REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka na usługi przewozu osób w ramach usług turystyki

REKLAMA

PYTANIE DO USJaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować przewóz osób własnym taborem autokarowym wykonywany w ramach usług turystycznych nabywanych od innych kontrahentów?
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
 Usługi międzynarodowego transportu osób podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 7% w tej części, w jakiej transport jest wykonywany na terytorium kraju. Natomiast ta część, która zostanie wykonana poza terytorium kraju, nie będzie podlegała opodatkowaniu. Wykonanie usług na odcinkach poza Polską będzie podlegało regulacjom podatkowym państw, przez które transport będzie przebiegał.
KOMENTARZ EKSPERTA
Urząd skarbowy zasadnie wyjaśnił, że usługi transportu osób podlegają w Polsce opodatkowaniu stawką 7% – wynika to wprost z załącznika do ustawy o VAT. Poza terytorium Polski przewoźnik wykonujący usługę transportu osób obowiązany jest opodatkować wykonaną usługę w każdym z krajów Wspólnoty, przez który przejeżdża, z uwzględnieniem pokonanych w tych krajach odległości (kilometrów) oraz obowiązujących stawek podatkowych.
ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:
Zasady szczególnych procedur opodatkowania podatkiem VAT przy świadczeniu usług turystycznych określone zostały w ramach art. 119 ust. 1–10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Istotą szczególnych procedur, zgodnie z ust. 1 art. 119 ustawy, jest przyjęcie, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku.
WAŻNE!
Przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Opodatkowanie marży przy świadczeniu usług turystycznych, na zasadach określonych w art. 119 ustawy, bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, może stosować podatnik (ust. 3 art. 119), który:
1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
2) działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
3) przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
4) prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Wymienione przesłanki muszą być spełnione łącznie. Szczególny tryb opodatkowania marży przy świadczeniu usług turystycznych może być stosowany przez podatnika (biuro podróży) pod warunkiem, że przy wykorzystywaniu swojej usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, np. usługi transportowe, zakwaterowanie, wyżywienie, czy przewodnika, które w całości składają się na usługę turystyczną świadczoną przez biuro podróży. Jeżeli przy świadczeniu tych usług podatnik wykorzystuje swój własny majątek (hotel, autokar itp.), czyli wykorzystuje „usługi własne”, to wówczas musi odrębnie ustalać podstawę opodatkowania dla usług własnych (opodatkowanie na zasadach ogólnych – art. 29 ustawy) oraz w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (art. 119 ustawy). Od 1 maja 2004 roku organizowanie imprez i świadczenie usług turystycznych w kraju opodatkowane jest stawką 22%. Usługi turystyczne świadczone na terytorium Wspólnoty, tak jak w kraju, są objęte szczególną procedurą opodatkowania. Osiągnięta w tej części marża została opodatkowana stawką 22%. Natomiast gdy usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści nabywcy są świadczone zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim, to usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% tylko w tej części, która dotyczy usług świadczonych poza terytorium Wspólnoty. Dla obydwu części tej usługi (na terytorium Wspólnoty oraz poza nią) podatnik musi ustalić odrębnie podstawę opodatkowania. Stawkę 0% stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających świadczenie tych usług – w całości lub w części – poza terytorium Wspólnoty.
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi transportu osób realizowanego środkami transportu drogowego na terenie kraju podlegają opodatkowaniu według stawki 7% jako usługi wymienione w załączniku Nr 3, poz. 144 – usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe (PKWiU 60.23). W odniesieniu do usług transportu osób realizowanych środkami transportu drogowego na terenie Wspólnoty określenie miejsca opodatkowania tych usług odbywa się przy uwzględnieniu zasady wynikającej z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług pomiędzy krajami Unii Europejskiej – miejscem świadczenia usług (opodatkowania) jest miejsce, gdzie odbywa się transport – z uwzględnieniem pokonanych odległości.
WAŻNE!
Przewoźnik wykonujący usługę transportu osób obowiązany jest opodatkować wykonaną usługę w każdym z krajów Wspólnoty, przez który przejeżdża, z uwzględnieniem pokonanych w tych krajach odległości (kilometrów) oraz obowiązujących stawek podatkowych.
Opodatkowaniu podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki podatkowej w wysokości 7% podlega ta część usługi, która przebiega na odcinku krajowym. W części, w jakiej usługa ta jest realizowana poza granicami Polski – nie podlega regulacjom przewidzianym w ustawie o VAT, stąd też w tej części osiągnięty obrót nie powinien być wykazywany w deklaracji podatkowej VAT-7. W większości przypadków kraje członkowskie określają w sposób odrębny warunki, sposób obliczania i poboru podatku z tytułu świadczenia usług międzynarodowych przewozów drogowych, w tym polegającego na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi poza ich terytoriami, w przypadku gdy usługi te realizowane są przez podatników mających siedzibę poza terytorium danego kraju. Często zasada stosowana przez kraje członkowskie w tym zakresie polega na tym, iż podatek ten pobierany jest przez służby celne bezpośrednio przy wjeździe na terytorium innego państwa Wspólnoty.
Do opodatkowania usług międzynarodowego drogowego transportu osób realizowanego poza terytorium Wspólnoty, podobnie jak w przypadku takich usług wykonywanych na terenie państw członkowskich, stosuje się zasadę wyrażoną w cytowanym art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy. Zatem stanowisko podatnika zasługuje na aprobatę w części dotyczącej świadczenia usług transportu osób na terenie kraju oraz państw Wspólnoty. Oznacza to, że usługi międzynarodowego transportu osób podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 7% w tej części, w jakiej transport jest wykonywany na terytorium kraju. Natomiast ta część, która zostanie wykonana poza terytorium kraju, nie będzie podlegała opodatkowaniu. Wykonanie usług na odcinkach poza Polską będzie podlegało regulacjom podatkowym państw, przez które transport będzie przebiegał. Zatem zastosowanie stawki 0% przy wykonywaniu usług transportu osób poza krajami Wspólnoty jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami cyt. wyżej.
Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia zamieszczone w bazie internetowej:
•  III/443-16/05
Pismo z 31 marca 2005 r. nr PP/443-63-1/05

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA