REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa lokali mieszkalnych, które mają być zasiedlone pierwszy raz

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy dostawa lokali mieszkalnych znajdujących się w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, który podatnik zakupił od podmiotu będącego wykonawcą budynku, korzysta ze zwolnienia od VAT? - Decyzja z 7 sierpnia 2006 r., sygn. II-1/4430-153/06

Stan faktyczny i stanowisko podatnika:
„A” Sp. z o.o. została powołana w celu realizacji i komercjalizacji inwestycji mieszkaniowych zlokalizowanych w miejscowości Ż. Wykonując swoje zadania statutowe, spółka zamierza nabyć wszystkie lokale mieszkalne w budynku mieszkaniowym wielorodzinnym, które będą lokalami samodzielnymi, posiadającymi pozwolenie na użytkowanie. Spółka poinformowała, że zamierza nabyć ww. lokale mieszkalne od sprzedającego będącego osobą prawną, a następnie przeprowadzić ich komercjalizację poprzez sprzedaż mieszkań potencjalnym nabywcom lub poprzez ich wynajem.

Zdaniem spółki, dalsza sprzedaż mieszkań znajdujących się w ww. budynku powinna podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stosownie bowiem do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy. Z kolei zgodnie z definicją w art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Podatnik poinformował ponadto, że obecny właściciel budynku zakupił cały ww. budynek jako środek trwały w budowie wraz z prawem użytkowania wieczystego działki, na której budynek jest usytuowany, od innej osoby prawnej i w związku z tą transakcją została wystawiona faktura VAT, a zobowiązanie wynikające z ww. faktury zostało między stronami rozliczone i obecny właściciel przejął przedmiotowy budynek do użytkowania. Zdaniem spółki, ww. transakcją nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ww. ustawy.

Zgodnie z uzyskaną przez aktualnego właściciela budynku opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych „(...) obiekty budowlane klasyfikowane są do pozycji obejmującej obiekty gotowe, które zostaną wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną na podstawie decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku w określonym miejscu, zgodnie z zatwierdzonym obiektem budowlanym. Budynki mieszkalne wielorodzinne mieszczą się w grupowaniu: PKOB grupa 112, klasa 1122 – budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach”. W związku z powyższym spółka stanęła na stanowisku, iż przedmiotowy obiekt w momencie jego zakupu przez obecnego właściciela spełniał warunki definicji obiektów budownictwa mieszkaniowego z art. 2 pkt 12 ww. ustawy. Potwierdzeniem tego poglądu, zdaniem spółki, jest również fakt, iż w poz. 161 załącznika nr 3 do ww. ustawy ustawodawca przewidział „dostawę, budowę, remont lub przebudowę budynków mieszkalnych (PKOB 11) i ich części (...)”, co – jak twierdzi spółka – rozstrzyga o tym, że przejęcie do użytkowania obiektów budownictwa mieszkaniowego będących środkami trwałymi w budowie spełnia definicję pierwszego zasiedlenia z art. 2 pkt 14 ww. ustawy.

Podatnik poinformował ponadto, że ww. lokale mieszkalne w budynku wielorodzinnym wykończone są w standardzie deweloperskim, który w zakresie wykończenia lokalu mieszkalnego nie przewiduje: drzwi wewnętrznych, białego montażu, osprzętu elektronicznego i wykładzin lub parkietu na posadzce. Spółka podała również, że ww. lokale będą lokalami samodzielnymi i będą miały pozwolenie na użytkowanie, a w chwili obecnej sprzedający prowadzi w nich prace wykończeniowe.

W związku z tym spółka wystąpiła z zapytaniem, czy dalsza sprzedaż przez „A” Sp. z o.o. przedmiotowych lokali mieszkalnych potencjalnym nabywcom będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Odpowiedź:
(...) Artykuł 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Definicja „pierwszego zasiedlenia”, o którym mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 10, sformułowana została przez ustawodawcę w art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, według którego przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

(...) Przez pierwsze zasiedlenie, w rozumieniu art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, należy rozumieć objęcie we władanie obiektu budownictwa mieszkaniowego lub jego części (lokalu mieszkalnego) przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowy obiekt (lokal) nie musi zostać faktycznie zamieszkany przez nabywcę, lecz powinien być przejęty przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowych obiektów nabywcy powinno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego (...) stanu faktycznego wynika, że strona zakupi obiekt budownictwa mieszkaniowego od podmiotu, który nabył przedmiotowy obiekt jako środek trwały w budowie oraz dokonał na nim nakładów inwestycyjnych. W momencie zakupu przedmiotowych lokali przez stronę lokale nie będą zamieszkane przez lokatorów lub najemców. Nabycie przedmiotowych lokali nastąpi w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu (dostawa przedmiotowych lokali). Lokale mieszkalne, które zamierza nabyć spółka, będą lokalami samodzielnymi, posiadającymi pozwolenie na użytkowanie, co oznacza, że spółka, w wyniku transakcji zakupu przedmiotowych lokali mieszkalnych stanie się ich właścicielem. W myśl art. 61 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U Nr 89, poz. 414 z późn.zm.) właściciel lub zarządca lokalu mieszkalnego obowiązany jest użytkować obiekt zgodnie z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać go w należytym stanie technicznym i estetycznym, co potwierdza, iż od momentu nabycia obiektu budownictwa mieszkaniowego spółka, jako właściciel przedmiotowego obiektu, staje się jego użytkownikiem.
(...) Organ odwoławczy zauważa, iż w przypadku spełnienia dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i niewystąpienia przesłanek wyłączających zwolnienie, o których mowa w ww. artykule, dalsza odsprzedaż lokali mieszkalnych będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
(...)
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA