REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko 100 zł kary dla urzędu który nie wykonał wyroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Urząd, który nie wykona wyroku sądu, może zostać ukarany grzywną. Wcześniej podatnik musi złożyć skargę do WSA na bezczynność organu. Sąd może wymierzyć maksymalną grzywnę w wysokości prawie 27 tys. zł.

Wobec oporu organów podatkowych podatnik czasem jest bezsilny. Dotyczy to sytuacji, gdy organ podatkowy nie wykonuje wyroku sądu administracyjnego. Podatnik może co prawda złożyć skargę na bezczynność urzędu, ale nawet gdy sąd ukarze urząd grzywną, nie ma gwarancji, że wyrok zostanie wykonany. Jak przyznał na naszych łamach Janusz Trzciński, prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, jeśli organ mimo grzywny nie wykona wyroku, sąd w takiej sytuacji jest bezradny. Podatnik może jednak i powinien próbować za pomocą dostępnych środków, np. składając skargę na bezczynność organu, zmusić go do wykonania wyroku.

REKLAMA

Łamanie praw podatnika

Jak wynika z analizy orzecznictwa sądowego, WSA wymierzyły w tym roku grzywny trzem organom podatkowym. Chodzi o wyroki WSA w Krakowie (sygn. akt I SA/Kr 503/08), WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 2101/07) i WSA w Łodzi (sygn. akt I SA/Łd 1399/07).

Sławomir Sadocha, doradca podatkowy, wyjaśnia, że każdorazowe wymierzenie grzywny organowi podatkowemu za niewykonanie prawomocnego wyroku ma go zdyscyplinować.

Czasem jednak sąd musi wyłożyć organowi elementarne zasady postępowania, o czym świadczy wyrok WSA w Krakowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W omawianej sprawie spółka uzyskała pozytywny dla siebie wyrok, w którym sąd uchylił decyzję dyrektora izby skarbowej i poprzedzające ją postanowienie naczelnika urzędu skarbowego dotyczące indywidualnej interpretacji podatkowej. Gdy jednak organy podatkowe nie wykonały orzeczenia i podatnik zwrócił się o wyegzekwowanie wyroku, dyrektor izby skarbowej wyjaśnił, że WSA w Krakowie usunął z obrotu prawnego postanowienie naczelnika US i decyzję dyrektora IS, a zatem wiążące stało się stanowisko określone w wyroku sądu. Organy podatkowe nie widziały zatem podstaw do ponownego wydania interpretacji w sprawie. Podatnik złożył skargę na bezczynność organu podatkowego i zażądał wymierzenia grzywny, co następnie uczynił sąd, przyznając rację podatnikowi. Wojewódzki Sąd Administracyjny przypomniał, że po uchyleniu decyzji organów podatkowych muszą one podjąć działania zmierzające do ponownego rozstrzygnięcia sprawy.

Zasady postępowania

Wyrok krakowskiego WSA pozytywnie oceniają eksperci.

REKLAMA

Artur Nowak, radca prawny specjalizujący się m.in. w postępowaniach podatkowych, zwraca uwagę, że wbrew stanowisku naczelnika urzędu skarbowego wyrok w sprawie interpretacyjnej nie wywołuje skutków w sferze ochrony podatnika, jaką dają interpretacje wydawane przez organy podatkowe zarówno na podstawie przepisów obowiązujących do 1 lipca 2007 r. (jak w omawianej sprawie), jak i obowiązujących obecnie.

- Z drugiej strony, sąd słusznie zauważył, że po uchyleniu rozstrzygnięcia interpretacyjnego organ musi rozpatrzyć ponownie wniosek o wydanie interpretacji, ponieważ raz zaczęta procedura musi się zakończyć ostatecznym rozstrzygnięciem zgodnym w swoim meritum ze wskazaniami sądu - stwierdza Artur Nowak. Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand, dodaje, że wyrok sądu administracyjnego uwzględniający skargę podatnika ma charakter kasacyjny, czyli eliminuje z obrotu prawnego niezgodne z prawem rozstrzygnięcie administracji, a zatem niejako przywraca stan sprzed jego wydania.

- Można rzec, że wyrok ponownie otwiera postępowanie administracyjne (podatkowe), które wobec tego domaga się zamknięcia decyzją (postanowieniem, innym aktem) zgodnym z oceną prawną wyrażoną przez sąd. Taka potrzeba wynika z charakteru orzeczeń sądu administracyjnego - wyjaśnia Hanna Filipczyk.

Błędne koło kar

Jak wynika z analizy orzecznictwa, sądy wymierzają bardzo niskie grzywny: WSA w Krakowie i Warszawie w wysokości 100 zł, a WSA w Łodzi w wysokości 3 tys. zł. Zgodnie z obowiązującymi przepisami maksymalna grzywna w obecnym roku może natomiast wynieść 27 tys. zł.

 

Sławomir Sadocha przyznaje, że o ile wymierzenie organowi grzywny należy ocenić zdecydowanie pozytywnie, to już łagodność wymiaru w świetle stwierdzonych w sprawie okoliczności nieco dziwi. Jego zdaniem wymierzona grzywna przez krakowski WSA (100 zł - red.) nie powinna być niższa niż obciążające Skarb Państwa koszty postępowania (457 zł - red.). Z drugiej jednak strony, nakładanie wysokich grzywien na organy podatkowe to błędne koło, ponieważ kar nie płaci urzędnik, naczelnik urzędu skarbowego czy dyrektor izby skarbowej, który wydał błędną decyzję, tylko podatnicy.

Inicjatywa podatnika

REKLAMA

Krzysztof Kunowski, doradca podatkowy z Kancelarii Doradztwa Podatkowego Kalina i Krzysztof Kunowscy, wyjaśnia, że w przypadku gdy organ nie wykonuje wyroku sądu uwzględniającego skargę podatnika, należy w pierwszej kolejności wezwać go do wykonania tego wyroku lub załatwienia sprawy, zgodnie z art. 154 par. 1 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz. 1270).

Gdy pomimo wezwania organ nie załatwia sprawy w terminie określonym w przepisach lub wyznaczonym przez sąd, podatnikowi przysługuje prawo do złożenia skargi do sądu administracyjnego na bezczynność tego organu.

Jak dodaje Krzysztof Kunowski, zdarza się jednak, że organ podatkowy nie czekając na wezwanie podatnika, wydaje w terminie wyznaczonym przez sąd rozstrzygnięcie, które nie jest jednak zgodne z wykładnią prawa zawartą w korzystnym dla podatnika wyroku.

- Stanowi to oczywiste łamanie prawa - mówi Krzysztof Kunowski. Wyjaśnia, że zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa odmienna ocena materiału dowodowego stanowi bowiem niedopuszczalną polemikę z prawomocnym wyrokiem sądu administracyjnego.

- Taka sytuacja wyłącza jednak możliwość żądania wymierzenia kary organowi. Nie wyłącza jednak możliwości złożenia skargi na bezczynność z uwagi na inny przedmiot zaskarżenia - podsumowuje nasz rozmówca.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeśli organ podatkowy nie wykona wyroku sądu

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA