w Warszawie stwierdził w uzasadnieniu wyroku (sygn. akt III SA/Wa 172/08, nieprawomocny), że przepisy 112 Dyrektywy, a w szczególności art. 73, nie przewidują warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia doręczenia faktury korygującej jego kontrahentowi, w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o wartość tego podatku wynikającą z faktury korygującej. Zdaniem sądu naruszenie przez podatnika obowiązków formalnych (czyli brak potwierdzenia odbioru) nie może stanowić jedynej podstawy do wprowadzenia ograniczeń naruszających zasadę neutralności VAT.

A zatem skoro wymóg z rozporządzenia ma zostać przeniesiony do ustawy, to można się spodziewać identycznych wyroków sądów w tym zakresie.

Co zatem oznacza dla podatników formalne przeniesienie wymogu z rozporządzenia do ustawy?

REKLAMA

- Jeżeli podatnicy nie będą posiadali potwierdzenia odbioru faktury korygującej, to narażą się na spór z organem podatkowym, który skutecznie może rozstrzygnąć albo sąd administracyjny, albo ETS - stwierdza Tomasz Michalik. Jerzy Martini dodaje, że ustawodawca w Sejmie nie powinien zatem przenosić wymogu z rozporządzenia do ustawy. Jednak nie wszyscy eksperci tak uważają.

Za takim przeniesieniem opowiada się prof. Witold Modzelewski, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych. Jego zdaniem, w przypadkach takich jak obniżenie ceny, zgodnie z art. 90 Dyrektywy 112, państwo członkowskie może określić szczególne wymogi, a zatem wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest wymogiem legalnym. Zdaniem ekspertów zamiast wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej ustawodawca, mając na celu zabezpieczenie interesu Skarbu Państwa, mógłby wprowadzić alternatywny wymóg. Zdaniem Jerzego Martiniego, podatnik mógłby np. dokumentować udzielenie rabatu poprzez wykaz z wyciągu bankowego.

Odliczenie VAT z faktur korygujących

POSTULUJEMY

Sejm powinien zrezygnować z wymogu potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta i ewentualnie wprowadzić inny wymóg, który miałby na celu zabezpieczenie wpływów do budżetu państwa. Taki nowy wymóg nie powinien jednak wpływać na możliwość odliczenia VAT przez podatników, którzy udzielają rabatów.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA