REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Sprawiedliwości przeciwstawia się szantażowi konsumenckiemu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Świeca i Wspólnicy
Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.
Ministerstwo Sprawiedliwości przeciwstawia się szantażowi konsumenckiemu
Ministerstwo Sprawiedliwości przeciwstawia się szantażowi konsumenckiemu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gruntowna reforma rejestru niedozwolonych klauzul umownych a także eliminacja patologii polegającej na wyszukiwaniu niedozwolonych klauzul umownych, a następnie masowym składaniu pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przez organizacje quasi konsumenckie oraz prawników – taki cel stanowi fundament zaproponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zmian. Projektowana nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego ma ostatecznie zakończyć proceder „szantażowania” przedsiębiorców złożeniem pozwów z tytułu klauzul niedozwolonych, z którego to procederu powyższe podmioty uczyniły sobie źródło zarobkowania.

Notorycznie występujące zjawisko ma niezwykle prosty przebieg –stowarzyszenia, których pozorne założenie stanowi ochrona praw konsumentów, „grożą” przedsiębiorcom wniesieniem pozwu o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone, natomiast profesjonalni pełnomocnicy, reprezentujący te organizacje, masowo wnoszą do SOKiK pozwy w tych sprawach, jednocześnie informując przedsiębiorców, iż po uiszczeniu kwoty wskazanej w wezwaniu, wycofają powództwo. Powyższe stanowi bezpośredni przejaw niedopuszczalnego nadużycia prawnego, o którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny. Zgodnie bowiem z rzeczoną regulacją, nie można czynić ze swego prawa użytku, który byłby sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia społecznego – takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Większe kary dla przedsiębiorców za zmowy cenowe

Do opisywanych, kuriozalnych sytuacji z pewnością przyczyniły się zmiany w rozporządzeniach Ministra Sprawiedliwości regulujących opłaty za czynności profesjonalnych pełnomocników, które obowiązują od połowy lutego zeszłego roku. Minimalne stawki zastępstwa procesowego w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone zostały znacznie obniżone, czego efektem był niemal trzykrotny wzrost liczby pozwów kierowanych do SOKiK. Dodatkową motywacją jest zwolnienie z obowiązku uiszczania kosztów sądowych strony wnoszącej o uznanie postanowień umownych za niedozwolone. W konsekwencji, SOKiK otrzymuje lawinę pozwów, w których profesjonalni pełnomocnicy, reprezentujący podmioty quasi konsumenckie, dochodzą uznania za niedozwolone postanowień, wnosząc w tym celu oddzielne pozwy na każdą z takich klauzul.

Zmiany zaproponowane przez resort sprawiedliwości stanowią próbę eliminacji swoistej luki prawnej oraz wprowadzenia transparentności rejestru niedozwolonych klauzul umownych, prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po pierwsze, nowelizacja zakłada odebranie legitymacji procesowej „niekwalifikowanym” stowarzyszeniom i konsumentom – prawo wniesienia pozwu o uznanie klauzuli za niedozwoloną przysługiwać będzie jedynie stowarzyszeniom konsumenckim, które wpisane są do KRS-u oraz do specjalnego rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przy czym warunkiem wpisu organizacji do drugiego rejestru będzie posiadanie przez nią co najmniej 1000 członków oraz działalność trwająca co najmniej dwa lata. Jednocześnie, na stowarzyszenia nałożony zostanie obowiązek składania aktualnej listy członków do końca marca każdego roku – celem jej weryfikacji przez Prezesa UOKiK – jak również sprawozdania z działalności organizacji na rzecz ochrony konsumentów, pod rygorem wykreślenia z rejestru.

REKLAMA

Nowe zasady zawierania umów konsumenckich w 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Po wtóre, rejestr niedozwolonych klauzul umownych zostanie podzielony na poszczególne branże, każdej klauzuli zostanie przypisane stosowne uzasadnienie, zaś nieaktualne postanowienia podlegać będą wykreśleniu.

Swoiste novum stanowi proponowana przez Ministerstwo Sprawiedliwości regulacja dotycząca mocy wiążącej orzeczenia stwierdzającego niedozwolony charakter postanowienia umownego. Zgodnie z projektem, takie orzeczenie odnosić będzie skutek res iudicatae wobec osób trzecich, co oznacza, że z tym samym żądaniem przeciwko temu samemu przedsiębiorcy o zbadanie tego samego postanowienia wzorca nie będą mogły wystąpić inne podmioty. Orzeczenie będzie odnosić skutek wobec osób trzecich, czyli potencjalnych wnioskodawców, jak i wobec przedsiębiorcy. Dodatkową, korzystną modyfikacją dla przedsiębiorców ma być wprowadzenie ustawowego zwolnienia od kosztów sądowych, jak również rezygnacja z publikowania orzeczeń SOKiK w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Zmiany zaproponowane przez resort sprawiedliwości w postaci formalnego ograniczenia dostępu do SOKiK oraz zwiększenia poziomu transparentności rejestru niedozwolonych klauzul umownych dają szansę na eliminację wadliwego procederu.


Małgorzata Świeca

Dyrektor Generalny

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy" Sp. k.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA