REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrzymanie przez spółkę kwoty zwróconej nadpłaty z tytułu podatku od dywidendy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy zatrzymanie przez spółkę (płatnika) kwoty zwróconej nadpłaty z tytułu podatku od dywidendy wypłaconej akcjonariuszowi unijnemu stanowi czynność podlegającą przepisom ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? - Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 27 lipca 2006 r., sygn. PO-436/II/7/06
 
Stan faktyczny i stanowisko podatnika:

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie „N.” S.A. podjęło uchwałę o wypłacie dywidendy na rzecz swojego akcjonariusza posiadającego siedzibę w Luksemburgu.

W dniu dokonania wypłaty dywidendy, mając na względzie przepisy art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.) oraz postanowień art. 10 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Luksemburgu 14 czerwca 1995 r. (Dz.U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527), pobrany został przez wypłacającego „N.” zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych według stawki 5 proc.

Następnie spółka zwróciła się do Naczelnika US w K. z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu nienależnie pobranego i przekazanego podatku od wypłaconej dywidendy akcjonariuszowi unijnemu, gdyż powinno mieć zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego.

Naczelnik US w K. stwierdził nadpłatę w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu nienależnie pobranego podatku od wypłaconej dywidendy akcjonariuszowi unijnemu. Nadpłata została zwrócona płatnikowi „N.”.
Jak podniosła spółka, z uwagi na to, iż zwolnienie dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych akcjonariusza ma charakter warunkowy, tj. warunkowane jest dwuletnim okresem posiadania akcji, „N.” nie będzie dokonywać przekazania kwoty zwróconej nadpłaty swojemu akcjonariuszowi aż do dnia, kiedy spełniony zostanie warunek dwuletniego posiadania przez niego akcji.

Zdaniem spółki, przedstawiona sytuacja nie stanowi którejkolwiek z czynności cywilnoprawnych wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z czym nie podlega przepisom tej ustawy.

Naczelnik US w K. uznał jednak, iż zatrzymanie niewypłaconej dywidendy podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. j ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 z późn.zm.) z uwagi na to, iż przedstawiona w pytaniu czynność cywilnoprawna nosi cechy depozytu nieprawidłowego.

Odpowiedź:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. j ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu tym podatkiem podlegają umowy depozytu nieprawidłowego.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera własnej definicji depozytu nieprawidłowego, a zatem w celu określenia, co mieści się pod tym pojęciem, należy odnieść się do kodeksu cywilnego, który – zgodnie z art. 1 – reguluje stosunki cywilnoprawne między osobami fizycznymi i osobami prawnymi.

Definicję przedmiotowej umowy zawiera art. 845 kodeksu. W myśl powołanego przepisu depozyt nieprawidłowy ma miejsce wtedy, gdy z przepisów szczególnych albo z umowy lub okoliczności wynika, że przechowawca może rozporządzać oddanymi na przechowanie pieniędzmi lub innymi rzeczami oznaczonymi tylko co do gatunku. Do depozytu nieprawidłowego stosuje się przepisy o pożyczce, a czas i miejsce zwrotu określają przepisy o przechowaniu. W cytowanym przepisie mowa jest o przechowawcy, stosownie zaś do art. 835 k.c. przez umowę przechowania przechowawca zobowiązuje się zachować w stanie niepogorszonym rzecz ruchomą oddaną mu na przechowanie.

(...) W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku nie ma mowy o zawarciu umowy przechowania pomiędzy spółką a jej akcjonariuszem. Zatrzymanie dywidendy przez „N.” było wyłącznie wynikiem działania spółki i odbyło się bez udziału akcjonariusza. Spółka swoje działania oparła (...) o przepis art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tej sytuacji wobec braku umowy przechowania nie można wnioskować, iż nosi ona cechy depozytu nieprawidłowego. Warunkiem wystąpienia depozytu nieprawidłowego jest bowiem oddanie na przechowanie pieniędzy albo innych rzeczy oznaczonych co do gatunku (art. 845 k.c.). Realny charakter przedmiotowej umowy nie pozwala na ograniczenie się do domniemywania jej istnienia. Dla oceny, czy mamy do czynienia z depozytem nieprawidłowym środków pieniężnych, istotne jest istnienie zgodnego oświadczenia woli obu stron czynności cywilnoprawnej oraz oddanie pieniędzy na przechowanie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku (...) nie wynika natomiast, iż spółka i jej akcjonariusz dokonali jakiejkolwiek czynności prawnej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, której przedmiotem byłaby kwota zatrzymanej dywidendy. (...)

Reasumując, należy stwierdzić, iż (...) w omawianej sprawie nie doszło do zawarcia umowy między „N.” a jej akcjonariuszem, która nosiłaby cechy depozytu nieprawidłowego (...).
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA