REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka na usługi przewozu osób w ramach usług turystyki

REKLAMA

PYTANIE DO USJaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować przewóz osób własnym taborem autokarowym wykonywany w ramach usług turystycznych nabywanych od innych kontrahentów?
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
 Usługi międzynarodowego transportu osób podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 7% w tej części, w jakiej transport jest wykonywany na terytorium kraju. Natomiast ta część, która zostanie wykonana poza terytorium kraju, nie będzie podlegała opodatkowaniu. Wykonanie usług na odcinkach poza Polską będzie podlegało regulacjom podatkowym państw, przez które transport będzie przebiegał.
KOMENTARZ EKSPERTA
Urząd skarbowy zasadnie wyjaśnił, że usługi transportu osób podlegają w Polsce opodatkowaniu stawką 7% – wynika to wprost z załącznika do ustawy o VAT. Poza terytorium Polski przewoźnik wykonujący usługę transportu osób obowiązany jest opodatkować wykonaną usługę w każdym z krajów Wspólnoty, przez który przejeżdża, z uwzględnieniem pokonanych w tych krajach odległości (kilometrów) oraz obowiązujących stawek podatkowych.
ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:
Zasady szczególnych procedur opodatkowania podatkiem VAT przy świadczeniu usług turystycznych określone zostały w ramach art. 119 ust. 1–10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Istotą szczególnych procedur, zgodnie z ust. 1 art. 119 ustawy, jest przyjęcie, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku.
WAŻNE!
Przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Opodatkowanie marży przy świadczeniu usług turystycznych, na zasadach określonych w art. 119 ustawy, bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, może stosować podatnik (ust. 3 art. 119), który:
1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
2) działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
3) przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
4) prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Wymienione przesłanki muszą być spełnione łącznie. Szczególny tryb opodatkowania marży przy świadczeniu usług turystycznych może być stosowany przez podatnika (biuro podróży) pod warunkiem, że przy wykorzystywaniu swojej usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, np. usługi transportowe, zakwaterowanie, wyżywienie, czy przewodnika, które w całości składają się na usługę turystyczną świadczoną przez biuro podróży. Jeżeli przy świadczeniu tych usług podatnik wykorzystuje swój własny majątek (hotel, autokar itp.), czyli wykorzystuje „usługi własne”, to wówczas musi odrębnie ustalać podstawę opodatkowania dla usług własnych (opodatkowanie na zasadach ogólnych – art. 29 ustawy) oraz w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (art. 119 ustawy). Od 1 maja 2004 roku organizowanie imprez i świadczenie usług turystycznych w kraju opodatkowane jest stawką 22%. Usługi turystyczne świadczone na terytorium Wspólnoty, tak jak w kraju, są objęte szczególną procedurą opodatkowania. Osiągnięta w tej części marża została opodatkowana stawką 22%. Natomiast gdy usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści nabywcy są świadczone zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim, to usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% tylko w tej części, która dotyczy usług świadczonych poza terytorium Wspólnoty. Dla obydwu części tej usługi (na terytorium Wspólnoty oraz poza nią) podatnik musi ustalić odrębnie podstawę opodatkowania. Stawkę 0% stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających świadczenie tych usług – w całości lub w części – poza terytorium Wspólnoty.
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi transportu osób realizowanego środkami transportu drogowego na terenie kraju podlegają opodatkowaniu według stawki 7% jako usługi wymienione w załączniku Nr 3, poz. 144 – usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe (PKWiU 60.23). W odniesieniu do usług transportu osób realizowanych środkami transportu drogowego na terenie Wspólnoty określenie miejsca opodatkowania tych usług odbywa się przy uwzględnieniu zasady wynikającej z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług pomiędzy krajami Unii Europejskiej – miejscem świadczenia usług (opodatkowania) jest miejsce, gdzie odbywa się transport – z uwzględnieniem pokonanych odległości.
WAŻNE!
Przewoźnik wykonujący usługę transportu osób obowiązany jest opodatkować wykonaną usługę w każdym z krajów Wspólnoty, przez który przejeżdża, z uwzględnieniem pokonanych w tych krajach odległości (kilometrów) oraz obowiązujących stawek podatkowych.
Opodatkowaniu podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki podatkowej w wysokości 7% podlega ta część usługi, która przebiega na odcinku krajowym. W części, w jakiej usługa ta jest realizowana poza granicami Polski – nie podlega regulacjom przewidzianym w ustawie o VAT, stąd też w tej części osiągnięty obrót nie powinien być wykazywany w deklaracji podatkowej VAT-7. W większości przypadków kraje członkowskie określają w sposób odrębny warunki, sposób obliczania i poboru podatku z tytułu świadczenia usług międzynarodowych przewozów drogowych, w tym polegającego na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi poza ich terytoriami, w przypadku gdy usługi te realizowane są przez podatników mających siedzibę poza terytorium danego kraju. Często zasada stosowana przez kraje członkowskie w tym zakresie polega na tym, iż podatek ten pobierany jest przez służby celne bezpośrednio przy wjeździe na terytorium innego państwa Wspólnoty.
Do opodatkowania usług międzynarodowego drogowego transportu osób realizowanego poza terytorium Wspólnoty, podobnie jak w przypadku takich usług wykonywanych na terenie państw członkowskich, stosuje się zasadę wyrażoną w cytowanym art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy. Zatem stanowisko podatnika zasługuje na aprobatę w części dotyczącej świadczenia usług transportu osób na terenie kraju oraz państw Wspólnoty. Oznacza to, że usługi międzynarodowego transportu osób podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 7% w tej części, w jakiej transport jest wykonywany na terytorium kraju. Natomiast ta część, która zostanie wykonana poza terytorium kraju, nie będzie podlegała opodatkowaniu. Wykonanie usług na odcinkach poza Polską będzie podlegało regulacjom podatkowym państw, przez które transport będzie przebiegał. Zatem zastosowanie stawki 0% przy wykonywaniu usług transportu osób poza krajami Wspólnoty jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami cyt. wyżej.
Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia zamieszczone w bazie internetowej:
•  III/443-16/05
Pismo z 31 marca 2005 r. nr PP/443-63-1/05

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA