REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie stanie się dowodem dla fiskusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

W sprawozdaniu finansowym za 2008 rok trzeba ujawnić transakcje przeprowadzone na nierynkowych zasadach. Przepisy podatkowe nakazują opodatkowanie wszystkich operacji według cen rynkowych. Złożone sprawozdanie finansowe może przyspieszyć wszczęcie kontroli przez właściwy urząd skarbowy.

Publikacja w sprawozdaniu finansowym danych o transakcjach przeprowadzonych na nierynkowych warunkach może sprowadzić na spółkę kontrolę z urzędu skarbowego lub urzędu kontroli skarbowej. Ujawnianie w informacji dodatkowej do sprawozdania tego typu transakcji przeprowadzonych ze stronami powiązanymi wymagają przepisy znowelizowanej 18 marca 2008 r. ustawy o rachunkowości. Mają one zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdania za 2008 rok. Za strony powiązane są uważane nie tylko jednostki powiązane, ale też członkowie zarządu oraz ich rodziny.

REKLAMA

Szacowanie dochodu

REKLAMA

Renata Iwińska, doradca podatkowy, wiceprezes zarządu Spółki Doradztwa Podatkowego Krzysztof Modzelewski i Wspólnicy, podkreśla, że zgodnie z przepisami ustawy o CIT prowadzenie transakcji z podmiotami powiązanymi na warunkach nierynkowych jest zasadniczo niedopuszczalne. Wymóg stosowania warunków rynkowych wynika wprost z art. 11 ust. 1 tej ustawy.

Jednocześnie przepis ten daje organom podatkowym prawo oszacowania dochodu podlegającego opodatkowaniu (a więc ustalenia ceny transakcji na poziomie rynkowym). Może się tak stać, jeżeli w wyniku zawartej na warunkach nierynkowych transakcji z kontrahentem powiązanym podatnik zaniżył dochód do opodatkowania (poprzez stosowanie zaniżonych cen sprzedaży lub wykazując zawyżone koszty zakupu).

- Różnica pomiędzy nowo oszacowaną przez organy podatkowe wyższą ceną sprzedaży a ceną pierwotnie ustaloną w transakcji z kontrahentem powiązanym będzie stanowiła dodatkowy dochód do opodatkowania - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie dochód taki stanowić będzie różnica pomiędzy pierwotną ceną zapłaconą za towar lub usługę a nowo oszacowaną przez organ podatkowy niższą ceną zakupu.

REKLAMA

Ekspert podkreśla również, że przysługująca organom podatkowym na podstawie art. 11 ustawy o CIT kompetencja do szacunkowego ustalania dochodów stanowi odstępstwo od ogólnych zasad dotyczących ustalania podstawy opodatkowania. W konsekwencji oznacza to, że organy podatkowe muszą wykazać, że w wyniku istniejących powiązań między kontrahentami doszło do ustalenia nierynkowych warunków transakcji.

- Należy się spodziewać, że wykazanie w sprawozdaniu finansowym informacji o transakcjach z podmiotami powiązanymi na warunkach innych niż rynkowe ułatwi organom podatkowym wykorzystanie swych kompetencji do ustalania dochodu podatnika w drodze oszacowania - wyjaśnia Renata Iwińska.

- Organy podatkowe nie będą już musiały udowadniać, że dana transakcja przeprowadzona została na warunkach odbiegających od warunków rynkowych gdyż to sam podatnik - w swoim sprawozdaniu finansowym potwierdzi ten fakt.

Dokumentacja podatkowa

Michał Kołosowski, biegły rewident, członek zarządu Europejskiego Centrum Audytu, przyznaje, że przepis wymagający ujawniania transakcji na warunkach innych niż rynkowe, mający na celu zwiększenie wiarygodności jednostek oraz ich transparentności, w praktyce może okazać się przepisem nieużywanym. Spółki są bowiem zobowiązane do identyfikowania takich transakcji zgodnie z art. 9a ustawy o CIT.

- W stosunku do istotnych transakcji z takimi podmiotami spółki są zobowiązane sporządzać dokumentację podatkową dotyczącą użytych cen, tak aby udowodnić ich rynkowość i nie narazić się na szacowanie dochodu ze strony organów podatkowych - twierdzi nasz rozmówca.

 

Wymogi standardu

Ujawniając fakt zawarcia transakcji na warunkach nierynkowych, spółka może sama sprowokować kontrolę ze strony organów podatkowych, które przecież mają również dostęp do sprawozdań finansowych jednostek. W takim kontekście zasadne jest pytanie, czemu taki przepis pojawił się w znowelizowanej ustawie o rachunkowości? Według Michała Kołosowskiego, może to wynikać z błędnego zrozumienia intencji Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 24 (MSR 24), którego celem było zwrócenie uwagi na możliwość wpływu transakcji z jednostkami powiązanymi na sytuację finansową bądź zysk lub stratę jednostki.

Ewa Sobińska, biegły rewident, prezes zarządu ABES Audyt, dodaje, że MSR 24, nakłada wymóg ujawnienia między innymi istoty związku z podmiotem powiązanym i informacji dotyczących transakcji między tymi podmiotami niezbędnych do zrozumienia ich wpływu na sprawozdanie finansowe jednostki. Nie wypowiada się na temat ustalania cen i wyjaśnia we wprowadzeniu, że jednostka może przedstawić je jako równorzędne z tymi, które obowiązują w transakcjach zawartych na warunkach rynkowych tylko wtedy, gdy warunki te mogą zostać potwierdzone. Jak widać, przepis ustawy jest odwrotnością tego, czego wymaga MSR 24.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nowy zakres ujawnianych informacji

SZACOWANIE PRZEZ ORGAN PODATKOWY

Dochody podmiotów powiązanych, które stosują ceny nierynkowe, organ podatkowy określa w drodze oszacowania, stosując następujące metody: porównywalnej ceny niekontrolowanej, ceny odprzedaży, rozsądnej marży (koszt plus). Jeżeli nie jest możliwe zastosowanie tych metod, stosuje się metody zysku transakcyjnego.

3 miesiące od dnia bilansowego to czas na sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego

Agnieszka pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

KSeF nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury – obowiązek już od lutego 2026: Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony? Zapoznaj się z podstawowymi informacjami

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

REKLAMA

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA