REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi płatnicze - zmiany od 7 października 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Dzięgielewska
Magdalena Suwińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

7 października 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o usługach płatniczych, która wprowadziła nowe regulacje dotyczące wydawania, wykupu i dystrybucji pieniądza elektronicznego. Zmiany obejmują również zasady tworzenia, organizacji i działalności instytucji pieniądza elektronicznego oraz nadzoru nad tymi instytucjami.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacja ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 1036)

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wstępie należy zaznaczyć, że zmiany przyjęte nowelizacją służą zasadniczo dwóm celom. Pierwszy z nich to dokonanie wdrożenia odpowiednich przepisów prawa Unii Europejskiej. Drugim zadaniem nowelizacji jest natomiast wprowadzenie rozwiązań, mających uprościć dotychczasowe regulacje odnoszące się do rynku płatniczego.

Realizując powyższe założenia, ustawodawca zdecydował się zgromadzić wszystkie najistotniejsze przepisy dotyczące usług płatniczych w jednym akcie prawnym, tj. w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2011 r. Nr 199, poz. 1175 ze zm., dalej „ustawa o usługach płatniczych”). Z tej przyczyny, na mocy nowelizacji uchylono obowiązującą dotychczas ustawę z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1232). Całość zawartych w tym akcie zagadnień związanych z wydawaniem pieniądza elektronicznego, działalnością instytucji pieniądza elektronicznego i świadczeniem przez nie usług płatniczych została przeniesiona do ustawy o usługach płatniczych. Nowelizacja wprowadza także szereg nowych uregulowań.

Jedna z najistotniejszych zmian przyjętych w drodze nowelizacji polega na wprowadzeniu zamkniętego katalogu wydawców pieniądza elektronicznego. W katalogu tym uwzględniono m.in. kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz Pocztę Polską S.A. Należy jednak wskazać, że podmioty te będą mogły wydawać pieniądz elektroniczny tylko w związku z upoważnieniem zawartym w ustawach szczegółowo regulujących ich działalność. Warto dodać, że do wydawców pieniądza elektronicznego zaliczono także oddziały zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego.

Kolejną z doniosłych zmian jest wprowadzenie uprawnienia do wydawania pieniądza elektronicznego, na określonych w nowelizacji zasadach, przez krajowe instytucje płatnicze. Aby świadczyć tego typu usługi, instytucje te muszą jednak posiadać kapitał założycielski w wysokości nie niższej niż 125 000 euro. Podjęcie przez krajową instytucję płatniczą działalności polegającej na wydawaniu pieniądza elektronicznego będzie możliwe na podstawie zgody udzielonej przez Komisję Nadzoru Finansowego (dalej „KNF”).


Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 listopada 2013 r.


Nowelizacja ustawy o VAT i ordynacji podatkowej


Znaczące zmiany wprowadzone na mocy nowelizacji dotyczą dystrybucji świadczeń emerytalnych i rentowych
. Zgodnie z nowymi przepisami wymienione świadczenia mogą być wpłacane także na rachunki płatnicze prowadzone przez innych dostawców niż banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym instytucje płatnicze i instytucje pieniądza elektronicznego. Ponadto stworzono możliwość wpłacania emerytur i rent na wskazany przez osobę uprawnioną instrument płatniczy, na którym przechowywany jest pieniądz elektroniczny.

Nowelizacja nałożyła także nowe obowiązki na wydawców kart płatniczych. Podmioty te zostały zobligowane do podawania użytkownikom kart płatniczych pełnej informacji o miejscach, w których mogą być dokonywane transakcje płatnicze przy użyciu tychże kart. Zgodnie z nowelizacją, informacja ta powinna obejmować m.in. oznaczenie bankomatów oraz akceptantów, czyli podmiotów innych niż konsumenci, przyjmujących płatności bezgotówkowe.

 

Z dniem wejścia w życie nowelizacji, określone obowiązki spoczęły także na agentach rozliczeniowych. Upraszczając znacznie definicję agenta rozliczeniowego można powiedzieć, że jest to instytucja pośrednicząca pomiędzy akceptantem a bankiem lub innym wydawcą karty płatniczej. W myśl postanowień nowelizacji agenci rozliczeniowi zostali zobowiązani do przekazywania akceptantom (na ich żądanie) informacji dotyczącej wysokości i rodzajów opłat nakładanych przez nich na akceptantów. Ma to na celu udostępnienie akceptantom pełnej informacji o kosztach związanych z przyjmowaniem płatności kartą płatniczą.

Istotne zmiany dotyczą także umów gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej oraz umów ubezpieczenia zawieranych przez instytucje świadczące usługi przekazu pieniężnego. Mowa tu o umowach zawieranych w celu ochrony środków pieniężnych otrzymywanych od użytkowników na wykonanie transakcji płatniczych. Zmiany przyjęte nowelizacją polegają na wprowadzeniu regulacji, zgodnie z którymi wysokość świadczenia z tytułu gwarancji bankowej lub ubezpieczenia ma być ograniczona do wysokości wpłat wniesionych przez użytkowników. Zmiana ta precyzuje, że zakres umowy gwarancji lub ubezpieczenia obejmuje nie więcej niż wysokość środków służących wykonaniu transakcji płatniczej i obejmuje zwrot wpłat wniesionych na poczet wykonania tych transakcji.

Zapraszamy na forum Księgowość

Podatek od nieruchomości w 2014 r.

Nowelizacja wprowadziła również nowe oraz doprecyzowała już istniejące regulacje związane z powstawaniem i funkcjonowaniem instytucji pieniądza elektronicznego oraz oddziałów zagranicznych instytucji pieniądza elektronicznego. W tym zakresie warto odnotować, że w nowelizacji przewidziano możliwość żądania przez KNF zwiększenia funduszy własnych przez instytucję pieniądza elektronicznego. Żądanie to może jednak dotyczyć zwiększenia funduszy własnych do wysokości nie większej niż 120% kwoty, która byłaby wynikiem zastosowania określonej w ustawie i stosownym rozporządzeniu metody obliczania funduszy własnych.

Podsumowując, na podstawie nowelizacji wprowadzono szereg przepisów, których podstawowym zadaniem jest ułatwienie dostępu do rynku pieniądza elektronicznego, a także popularyzacja obrotu bezgotówkowego. Zmiany przyjęte nowelizacją, zgodnie z założeniem ustawodawcy, mają umożliwić dalszy rozwój rynku pieniądza elektronicznego, a w konsekwencji poprawić dynamikę wzrostu gospodarczego. Z czasem przekonamy się, czy nowe przepisy przyczynią się do realizacji tych celów.

 

Kasy rejestrujące - nowe kryteria i warunki techniczne od 1 października 2013 r.

Patrycja Dzięgielewska, radca prawny
Magdalena Suwińska, aplikant radcowski

 

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA