REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o księgach wieczystych i hipotece - zmiany od 1 lipca 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ustawa o księgach wieczystych i hipotece - zmiany od 1 lipca 2014 r.
Ustawa o księgach wieczystych i hipotece - zmiany od 1 lipca 2014 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2014 r. obowiązują znowelizowany przepisy ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Celem zmian przepisów jest faktyczna realizacja zasady jawności ksiąg wieczystych, poprzez ustawowe zagwarantowanie łatwego i szybkiego dostępu do ich treści za pośrednictwem systemu informatycznego, a także umożliwienie uzyskiwania tą drogą wydruków ksiąg wieczystych posiadających moc odpisów wydawanych przez sądy.

Istotną z praktycznego punktu wiedzenia zmianą przewidzianą przez nowelizację jest wprowadzenie możliwości samodzielnego wydrukowania odpisu lub wyciągu z księgi wieczystej, bądź zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej, uzyskanych z systemu teleinformatycznego. Wygenerowany w ten sposób wydruk będzie miał moc dokumentu wydawanego przez sąd, czyli moc taką samą, jaką do tej pory miały tylko odpisy sporządzane w formie tradycyjnej przez sądy.

REKLAMA

Informatyzacja działalności podmiotów realizujących zadania publiczne

REKLAMA

Inaczej niż w przypadku informacji odpowiadających odpisowi aktualnemu z Krajowego Rejestru Sądowego (które od pewnego czasu można samodzielnie pozyskiwać w Internecie), w przypadku odpisów i zaświadczeń z ksiąg wieczystych w formie wydruków, ich uzyskiwanie nadal będzie wiązało się z opłatami. Opłaty te są jednak niższe niż opłaty za tradycyjne odpisy.

Innym, bardzo ważnym z praktycznego punktu widzenia rozwiązaniem wprowadzonym przez nowe przepisy, jest dopuszczenie wielokrotnego, nieograniczonego wyszukiwania ksiąg wieczystych przez określone podmioty (komorników, notariuszy, organy ścigania itp.), na podstawie zgody Ministra Sprawiedliwości wydawanej w drodze decyzji.

Zmiana ta jest bardzo istotna zwłaszcza dla komorników. Dzięki niej, powstanie możliwość wyszukiwania ksiąg wieczystych nie tylko po numerze księgi wieczystej, ale także np. według nazwiska właściciela. To zaś znacznie ułatwi komornikom poszukiwanie nieruchomości dłużników, z których może być prowadzona egzekucja. Wcześniej bowiem, w sytuacji gdy wierzyciel nie znał numerów ksiąg wieczystych nieruchomości dłużnika, ustalenie nieruchomości należących do dłużnika przez komornika mogło być znacznie utrudnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Uproszczenie i elektronizacja procedur administracyjnych w 2015 r.

Podsumowując, nowelizacja, a w tym nowe przepisy, które weszły w życie z dniem 1 lipca 2014 r., wprowadziła rozwiązania, które mają umożliwić łatwiejszy i szybszy dostęp do treści ksiąg wieczystych zakładanych i prowadzonych w formie elektronicznej. Najistotniejsze zmiany w tym zakresie polegają na umożliwieniu uzyskiwania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wydruków odpisów ksiąg wieczystych mających moc dokumentów urzędowych. Ponadto, na podstawie przepisów nowelizacji obowiązujących od dnia 1 lipca 2014 r., stworzono możliwość wyszukiwania ksiąg wieczystych, przez uprawnione podmioty (w tym komorników), także przy wykorzystaniu innych kryteriów wyszukiwania, niż tylko numer księgi wieczystej (takich jak np. nazwisko właściciela, adres itp.). Przyjęte zmiany, zwłaszcza w zakresie umożliwienia łatwiejszego wyszukiwania ksiąg wieczystych przez komorników, mogą pozytywnie wpłynąć na zwiększenie skuteczności egzekucji, w przypadku dłużników ukrywających przed wierzycielami własność nieruchomości.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA