REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komornik nie zawsze będzie płatnikiem PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przy egzekucji zaległego wynagrodzenia komornik rozliczy PIT jako płatnik tylko od umów o pracę. Przy umowach zlecenia rozliczenia z fiskusem musi dokonać sam zleceniobiorca.

Komornik, który dokonuje egzekucji zaległego wynagrodzenia, będzie również płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Inaczej będzie przy egzekucji wynagrodzeń należnych z tytułu umów cywilnoprawnych, np. umowy zlecenia lub o dzieło.

REKLAMA

Pobór zaliczek

REKLAMA

Od 1 stycznia 2005 r. komornicy sądowi pełnią funkcję płatnika w odniesieniu do egzekwowanych wynagrodzeń za pracę. W konsekwencji, jak podaje Kasper Drążewski, prawnik w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, gdy zaległego wynagrodzenia dokonuje komornik po uprzednim jego wyegzekwowaniu od pracodawcy, to w świetle art. 42e ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jest on zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy obliczonej według skali podatkowej. Do końca 2004 r. komornik, podobnie jak w przypadku umów zlecenia, wypłacał wynagrodzenie bez jego pomniejszenia o zaliczkę na podatek.

- Komornik jako płatnik jest zobowiązany stosować wszystkie zwolnienia dotyczące przychodów pracowników, takie jak np. odszkodowania dla pracowników, ekwiwalenty za korzystanie na rzecz pracodawcy z własnych narzędzi czy też odsetki od zaległych wynagrodzeń - podpowiada Kasper Drążewski.

Dodaje, że komornik jest także zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-11, która dotyczy rocznych przychodów, dochodów i kosztów z tytułu umowy o pracę. Nie może on jednak dokonać rocznego rozliczenia podatnika. Ustawa o PIT przyznaje takie uprawnienie tylko zakładom pracy.

- W przypadku gdy komornik egzekwuje wynagrodzenie z umowy zlecenia lub o dzieło, informację PIT-11 przekazuje zakład pracy, mimo że ten podmiot nie wypłacił żadnego przychodu - wyjaśnia Kasper Drążewski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli pracownik dochodzi zaległego wynagrodzenia z umowy o pracę na drodze egzekucji komorniczej, komornik jest zobowiązany potrącić PIT.

Zleceniobiorca ma obowiązki

Jednak takie obowiązki komornika nie powstaną w razie egzekucji wynagrodzenia od zleceniodawcy zamawiającego dzieło lub od podmiotu, z którym podatnik ma zawarty kontrakt menedżerski. Na ten aspekt zwraca uwagę Marek Kolibski, doradca podatkowy, menedżer w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, który wyjaśnia, że w tej sytuacji inaczej niż przy wynagrodzeniu pracowniczym zleceniobiorca wykonujący umowę o dzieło lub zarządzający osobą prawną na podstawie kontraktu menedżerskiego sam powinien rozliczyć PIT od otrzymanego wynagrodzenia.

Jeśli podatnik nie rozliczny podatku, to nieprawidłowe rozliczenie przez płatnika nie zwalnia podatnika od obliczenia i rozliczenia podatku we właściwej wysokości.

- Tym samym zleceniobiorca nie mógłby bronić się, wskazując na winę zleceniodawcy, nawet gdyby ten był płatnikiem, w zakresie błędnego obliczenia wysokości zaliczek - ostrzega Marek Kolibski.

Dodaje, że brak obowiązku potrącenia zaliczki tak przez komornika, jak i przez zleceniodawcę wynika zaś z tego, że w przypadku egzekucji komorniczej zachodzi tzw. wykonanie przymusowe zobowiązania. Tym samym nie można mówić o dokonywaniu świadczenia przez płatnika, którego zobowiązanie jest egzekwowane.

Ważne!

W przypadku gdy za zakład pracy wypłaty świadczeń pracowniczych dokonuje komornik sądowy lub podmiot niebędący następcą prawnym zakładu pracy, jest on obowiązany jako płatnik do poboru zaliczki na podatek, stosując do wypłacanych świadczeń najniższą stawkę podatkową określoną w skali

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA