REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie w czerwcu 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz Krajowego Rejestru Karnego, doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym, a także publikowane w czerwcu orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

REKLAMA


DORĘCZENIA PISM SĄDOWYCH W POSTĘPOWANIU CYWILNYM

7 czerwca 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu i sposobu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 600), na podstawie którego:

- wprowadzono obowiązek umieszczania przez doręczyciela przesyłki informacji o nowym adresie zamieszkania odbiorcy, jeśli adres ten jest doręczycielowi znany, w szczególności, gdy adresat uzgodnił z operatorem inne miejsce doręczania przesyłek;

REKLAMA

- zobowiązano sądy, których warunki techniczne na to pozwalają, do stosowania w miejsce papierowego formularza potwierdzenia odbioru, elektronicznej postaci tego formularza, przekazywanego za pomocą systemu teleinformatycznego służącego do jego obsługi;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przyjęto zasadę, że potwierdzenie odbioru przesyłki będzie dokonywane przez odbierającego przesyłkę na elektronicznym formularzu potwierdzenia odbioru przy pomocy urządzenia umożliwiającego odwzorowanie pisma własnoręcznego, umieszczając czytelny podpis zawierający imię i nazwisko.;

- określono, że formularz potwierdzenia odbioru będzie zawierał wszystkie informacje umieszczane dotychczas na papierowym formularzu potwierdzenia odbioru z wyjątkiem odcisku datownika;

- zobowiązano operatorów pocztowych do przekazywania sądowi elektronicznych formularzy potwierdzeń odbioru przechowywanych na służącym do tego urządzeniu, nie później niż następnego dnia roboczego.


SPÓŁDZIELCZE KASY OSZCZĘDNOŚCIOWO-KREDYTOWE

12 czerwca 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 613), na podstawie której:

- określono zasady utworzenia i funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania środków pieniężnych spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (dalej „SKOK-i”), który będzie się opierał na funduszach gwarancyjnych tworzonych przez SKOK-i;

- uregulowano przeprowadzanie procesów restrukturyzacyjnych SKOK-ów;

- wprowadzono możliwość dokonywania przez SKOK-i podziałów lub połączeń z innymi SKOK-ami za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego;

- umożliwiono przejmowanie SKOK-ów przez inne SKOK-i za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego;

- uregulowano przebieg procedury likwidacji SKOK-ów;

- wprowadzono regulacje umożliwiające SKOK-om dokonywanie outsourcingu.

 


KRAJOWY REJESTR KARNY

30 czerwca 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1514), na podstawie której:

- zapewniono możliwość komunikowania się systemów teleinformatycznych Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”) i Krajowego Rejestru Karnego (dalej „KRK”);

- przyjęto zasadę, że dane osób zgłaszanych do Krajowego Rejestru Sądowego jako członkowie organów spółek kapitałowych, organizacji pożytku publicznego oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych będą weryfikowane w systemie KRK pod kątem ewentualnej karalności tych osób za określone w przepisach przestępstwa, których popełnienie uniemożliwia członkostwo w ww. organach;

- wprowadzono obowiązek dokonywania weryfikacji, o której mowa powyżej, zarówno przy dokonywaniu rejestracji w KRS nowego podmiotu, jak i przy dokonywaniu zmian osobowych w organach podmiotu już wpisanego;

- zobowiązano KRK do informowania KRS o wszystkich osobach figurujących w KRK w związku ze skazaniem stanowiącym przeszkodę do bycia członkiem organów spółek kapitałowych, organizacji pożytku publicznego oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych;

- zastąpiono tradycyjne dokumenty papierowe, przesyłane pocztą, wykorzystywane dotychczas w obiegu dokumentów pomiędzy sądami powszechnymi a KRK, ich elektronicznymi odpowiednikami, przekazywanymi za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.


ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO

W dniu 9 sierpnia 2012 r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę o sygn. akt III PZP 5/12, zgodnie z którą umowa o pracę na czas określony zawarta przed dniem 22 sierpnia 2009 r., rozwiązuje się w przewidzianym w niej terminie, choćby trwała ponad 24 miesiące po dniu 21 sierpnia 2009 r. (art. 13 ust. 1 w związku z art. 35 ustawy z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców, Dz. U. Nr 125, poz. 1035 ze zm., dalej „ustawa antykryzysowa”).

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy antykryzysowej, w okresie obowiązywania tej ustawy okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie kolejnych umów o pracę na czas określony, między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 24 miesięcy. W uchwale Sąd Najwyższy wyraził pogląd, że do 24-miesięsięcznego okresu zatrudnienia, o którym mowa w powołanym przepisie, nie wlicza się okresu sprzed dnia wejścia w życie ustawy, tj. sprzed 22 sierpnia 2009 r. Sąd Najwyższy stwierdził także, że umowa o pracę na czas określony dłuższy niż 24 miesiące, zawarta przed dniem wejścia w życie ustawy antykryzysowej, nie może być uznana za zawartą na czas nieokreślony. Takie umowy, zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego, ulegają rozwiązaniu w terminie w nich określonym.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA