REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w czerwcu 2013

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie w czerwcu 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz Krajowego Rejestru Karnego, doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym, a także publikowane w czerwcu orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

Autopromocja


DORĘCZENIA PISM SĄDOWYCH W POSTĘPOWANIU CYWILNYM

7 czerwca 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu i sposobu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 600), na podstawie którego:

- wprowadzono obowiązek umieszczania przez doręczyciela przesyłki informacji o nowym adresie zamieszkania odbiorcy, jeśli adres ten jest doręczycielowi znany, w szczególności, gdy adresat uzgodnił z operatorem inne miejsce doręczania przesyłek;

- zobowiązano sądy, których warunki techniczne na to pozwalają, do stosowania w miejsce papierowego formularza potwierdzenia odbioru, elektronicznej postaci tego formularza, przekazywanego za pomocą systemu teleinformatycznego służącego do jego obsługi;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przyjęto zasadę, że potwierdzenie odbioru przesyłki będzie dokonywane przez odbierającego przesyłkę na elektronicznym formularzu potwierdzenia odbioru przy pomocy urządzenia umożliwiającego odwzorowanie pisma własnoręcznego, umieszczając czytelny podpis zawierający imię i nazwisko.;

- określono, że formularz potwierdzenia odbioru będzie zawierał wszystkie informacje umieszczane dotychczas na papierowym formularzu potwierdzenia odbioru z wyjątkiem odcisku datownika;

- zobowiązano operatorów pocztowych do przekazywania sądowi elektronicznych formularzy potwierdzeń odbioru przechowywanych na służącym do tego urządzeniu, nie później niż następnego dnia roboczego.


SPÓŁDZIELCZE KASY OSZCZĘDNOŚCIOWO-KREDYTOWE

12 czerwca 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 613), na podstawie której:

- określono zasady utworzenia i funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania środków pieniężnych spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (dalej „SKOK-i”), który będzie się opierał na funduszach gwarancyjnych tworzonych przez SKOK-i;

- uregulowano przeprowadzanie procesów restrukturyzacyjnych SKOK-ów;

- wprowadzono możliwość dokonywania przez SKOK-i podziałów lub połączeń z innymi SKOK-ami za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego;

- umożliwiono przejmowanie SKOK-ów przez inne SKOK-i za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego;

- uregulowano przebieg procedury likwidacji SKOK-ów;

- wprowadzono regulacje umożliwiające SKOK-om dokonywanie outsourcingu.

 


KRAJOWY REJESTR KARNY

30 czerwca 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1514), na podstawie której:

- zapewniono możliwość komunikowania się systemów teleinformatycznych Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”) i Krajowego Rejestru Karnego (dalej „KRK”);

- przyjęto zasadę, że dane osób zgłaszanych do Krajowego Rejestru Sądowego jako członkowie organów spółek kapitałowych, organizacji pożytku publicznego oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych będą weryfikowane w systemie KRK pod kątem ewentualnej karalności tych osób za określone w przepisach przestępstwa, których popełnienie uniemożliwia członkostwo w ww. organach;

- wprowadzono obowiązek dokonywania weryfikacji, o której mowa powyżej, zarówno przy dokonywaniu rejestracji w KRS nowego podmiotu, jak i przy dokonywaniu zmian osobowych w organach podmiotu już wpisanego;

- zobowiązano KRK do informowania KRS o wszystkich osobach figurujących w KRK w związku ze skazaniem stanowiącym przeszkodę do bycia członkiem organów spółek kapitałowych, organizacji pożytku publicznego oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych;

- zastąpiono tradycyjne dokumenty papierowe, przesyłane pocztą, wykorzystywane dotychczas w obiegu dokumentów pomiędzy sądami powszechnymi a KRK, ich elektronicznymi odpowiednikami, przekazywanymi za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.


ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO

W dniu 9 sierpnia 2012 r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę o sygn. akt III PZP 5/12, zgodnie z którą umowa o pracę na czas określony zawarta przed dniem 22 sierpnia 2009 r., rozwiązuje się w przewidzianym w niej terminie, choćby trwała ponad 24 miesiące po dniu 21 sierpnia 2009 r. (art. 13 ust. 1 w związku z art. 35 ustawy z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców, Dz. U. Nr 125, poz. 1035 ze zm., dalej „ustawa antykryzysowa”).

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy antykryzysowej, w okresie obowiązywania tej ustawy okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie kolejnych umów o pracę na czas określony, między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 24 miesięcy. W uchwale Sąd Najwyższy wyraził pogląd, że do 24-miesięsięcznego okresu zatrudnienia, o którym mowa w powołanym przepisie, nie wlicza się okresu sprzed dnia wejścia w życie ustawy, tj. sprzed 22 sierpnia 2009 r. Sąd Najwyższy stwierdził także, że umowa o pracę na czas określony dłuższy niż 24 miesiące, zawarta przed dniem wejścia w życie ustawy antykryzysowej, nie może być uznana za zawartą na czas nieokreślony. Takie umowy, zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego, ulegają rozwiązaniu w terminie w nich określonym.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców – czy warto korzystać. Wnioski w 2024 r. tylko do końca listopada by uzyskać zwolnienie ze składek w grudniu

Coraz więcej przedsiębiorców poszukuje elastycznych rozwiązań, które pozwolą im na optymalizację kosztów prowadzenia działalności. Jednym z takich narzędzi są tzw. wakacje składkowe – możliwość zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS w jednym wybranym miesiącu w roku. W 2024 roku wnioski można składać w listopadzie, by móc skorzystać z tego zwolnienia w grudniu br. To przede wszystkim pierwsza tego typu pomoc dla mikroprzedsiębiorców, których finansowo dotknęły skutki reformy zwanej „Polskim Ładem”. Katarzyna Siwiec, radca prawny i doradca podatkowy komentuje zalety i wady związane z tym rozwiązaniem.

Obowiązkowy KSeF 2.0. Struktury logiczne FA(3) i FA_RR(1), załączniki do faktur, tryb offline, faktury konsumenckie i z kas fiskalnych. Co proponuje MF?

Ministerstwo Finansów rozpoczęło ostateczne konsultacje projektu rozwiązań prawnych (ustawy) i biznesowych w zakresie wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przedstawione rozwiązania uwzględniają propozycje zgłaszane w toku dotychczasowych konsultacji, w tym specyfikę Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST). Przedmiotem ustaleń są także struktury logiczne FA(3) i FA_RR(1) oraz koncepcja funkcjonowania załącznika do e-faktury w KSeF. Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do MF do 19 listopada, a rozwiązań biznesowych do 22 listopada 2024 r.

KSeF od 2026 r. Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy

Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów poprzez Krajowy System e-Faktur – wynika z projektu ustawy, który 5 listopada 2024 r. został opublikowany na stronach RCL. Firmy dostaną także dodatkowe okresy przejściowe na dostosowanie się do nowych rozwiązań.

Sprawdzamy stawki ryczałtu: Jaki podatek zapłaci manager na kontrakcie B2B?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest dla wielu przedsiębiorców korzystną formą rozliczeń, zwłaszcza przy niskich kosztach działalności. Stawki tego podatku wahają się od 2 proc. do 17 proc., co może znacząco wpływać na wysokość należności wobec fiskusa. Jaką stawkę ryczałtu powinien wybrać manager zatrudniony na kontrakcie B2B w firmie technologicznej?

REKLAMA

Przelewy bankowe 11 listopada. Kiedy dojdzie przelew wysłany w piątek po 16:00?

Przed nami kolejny dzień wolny od pracy. Święto 11 listopada przypada w tym roku w poniedziałek. Co z przelewami bankowymi wysłanymi tego dnia? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem. 

Wyższa akcyza na alkohol w 2025 r. Spadnie spożycie alkoholu, czy wzrośnie szara strefa?

W 2025 r. wzrośnie stawka akcyzy na wysokoprocentowy alkohol. Oczywiste jest, że spowoduje to wzrost cen alkoholu w sklepach. Fakt wysokiej stawki na alkohol w Polsce może oznaczać dwa scenariusze: spadek spożycia alkoholu lub ożywienie szarej strefy. Spadek spożycia będzie aspektem pozytywnym, natomiast wzrost szarej strefy już nie.

Sprzedaż internetowa: kiedy opłata za przesyłkę jest przychodem sprzedawcy? Kiedy warto uniknąć ujęcia kosztu dostawy jako przychodu sprzedającego oraz podstawy opodatkowania VAT?

Sprzedaż internetowa pociąga za sobą najczęściej wysyłkę towaru za pośrednictwem podmiotu trzeciego świadczącego usługi kurierskie. Jeśli nabywca korzysta z opcji darmowej dostawy, to wówczas sprzedający nie otrzymuje od niego dodatkowych środków tytułem kosztów wysyłki i nie powstaje zagadnienie odpowiedniego zaliczenia podatkowego takiej kwoty. Gdy jednak dostawa jest dodatkowo płatna dla kupującego, sprzedawca staje przed pytaniem, czy po jego stronie powstanie dodatkowy przychód w związku z powiększeniem należności kupującego o koszt przesyłki, a także, czy kwota ta stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Składka zdrowotna - zmiany muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm. Co najmniej ¾ wysokości zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne powinno podlegać możliwości odliczenia od należnego podatku

Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, złożyła na ręce Premiera Donalda Tuska uwagi dotyczące składek zdrowotnych w nowym projekcie ustawy. Proponuje ustalenie ryczałtowej składki zdrowotnej i możliwość jej częściowego odliczenia od podatku. Majewska podkreśla, że nowe przepisy muszą uwzględniać specyfikę i możliwości małych firm, które są fundamentem gospodarki.

REKLAMA

Czy fundacja rodzinna zapłaci CIT od udziałów w spółkach luksemburskich? Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, inwestowanie jest więc ryzykowne

Przepisy i orzecznictwo nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy dochód fundacji rodzinnej z transparentnej spółki luksemburskiej podlega podatkowi CIT. Problem wynika z faktu, że takie spółki, zgodnie z luksemburskim prawem, nie są podatnikami. Polskie organy uznają, że fundacje rodzinne, inwestując w te spółki, mogą nie korzystać ze zwolnienia z CIT, jednak niektóre sądy stoją po stronie podatników, uznając, że brak wyraźnych przepisów nie pozwala wykluczyć zwolnienia.

Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

REKLAMA