REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa lokali mieszkalnych, które mają być zasiedlone pierwszy raz

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy dostawa lokali mieszkalnych znajdujących się w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, który podatnik zakupił od podmiotu będącego wykonawcą budynku, korzysta ze zwolnienia od VAT? - Decyzja z 7 sierpnia 2006 r., sygn. II-1/4430-153/06

Stan faktyczny i stanowisko podatnika:
„A” Sp. z o.o. została powołana w celu realizacji i komercjalizacji inwestycji mieszkaniowych zlokalizowanych w miejscowości Ż. Wykonując swoje zadania statutowe, spółka zamierza nabyć wszystkie lokale mieszkalne w budynku mieszkaniowym wielorodzinnym, które będą lokalami samodzielnymi, posiadającymi pozwolenie na użytkowanie. Spółka poinformowała, że zamierza nabyć ww. lokale mieszkalne od sprzedającego będącego osobą prawną, a następnie przeprowadzić ich komercjalizację poprzez sprzedaż mieszkań potencjalnym nabywcom lub poprzez ich wynajem.

Zdaniem spółki, dalsza sprzedaż mieszkań znajdujących się w ww. budynku powinna podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stosownie bowiem do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy. Z kolei zgodnie z definicją w art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Podatnik poinformował ponadto, że obecny właściciel budynku zakupił cały ww. budynek jako środek trwały w budowie wraz z prawem użytkowania wieczystego działki, na której budynek jest usytuowany, od innej osoby prawnej i w związku z tą transakcją została wystawiona faktura VAT, a zobowiązanie wynikające z ww. faktury zostało między stronami rozliczone i obecny właściciel przejął przedmiotowy budynek do użytkowania. Zdaniem spółki, ww. transakcją nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy.

Zgodnie z uzyskaną przez aktualnego właściciela budynku opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych „(...) obiekty budowlane klasyfikowane są do pozycji obejmującej obiekty gotowe, które zostaną wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną na podstawie decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku w określonym miejscu, zgodnie z zatwierdzonym obiektem budowlanym. Budynki mieszkalne wielorodzinne mieszczą się w grupowaniu: PKOB grupa 112, klasa 1122 – budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach”. W związku z powyższym spółka stanęła na stanowisku, iż przedmiotowy obiekt w momencie jego zakupu przez obecnego właściciela spełniał warunki definicji obiektów budownictwa mieszkaniowego z art. 2 pkt 12 ww. ustawy. Potwierdzeniem tego poglądu, zdaniem spółki, jest również fakt, iż w poz. 161 załącznika nr 3 do ww. ustawy ustawodawca przewidział „dostawę, budowę, remont lub przebudowę budynków mieszkalnych (PKOB 11) i ich części (...)”, co – jak twierdzi spółka – rozstrzyga o tym, że przejęcie do użytkowania obiektów budownictwa mieszkaniowego będących środkami trwałymi w budowie spełnia definicję pierwszego zasiedlenia z art. 2 pkt 14 ww. ustawy.

Podatnik poinformował ponadto, że ww. lokale mieszkalne w budynku wielorodzinnym wykończone są w standardzie deweloperskim, który w zakresie wykończenia lokalu mieszkalnego nie przewiduje: drzwi wewnętrznych, białego montażu, osprzętu elektronicznego i wykładzin lub parkietu na posadzce. Spółka podała również, że ww. lokale będą lokalami samodzielnymi i będą miały pozwolenie na użytkowanie, a w chwili obecnej sprzedający prowadzi w nich prace wykończeniowe.

W związku z tym spółka wystąpiła z zapytaniem, czy dalsza sprzedaż przez „A” Sp. z o.o. przedmiotowych lokali mieszkalnych potencjalnym nabywcom będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Odpowiedź:
(...) Artykuł 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Definicja „pierwszego zasiedlenia”, o którym mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 10, sformułowana została przez ustawodawcę w art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, według którego przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

(...) Przez pierwsze zasiedlenie, w rozumieniu art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, należy rozumieć objęcie we władanie obiektu budownictwa mieszkaniowego lub jego części (lokalu mieszkalnego) przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowy obiekt (lokal) nie musi zostać faktycznie zamieszkany przez nabywcę, lecz powinien być przejęty przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowych obiektów nabywcy powinno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego (...) stanu faktycznego wynika, że strona zakupi obiekt budownictwa mieszkaniowego od podmiotu, który nabył przedmiotowy obiekt jako środek trwały w budowie oraz dokonał na nim nakładów inwestycyjnych. W momencie zakupu przedmiotowych lokali przez stronę lokale nie będą zamieszkane przez lokatorów lub najemców. Nabycie przedmiotowych lokali nastąpi w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu (dostawa przedmiotowych lokali). Lokale mieszkalne, które zamierza nabyć spółka, będą lokalami samodzielnymi, posiadającymi pozwolenie na użytkowanie, co oznacza, że spółka, w wyniku transakcji zakupu przedmiotowych lokali mieszkalnych stanie się ich właścicielem. W myśl art. 61 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U Nr 89, poz. 414 z późn.zm.) właściciel lub zarządca lokalu mieszkalnego obowiązany jest użytkować obiekt zgodnie z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać go w należytym stanie technicznym i estetycznym, co potwierdza, iż od momentu nabycia obiektu budownictwa mieszkaniowego spółka, jako właściciel przedmiotowego obiektu, staje się jego użytkownikiem.
(...) Organ odwoławczy zauważa, iż w przypadku spełnienia dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i niewystąpienia przesłanek wyłączających zwolnienie, o których mowa w ww. artykule, dalsza odsprzedaż lokali mieszkalnych będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
(...)
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA