REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, które weszły w życie w czerwcu 2013 r., z zakresu regulacji dotyczących spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz Krajowego Rejestru Karnego, doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym, a także publikowane w czerwcu orzecznictwo Sądu Najwyższego.

Zapraszamy na forum Księgowość

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


DORĘCZENIA PISM SĄDOWYCH W POSTĘPOWANIU CYWILNYM

7 czerwca 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 19 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu i sposobu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 600), na podstawie którego:

- wprowadzono obowiązek umieszczania przez doręczyciela przesyłki informacji o nowym adresie zamieszkania odbiorcy, jeśli adres ten jest doręczycielowi znany, w szczególności, gdy adresat uzgodnił z operatorem inne miejsce doręczania przesyłek;

REKLAMA

- zobowiązano sądy, których warunki techniczne na to pozwalają, do stosowania w miejsce papierowego formularza potwierdzenia odbioru, elektronicznej postaci tego formularza, przekazywanego za pomocą systemu teleinformatycznego służącego do jego obsługi;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przyjęto zasadę, że potwierdzenie odbioru przesyłki będzie dokonywane przez odbierającego przesyłkę na elektronicznym formularzu potwierdzenia odbioru przy pomocy urządzenia umożliwiającego odwzorowanie pisma własnoręcznego, umieszczając czytelny podpis zawierający imię i nazwisko.;

- określono, że formularz potwierdzenia odbioru będzie zawierał wszystkie informacje umieszczane dotychczas na papierowym formularzu potwierdzenia odbioru z wyjątkiem odcisku datownika;

- zobowiązano operatorów pocztowych do przekazywania sądowi elektronicznych formularzy potwierdzeń odbioru przechowywanych na służącym do tego urządzeniu, nie później niż następnego dnia roboczego.


SPÓŁDZIELCZE KASY OSZCZĘDNOŚCIOWO-KREDYTOWE

12 czerwca 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 613), na podstawie której:

- określono zasady utworzenia i funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania środków pieniężnych spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (dalej „SKOK-i”), który będzie się opierał na funduszach gwarancyjnych tworzonych przez SKOK-i;

- uregulowano przeprowadzanie procesów restrukturyzacyjnych SKOK-ów;

- wprowadzono możliwość dokonywania przez SKOK-i podziałów lub połączeń z innymi SKOK-ami za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego;

- umożliwiono przejmowanie SKOK-ów przez inne SKOK-i za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego;

- uregulowano przebieg procedury likwidacji SKOK-ów;

- wprowadzono regulacje umożliwiające SKOK-om dokonywanie outsourcingu.

 


KRAJOWY REJESTR KARNY

30 czerwca 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1514), na podstawie której:

- zapewniono możliwość komunikowania się systemów teleinformatycznych Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”) i Krajowego Rejestru Karnego (dalej „KRK”);

- przyjęto zasadę, że dane osób zgłaszanych do Krajowego Rejestru Sądowego jako członkowie organów spółek kapitałowych, organizacji pożytku publicznego oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych będą weryfikowane w systemie KRK pod kątem ewentualnej karalności tych osób za określone w przepisach przestępstwa, których popełnienie uniemożliwia członkostwo w ww. organach;

- wprowadzono obowiązek dokonywania weryfikacji, o której mowa powyżej, zarówno przy dokonywaniu rejestracji w KRS nowego podmiotu, jak i przy dokonywaniu zmian osobowych w organach podmiotu już wpisanego;

- zobowiązano KRK do informowania KRS o wszystkich osobach figurujących w KRK w związku ze skazaniem stanowiącym przeszkodę do bycia członkiem organów spółek kapitałowych, organizacji pożytku publicznego oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych;

- zastąpiono tradycyjne dokumenty papierowe, przesyłane pocztą, wykorzystywane dotychczas w obiegu dokumentów pomiędzy sądami powszechnymi a KRK, ich elektronicznymi odpowiednikami, przekazywanymi za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.


ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO

W dniu 9 sierpnia 2012 r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę o sygn. akt III PZP 5/12, zgodnie z którą umowa o pracę na czas określony zawarta przed dniem 22 sierpnia 2009 r., rozwiązuje się w przewidzianym w niej terminie, choćby trwała ponad 24 miesiące po dniu 21 sierpnia 2009 r. (art. 13 ust. 1 w związku z art. 35 ustawy z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców, Dz. U. Nr 125, poz. 1035 ze zm., dalej „ustawa antykryzysowa”).

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy antykryzysowej, w okresie obowiązywania tej ustawy okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie kolejnych umów o pracę na czas określony, między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 24 miesięcy. W uchwale Sąd Najwyższy wyraził pogląd, że do 24-miesięsięcznego okresu zatrudnienia, o którym mowa w powołanym przepisie, nie wlicza się okresu sprzed dnia wejścia w życie ustawy, tj. sprzed 22 sierpnia 2009 r. Sąd Najwyższy stwierdził także, że umowa o pracę na czas określony dłuższy niż 24 miesiące, zawarta przed dniem wejścia w życie ustawy antykryzysowej, nie może być uznana za zawartą na czas nieokreślony. Takie umowy, zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego, ulegają rozwiązaniu w terminie w nich określonym.

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA