REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka na usługi przewozu osób w ramach usług turystyki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

PYTANIE DO USJaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować przewóz osób własnym taborem autokarowym wykonywany w ramach usług turystycznych nabywanych od innych kontrahentów?
ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
 Usługi międzynarodowego transportu osób podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 7% w tej części, w jakiej transport jest wykonywany na terytorium kraju. Natomiast ta część, która zostanie wykonana poza terytorium kraju, nie będzie podlegała opodatkowaniu. Wykonanie usług na odcinkach poza Polską będzie podlegało regulacjom podatkowym państw, przez które transport będzie przebiegał.
KOMENTARZ EKSPERTA
Urząd skarbowy zasadnie wyjaśnił, że usługi transportu osób podlegają w Polsce opodatkowaniu stawką 7% – wynika to wprost z załącznika do ustawy o VAT. Poza terytorium Polski przewoźnik wykonujący usługę transportu osób obowiązany jest opodatkować wykonaną usługę w każdym z krajów Wspólnoty, przez który przejeżdża, z uwzględnieniem pokonanych w tych krajach odległości (kilometrów) oraz obowiązujących stawek podatkowych.
ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:
Zasady szczególnych procedur opodatkowania podatkiem VAT przy świadczeniu usług turystycznych określone zostały w ramach art. 119 ust. 1–10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Istotą szczególnych procedur, zgodnie z ust. 1 art. 119 ustawy, jest przyjęcie, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku.
WAŻNE!
Przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.
Opodatkowanie marży przy świadczeniu usług turystycznych, na zasadach określonych w art. 119 ustawy, bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, może stosować podatnik (ust. 3 art. 119), który:
1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
2) działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
3) przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
4) prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Wymienione przesłanki muszą być spełnione łącznie. Szczególny tryb opodatkowania marży przy świadczeniu usług turystycznych może być stosowany przez podatnika (biuro podróży) pod warunkiem, że przy wykorzystywaniu swojej usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, np. usługi transportowe, zakwaterowanie, wyżywienie, czy przewodnika, które w całości składają się na usługę turystyczną świadczoną przez biuro podróży. Jeżeli przy świadczeniu tych usług podatnik wykorzystuje swój własny majątek (hotel, autokar itp.), czyli wykorzystuje „usługi własne”, to wówczas musi odrębnie ustalać podstawę opodatkowania dla usług własnych (opodatkowanie na zasadach ogólnych – art. 29 ustawy) oraz w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (art. 119 ustawy). Od 1 maja 2004 roku organizowanie imprez i świadczenie usług turystycznych w kraju opodatkowane jest stawką 22%. Usługi turystyczne świadczone na terytorium Wspólnoty, tak jak w kraju, są objęte szczególną procedurą opodatkowania. Osiągnięta w tej części marża została opodatkowana stawką 22%. Natomiast gdy usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści nabywcy są świadczone zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim, to usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% tylko w tej części, która dotyczy usług świadczonych poza terytorium Wspólnoty. Dla obydwu części tej usługi (na terytorium Wspólnoty oraz poza nią) podatnik musi ustalić odrębnie podstawę opodatkowania. Stawkę 0% stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających świadczenie tych usług – w całości lub w części – poza terytorium Wspólnoty.
Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi transportu osób realizowanego środkami transportu drogowego na terenie kraju podlegają opodatkowaniu według stawki 7% jako usługi wymienione w załączniku Nr 3, poz. 144 – usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe (PKWiU 60.23). W odniesieniu do usług transportu osób realizowanych środkami transportu drogowego na terenie Wspólnoty określenie miejsca opodatkowania tych usług odbywa się przy uwzględnieniu zasady wynikającej z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług pomiędzy krajami Unii Europejskiej – miejscem świadczenia usług (opodatkowania) jest miejsce, gdzie odbywa się transport – z uwzględnieniem pokonanych odległości.
WAŻNE!
Przewoźnik wykonujący usługę transportu osób obowiązany jest opodatkować wykonaną usługę w każdym z krajów Wspólnoty, przez który przejeżdża, z uwzględnieniem pokonanych w tych krajach odległości (kilometrów) oraz obowiązujących stawek podatkowych.
Opodatkowaniu podatkiem VAT przy zastosowaniu stawki podatkowej w wysokości 7% podlega ta część usługi, która przebiega na odcinku krajowym. W części, w jakiej usługa ta jest realizowana poza granicami Polski – nie podlega regulacjom przewidzianym w ustawie o VAT, stąd też w tej części osiągnięty obrót nie powinien być wykazywany w deklaracji podatkowej VAT-7. W większości przypadków kraje członkowskie określają w sposób odrębny warunki, sposób obliczania i poboru podatku z tytułu świadczenia usług międzynarodowych przewozów drogowych, w tym polegającego na okazjonalnym przewozie osób autobusami zarejestrowanymi poza ich terytoriami, w przypadku gdy usługi te realizowane są przez podatników mających siedzibę poza terytorium danego kraju. Często zasada stosowana przez kraje członkowskie w tym zakresie polega na tym, iż podatek ten pobierany jest przez służby celne bezpośrednio przy wjeździe na terytorium innego państwa Wspólnoty.
Do opodatkowania usług międzynarodowego drogowego transportu osób realizowanego poza terytorium Wspólnoty, podobnie jak w przypadku takich usług wykonywanych na terenie państw członkowskich, stosuje się zasadę wyrażoną w cytowanym art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy. Zatem stanowisko podatnika zasługuje na aprobatę w części dotyczącej świadczenia usług transportu osób na terenie kraju oraz państw Wspólnoty. Oznacza to, że usługi międzynarodowego transportu osób podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 7% w tej części, w jakiej transport jest wykonywany na terytorium kraju. Natomiast ta część, która zostanie wykonana poza terytorium kraju, nie będzie podlegała opodatkowaniu. Wykonanie usług na odcinkach poza Polską będzie podlegało regulacjom podatkowym państw, przez które transport będzie przebiegał. Zatem zastosowanie stawki 0% przy wykonywaniu usług transportu osób poza krajami Wspólnoty jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami cyt. wyżej.
Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia zamieszczone w bazie internetowej:
•  III/443-16/05
Pismo z 31 marca 2005 r. nr PP/443-63-1/05

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA