REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa lokali mieszkalnych, które mają być zasiedlone pierwszy raz

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy dostawa lokali mieszkalnych znajdujących się w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, który podatnik zakupił od podmiotu będącego wykonawcą budynku, korzysta ze zwolnienia od VAT? - Decyzja z 7 sierpnia 2006 r., sygn. II-1/4430-153/06

Stan faktyczny i stanowisko podatnika:
„A” Sp. z o.o. została powołana w celu realizacji i komercjalizacji inwestycji mieszkaniowych zlokalizowanych w miejscowości Ż. Wykonując swoje zadania statutowe, spółka zamierza nabyć wszystkie lokale mieszkalne w budynku mieszkaniowym wielorodzinnym, które będą lokalami samodzielnymi, posiadającymi pozwolenie na użytkowanie. Spółka poinformowała, że zamierza nabyć ww. lokale mieszkalne od sprzedającego będącego osobą prawną, a następnie przeprowadzić ich komercjalizację poprzez sprzedaż mieszkań potencjalnym nabywcom lub poprzez ich wynajem.

Zdaniem spółki, dalsza sprzedaż mieszkań znajdujących się w ww. budynku powinna podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stosownie bowiem do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy. Z kolei zgodnie z definicją w art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Podatnik poinformował ponadto, że obecny właściciel budynku zakupił cały ww. budynek jako środek trwały w budowie wraz z prawem użytkowania wieczystego działki, na której budynek jest usytuowany, od innej osoby prawnej i w związku z tą transakcją została wystawiona faktura VAT, a zobowiązanie wynikające z ww. faktury zostało między stronami rozliczone i obecny właściciel przejął przedmiotowy budynek do użytkowania. Zdaniem spółki, ww. transakcją nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy.

Zgodnie z uzyskaną przez aktualnego właściciela budynku opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych „(...) obiekty budowlane klasyfikowane są do pozycji obejmującej obiekty gotowe, które zostaną wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną na podstawie decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku w określonym miejscu, zgodnie z zatwierdzonym obiektem budowlanym. Budynki mieszkalne wielorodzinne mieszczą się w grupowaniu: PKOB grupa 112, klasa 1122 – budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach”. W związku z powyższym spółka stanęła na stanowisku, iż przedmiotowy obiekt w momencie jego zakupu przez obecnego właściciela spełniał warunki definicji obiektów budownictwa mieszkaniowego z art. 2 pkt 12 ww. ustawy. Potwierdzeniem tego poglądu, zdaniem spółki, jest również fakt, iż w poz. 161 załącznika nr 3 do ww. ustawy ustawodawca przewidział „dostawę, budowę, remont lub przebudowę budynków mieszkalnych (PKOB 11) i ich części (...)”, co – jak twierdzi spółka – rozstrzyga o tym, że przejęcie do użytkowania obiektów budownictwa mieszkaniowego będących środkami trwałymi w budowie spełnia definicję pierwszego zasiedlenia z art. 2 pkt 14 ww. ustawy.

Podatnik poinformował ponadto, że ww. lokale mieszkalne w budynku wielorodzinnym wykończone są w standardzie deweloperskim, który w zakresie wykończenia lokalu mieszkalnego nie przewiduje: drzwi wewnętrznych, białego montażu, osprzętu elektronicznego i wykładzin lub parkietu na posadzce. Spółka podała również, że ww. lokale będą lokalami samodzielnymi i będą miały pozwolenie na użytkowanie, a w chwili obecnej sprzedający prowadzi w nich prace wykończeniowe.

W związku z tym spółka wystąpiła z zapytaniem, czy dalsza sprzedaż przez „A” Sp. z o.o. przedmiotowych lokali mieszkalnych potencjalnym nabywcom będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Odpowiedź:
(...) Artykuł 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Definicja „pierwszego zasiedlenia”, o którym mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 10, sformułowana została przez ustawodawcę w art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, według którego przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

(...) Przez pierwsze zasiedlenie, w rozumieniu art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, należy rozumieć objęcie we władanie obiektu budownictwa mieszkaniowego lub jego części (lokalu mieszkalnego) przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowy obiekt (lokal) nie musi zostać faktycznie zamieszkany przez nabywcę, lecz powinien być przejęty przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowych obiektów nabywcy powinno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego (...) stanu faktycznego wynika, że strona zakupi obiekt budownictwa mieszkaniowego od podmiotu, który nabył przedmiotowy obiekt jako środek trwały w budowie oraz dokonał na nim nakładów inwestycyjnych. W momencie zakupu przedmiotowych lokali przez stronę lokale nie będą zamieszkane przez lokatorów lub najemców. Nabycie przedmiotowych lokali nastąpi w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu (dostawa przedmiotowych lokali). Lokale mieszkalne, które zamierza nabyć spółka, będą lokalami samodzielnymi, posiadającymi pozwolenie na użytkowanie, co oznacza, że spółka, w wyniku transakcji zakupu przedmiotowych lokali mieszkalnych stanie się ich właścicielem. W myśl art. 61 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U Nr 89, poz. 414 z późn.zm.) właściciel lub zarządca lokalu mieszkalnego obowiązany jest użytkować obiekt zgodnie z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać go w należytym stanie technicznym i estetycznym, co potwierdza, iż od momentu nabycia obiektu budownictwa mieszkaniowego spółka, jako właściciel przedmiotowego obiektu, staje się jego użytkownikiem.
(...) Organ odwoławczy zauważa, iż w przypadku spełnienia dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i niewystąpienia przesłanek wyłączających zwolnienie, o których mowa w ww. artykule, dalsza odsprzedaż lokali mieszkalnych będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
(...)
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA